Författare Ämne: Pirpens lilla bana  (läst 6242 gånger)

jean

• Stammis
  • Antal inlägg: 740
    • Min hemsida
SV: Pirpens lilla bana
« Svar #75 skrivet: tis 13 aug 2019, 08:32:09 »
Senaste planen ser ju bra ut tycker jag.

Jag räknade lite på lutningar och för att du ska ha ca 9 cm fri höjd behöver du börja stigningen redan vid första växeln i nederkant.
Stigningen till 2:a växeln i vänsterkanten beräknade jag till 2cm. Det betyder ju att du från den växeln behöver sänka dig till 0-nivån där banorna korsar varandra med det ena spåret men det blir en väldigt liten lutning, ca 1% bara.

Då blir stigningen mellan växeln till vänster till korset ca 3.3% vilket är helt OK i synnerhet med korta tåg.
Kör digitalt (DCC ROCO z21+ TC Brons) i H0
Verkligen ingen niträknare! Litar mera till "nostalgi och känsla"..

pirpen

• Användare
  • Antal inlägg: 110
« Svar #76 skrivet: tis 13 aug 2019, 10:55:10 »
Senaste planen ser ju bra ut tycker jag.

Jag räknade lite på lutningar och för att du ska ha ca 9 cm fri höjd behöver du börja stigningen redan vid första växeln i nederkant.
Stigningen till 2:a växeln i vänsterkanten beräknade jag till 2cm. Det betyder ju att du från den växeln behöver sänka dig till 0-nivån där banorna korsar varandra med det ena spåret men det blir en väldigt liten lutning, ca 1% bara.

Då blir stigningen mellan växeln till vänster till korset ca 3.3% vilket är helt OK i synnerhet med korta tåg.

Hej!

Det låter ju genomförbart, men har hittat en del Piko A-spår på Tradera nu och då fick man såklart en massa nya idéer. Testade att göra en spårplan med dessa Piko och dom RocoLine jag har (måste köpa en övergångsskena bara). Så vad tycker ni?

kattjaevel

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.193
« Svar #77 skrivet: tis 13 aug 2019, 11:08:29 »
Det där ser mera körvänligt  ut.
Torbjörn

Baron3D

• Användare
  • Antal inlägg: 115

pirpen

• Användare
« Svar #79 skrivet: tis 13 aug 2019, 13:52:55 »
Det där ser mera körvänligt  ut.

Hehe..förstod att du skulle säga det. Jag gillar det också, men blir en jäkla mer kostnad. Växelmotorer, fler lok och vagnar, digitalt m.m. Och jag gillar gillar inte, att man direkt ser att det är en rundbana..

Tack för tipset Baron3D!
Verkar dock krävas mer utrymme, än jag kan avvara. Har bara en vägg i vardagsrummet att bygga vid. Drömmen hade vart ett eget mj-rum eller en källare/gäststuga i ett hus.

kattjaevel

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.193
« Svar #80 skrivet: tis 13 aug 2019, 13:56:48 »
Du måste inte köpa så mkt mer, bara rälsen.
Torbjörn

pirpen

• Användare
« Svar #81 skrivet: ons 14 aug 2019, 18:56:28 »
Blev inga Piko spår, då jag läste att dom var code 100 och RocoLine är code 83. Övergångsskenan hade rälshöjd 2.5mm och vad jag vet har RocoLine 2.1mm. Väldigt jobbigt med så mycket skillnader på allt. Jag har nästan bara vetat att Märklin är växelström med piggar i mitten och resten är likström utan piggar...hehe, nybörjare som man är.

Däremot var jag till Biltema idag och köpte vinkelbeslag, så nu är banan/tågbordet/skivan 160x98cm. Spillbiten var lite bredare än jag trodde.

Gillade Simpans förslag, men hade velat haft ovalen på 0-plan och sen bara byggt uppåt. Både uppåt och nedåt känns lite avancerat för mig. Just nu har jag lagt upp spåren enligt spårplanen nedan och provkört. Ändrade så stickspåren på övre plan är parallella och satte en R2 kurva innan stickspåren på nedre.

pirpen

• Användare
« Svar #82 skrivet: tor 15 aug 2019, 11:31:43 »
Knåpar vidare på min lilla bana..

På mitt BR106 lok, så sken ljuset igenom, när jag körde åt ena hållet. Satt el-tejp på insidan av kåpan och det blev mycket bättre. Lyfte på kåpan till mitt andra lok (BR110) och kolla, då det bara lät lite, men inte ville röra sig. Såg inget konstigt, så tillbaks med kåpan och jäklar vad förvånad jag blev, när det plötsligt gick igång. Dock så stannar det till ibland och man får peta på det, för att få igång det igen.

En bild på mina tåg och en ny spårplan (rundbana)..

Simpan

• Användare
  • Antal inlägg: 363
    • Turebergs Station
« Svar #83 skrivet: tor 15 aug 2019, 21:21:47 »
Godafton. Jag har roat mig med att skapa ännu en layout som ett förslag att ta till dig om du vill.
Enligt mina lekmannamässiga beräkningar räcker sträckan till för att det röda spåret skall kunna passera över det blå på 0-nivå.
Det är ändå viktigt att testa layouten och lutningen innan du börjar bygga landskap, bygg upp med klossar, böcker eller det du har.
Mitt förslag är att bygga en kort bro där spåret korsar över. Då kan du ha alla spår fria så att säga.
Även denna gång har jag gått ut i kanterna på din skiva så du måste bredda några cm på alla håll för att det skall få plats.

Varma hälsningar
Simpan

Mer hittar du på min blogg: https://turebergsstation.blogspot.com/
Eller på Instagram: simpan.sollentuna

Per Lind

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.969
« Svar #84 skrivet: fre 16 aug 2019, 12:55:08 »
När två spår skall korsa varandra kan man utgå från en nollpunkt och sedan sänka det ena spåret resp. höja det andra, då behövs bara halva sträckan för att nå erforderlig höjd.-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

pirpen

• Användare
« Svar #85 skrivet: fre 16 aug 2019, 16:52:59 »
Tack för spårplansförslaget Simpan!
Men jag tror min egen senaste spårplan är den jag tänker bygga. Inga höjningar/sänkningar (förutom landskapet). Blir enklast så. För dessutom både en rundbana, relativt långa stickspår och alla växlar nära till hands.

Hej Per!
Du menar om man sänker ena spåret och sänker det andra? Känns nästan lite avancerat, då jag är nybörjare och detta är en väldigt lien bana. Jag ska nog försöka bygga så enkelt som möjligt med denna.

Jag har stoppat i tyngder i vagnarna nu (muttrar och toapapper), då jag hade lite problem med kurvväxeln. Nu stannar vagnarna kvar i spåret. Kört både fram och tillbaka en massa gånger. Tror båda loken stått ett bra tag, för ju mer jag kör med dom, desto bättre går dom!

pirpen

• Användare
« Svar #86 skrivet: lör 17 aug 2019, 09:54:59 »
Hej och gomorron!

Ny spårplan...igen. Tänkte börja med att lägga cellplast över hela skivan och skära bort för vattnet i hamnen. Det ljusgröna är +5cm (räknat från plywooden), det lite mörkare gröna är +10cm och det mörka gröna är +15cm. Tänker köpa Pikos husset https://www.modellhobby.se/sv/ovriga-byggnader/65747-piko-stadsset-piko-61925.html , en fabrik eller ett magasin till stickspåret i ovalen och en barack i till hamnen. Vet inte om jag ska lägga bakre spåret i en tunnel eller en bergsskärning? Kanske kan göra övre delen av berget avtagbart? Känns bra denna plan, då jag får allt lättillgängligt, rundbana och rangering.

Ha det bra!

Per Lind

• Stammis
« Svar #87 skrivet: sön 18 aug 2019, 16:46:31 »
När två spår skall korsa varandra kan man utgå från en nollpunkt och sedan sänka det ena spåret resp. höja det andra, då behövs bara halva sträckan för att nå erforderlig höjd.-Per

I "Simpans" spårplansförslag lägger Du nollpunkten vid BWr2, växeln till höger.
Det blå spåret sjunker sedan så det ligger 5 cm lägre där det orangea spåret korsar.
Det orangea spåret stiger så det ligger +5 cm över nollplanen där det blå spåret korsar.
Du har då bara behövt 5 cm förändring men fått 10 cm vid korspunkten.
Inte alls komplicerat.
-Per

pirpen

• Användare
« Svar #88 skrivet: fre 30 aug 2019, 09:27:41 »
Hej igen!

Har tänkt och tänkt och kommit fram till att detta inte kommer bli nått som jag egentligen vill ha. Jag hade ett lok och vagnar och en trafo. Sen skaffa jag lite beg Rocoline räls och lite till och ett lok till. Men har hela tiden varit osäker på om jag gjort rätt val?

Så nu har jag gjort en omstart och skaffat en startsats (vilket jag borde gjort från början). Blev denna: http://rutenhjelms.ehandel.net/product.html/29468?category_id=93 Gör om gör rätt!

Hade precis pengar till denna sats, så nu får det bli mer spår vid nästa utbetalning. Men innan det köps, så ska jag ha en spårplan klar och veta precis vad som behövs till den. Inga fler impulsköp eller ändra mig hit och dit. Därför kommer denna tråd få vila ett tag och jag kommer be om hjälp i en annan tråd med en bra spårplan.

Per Lind

• Stammis
« Svar #89 skrivet: fre 30 aug 2019, 09:52:16 »
Hej igen!

Har tänkt och tänkt och kommit fram till att detta inte kommer bli nått som jag egentligen vill ha. Jag hade ett lok och vagnar och en trafo. Sen skaffa jag lite beg Rocoline räls och lite till och ett lok till. Men har hela tiden varit osäker på om jag gjort rätt val?

Så nu har jag gjort en omstart och skaffat en startsats (vilket jag borde gjort från början). Blev denna: http://rutenhjelms.ehandel.net/product.html/29468?category_id=93 Gör om gör rätt!

Hade precis pengar till denna sats, så nu får det bli mer spår vid nästa utbetalning. Men innan det köps, så ska jag ha en spårplan klar och veta precis vad som behövs till den. Inga fler impulsköp eller ändra mig hit och dit. Därför kommer denna tråd få vila ett tag och jag kommer be om hjälp i en annan tråd med en bra spårplan.

Är inte det en Märklin startsats?
Du har tidigare visat på Roco, eller har jag missat något?
-Per

pirpen

• Användare
« Svar #90 skrivet: fre 30 aug 2019, 10:29:36 »
Jo, det är en Märklin sats. Tyckte det var den vettigaste och prisvärdaste satsen. Dessutom innehåller den ett svenskt växellok.

Jag hade lite Rocoline räls och loken tror jag är Pikos. Rälsen har jag sålt och loken och vagnarna försöker jag sälja nu. Om det inte går, hamnar dom i bokhyllan/garderoben. Om nån tycker jag är knäpp för att jag valde Märklin nu, så får det stå för dom. För mig känns det helt rätt!

Gjorde en ny tråd under spårplaner, där jag söker hjälp med en bra sån. Nu ska allt bli rätt från början. Här är den tråden: https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=22213.0

« Senast ändrad: fre 30 aug 2019, 10:32:37 av pirpen »

pirpen

• Användare
« Svar #91 skrivet: tis 03 sep 2019, 13:39:58 »
Nu kör man digitalt!

Trodde inte ljudeffekterna skulle göra så mycket som det gör. Glad jag valde en startsats med ljudlok. Tror jag kommer bygga efter spårplanen nedan. Då får jag några stickspår, chans till rundgång och tågmöte. Tror inte det blir någon station, utan bara godstrafik.

Nästa gång det rullar in pengar på kontot, blir det en C3 utbyggnadssats och sen är det bara 3st växlar som behövs. Vet inte om det blir växelmotorer? Håller jag mig till senaste spårplanen behövs ju egentligen inga växelmotorer.

alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.041
  • alsum
« Svar #92 skrivet: tis 03 sep 2019, 13:56:52 »
Det ser bättre sista bilden som växla loket och parkera andra lok kör vidare. :handshake:

pirpen

• Användare
« Svar #93 skrivet: tis 03 sep 2019, 16:19:00 »
Det ser bättre sista bilden som växla loket och parkera andra lok kör vidare. :handshake:

Tackar!

Ja, jag tror den där spårplanen kan bli riktigt bra i alla avseenden. Vill inte bara proppa in en massa spår, utan vill ju ha lite landskap också.

Nu skulle man bara haft mer vagnar och fått tag i en T44:a!
« Senast ändrad: tis 03 sep 2019, 16:20:48 av pirpen »

pirpen

• Användare
« Svar #94 skrivet: tor 05 sep 2019, 09:42:13 »
Gomorron!

Ville ha nån sorts hållare till MS2an och kom på att jag hade hålband/montageband hemma. Vek den dubbel, eltejpa och skruva dit två stycken (blev som två krokar). Kanske inte den snyggaste lösningen och fick tyvärr olika längd på dom, men det funkar!

HåkanE

• Stammis
  • Antal inlägg: 679
« Svar #95 skrivet: tor 05 sep 2019, 10:02:18 »
Det där med hållare till körkontrollen kommer du att tjäna rejält på när du fått till landskapet på din anläggning.
Då är det inte bara att lägga den varsomhelst längre.
Bra tänkt!

//HåkanE

pirpen

• Användare
« Svar #96 skrivet: tor 05 sep 2019, 11:00:00 »
Det där med hållare till körkontrollen kommer du att tjäna rejält på när du fått till landskapet på din anläggning.
Då är det inte bara att lägga den varsomhelst längre.
Bra tänkt!
//HåkanE

Precis så tänkte jag. Utan landskap, så kan man lägga körkontrollen på banan. Men när landskapet ska dit (om ett bra tag för mig visseligen), så måste man ha kontrollen nån annanstans..

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.113
« Svar #97 skrivet: tor 05 sep 2019, 13:07:54 »
Hej Pirpen.

Du kan vid senare tillfälle  bygga ut på väggen bakom soffan till fönsterväggen och lägga industri där
om du vill. Du kan ha det i bakhuvet för fortsättning  för framtiden.
 :) :) :)
Lycka till!
Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 985
« Svar #98 skrivet: tor 05 sep 2019, 15:26:21 »
Ville ha nån sorts hållare till MS2an....

Ett tips på hållare (om än till den äldre MS): https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=897.msg7239#msg7239
Fast de är kanske inte så lätta att hitta i en affär nu för tiden?

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.678
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #99 skrivet: tor 05 sep 2019, 15:53:23 »
Ett tips på hållare (om än till den äldre MS): https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=897.msg7239#msg7239
Fast de är kanske inte så lätta att hitta i en affär nu för tiden?

Jo dom där hållarna funkar till många handtag - men precis som du skriver är dom inte lätta att hitta numera... Den tid då man använde mushållare på datorerna verkar ha gått över. :| Jag tror jag har en kvar liggande, och den sparar jag till ett extra högtidligt tillfälle. :)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB