Författare Ämne: TC och Loconet adresser  (läst 787 gånger)

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.664
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
TC och Loconet adresser
« skrivet: lör 10 aug 2019, 13:15:02 »
Adressering av växlar och signaler mm från TC (Traincontroller) via Loconet fungerar som förväntat. En växeladress inställd i en dekoder överensstämmer med samma adress inställd i ett objekt i TC. Men när det gäller feedback adresser från blocksensorer (upptaget spår) så har adresser olika format i TC och blocksensor.

Jag har testat Möllehems blockfeedback och motsvarande från Digitrax BDL168 med TC både Silver och Gold
och får fram följande.

Möllehem.

En MGP blockadress inställd till 4001 blir  på Loconet = 4001 och ger i TC adressen 251/1  (grund 251, kanal1)
enl. formeln (251-1) x 16 +1 = 4001

Digitrax BDL168

En blockadress inställd till 10/1 i BDL168 blir på Loconet = 4001 och uppfattas då i TC som 251/1 enligt ovanst.

Jag hade tänkt mig att 10/1 inställt i BDL168 skulle bli 10/1 i TC..men icke.... rörigt till tusen.

På diverse utländska forum finns detta uppmärksammat men inte förklarat varför detta adresskrångel med Loconet och TC finns.
Om jag inte misstar mig uppstår samma sak i JMRI.

Jag har för mig att jag läst något om detta när det gäller JMRI på detta forum.   Någon som har en bra förklaring till denna adressröra.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

Bosse

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 1
SV: TC och Loconet adresser
« Svar #1 skrivet: lör 05 okt 2019, 23:34:55 »
Hej!
Jag har TC Gold, Z21 och MGP.
Jag vet hur man löser det i TC Gold med att använda samma feedback adresser i TC  Gold och MGP.
Men jag har ingen förklaring varför det blir på detta sätt.
Det var en tråd du var inblandad i som gav mig lösningen tror det var i januari i år.
Ämne: Blockfeedback > Loconet > Z21 > PC Train Controller

Om du är intresserad av lösningen kan jag skriva ner lösningen.
Men jag tror du är ute efter orsaken att det blir på det sättet att man i vissa fall måste räkna om adressen.

Mvh
Bosse

paj2

• Veteran
« Svar #2 skrivet: sön 06 okt 2019, 09:21:23 »
Hej!
Jag har TC Gold, Z21 och MGP.
Jag vet hur man löser det i TC Gold med att använda samma feedback adresser i TC  Gold och MGP.
Men jag har ingen förklaring varför det blir på detta sätt.
Det var en tråd du var inblandad i som gav mig lösningen tror det var i januari i år.
Ämne: Blockfeedback > Loconet > Z21 > PC Train Controller

Om du är intresserad av lösningen kan jag skriva ner lösningen.
Men jag tror du är ute efter orsaken att det blir på det sättet att man i vissa fall måste räkna om adressen.

Mvh
Bosse

Hej,

Jag har fått svar på detta med omräkning av Loconetadresser dels genom egna tester med hjälp av en Loconet "sniffer" och svar från Freiwald, Traincontroller.

Många leverantörer har sina blockfeedbackenheter grupperade i 16 ingångar med en basadress (ID) och detta är vad TC förväntar sig. Om en feedbackenhet med gruppering 16 och har en basadress enligt nedan så sker en konvertering till Loconet format som TC sedan tolkar till samma format som feedbackenheten.

Exempel: blockadress = 20, ingång 1 (av 16) blir i Loconetkod = 305 som i TC blir adress 20/1
Alltså lika i feedbackenhet och TC =20/1 då grupperingen är 16.          (20 – 1) * 16+1 = 305 (LN-kod)

Detta gäller för exempelvis Digitrax BDL16 m.fl. Om man däremot använder en Digitrax DS64 med gruppering av 8 ingångar stämmer det inte längre med TC.
DS64 med blockadress = 20, ingång 1 (av 8) blir Loconetkod = 153 som i TC blir adress 10/9
Alltså olika …. 20/1 i DS64 blir 10/9 i TC  detta beror på att adress 20/1 med 8 ställig feedback blir
(20 – 1)*8+1 = 153 och TC tolkar då som förväntat som en 16-ställig adress.  (153 -9) / 16 + 1 = 10    10/9

Här får man alltså göra en omräkning då man använder feedbackenheter som har 8 ingångar

Aningen rörigt men så här måste man gå till väga när adressformaten inte stämmer.
Det hade varit önskvärt att i TC kunna välja mellan 8 och 16-ställigt adressformat vid tolkning av det som tas emot på Loconet.
Då hade det blivit rätt.

