Författare Ämne: Uppgradering forumet  (läst 1751 gånger)

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.089
  • Lindome
Uppgradering forumet
« skrivet: sön 28 jul 2019, 08:45:05 »
Jag har upptäckt att det helt plötsligt har dykt upp en hel del gilla knappar på inlägg, har det blivit någon uppgradering o har det tillkommit något mer i så fall?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.664
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Uppgradering
« Svar #1 skrivet: sön 28 jul 2019, 09:44:05 »
Jag har upptäckt att det helt plötsligt har dykt upp en hel del gilla knappar på inlägg, har det blivit någon uppgradering o har det tillkommit något mer i så fall?

Varma mj-hälsn Stefan

Förmodligen är det något socialt media som har smittat av sig. Säkert mer att vänta av denna karaktär. :dead:
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

Administratör

• Administrator
  • Antal inlägg: 690
    • http://www.svensktmjforum.se
SV: Uppgradering forumet
« Svar #2 skrivet: sön 28 jul 2019, 09:53:07 »

Varma mj-hälsn Stefan

Hej Stefan,

Gillafunktionen har varit ett önskemål från forumgruppen och den har nu smygintroducerats på prov; Använd den gärna - eller låt bli  :). Vi har lagt ner ett rätt stort arbete på att översätta funktionen till svenska och samtidigt göra den så diskret som möjligt.

Förutom denna funktion har en hel del gjorts "under huven" på forumet. Bl a är större delen av innehållet på forumet nu krypterat med SSL vilket märks på att det ska stå https:// framför webadressen i alla lägen. Förhoppningsvis ska nu forumet rulla på ytterligare något år eller så innan det blir dags för större åtgärder eller nya funktioner.

Vänliga hälsningar,
Admin

AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 372
« Svar #3 skrivet: sön 28 jul 2019, 11:14:15 »
Tack för att ni admin utvecklar och inte står stilla.  :clap:

kattjaevel

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.173
« Svar #4 skrivet: sön 28 jul 2019, 11:48:55 »
Jag tycker att gillaknappen är bra.
Någonting måste hända i detta forum annars går det som z-forumet, sotdöden.
Om man över tid ser hur många som är aktiva och hur många som är medlemmar så har detta forum utvecklats ( avvecklats) som z-forumet.
Alla kan ju inte vara nöjda jämnt men det måste väl vara bra att ha det här forumet än vara utan.

Nu hukar jag mig.
Torbjörn

Guran

• Användare
  • Antal inlägg: 26
« Svar #5 skrivet: sön 28 jul 2019, 13:57:41 »
Hej!

Gillaknapp, låter trevligt men var sitter den?
Jag hittar inte...

Guran

jean

• Stammis
  • Antal inlägg: 735
    • Min hemsida
« Svar #6 skrivet: sön 28 jul 2019, 14:09:52 »
Uppdatera sidan så ser du gillaknappen. :) OBS: Syns bara om du går in i en tråd, syns således inte i listan "senast inlägg".
Kör digitalt (DCC ROCO z21+ TC Brons) i H0
Verkligen ingen niträknare! Litar mera till "nostalgi och känsla"..

mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.214
« Svar #7 skrivet: sön 28 jul 2019, 16:42:13 »
Praktiskt, bara att klicka istället för att skriva. Slut på en massa enahanda inlägg med upprepande superlativer på någons postade bilder.  :evil:

/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

LarsRobert

• Stammis
  • Antal inlägg: 556
« Svar #8 skrivet: sön 28 jul 2019, 17:29:36 »
Jag tycker att gillaknappen är bra.
Om man över tid ser hur många som är aktiva och hur många som är medlemmar så har detta forum utvecklats ( avvecklats) som z-forumet.
Alla kan ju inte vara nöjda jämnt men det måste väl vara bra att ha det här forumet än vara utan.

Nu hukar jag mig.
Tyvärr så måste jag hålla med dig. Men vem är jag att gnälla,  har inte bidragit med någon aktivitet alls det senaste året...

LarsRobert

• Stammis
  • Antal inlägg: 556
« Svar #9 skrivet: sön 28 jul 2019, 17:30:54 »
Tack för att ni admin utvecklar och inte står stilla.  :clap:
Håller även med här. Bra jobbat!

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 859
« Svar #10 skrivet: sön 28 jul 2019, 22:48:32 »
Uppdatera sidan så ser du gillaknappen. :) OBS: Syns bara om du går in i en tråd, syns således inte i listan "senast inlägg".

Gillaknapparna syns även om du listar en kategori (för respektive ämne i kategorin). Trycker du på gillaknappen där gillar du det första inlägget i tråden och även tråden som helhet.
« Senast ändrad: mån 29 jul 2019, 18:14:55 av N_Rallaren »
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Guran

• Användare
  • Antal inlägg: 26
« Svar #11 skrivet: tis 30 jul 2019, 21:12:12 »
Nu ser jag.

Tack!

Robban

• Användare
  • Antal inlägg: 326
« Svar #12 skrivet: fre 02 aug 2019, 22:42:38 »

Z-forumet dog nog av att ingen skrev något?
Tror inte det kommer drabba oss här, möjligen lite sommartorka som så många andra forum.

Robban
V8

mj-onas

• Stammis
« Svar #13 skrivet: lör 03 aug 2019, 00:37:41 »
Om det nu finns en oro för att forumet är på väg att drabbas av den s.k. "sotdöden" så anser jag att en klicka-på-knappen-funktion inte är botemedlet.

Och på vilket sätt berikar en sådan knapp forumtrådens läsvärde. Att som det tidigare ikväll i annan tråd gavs argumentet,"Enklare nu att gilla inlägg" för att uppmuntra till aktivitet berikar väl endast mottagaren av dessa "likes". Inget ont i det förvisso, men tråden blir för oss andra inte mer informativ för det. Att i inlägg ge beröm och uppmuntran där det samtidigt nämns varför kan ingen snabbvalsknapp ersätta. Men ett klick är tyvärr mycket enklare än en konstruktiv dialog i vänlig ton mellan modellbyggaren och dennes följare.

/Mats   

kattjaevel

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.173
« Svar #14 skrivet: lör 03 aug 2019, 08:28:35 »
Kan ju inte påstå att likeknappen räddar ngt. Mitt inlägg gällde vikande aktivitet över året. Inte heller har jag statistik för inläggens utveckling. min uppfattning är personlig då jag följde z-forum länge.
Torbjörn

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 859
« Svar #15 skrivet: lör 03 aug 2019, 08:52:30 »
Det är väl ingen som påstått att likeknappen räddar något eller någon. Den är ett komplement som väl dessutom införts på prov står det väl ovan. Tittar man runt är det en rätt vanlig funktion på forum.

Då är nog griniga inlägg, dålig stämning och dispyter ett större hot. Jag tycker t ex det är jättekul att nybörjare vågar ställa frågor och ofta får god och positiv hjälp här på forumet. Jag önskar att fler duktiga byggare kände sig bekväma med att visa sina alster här.

Låt oss värna det goda och lägga vår energi på att hjälpa varandra och bibehålla den civiliserade och trevliga ton här som vi för det mesta har i stället för att diskutera en minimal funktions vara eller inte vara.

Edit: spraket
« Senast ändrad: lör 03 aug 2019, 09:34:42 av N_Rallaren »
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 990
« Svar #16 skrivet: lör 03 aug 2019, 11:18:23 »
Det är väl ingen som påstått att likeknappen räddar något eller någon.
Nej, men på det sätt Kattjaevel uttryckte sig i sitt första inlägg i tråden låg det nog nära till hands att tolka honom så. Men eftersom han i senare inlägg dementerat och förtydligat så kan vi nog lämna den aspekten åt sidan.

Citera
Den är ett komplement som väl dessutom införts på prov står det väl ovan.
...
... i stället för att diskutera en minimal funktions vara eller inte vara.

Om funktionen nu är här på prov kan det ju finnas ett visst värde för provets utvärdering att skapa och bibehålla uppmärksamhet på den, för att på så sätt få ett intryck av hur den mottas av forummedlemmarna.

Själv har jag inte saknat den en sekund och är inte särskilt intresserad av den. Å andra sidan är den ju rätt harmlös, så antagligen begär jag inte uteslutning ur forumgemenskapen om den blir kvar, lika lite som om den försvinner igen.
- o000oo -

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.204
« Svar #17 skrivet: lör 03 aug 2019, 11:30:12 »
Det tråkiga med like-knappar är att det lätt delas upp i grupper, man röstar på personerna och inte själva inlägget i sig.
Personligen gillar jag inte dessa nätfenomen då de nuddar vid mindre mobbing men samtidigt är det många som uppskattar det så kör, bara kör. ;)
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Per Lind

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.967
« Svar #18 skrivet: sön 04 aug 2019, 11:43:17 »
Många som lägger ut tröttnar efter ett tag på att lägga ut just för att ingen svarar vad de anser om bilderna.
Tycker man något är fel törs man inte skriva det därför att då blir mottagaren ledsen - istället för att tänka till ett varv till, Kanske är inte förslaget så tokigt? Varför tänkte jag inte på det?

Tycker man något är bra och gillar det måste man skriva ett inlägg med texten "Bra!" "Fint!" eller något sådant.
Ett inlägg som inte ger något mervärde annat än att visa att man uppskattar bilden ifråga.
Med "Gilla"-knappan visar man på ett enkelt och snabbt sätt att man uppskattar och det sporrar trådens skapare att fortsätta.

