Författare Ämne: Preiser, Noch, Faller ..  (läst 868 gånger)

gorane

• Användare
  • Antal inlägg: 162
Preiser, Noch, Faller ..
« skrivet: lör 01 jun 2019, 16:08:43 »
Dessa små figurer från Preiser, Noch, Faller mfl:
Är det fler än jag som undrar hur dessa "kommer till"?  Hur gjuts dom? Det verkar va en alldeles speciell plast.
Och hur sjutton målas dom ? Även detaljer långt under 1 mm. Så små penslar finns inte !!
Det verkar inte heller finnas något ingöt att hålla i under målningen.
Ett industrireportage hade varit mycket intressant att läsa. Någon har kanske sett något i utländsk hobbypress ?

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.573
SV: Preiser, Noch, Faller ..
« Svar #1 skrivet: lör 01 jun 2019, 21:27:13 »
Är det fler än jag som undrar hur dessa "kommer till"?  Hur gjuts dom? Det verkar va en alldeles speciell plast.
Och hur sjutton målas dom ? Även detaljer långt under 1 mm. Så små penslar finns inte !!
Ett industrireportage hade varit mycket intressant att läsa. Någon har kanske sett något i utländsk hobbypress ?

Alla figurer jag köpt på senare tid från t ex Preiser är gjutna i Tyskland men målande på Mauritius :)
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.089
  • Lindome
« Svar #2 skrivet: lör 08 jun 2019, 08:55:15 »

Alla figurer jag köpt på senare tid från t ex Preiser är gjutna i Tyskland men målande på Mauritius :)
Varför just Mauritius har dom speciella färdigheter där om målning av små figurer?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 688
« Svar #3 skrivet: tis 24 sep 2019, 17:29:52 »
Ha ha! Förlåt, men jag undrar också varför just Mauritius?

Mvh

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.786
« Svar #4 skrivet: tis 24 sep 2019, 18:12:29 »
De har väl sökt efter bra och billig arbetskraft. Ursprungsfrågan var väl; varför Rothenburg?
Rätt fråga är nog mer; varför inte Mauritius?
Sen kanske någon ägare "råkar" ha en stuga på orten (jag vet inget om det, men det kunde vara möjligt).
Bengt W
H0 2R DCC