Kommer man sedan till MGP`s sätt att ange adresser så följer MGP adress för block = Loconetkod
Inställning av adress i MGP appen är alltså direkt den adress som är Loconetkod.

TC tolkar denna kod som en 16-ställig blockadress så har man i appen angett adress 305 för ingång 1 på feedbackenheten så tolkar TC detta som  (20 -1) *16 + 1 = 305.  Alltså 20/1  motsvarar MGP adress = 305

Nu är ju MGP-konceptet i första hand en lösning för att erhålla logiska funktioner och automatik utan datorer men möjligheten finns ju att ansluta Loconetkabeln från MGP till en dator med Traincontroller eller JMRI så vi får väl hoppas att Anders ger en hint om denna adresskonvertering i dokumentationen.

Jag kör TC Silver och ser att du kör TC Gold där förmodligen MGP-adress konverteringen är löst på ett bättre sätt?
« Senast ändrad: sön 06 okt 2019, 10:06:41 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

adj

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 13
« Svar #3 skrivet: mån 07 okt 2019, 22:58:04 »
Hej, jag kör TC Gold med MGPs dekodrar och väljer man "Roco/Fleischmann Z21 - LocoNet Plain adress …" som digitalsystem i "Connection" för "Contact Indicator" så kan man ange samma adress på båda ställena. Kan man inte ange flera digitalsystem i Silver?
/Generaldirektören

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.786
« Svar #4 skrivet: mån 07 okt 2019, 23:16:53 »
Menar du (20-1)(16)+1?
I så fall går det att förstå.
Bengt W
H0 2R DCC

paj2

• Veteran
« Svar #5 skrivet: tis 08 okt 2019, 08:54:22 »
Hej, jag kör TC Gold med MGPs dekodrar och väljer man "Roco/Fleischmann Z21 - LocoNet Plain adress …" som digitalsystem i "Connection" för "Contact Indicator" så kan man ange samma adress på båda ställena. Kan man inte ange flera digitalsystem i Silver?
/Generaldirektören

Man kan även i Silver välja flera olika digitalsystem. Jag kör MGP Loconet simultant med Lenz-system i samma TC Switchboard layout där objekt från respektive system kommunicerar transparent.

I mitt fall måste jag välja Loconet  som "digitalsystem" i "connection contactindicator" eftersom min anslutning mellan MGP och datorn endast består av en Locobuffer..... en adapter från Loconet (MGP) till USB. TC måste då tolka Loconet adressformat och agera som centralenhet.

I ditt fall så pratar ju datorn med en centralenhet = Z21 som i sin tur tar hand om Loconet och MGP
Alltså ingen "direkt" uppkoppling mellan Loconet och dator och då blir hantering av adressformat sannolikt annorlunda.

Så här ser en delmängd av mitt MGP-system ut uppkopplat via Locobuffer till dator och TC.
Jag gissar att om samma uppkoppling görs mot TC Gold får man ta hand om denna adresskonvertering  från Loconetformat
till TC formatet basadr/ingång. Eller har man i Gold löst det på annat sätt och lagt in något nytt?

Skillnaden är alltså att jag har ingen centralenhet mellan MGP och dator.

« Senast ändrad: tis 08 okt 2019, 09:40:15 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

paj2

• Veteran
« Svar #6 skrivet: tis 08 okt 2019, 09:00:22 »
Menar du (20-1)(16)+1?

Om man anger basadress 20 och ingång 1 i TC så motsvarar detta Loconet adress 305

(20 - 1) * 16 + 1 = 305

Så fungerar det i TC silver då TC får ta hand om Loconet direkt utan centralenhet... endast Locobuffer (Locnet/USB)
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.202
« Svar #7 skrivet: tis 08 okt 2019, 13:03:07 »
Menar du (20-1)(16)+1?

Om man anger basadress 20 och ingång 1 i TC så motsvarar detta Loconet adress 305

(20 - 1) * 16 + 1 = 305

Så fungerar det i TC silver då TC får ta hand om Loconet direkt utan centralenhet... endast Locobuffer (Locnet/USB)
Skall vi vara matematiskt pernoga så ingen missförstår skall det vara
((20 - 1) * 16) + 1 = 305
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

paj2

• Veteran
« Svar #8 skrivet: tis 08 okt 2019, 14:51:27 »
Menar du (20-1)(16)+1?

(20 - 1) * 16 + 1 = 305

Skall vi vara matematiskt pernoga så ingen missförstår skall det vara
((20 - 1) * 16) + 1 = 305

Så länge det inte finns en parentes kring (16+1 ) kan det väl inte missförstås om man
uttrycker (20 - 1 )*16+1 = 305

Multiplikation går alltid före addition om parentes inte markerar additionen.
« Senast ändrad: tis 08 okt 2019, 14:55:19 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.786
« Svar #9 skrivet: tis 08 okt 2019, 15:36:03 »
Det har du nog rätt i. :-)
Jag är så rysligt gammal att jag glömde den lektionen. :-(
Dessutom skadad av Excel som kräver en parentes runt hela uttrycket för att ens börja räkna. :-|
Men jag gillar PerH:s skrivsätt. Ingen regel impliceras i det. :-)
« Senast ändrad: tis 08 okt 2019, 15:41:22 av BenWah46 »
Bengt W
H0 2R DCC

paj2

• Veteran
« Svar #10 skrivet: tis 08 okt 2019, 16:35:35 »
Det har du nog rätt i. :-)
Jag är så rysligt gammal att jag glömde den lektionen. :-(
Dessutom skadad av Excel som kräver en parentes runt hela uttrycket för att ens börja räkna. :-|
Men jag gillar PerH:s skrivsätt. Ingen regel impliceras i det. :-)

Jag är inte heller purung men tror jag minns rätt.
Jag gillar också PerH`s definition som inte kan klandras.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

andersb

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.733
    • http://www.mollehem.se
« Svar #11 skrivet: ons 09 okt 2019, 17:35:19 »
Hej
Några kommentarer nedan.

Aningen rörigt men så här måste man gå till väga när adressformaten inte stämmer.
Det hade varit önskvärt att i TC kunna välja mellan 8 och 16-ställigt adressformat vid tolkning av det som tas emot på Loconet.
Då hade det blivit rätt.

Enklast hade väl varit om TC hade kunna använda den naturliga LocoNet-adressen direkt, istället för att försöka mappa om det på "kort+utgång".

Citat från: paj2
Kommer man sedan till MGP`s sätt att ange adresser så följer MGP adress för block = Loconetkod
Inställning av adress i MGP appen är alltså direkt den adress som är Loconetkod.

Korrekt.
All användning av adresser i de olika dekodrarna gäller LocoNet-adressen.

Citat från: paj2
TC tolkar denna kod som en 16-ställig blockadress så har man i appen angett adress 305 för ingång 1 på feedbackenheten så tolkar TC detta som  (20 -1) *16 + 1 = 305.  Alltså 20/1  motsvarar MGP adress = 305

Nu är ju MGP-konceptet i första hand en lösning för att erhålla logiska funktioner och automatik utan datorer men möjligheten finns ju att ansluta Loconetkabeln från MGP till en dator med Traincontroller eller JMRI så vi får väl hoppas att Anders ger en hint om denna adresskonvertering i dokumentationen.

Jag kör TC Silver och ser att du kör TC Gold där förmodligen MGP-adress konverteringen är löst på ett bättre sätt?

I JMRI så är LocoNet-adressen det som syns.
Har för mig att det är samma i RocRail, men där kan man nog välja på en "hel massa" ommappningar.

Det är nog så att de flesta kort från olika tillverkare har fokus på LocoNet-adressen.
Det är lite olyckligt att Digitrax skulle klydda till det i sina först kort och att t.ex. TC tagit fasta på det.

mvh/anders

* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP