Författare Ämne: Fråga om Märklin Control Unit och köra via dator (Traincontroller)  (läst 292 gånger)

miccar

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 11
Hej,
Jag håller till slut på att bygga en anläggning efter att ha samlat på mig material under närmare 20 år.  Tanken är att styra helt och håller via dator (i nuläget siktar jag på TrainController). Har en 18 år gammal Control Unit och undrar om jag a) ska behålla den och köpa en Interface så att den går att koppla ihop med datorn, eller b) om det är bättre att köpa något annat bättre för att koppla ihop järnvägen med datorn - och i så fall vad. Har surfat runt ett tag men inte riktigt lyckats klura ut det. Anläggningen ska bli medelstor, ha 5-6 tåg som går samtidigt och i runda slängar 50 växlar när/om den blir färdig.

Tacksam för synpunkter och inspel!
Micke

Fredrik

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 1.336
    • SaFre Modelrailroading
SV: Fråga om Märklin Control Unit och köra via dator (Traincontroller)
« Svar #1 skrivet: ons 07 aug 2019, 19:58:44 »
Tänker du köra med en 18 år gammal dator...? ;)

Nej - skämt åsido - klart det går att använda en Control Unit med Interface. "Problemet" som kan uppstå är väl överföringshastigheten mellan Interface och dator. Ju större anläggning desto större flaskhals. Jag skulle nog ändå satsa på något nyare - men nödvändigt är det inte till en början.

Pratar vi Märklinanläggning så är väl en CS3 en möjlighet, ECoS en annan... Det är kanske dem jag skulle satsa på i så fall... Båda kan ju åstadkomma mfx-formatet och det är ju en fördel. Men inte ett måste - funkar utmärkt att köra med Z21 också om man vill det - men man kanske inte kan använda alla Märklinlok "fullt ut" då man i det fallet får köra lok som inte klarar DCC med MM som ger något mindre möjligheter än mfx. Z21 kan jag rekommendera om du vill använda MGP:s system för att styra växlar och signaler (ECoS går också). Vilket som blir bäst för dig, avgör du... ;)
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 A4/MJ-fjärren