Författare Ämne: TC och Loconet adresser  (läst 195 gånger)

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.634
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
TC och Loconet adresser
« skrivet: lör 10 aug 2019, 13:15:02 »
Adressering av växlar och signaler mm från TC (Traincontroller) via Loconet fungerar som förväntat. En växeladress inställd i en dekoder överensstämmer med samma adress inställd i ett objekt i TC. Men när det gäller feedback adresser från blocksensorer (upptaget spår) så har adresser olika format i TC och blocksensor.

Jag har testat Möllehems blockfeedback och motsvarande från Digitrax BDL168 med TC både Silver och Gold
och får fram följande.

Möllehem.

En MGP blockadress inställd till 4001 blir  på Loconet = 4001 och ger i TC adressen 251/1  (grund 251, kanal1)
enl. formeln (251-1) x 16 +1 = 4001

Digitrax BDL168

En blockadress inställd till 10/1 i BDL168 blir på Loconet = 4001 och uppfattas då i TC som 251/1 enligt ovanst.

Jag hade tänkt mig att 10/1 inställt i BDL168 skulle bli 10/1 i TC..men icke.... rörigt till tusen.

På diverse utländska forum finns detta uppmärksammat men inte förklarat varför detta adresskrångel med Loconet och TC finns.
Om jag inte misstar mig uppstår samma sak i JMRI.

Jag har för mig att jag läst något om detta när det gäller JMRI på detta forum.   Någon som har en bra förklaring till denna adressröra.