Författare Ämne: Funktioner Märklin mfx  (läst 647 gånger)

starhawk

• Användare
  • Antal inlägg: 83
Funktioner Märklin mfx
« skrivet: lör 03 aug 2019, 13:34:12 »
Finns det något sätt att komma åt funktionerna f16 och uppåt i Märklin mfx för loken utan att köpa Central Station? Jag har Mobile Station 2 och ser inget direkt behov av en Central station utom då för att komma åt funktionerna, växlarna sköter jag med ett gäng ställpultar, mer direkt sätt att hitta dom!

Simpan

• Användare
  • Antal inlägg: 317
    • Turebergs Station
SV: Funktioner Märklin mfx
« Svar #1 skrivet: lör 03 aug 2019, 14:41:59 »
Jag tror det är 16 som är max tyvärr, jag har själv undersökt detta tidigare och inte hittat någonstans att det går att ha fler.
Det finns heller ingen info i manualen att det skulle finnas annat sätt att nå ytterligare funktioner än de som är inprogrammerade för tillfället.
Men det går ju att programmera om loket och byta ut funktioner OM det finns fler att tillgå. En del av de 16 funktioner som är tillgängliga från start kanske du inte använder, då kan dessa skiftas till funktioner som du hellre vill använda dig av. Jag skall undersöka detta lite mer och återkommer under dagen.
Varma hälsningar
Simpan

Mer hittar du på min blogg: https://turebergsstation.blogspot.com/
Eller på Instagram: simpan.sollentuna

Fredrik

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 1.320
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #2 skrivet: lör 03 aug 2019, 14:45:22 »
Om man uppdaterar MS2 till senaste versionen (3.55) så ska det tydligen gå att använda upp till 32 funktioner.

Till uppdatering behövs dock en CS3 (vet inte om det även går med CS2)...
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 A4/MJ-fjärren

Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #3 skrivet: lör 03 aug 2019, 16:01:22 »
Om man uppdaterar MS2 till senaste versionen (3.55) så ska det tydligen gå att använda upp till 32 funktioner.

Till uppdatering behövs dock en CS3 (vet inte om det även går med CS2)...
Javisst ja, det tänkte jag inte på.  :oops:
Det gäller ju bara att man kan få tillgång till en CS3:a så är det löst på ett kick, vilket kanske inte är så enkelt för en del.
Men nu skall själv åka förbi hobbyaffären inom snar framtid och kolla om de kan hjälpa mig.
Tack Fredrik för info. :up:
Varma hälsningar
Simpan

starhawk

• Användare
« Svar #4 skrivet: sön 04 aug 2019, 13:17:33 »
Jo! jag fick genom ett annat forum reda på att en uppdatering skulle fixa 32 funktioner, när kom denna uppdatering ut? Min MS2:a uppdaterades förra sommaren, den kanske redan har den uppdateringen ?!
Sen gäller det att få tag på en upp-to-date manual, jag hittade en svensk på nätet men den illustrerades med engelska skärmbilder, rätt fånigt med tanke på att med den uppdatering jag fick i somras har svenska som språkalternativ. Hur var det nu igen man tog reda på sin version?

Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #5 skrivet: sön 04 aug 2019, 14:36:30 »
Jo! jag fick genom ett annat forum reda på att en uppdatering skulle fixa 32 funktioner, när kom denna uppdatering ut? Min MS2:a uppdaterades förra sommaren, den kanske redan har den uppdateringen ?!
Sen gäller det att få tag på en upp-to-date manual, jag hittade en svensk på nätet men den illustrerades med engelska skärmbilder, rätt fånigt med tanke på att med den uppdatering jag fick i somras har svenska som språkalternativ. Hur var det nu igen man tog reda på sin version?
Tryck på SHIFT + "Magnetartikelknappen" och välj MS2 Information för att se version. 

Varma hälsningar
Simpan

starhawk

• Användare
« Svar #6 skrivet: sön 04 aug 2019, 16:25:22 »
Tack , men jag hade redan hittat det i en konversation jag hade med en kompis på ett annat forum, det tog ett tag att hitta det emellertid. Jag har version 2.7 så det är dags att uppgradera!

Sweet Sixteen

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 1
« Svar #7 skrivet: ons 07 aug 2019, 22:26:13 »
Om det finns någon runt Västerås som kan hjälpa till med uppdatering? Har version 2.5 nu.

starhawk

• Användare
« Svar #8 skrivet: tis 13 aug 2019, 07:29:21 »
Någon gång förra veckan gjordes ett försök till uppdatering, något gick fel, när jag kollade hemma så var det fortfarande version 2.7. Men igår var jag där igen och den här gången funkade det, åtminstone säger MS2:an att det är version 3.55. Då återstår att lägga in alla loken och konfigurera dom. Sen har vi den intressanta frågan: hur kommer man åt funktionerna f16 och uppåt? får se om man lurar ut det själv eller behöver hjälp.

starhawk

• Användare
« Svar #9 skrivet: tis 13 aug 2019, 10:23:08 »
Jag trodde att funktionerna skulle nås med nåt system att scrolla ungefär som när man konfigurerar lok men icke. Man trycker två gånger i rad på shift-knappen (och håller ner vid andra trycket) då når man f16-f23, trycker man ned shiftknappen tre gånger i rad (och håller ner) så når man f24-f31.  :up:

Simpan

• Användare
    • Turebergs Station
« Svar #10 skrivet: tis 13 aug 2019, 14:37:48 »
Jag trodde att funktionerna skulle nås med nåt system att scrolla ungefär som när man konfigurerar lok men icke. Man trycker två gånger i rad på shift-knappen (och håller ner vid andra trycket) då når man f16-f23, trycker man ned shiftknappen tre gånger i rad (och håller ner) så når man f24-f31.  :up:
Toppen! Vad bra, då vet man hur det funkar sedan. :up:
Varma hälsningar
Simpan

starhawk

• Användare
« Svar #11 skrivet: tis 13 aug 2019, 15:45:21 »
Toppen! Vad bra, då vet man hur det funkar sedan. :up:

Tänk bara på följande: om loket redan är konfigurerat i loklistan så måste du radera det och sedan läsa in det igen annars kommer du inte åt f16-f32.
Loklistan manövreras med shiftknappen nere och ratten vilket gör att man kan gå åt båda håll i listan.