Vi har många exempel på folk som tröttnat på att lägga ut därför att ingen svarar med inlägg om att man gillar inläggen men nu har vi en enkel och bra funktion för detta vilket borde resultera i fler inlägg.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Simpan

• Användare
  • Antal inlägg: 352
    • Turebergs Station
« Svar #19 skrivet: sön 04 aug 2019, 12:47:47 »
Jag kan på sätt och vis hålla med dig Per Lind.
Det är ju en del psykologi i detta med att skriva och uttrycka sig på olika forum.
Har själv haft långa perioder då jag inte gjort några inlägg i min tråd eftersom den intuitiva känslan har varit att inte så många verkar uppskatta dem, just på grund av avsaknaden av kommentarer.

En gillaknapp löser detta på ett enkelt sätt och för min del räcker det med att en enda person gillar mitt inlägg så känns det genast sporrande och kul att göra ett nytt.
Dessutom ger en gillaknapp en möjlighet för personer som kanske inte vill skriva inlägg/kommentarer på forum att i all enkelhet uttrycka att man gillar det man läser.

Men, jag vill för den delen inte att vi helt skall sluta skriva korta kommentarer som "Bra!" och "Fint!" eller lägga till glada emojis till varandra om vi känner för det, båda möjligheterna är bra och skall uppmuntras.
Skillnaden tycker jag, är att de positiva korta kommentarerna ändå gör forumet lite mer levande. Jag tror inte att Per menade att vi skulle sluta med dem helt, jag vill bara understryka att de är väldigt trevliga att få också.
Men jag är alltså klart för gillaknappens fortsatta existens i dess nuvarande form.  :up:
Varma hälsningar
Simpan

Mer hittar du på min blogg: https://turebergsstation.blogspot.com/
Eller på Instagram: simpan.sollentuna

Per Lind

• Stammis
« Svar #20 skrivet: sön 04 aug 2019, 17:44:10 »
Vi skall inte sluta med korta inlägg och vi skall fortsätta ställa dumma (?) frågor som inte alls är dumma i någon annans ögon.
Vi skall fortsättningsvis också skriva "Jättesnyggt" men också klicka på "Gilla-knappen".
I vår snabba vardag tar det lite tid att öppna inlägget, skriva något och sedan skicka. Här finns "Gilla-knappen" som ett alternativ - inte ersättning för något annat.
-Per

mj-onas

• Stammis
« Svar #21 skrivet: sön 04 aug 2019, 19:20:57 »
Precis som du skriver Per så är det just hur vi agerar i "vår snabba vardag" som ger mig farhågor. Man väljer det som är enklast.

Visst är gillandet en respons, men trådar som "bara" innehåller trådstartarens inlägg i följd förlorar en dimension. Ett forums egenskaper övergår mer i att likna bloggar.

Hur hade vårt forum sett ut om gilla-funktionen funnits med från början? Nej, jag ska inte spekulera i det. Nu finns gilla-knappen som ett komplement - Jag hoppas inte den, "i vår snabba vardag", blir ett alternativ. - och forumägaren bestämmer, och jag är naturligtvis glad att vi mj-intresserade har en mötesplats på nätet.

Jag är också glad om jag har fel och kan leva med mina då obefogade farhågor. Då lever också forumet vidare med personliga inlägg, dialoger och konkreta responser.

/Mats

Per Lind

• Stammis
« Svar #22 skrivet: sön 04 aug 2019, 19:26:39 »

Jag tror inte vi behöver vara oroliga för att en tråd bara skall innehålla originalinlägget och sedan en massa "Gilla".
Vi är tillräckligt många skrivglada här för att det skall bli så.
-Per

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 901
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #23 skrivet: sön 04 aug 2019, 19:49:23 »
Jag ser personligen ingen nytta med Gilla-markeringar annat än i just det specifika fallet då någon presenterat ett inlägg som denne vill ha "bedömt". I övriga fall säger ju markeringen ingenting, för man vet ju ofta inte vad det är som gillats eller varför.

Nackdelen är den "tävling" jag tycker det blir när man ser hur många gilla-markeringar varje person har fått. Den onyanserade "betygsättningen" av folk tycker jag inte behövs.
---
Mvh Peter

alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.029
  • alsum
« Svar #24 skrivet: tor 08 aug 2019, 16:01:17 »
Jag känner lite dåligt skriva svenska om forumet. Kanske du tyckte dumt mig eller förstå inte vad menar. Jag själv helt Döv och pensionär. Jag vill vara med och skriva forum. Det skulle du skriva svar till mig och vad menar. Så gärna jag skriva svar. Kanske jag skriva fel eller dumt ut. Jag ensam som bygga modeller men nu lite avveckla modeller. En sak bra att nån som skrivit om massor olika modeller och roligt att läsa också. Men men?