Författare Ämne: Handla Peco H0e räls.  (läst 1426 gånger)

yrrej

• Användare
  • Antal inlägg: 109
Handla Peco H0e räls.
« skrivet: tis 16 jul 2019, 19:34:25 »
Hej!
Vore tacksam för tips var jag kan köpa Pecos H0e räls och växlar till bra pris.
//Jerry

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.642
SV: Handla Peco H0e räls.
« Svar #1 skrivet: tis 16 jul 2019, 20:05:56 »
Habo Hobby har bra sortiment när det gäller Peco. Och finns det inte hemma så tar de hem.

/Lars

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 864
« Svar #2 skrivet: fre 19 jul 2019, 13:05:31 »
Hattons i England brukar ha bra priser, lågt porto och snabb leverans.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.508
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #3 skrivet: fre 19 jul 2019, 14:46:05 »

Stämmer bra det... förutom att långa saker typ flexräls numera inte skickas med normala postväsendet utan går med extern speditör till betydligt högre kostnad.

Detta fick jag som extra kostnad för tre längder flexräls...

Katie Mylett (Hatton's Model Railways Ltd

2 Jan, 14:15 GMT

Dear Mr Andersson,

I am writing in reference to the above mentioned invoice.

I’m really sorry to say that due to the dimensions of SL-106F, we will be unable to send this order using the delivery method you have selected. The only courier that we will be able to use for such a large item is DHL Express, which, while being an extremely fast service, does come with a further cost of £14.28.

I’m really sorry for any inconvenience that this might cause. We can take this agreed payment either by using the same card details as used to pay for the original order, or if you have paid using Paypal, we would need you to send this additional charge to 'paypal@hattons.co.uk' and then let us know your unique transaction ID and we can process the rest for you. Alternatively, we are able to remove items should you wish to.
Kind regards,

Katie Mylett
Help Desk

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #4 skrivet: fre 19 jul 2019, 16:12:54 »
Surt men bra att veta. Tack för informationen. Fick du kläm på var gränsen för ”oversize” går?
« Senast ändrad: fre 19 jul 2019, 21:56:45 av N_Rallaren »
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.787
« Svar #5 skrivet: fre 19 jul 2019, 19:17:27 »
På Royal Mail kan man finna ut att max längd är 90 cm.
Bengt W
H0 2R DCC

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #6 skrivet: fre 19 jul 2019, 22:04:59 »
Lite retsamt att Peco säljer flexrälsbitar om en Yard (91,5 cm) och lite skojigt att Royal Mail anger sina mått i "Metric" och inte "Imperial" :beer:...
« Senast ändrad: lör 20 jul 2019, 00:07:18 av N_Rallaren »
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 413
« Svar #7 skrivet: fre 19 jul 2019, 23:34:36 »
Brittain is switching over to metric- inch by inch.
Redan för c:a 20 år sedan såldes bensinen per liter. lite retligt förstås att en yardlängd hamnar precis över gränsen, men även i Sverige blir flexräls dyrare i frakt.

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.508
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #8 skrivet: fre 19 jul 2019, 23:54:13 »
Citat från Royal Mail...
Length of the item plus twice the diameter must be less than 104cm, with the greatest dimension less than 90cm. 

I ett rör då alltså 90 cm långt och en dia på 7 cm skolle jag utan svårighet få in några längder Pecoräls genom att ge dem några S-formade böjar. Får väl ta en tripp till Hattons och lära dem hur de kan sälja mer flexräls.

SA 
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

yrrej

• Användare
  • Antal inlägg: 109
« Svar #9 skrivet: mån 29 jul 2019, 20:02:16 »
Tack för förslagen, en följdfråga vilka tillverkare finns det av rullande material i H0e (Europeiskt)?
Jag har hittat Bemo, Lilliput Minitrains, Roco  och Tillig.
//Jerry

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.642
« Svar #10 skrivet: tis 30 jul 2019, 08:29:00 »
Även Peco har, benämns 00-9. Dock dåligt med bilder på deras hemsida.

/Lars

clas

• Stammis
  • Antal inlägg: 859
« Svar #11 skrivet: ons 31 jul 2019, 13:54:45 »
Rullande material från Peco och andra brittiska tillverkare av 009 är dock i skala 1:76 med 9 mm spårvidd, H0e är 1:87 med samma spårvidd. Men flera av Minitrains modeller är ju närmare 1:76 än 1:87 - kanske alla. Brittisk 009 innebär dessutom modeller med brittisk förebild - åtminstone huvudsakligen. Fast Storbritannien lär ju ligga i Europa förstås. Har själv blandat mindre modeller i 009 med H0e-modeller med hyfsat resultat - tycker jag åtminstone själv. Men så är jag inte heller någon niträknare. Har nog snarare ett leksakståg än en modelljärnväg skulle jag tro.
« Senast ändrad: ons 31 jul 2019, 14:14:18 av clas »
Man får vara glad så länge man har en lever och kan hälsa

H0e/HOn30/H09   009

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.574
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #13 skrivet: fre 02 aug 2019, 19:17:19 »

Stämmer bra det... förutom att långa saker typ flexräls numera inte skickas med normala postväsendet utan går med extern speditör till betydligt högre kostnad.

Detta fick jag som extra kostnad för tre längder flexräls...

Katie Mylett (Hatton's Model Railways Ltd

2 Jan, 14:15 GMT

Dear Mr Andersson,

I am writing in reference to the above mentioned invoice.

I’m really sorry to say that due to the dimensions of SL-106F, we will be unable to send this order using the delivery method you have selected. The only courier that we will be able to use for such a large item is DHL Express, which, while being an extremely fast service, does come with a further cost of £14.28.

I’m really sorry for any inconvenience that this might cause. We can take this agreed payment either by using the same card details as used to pay for the original order, or if you have paid using Paypal, we would need you to send this additional charge to 'paypal@hattons.co.uk' and then let us know your unique transaction ID and we can process the rest for you. Alternatively, we are able to remove items should you wish to.
Kind regards,

Katie Mylett
Help Desk

SA

Jag var precis i kontakt med Hattons eftersom jag är i behov av par 30-pack med "1 yard" flexräls. Med "DPD European By Road" som de erbjuder blir frakten totalt mycket riktigt GBP 14, men då är maxvikten 35 kg och max längd 175 cm vilket jag trots allt tycker är rätt rimligt med tanke på deras rätt låga priser. Ska man ha enstaka längder blir det ju självklart dyrt.

De verkar emellertid ha uppdaterat hemsidan, för den gav samma besked som deras kundtjänst även när jag på skoj provade med en enstaka längd för £3.
« Senast ändrad: fre 02 aug 2019, 19:20:42 av N_Rallaren »
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas