Författare Ämne: 20 fots container i skala N (egen 3D-printad modell)  (läst 690 gånger)

Nicklas

• Handlare
  • Antal inlägg: 69
20 fots container i skala N (egen 3D-printad modell)
« skrivet: lör 13 jul 2019, 23:58:48 »
Det har diskuterats containers på flera håll på sistone vilket fick mig att fundera på om det inte skulle gå att 3D-printa en snygg container. Tänkte också att detta kunde vara ett roligt och (för ovanlighetens skull) lagom stort litet projekt. Så häromdagen började jag rita lite och nu är min första prototyp klar. För att dra nytta av 3D-printerns styrkor (samt dölja dess svagheter) så har jag delat upp containern i ett antal separata delar som sedan limmas ihop. Totalt består den därför av sju delar.

Jag har några småändringar kvar att göra men är redan nu rätt nöjd med detaljeringsgrad och hur den ter sig rent allmänt. Containern på bilden är dessutom inte på något sätt målad och jag tror att lite målning och vädring skulle lyfta intrycket än mer.

Nästa steg (förutom de nämnda småändringarna då) blir att även göra en 40-fotsvariant och sedan får jag väl ge mig på en containervagn :)

« Senast ändrad: sön 14 jul 2019, 00:13:03 av Nicklas »

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.648
SV: 20 fots container i skala N (egen 3D-printad modell)
« Svar #1 skrivet: sön 14 jul 2019, 07:57:41 »
Ser bra ut.

Vilket material och vilken skrivare har du använt?

/Lars

Nicklas

• Handlare
« Svar #2 skrivet: sön 14 jul 2019, 09:55:00 »
Använder grå PLA från Clas Ohlson och en Primacreator P120 (https://www.3dprima.com/se/3d-skrivare/alla-3d-skrivare/primacreator-p120-v3-1-blue/a-22548/)

Men vågar nog påstå att det viktigaste inte är skrivaren egentligen utan är att tänka på dess förmågor och begränsningar redan när man ritar modellerna. De större delarna i modellen är i övrigt ritade i FreeCAD och sedan har jag använt mitt eget ritverktyg för de mindre pilligare detaljerna (här: https://gdraw.freijsidan.se/).

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.648
« Svar #3 skrivet: sön 14 jul 2019, 15:35:38 »
Det egna programmet verkar intressant. FreeCAD saknar just de funktionerna (eller om jag inte hittat dem).

/Lars

Nicklas

• Handlare
« Svar #4 skrivet: sön 14 jul 2019, 17:08:58 »
Det egna programmet verkar intressant. FreeCAD saknar just de funktionerna (eller om jag inte hittat dem).

/Lars

Ja jag finner att det är ovärderligt när det gäller att rita riktigt fina detaljer där detaljernas storlek har samma bredd som munstycket. Har även använt det för att rita alla ledstänger, strömavtagare och övriga detaljer på taket till mitt rapidlok (här: http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=21478.0)

Om du kikar ovanför "Input"-rutan i verktygen så hittar du tre länkar för att ladda demon, om du vill experimentera lite mer med verktyget.

Nicklas

• Handlare
« Svar #5 skrivet: ons 17 jul 2019, 00:51:43 »
Containerprojektet går vidare! Har dels ritat en 40-fotsvariant också och dels gjort ett par andra små förbättringar, vissa som kan ses om man tittar riktigt noga och vissa som bara syns om man vänder containern.

När det då gäller containers undersida så har jag gjort utrymme för ballast i form av M5-muttrar samt förberett med små hål för containertappar. Hålen kommer att komma till användning utifall att jag en dag ritar en matchande containervagn.

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 897
« Svar #6 skrivet: fre 19 jul 2019, 13:11:58 »
 Bra med tyngder. Ett alternativ till tappar är neodymmagneter. En eller två 1,5 mm diameter och höjd i flaket på varje vagn håller säkert containern på plats om de har samma position som tyngderna. Begränsad åverkan på varja vagn och man slipper de fula tapparna vid olastad vagn.
« Senast ändrad: fre 19 jul 2019, 22:06:14 av N_Rallaren »
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Nicklas

• Handlare
« Svar #7 skrivet: fre 19 jul 2019, 17:27:05 »
Bra med tyngder. Ett alternativ till tappar är neodymmagneter. En eller två 1,5 mm diameter och höjd i flaket på varje vagn håller säkert containern på plats om de har samma position som tyngderna. Begränsad åverkan på varja vagn och man slipper du fula tapparna vid olastad vagn.
Magneter är en riktigt bra idé och jag tror faktiskt att det skulle gå att antingen montera magneter i mutterutrymmet eller i vagnen så att de kan hålla fast i muttrarna.

När det gäller tapparna i olastad vagn så finns dessa dock även i verkligheten, även om de väl har ett något lite annorlunda utseende i verkligheten.

Nicklas

• Handlare
« Svar #8 skrivet: fre 19 jul 2019, 17:27:43 »
Nu finns dessutom containern tillgänglig i min webbshop: https://trainshop.freijsidan.se/container.php