Författare Ämne: Hantera både Motorola och DCC  (läst 874 gånger)

Utloggad PG1969

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 8
Hantera både Motorola och DCC
« skrivet: tor 17 okt 2019, 13:39:41 »
Hej

För att kunna köra mina lok via PC där några av loken har DCC-dekoder och några Motorola.
Är det enbart Roco z21/Z21 och Märklin CS som stödjer detta?
Har letat på nätet men kan inte hitta några andra prisvärda alternativ. (Märklin CS är nog i dyraste laget för mig)
För visst är det så att SPROG och DR 5000 från Digikeijs enbart stödjer DCC?

Jag tycker att z21 verkar vara en prisvärd och bra lösning, men jag ställer ändå frågan här för att inte gå miste om ni föreslår ett bättre alternativ  ;)

Utloggad Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.609
    • SaFre Modelrailroading
SV: Hantera både Motorola och DCC
« Svar #1 skrivet: tor 17 okt 2019, 14:37:05 »
Inte mycket billigare än en CS3, men en ESU ECoS löser uppgiften även den, liksom Intellibox II (Uhlenbrock). ECoS hanterar även mfx-protokollet (där under namnet M4).

DR5000 kör endast DCC, ja.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B1/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

Utloggad PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 192
« Svar #2 skrivet: tor 17 okt 2019, 18:35:23 »
Inspirerad av schweiziska järnvägar SBB/BLS, Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold V9

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.390
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #3 skrivet: fre 18 okt 2019, 03:45:51 »
En dum booste byggd av en Märklin art#: 6604 Rutger Friberg visade hur man gör detta i någon av hans böcker (besök biblioteket), äkta seriell kabel och installera Rocrail på datorn.
Det 'fungerar' men i vissa fall kan det finnas speciella effekter av att köra mixade protokoll.
Min mj kompis har kör mixat och skulle monter belysning i snälltågsvagn så flimrade ljust i vagnen och som jag förstod det så försvann problemet om han bara körde ett protokoll åt gången, men med mixat blev det problem.
Nu fasar han ut allt med Motorola protokoll och kör bara DCC och ESU på M-skenor.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg