Författare Ämne: Två dekodrar i samma fordon - DCC consist?  (läst 658 gånger)

tobiasljung

• Användare
  • Antal inlägg: 37
    • http://www.ljungz.com/
Två dekodrar i samma fordon - DCC consist?
« skrivet: ons 14 aug 2019, 13:43:42 »
Jag håller på att färdigställa en tidig JGJ motorvagn med tillhörande ”släp” i 1:45, här en miljöbild på förebilden:

För att minimera kabeldragning har jag beslutat att sätta två dekodrar i motorvagnen. Huvuddekoder blir en ESU LS 4.0 micro som sitter i underredet och styr motor, ljud samt Kadee avkopplingsmotorer (via AUX1/2).

Belysningen ska skötas av en ESU belysningslist med integrerad dekoder som styr lampa A/B, hyttbelysning A/B samt kupébelysning. Därmed behövs bara två kablar mellan underrede och kåpa.

Tillhörande vagn kommer även den att ha en ESU belysningslist för kupébelysningen.

Jag skulle nu vilja fixa en snitsig styrning av det hela enligt följande önskemål:
- Alla funktioner styrs via huvuddekodern
- Om tex lampan i A-änden slås på ska alltså belysningslistens dekoder utföra detta
- Om tex kupébelysningen aktiveras så ska både motorvagnens och släpvagnens kupéljus tändas (helst dessutom med några sekunders fördröjning på släpvagnen)
- Om tex avkopplingsmotorn aktiveras så ska bara motorvagnen reagera

Jag antar att detta blir någon form av ”consist”, riktigt? Dvs jag ger motorvagnens huvuddekodern en adress, säg ”2”, motorvagnens belysning en annan, säg ”102” och vagnen en tredje, säg ”11”. Sen blir 102 en consist till 2, där vissa funktioner aktiveras gemensamt (men inte alla!). Till sist blir 11 en consist till 102.

Min förhoppning är då att få följande funktionalitet:
- Säg nu att F4 styr A-lampan: När jag nu trycker på adress 2:s F4 så aktiveras även 102:s F4 och därmed tänds lampan? (2:s dekorder har alltså ingen funktionalitet kopplad till F4)
- Säg att F5 styr kupébelysningen: När jag trycker på adress 2:s F5 så aktiveras 102:s F5 som i sin tur aktiverar 11:s F5 och därmed tänds kupébelysningen i både motor- och släpvagn?
- Säg att A-ändens Kadee avkopplingsmotor styrs av F6: När jag trycker på adress 2:s F6 ska alltså kopplet öppnas. Varken 102 eller 11 ska reagera på detta.

=> Går det att få till det enligt ovan? Är jag på rätt väg?
« Senast ändrad: ons 14 aug 2019, 13:48:25 av tobiasljung »

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.682
SV: Två dekodrar i samma fordon - DCC consist?
« Svar #1 skrivet: ons 14 aug 2019, 21:30:16 »
Fråga i sammanhanget:
Kommer släpet dras av annat dragfordon?
Om inte, ge dekodrarna samma adress.  I consist så skickas inte alla F-knappar till båda dekodrarna utan enbart till en (förutom F0 om jag minns rätt).

/Lars

Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 992
« Svar #2 skrivet: tor 15 aug 2019, 02:29:33 »
@LLJ
Det går att välja vilka funktioner som ska följa med till multadressen.

@tobiasljung
Om släpet endast ska kopplas till denna motorvagnen skulle jag ge alla dekodrarna samma adress.
Funktionerna i släpet skulle jag lägga på samma funktionsknappar som motsvarande i motorvagnen men med ett kriterium till för att dessa ska fungera i släpet, t.ex. F11 om släpet heter så.
 Om du kör ensam motorvagn ska F11 inte vara aktiv och släpet kan stå nedsläckt på ett sidospår, när du kopplat till släpet aktiverar du F11 för att markera att det är tillkopplat och ljusfunktionerna sköts då med samma knappar som i motorvagnen, med eller utan fördröjning om så önskas.
Om släpet kan kopplas i bägge ändar får du göra en kompletterande uppsättning ljusfunktioner med omvänd färdriktning som kan aktiveras med förslagsvis F12.
Tänk på att när du har två dekodrar kan du behöva dela dom och programmera dom var för sig, eller låsa dom med olika värden i CV 15 och 16, men enklast är nog att göra ena dekodern lätt avskiljbar.

Vänliga hälsningar
Peter
Med glada gashydrauliska hälsningar!
Peter som även är Citroëntokig!

Medlem i modulsyd samt numera även hobbyhandlare.
https://modellcentralen.se/index.html

(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
http://ekebus.se/
H0-2R  DCC, men det händer att jag kör 3R också.

tobiasljung

• Användare
« Svar #3 skrivet: tor 15 aug 2019, 09:52:49 »
Kodstycke: [Välj]
Om släpet endast ska kopplas till denna motorvagnen skulle jag ge alla dekodrarna samma adress.
Vagnen kommer att dras av andra fordon också... så den bör ha egen adress.

Har funderat på det där med samma adress för de två dekodrarna i motorvagnen också. Att programmera dekodrarna separat går, men visst blir det lite bökigt vid uppdateringar.

En sak som jag är osäker på är hur det blir med AUX kanalerna. Ponera att motordekoderns AUX1 används till avkopplingsmotorn och att jag kopplar den till tex F6. Ljuslistens AUX1 kanal ska däremot användas till B-hyttens belysning. Jag antar att jag kan lägga denna på tex F7. Dvs bara jag håller redan på funktionsknapparnas betydelse och ser till att de inte krockar mellan dekodrarna så fungerar det? I detta fall måste alltså motordekoderns F7 samt  ljuslistens F6 vara "tomma".

Nåväl, ska testa mig fram. En fördel med consist varianten vore väl iallafall enklare uppdatering...? Undrar om man kan göra vagnens consist villkorad som i Peters F11 exempel nedan?
« Senast ändrad: tor 15 aug 2019, 13:03:04 av tobiasljung »

gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.329
« Svar #4 skrivet: fre 16 aug 2019, 09:18:43 »
... En fördel med consist varianten vore väl iallafall enklare uppdatering...? ...

Om du menar mjukvaruuppdateringar av dekodern fungerar det inte om det hänger två dekodrar på samma matning. Det kan bara vara den dekoder du skall uppdatera som är kopplad till Lokprogrammer.

tobiasljung

• Användare
« Svar #5 skrivet: fre 16 aug 2019, 12:13:50 »
Kodstycke: [Välj]
Det kan bara vara den dekoder du skall uppdatera som är kopplad till Lokprogrammer.Sant, men mindre CV uppdateringar går ju att göra direkt från ECoS... det skulle inte funka om dekodrarna har samma adress.