Författare Ämne: Spårplan ur verkligheten omvandlas till modell???  (läst 1433 gånger)

Micke Schuer

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 16
Spårplan ur verkligheten omvandlas till modell???
« skrivet: ons 10 jul 2019, 16:49:51 »
Hej,
jag sitter och funderar på papper/dator över en kommande spårplan baserad på Oskarshamn. I princip 3 bangårdar med 2 spårvidder.
1945-1963 ca som tidsperiod vilket ger stora möjligheter till blandning av modeller!

ROJ-bangården är en smalspårsbangård tillägnad H0n3
NOJ bangården med stationshus är i huvudsak en normalspårsbangård
Hamnen är en blandning av 891 och 1435mm dit även persontågen gick för att möta upp Gotlandsfärjorna.

Spåren skall gå ut i en slinga till höger om ROJ-bangården (illustreras av riktning Skorpetorp resp. Forshult) medan hamnspåret till vänster som egentligen är ett banslut även den går in i en slinga för enkelhetens skull.

Varje bangård skall få 2,5-3 meter men de läggs inte som i verkligheten på rad, tar för lång plats utan förmodligen i ett U av något slag.
Tänkt spårstandard är Code 55 vilket är snyggt. Lödda räler på laminatslipers skulle nog funka.

Bifogar lite inspiration nedanför.

Simpan

• Användare
  • Antal inlägg: 354
    • Turebergs Station
SV: Spårplan ur verkligheten omvandlas till modell???
« Svar #1 skrivet: ons 10 jul 2019, 19:36:48 »
Wow! Vilket projekt du tänker dra igång, och bilderna är underbara.  :up:
Var skall denna modell byggas, hemma eller på lokal, på egen hand eller med andra MJ-entusiaster?
Skall bli mycket intressant att följa detta och jag hoppas att du startar en tråd under 'Min modelljärnväg' t.ex. så fort bygget drar igång.
 :)
Varma hälsningar
Simpan

Mer hittar du på min blogg: https://turebergsstation.blogspot.com/
Eller på Instagram: simpan.sollentuna

Micke Schuer

• Nykomling
  • **
« Svar #2 skrivet: ons 10 jul 2019, 22:47:22 »
Just nu samlar jag mest rullande materiel för både normal- och smalspåret. KMJK:s modell av Oskarshamns lokstall ligger högt på lista det med.
ett 30-tal smalspårsvagnar, en YBo4p med släp samt ett Gp eller Np ånglok och ÖSmJ:s Z-lokomotor 101 även de. Har börjat samla mässingsmodeller och etsplåtar!

Lok och motorvagnar till NOJ-spåret måste fram, har skaffat lite G-vagnar men lok och Y6-kombinationer.

Därefter spårmaterial. och mycket spårmaterial. Handlagda spår och växlar i Code 55 för att dra ner på kost. Gatuspåren är som syns på fotona enkla dubbelräler vilka borde vara lätta att bygga (men växlarna???  :emm: :emm:).
Jag har en ganska stor vind vilket borde göra 3 st 3-metersmoduler (en till respektive bangårdsdel) fullt görliga om de byggs lite som i ett U. De behöver ju bara vara ca 0,8m djupa.
Planerad byggstart är när vi flyttat hem till Sverige om ett år om jag förhandlat färdigt om utrymmet.

Svårigheter?
Massor naturligtvis! Pengar, Oskarshamns vackra järnvägsstation, växlarna till gatuspåren, generellt underlag runt ROJ under SJ-tiden samt byggnadsritningar.
Att bygga i mässing kommer att ta sin tid att lära. Skall skaffa fram 20 st O-vagnar som skulle kunna byggas i ett lååååååångt trökigt löpande band...
Då borde man lära sig...

Taggad?
Jajamensan!

Wow! Vilket projekt du tänker dra igång, och bilderna är underbara.  :up:
Var skall denna modell byggas, hemma eller på lokal, på egen hand eller med andra MJ-entusiaster?
Skall bli mycket intressant att följa detta och jag hoppas att du startar en tråd under 'Min modelljärnväg' t.ex. så fort bygget drar igång.
 :)
« Senast ändrad: ons 10 jul 2019, 22:56:03 av Micke Schuer »

ThompaH0n3

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 7
« Svar #3 skrivet: fre 12 jul 2019, 00:26:35 »
Väldigt spännande projekt. Ser fram emot dokumentation och dina lärdomar. Om du kommer ha växlar med dubbla spår med code 55 räls kan du överväga att beställa från railwayeng.com. De kostar tyvärr en hel del.

Micke Schuer

• Nykomling
  • **
« Svar #4 skrivet: fre 12 jul 2019, 11:42:40 »
Väldigt spännande projekt. Ser fram emot dokumentation och dina lärdomar. Om du kommer ha växlar med dubbla spår med code 55 räls kan du överväga att beställa från railwayeng.com. De kostar tyvärr en hel del.
« Senast ändrad: fre 12 jul 2019, 11:45:33 av Micke Schuer »

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.642
« Svar #5 skrivet: fre 12 jul 2019, 12:01:32 »
Har du provat att rita spårplanen med någon spårplanscad, så du får längder och vinklar som växlarna har?
3m låter kort för alla dessa växlar om du även skall få något spår mellan dem.

/Lars

Micke Schuer

• Nykomling
  • **
« Svar #6 skrivet: lör 20 jul 2019, 23:15:33 »
Har du provat att rita spårplanen med någon spårplanscad, så du får längder och vinklar som växlarna har?
3m låter kort för alla dessa växlar om du även skall få något spår mellan dem.

/Lars

Jodå, 3m kan vara lite kort. Förenkling eller mer plats...
Förebilden är nog 450m inklusive lokstall i ena ändan och station i andra...
Snävare växelvinklar än skalenligt sparar lite plats.
...men det skall trängas in två bangårdar till, en i varje ände...
Har inte provat att cadda än. Jag behöver göra det vad det lider men ingen bråska just nu.

Jan Frelin

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.937
« Svar #7 skrivet: sön 21 jul 2019, 16:21:48 »
Oerhört häftigt projekt!

Växlar: Det finns en bild på en gatuväxel på ett av dina foton, där ser man rätt väl hur det är gjort! Innerrälen upphör helt enkelt vid tungorna och fortsätter efter tunggångjärnet. Sedan får man utgå ifrån att moträler  och vingräler ersätts av innerrälerna.

Växelterminologi:
http://www.svenskmjwiki.se/Växeldelar

CAD: Jag bifaller Lars rekommendation, det kommer att krävas för att realiserbarhetspröva din plan.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II