Författare Ämne: Skriva ut egna "vattendekaler"?  (läst 261 gånger)

Rörradio

• Användare
  • Antal inlägg: 91
Skriva ut egna "vattendekaler"?
« skrivet: lör 05 okt 2019, 12:22:15 »
Hi guys!

Jag undrar om det går att själv skriva ut någonting som liknar "vattendekaler" (vad de nu heter med korrekt benämning) för modeller, dvs dedär klistermärkena man lade i vatten, sedan lossnade ett lackskikt med trycket och man kunde försiktigt föra över själva trycket till modellen.

(Jag skulle vilja ha tag på tryck till Basset-Lowke och Hornby loggor från 1935 (den var vad jag vet samma väldigt länge, loket jag har är före 1947 tror jag så det bör vara samma) Dvs sidologgorna samt den lilla fyrkanten med text och logotyper som satt längst bak på kolvagnarna/respektive tenderplåten på tankloken (edit, nej, det vara bara typnummer på sidan på tankloken när jag tänker efter, men hursomhaver är det ingenting jag kan åstadkomma med pensel och stenciler utan att det ser klumpigt ut jämfört med originaltrycket.).

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.529
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Skriva ut egna "vattendekaler"?
« Svar #1 skrivet: lör 05 okt 2019, 14:02:11 »
Det har funnits speciella dekalprintningssystem för hemmabruk men resultaten har alltid blivit tveksamma. Största anledningen är att hemmaprintrar inte kan printa vitt. Där används ju det vanligtvis vita papperet till "vitt"... alltså finns ingen vit färg att tillgå.

Betydligt bättre är att använda någon av de tjänster som erbjuder dekalprintning speciellt för modellbygge.

Ett exempel är Decalprint.de.

http://www.decalprint.de/Webseite_2016/

Den här Scanian har Svaconloggor i vitt, gult och rött.

SA

Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Rörradio

• Användare
  • Antal inlägg: 91
SV: Skriva ut egna "vattendekaler"?
« Svar #2 skrivet: lör 05 okt 2019, 14:17:20 »
Tackar!
Trycket skall vara i mörkt guld och "engelskt rött".