Författare Ämne: Liten bana med hamn  (läst 2325 gånger)

pirpen

• Användare
  • Antal inlägg: 110
Liten bana med hamn
« skrivet: fre 30 aug 2019, 10:22:21 »
Hej!

Jag hade en bana på g ( https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=22105.75 ) , men kände att det inte skulle bli vad jag egentligen ville ha. Så jag gjorde en omstart och behöver nu hjälp med en bra spårplan. Har köpt denna startsats http://rutenhjelms.ehandel.net/product.html/29468?category_id=93 och kommer köpa spår först och främst (efter spårplan är klar såklart) och sen mer godsvagnar (efter att jag vet vilka vagnar som behövs).

Det jag är intresserad av är rangering, så det behöver inte vara en rundbana. Men en hamn vill jag absolut ha med. Jag har ett bord nu som är 160x80cm, men kan förlängas till 200x80cm eller att jag delar skivan och får 200x40cm i L-form efter två väggar (hyllbana). Känns som sista alternativet är det bästa, då jag bara är ute efter att få växla vagnar.

En första tanke var en liten station på ena hyllan och en hamn på andra, men vet inte om det inte är bättre att göra hamn av båda? Eller hamnspår på ena och magasin/industrier på andra?  Eller om rundbana är det bästa ändå?

Har också en idé om att inte ha några skyltar m.m. Då kan man bara byta ut tågen och köra tyskt om man vill det.

På bilden (mitt vardagsrum), så ser ni den tomma ytan efter vänstra väggen. Där har jag mitt tågbord nu. Mitt barskåp är fristående och 114cm högt och det måste stå längs nån av dessa väggar. Vänstra väggen och mellan vänstra väggen till soffan är det 200cm långt.   

Så snälla hjälp mig att skapa min rangeringsdröm!

« Senast ändrad: fre 30 aug 2019, 11:13:26 av pirpen »

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.117
SV: Liten bana med hamn
« Svar #1 skrivet: fre 30 aug 2019, 10:46:05 »
Hej Pirpen!

Ett L format bord/hylla vid vänstra nedre hörnet skulle bli bra.
En sak som du skulle kunna göra också, men bara som ide, är att
ovanför tv Bänken ha en smalare hylla mot väggen bakom.
Den hylla börjar vid väggen mot balkongen och går sedan mot dörren
till vänster. Därefter skulle du kunna ha löstagbara hyllor på ben som svänger ned
vid dörren mot den L formade hyllan vid nedre vänstra hörnet. Då skulle du kunna
ha en liten station/ Industri ovanför TV bänken mot balkong väggen. Då kan du få lite
trafik mellan L formade hyllan och andra änden. När du inte kör kan du ha de löstagbara
hyllorna mellan L formade hyllan och soffgruppen, om det finns plats eller under L formade
hyllan.

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

pirpen

• Användare
« Svar #2 skrivet: fre 30 aug 2019, 10:55:30 »
Tack för dina tips och idéer Alf!

Tror dock inte jag vill ha löstagbara sektioner förbi två dörrar/öppningar. Men jag förstår vad du menar. En annan idé är att göra L-format på hyllor och sen fortsätta, över soffan, till fönstret och där ha en liten station eller vändslinga. Fast känns onödigt, då jag bara vill kunna växla vagnar.

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.117
« Svar #3 skrivet: fre 30 aug 2019, 11:42:40 »
Det där går bra också som du föreslår.
Det behövs ingen vändslinga utan du får en liten sträcka upp till en liten industri
dit du transporterar vagnar med saker industrin behöver. Sedan frakta vagnar
med tillverkade saker till hamnen i andra änden. Några stickspår och du får lite
växel trafik av vagnar vid den industrin. En hamn är bra för då kan allt möjligt
skeppas in och ut via den.

Mvh

Alf K
En som inte kan men vill mer!

pirpen

• Användare
« Svar #4 skrivet: fre 30 aug 2019, 13:57:39 »
Tack igen Alf!

Märker gång på gång hur insnöad man kan vara. Din idé med en industri vid fönstret är ju mycket bättre, än en station/vändslinga där. Och precis så har jag tänkt ang hamn. Allt kan komma in/ut den vägen. Och eftersom jag inte kommer kunna ha dolda uppställningsspår, så är nog en hamn det enda alternativet.

Per Lind

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.970
« Svar #5 skrivet: fre 30 aug 2019, 15:56:45 »
Det blir precis som Åmmeberg-Zinkgruvans järnväg.Den hade ingen spårförbindelse med andra järnvägar. Gick mellan gruvan i Zinkgruvan och hamnen i Åmmeberg med malmvagnar.-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

pirpen

• Användare
« Svar #6 skrivet: fre 30 aug 2019, 17:12:52 »
Det blir precis som Åmmeberg-Zinkgruvans järnväg.Den hade ingen spårförbindelse med andra järnvägar. Gick mellan gruvan i Zinkgruvan och hamnen i Åmmeberg med malmvagnar.-Per

Tack för tipset Per!

Visste inte ens det funnits sånna järnvägar, dvs utan anslutning till andra. Nu vill ju jag ha lite olika gods till och från hamnen, men idén är bra. Får låtsas att nån liknande järnväg levt kvar till nutid. MJ-världen är full av kompromisser och jag är ingen som är ute efter att bygga exakt som i verkligheten. Men det behövs en bra story, till varför min kommande bana inte har kontakt med övrig järnväg och varför gods inte körs med lastbil.

pirpen

• Användare
« Svar #7 skrivet: lör 31 aug 2019, 19:36:20 »
Gjorde ett försök till en hamn. Det är Märklin C spår och måtten är 200x40cm. Tänkte man kunde sätta den längs vänstra väggen. Och tanken är att bygga klart denna först, innan man fortsätter med en 200x40cm skiva ovanför barskåpet.

pirpen

• Användare
« Svar #8 skrivet: sön 01 sep 2019, 01:25:42 »
Inte släppt rundbana än. Kan ju vara fint att kunna ha tågmöte och låta tåget snurra runt nåra varv, innan det ska till/från hamnen...

kattjaevel

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.199
« Svar #9 skrivet: sön 01 sep 2019, 08:00:10 »
Anledning att du ska ha rundbana: Om du köper lok med ljud så kan det vara mysigt att höra tåget åka fram medans du gör annat. När jag är i min verkstad så startar jag mitt ånglok och lyssnar medans jag pysslar med husbygge eller annat. Väldigt avkopplande.
Torbjörn

pirpen

• Användare
« Svar #10 skrivet: sön 01 sep 2019, 12:13:55 »
Anledning att du ska ha rundbana: Om du köper lok med ljud så kan det vara mysigt att höra tåget åka fram medans du gör annat. När jag är i min verkstad så startar jag mitt ånglok och lyssnar medans jag pysslar med husbygge eller annat. Väldigt avkopplande.

Ja, jag kan förstå det och startsatsen jag köpt har ju ett ljudlok. Tycker bara det är svårt att få till en vettig bana på det lilla utrymme jag har och kurvorna på en rundbana tar sin plats. Gör gärna en rundbana, men det måste vara med lite rangering också!

pirpen

• Användare
« Svar #11 skrivet: lör 07 sep 2019, 10:25:07 »
Har klurat vidare på spårplan och kommer hålla fast vid en C3 utbyggnadssats + 3 växlar. Men spåren behöver ju inte ligga som jag först tänkte, så här kommer ett nytt förslag...

Med en liten station, en fabrik, ett lokstall och en hamn, så kan man ju detaljera dessa områden rätt bra och skapa intressanta miljöer. Vet dock inte om det kommer se plottrigt ut? Den tomma ytan i ovalen vet jag inte vad man ska fylla med? Ett par hus?

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 897
« Svar #12 skrivet: lör 07 sep 2019, 14:19:42 »
Tomma utrymmen på en modelljärnväg går ju alltid att fylla med något så de är ju en tillgång snarare än ett problem. Jag rekommenderar att du i ett första steg "fyller" det med ett enkelt landskap, exempelvis böljande ängar eller något sådant. Ofta är ju "less more" för att ge ett bra intryck  ;). Vill du ha mer rangeringsmöjligheter finns ju alltid möjligheten att senare investera i några växlar och lägga till ytterligare stickspår eller hus eller någonting helt annat som du kommer på.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

pirpen

• Användare
« Svar #13 skrivet: lör 07 sep 2019, 15:03:40 »
Tomma utrymmen på en modelljärnväg går ju alltid att fylla med något så de är ju en tillgång snarare än ett problem. Jag rekommenderar att du i ett första steg "fyller" det med ett enkelt landskap, exempelvis böljande ängar eller något sådant. Ofta är ju "less more" för att ge ett bra intryck  ;). Vill du ha mer rangeringsmöjligheter finns ju alltid möjligheten att senare investera i några växlar och lägga till ytterligare stickspår eller hus eller någonting helt annat som du kommer på.

Tack för dina synpunkter!

Ja, jag är rädd för att det ska bli för mycket av nått på denna lilla bana. Därav att jag tror det räcker med räls och växlar. Vill ha in lite landskap också. Men eftersom jag inte byggt nån bana förut, så har jag ingen koll på vad som blir för mycket eller lite?

pirpen

• Användare
« Svar #14 skrivet: mån 09 sep 2019, 18:33:58 »
Klurar vidare och tänkte på att behålla ovalen med mötesspår, men lägga till en typ timesaver i nederkant. Så kom fram till spårplanen nedan. Blir fler växlar och mindre landskap, men mer rangering! Vad tycker ni?

pirpen

• Användare
« Svar #15 skrivet: tis 10 sep 2019, 10:40:23 »
Nu har jag spikat spårplanen. Blev den nya nedan, då den förra såg alldeles för plottrig ut. Känns bra med en rundbana med mötesspår samt en typ timesaver i samma bana. Kan ha två tåg vid stationen, som kan köra runt ovalen (motsatt håll) + att jag kan ha mitt lilla växellok, växlandes vagnar i mellanåt.

pirpen

• Användare
« Svar #16 skrivet: ons 18 sep 2019, 11:51:16 »
Man ska nog aldrig säga att man spikat nått, för då får man nån ny idé. Ja, jag har kommit på en ny spårplan igen. Denna gång så struntar jag i nån station och koncentrerar mig på rangering av godsvagnar bara. Får med denna spårplan 6 stickspår och tänker mig att bakre spåret av ovalen, göms i en tunnel (kanske med stad ovanpå?).

Måste köpa några fler rakor till stickspåren längst ner och ett par stoppbockar till. Tänker också köpa nytt köksbord och ta det gamla till underrede för banan (ska skruva dit hjul på benen!). Kommer såga ut för växlarna, så jag kan sätta dit motorer senare.

Så här ser nya spårplanen ut och ni får gärna säga vad ni tycker!

kattjaevel

• Veteran
« Svar #17 skrivet: ons 18 sep 2019, 12:52:34 »
Planering av hus å sånt vet jag inte hur det blir. Jag skulle göra alla stickspår så långa som möjligt. Kan vara bra att ha om du kör långa vagnsset. Loket ska ju också få plats.
Torbjörn

pirpen

• Användare
« Svar #18 skrivet: ons 18 sep 2019, 14:25:04 »
Planering av hus å sånt vet jag inte hur det blir. Jag skulle göra alla stickspår så långa som möjligt. Kan vara bra att ha om du kör långa vagnsset. Loket ska ju också få plats.

Tack för svar!

Dom nedre stickspåren ska såklart vara längre och dom inne i ovalen kan inte göras mycket längre. Men sätter man ihop alla vagnar som finns på dom 6 stickspåren, så räcker nog det godståget runt nästan hela ovalen. Tänker mig 2-3 vagnar på varje stickspår.

Vill nog ha en tunnel längst bak, dels för att dölja att det är en rundbana, dels för att där skulle fortsättning till övriga järnvägsnätet kunna vara. Ovanpå "berget" kan man ha en stad eller ett villasamhälle. Kommer ju inte finnas plats för det nere i ovalen!

Jaja, vi får se hur det slutar. Kan ju komma på nått annat?
« Senast ändrad: ons 18 sep 2019, 14:26:44 av pirpen »

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.744
« Svar #19 skrivet: tor 19 sep 2019, 20:56:16 »
Försök jobba bort s-kurvan till hamnspåret i nederkant. Du använda den där halvskenan efter kurvan och placera den före växeln, eller en hel skena.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

pirpen

• Användare
« Svar #20 skrivet: tor 19 sep 2019, 22:50:38 »
Försök jobba bort s-kurvan till hamnspåret i nederkant. Du använda den där halvskenan efter kurvan och placera den före växeln, eller en hel skena.

Hej!

Nån anledning till att få bort s-kurvan? Undrar för att jag har provat att både köra och backa vagnar genom den och det är inga problem.

Då du kan sånt här. så stoppa jag dit en raka innan växeln ändå.

Kladda lite i Paint på nuvarande spårplan..

« Senast ändrad: fre 20 sep 2019, 12:09:56 av pirpen »

kattjaevel

• Veteran
« Svar #21 skrivet: fre 20 sep 2019, 18:51:20 »
En s-kurva är nog den del som ska bort då det är lätt att vagnarna kan kroka ihop vid backning. Dessutom är det snyggare utan s-kurvor. Allt enligt mig själv.
Torbjörn

pirpen

• Användare
« Svar #22 skrivet: fre 20 sep 2019, 20:25:08 »
En s-kurva är nog den del som ska bort då det är lätt att vagnarna kan kroka ihop vid backning. Dessutom är det snyggare utan s-kurvor. Allt enligt mig själv.

Ok, då förstår jag varför man ska undvika s-kurvor. Jag kan inte bry mig om snyggt eller inte, då jag har så liten plats att bygga på. Ska det vara snygg spårläggning, så är slanka växlar ett måste tycker jag.

flygrc

• Användare
  • Antal inlägg: 140
« Svar #23 skrivet: fre 27 sep 2019, 21:14:53 »
Till det yttersta rälsen kan du även använda kurvväxel och därmed slippa s-kurvan.
Siktar på epok III DB, HO digital Roco