Författare Ämne: Perrong / Lastkaj höjd  (läst 732 gånger)

Utloggad IngBo

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 41
  • Varje gång jag gör fel har jag lärt mig något!
Perrong / Lastkaj höjd
« skrivet: tis 25 jun 2019, 14:10:55 »
Finns det angivna höjder vad som gäller sidogående lastkaj?
Vilken höjd bör en perrong ha?
Tacksam för mått både verkliga och på en N-modell!

Utloggad Anders_W

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 128
    • http://homepage.mac.com/anders_wallen/
SV: Perrong / Lastkaj höjd
« Svar #1 skrivet: tis 25 jun 2019, 14:47:42 »
För övrigt anser jag att höghastighetsbanorna bör byggas.

Utloggad Anders_W

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 128
    • http://homepage.mac.com/anders_wallen/
SV: Perrong / Lastkaj höjd
« Svar #2 skrivet: tis 25 jun 2019, 14:49:28 »
För övrigt anser jag att höghastighetsbanorna bör byggas.

Utloggad BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.244
SV: Perrong / Lastkaj höjd
« Svar #3 skrivet: tis 25 jun 2019, 15:18:54 »
7,8 mm blir lagom för en lastkaj. (Green Cargo anger att golvet på en O-vagn är 1 259 mm över räl).
« Senast ändrad: tis 25 jun 2019, 15:51:56 av BenWah46 »

Utloggad kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.408
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
SV: Perrong / Lastkaj höjd
« Svar #4 skrivet: ons 26 jun 2019, 09:40:47 »
Lastkajer byggdes olika beroende på vad som skulle lastas, på linjen mellan Jönköping-Falköping så finns i Bankeryd en lastkaj som är låg medan den i Habo är hög.

Vad jag har hört så var den huvudsakliga lasten från Bankeryd beslag m.m. från beslagsfabriken som låg intill järnvägen. Där lastade man in från vagnar direkt i godsfinkor. Gissar att perrongen låg ungefär i jämnhöjd med golvet i en godsvagn, möjligen lite lägre så man kunde lasta från kärror som står på perrongen.

I Habo lastade man mest potatis från lastkajen. Den var så hög att man kunde ställa öppna godsvagnar med höga gavlar på spåret, sen körde man intill med häst och vagn och tippade ner innehållet i vagnarna. Där är lastkajen ca 2 meter hög, kanske lite till...

Så tänk lite vad du tänkt att man ska lasta i vagnarna, och vilka vagnar, och sen kan du bygga en lastkaj som gör att lastningen mellan väg och rälsburen transport kan ske på enklaste sätt...

Hoppas det gav några tankar... :)

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

kattjaevel

  • Gäst
SV: Perrong / Lastkaj höjd
« Svar #5 skrivet: ons 26 jun 2019, 09:46:36 »
Jag brukar kolla mot vagnsgolvet. Själva måttet är inte relevant för mig. Jag tänker att man ska kunna köra rakt in i vagnen.

 Vad gäller perrong gäller samma. Man ska ha ett bra steg till vagnen.

Utloggad BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.244
SV: Perrong / Lastkaj höjd
« Svar #6 skrivet: ons 26 jun 2019, 11:07:14 »
Lastkajer byggdes olika beroende på vad som skulle lastas, på linjen mellan Jönköping-Falköping så finns i Bankeryd en lastkaj som är låg medan den i Habo är hög.

Vad jag har hört så var den huvudsakliga lasten från Bankeryd beslag m.m. från beslagsfabriken som låg intill järnvägen. Där lastade man in från vagnar direkt i godsfinkor. Gissar att perrongen låg ungefär i jämnhöjd med golvet i en godsvagn, möjligen lite lägre så man kunde lasta från kärror som står på perrongen.

I Habo lastade man mest potatis från lastkajen. Den var så hög att man kunde ställa öppna godsvagnar med höga gavlar på spåret, sen körde man intill med häst och vagn och tippade ner innehållet i vagnarna. Där är lastkajen ca 2 meter hög, kanske lite till...

Så tänk lite vad du tänkt att man ska lasta i vagnarna, och vilka vagnar, och sen kan du bygga en lastkaj som gör att lastningen mellan väg och rälsburen transport kan ske på enklaste sätt...

Hoppas det gav några tankar... :)

Hälsar,
Anders Ö
Potatiskajen borde rimligen ha varit försedd men någon slags rutsch då så att inte all potatis hamnande mellan mur och vagn.
I Stockholm fanns det sopkajer på några ställen som nog var bortåt 5 m höga. I Skåne hade de sina betlastningsställen med rutschar.
Nu tänkte jag på en lastkaj, sådana som användes vid styckegods till öppna och slutna vagnar, inte på någon specialkaj. Anpassad höjd till vagnens golv eller tröskel är ju rätt.
Frågan gällde även förebildsmått.

Utloggad d680ae

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.204
SV: Perrong / Lastkaj höjd
« Svar #7 skrivet: ons 26 jun 2019, 11:19:31 »
Citat från: SJ Banlära av 1912 års utgåva angav följande:

Lastkajer byggas numera med kant av sten, ...
Lastkajens kant skall vid normalspårig bana vara 1.12 meter över räls överkant och 1.65 meter från spårets mitt. Bakom stenkanten eller plattformsbryggan anordnas av pinnmo, grus, sten e. d. en bakfyllning, regel utlagd horisontalt (någon gång i svag lutning), så att planen blir minst så bred, att kördon därå kunna vända. ...

Lastbryggor finnas av många olika slag allt efter det ändamål, för vilket de äro avsedda. En del kunna anses egentligen endast vara en avart av lastkajer.
...

Plattformar anläggas för att för passagerarna förmedla övergången mellan personvagnar och bangårdsplanet. Man skiljer mellan huvudplattformar, som äro de mellan stationshuset och dess närmaste spår liggande,  samt mellanplattformar, d. v. s. de, som namnet angiver, mellan tvenne spår belägna plattformarna.
...

Huvudplattformskantens höjd över rälsöverkanten är 38 cm och dess avstånd från spårets mitt 152 cm för normalspånga banor.
...

Mellanplattformar ...
Plattformskanter hava  hava hittills i allmänhet anlagts på höjden 38 cm över räls överkant och 152 cm från spårmitten men på allra sista tiden har tendens att göra plattformskanterna högre visat sig. Typer härför visas å bild 536 0. 537.

De i sista stycket illustrerade plattformtyperna är anlagda med kantens höjd över räls överkant = 750 mm.
« Senast ändrad: ons 26 jun 2019, 14:57:09 av d680ae »
- o000oo -

Utloggad IngBo

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 41
  • Varje gång jag gör fel har jag lärt mig något!
SV: Perrong / Lastkaj höjd
« Svar #8 skrivet: ons 26 jun 2019, 14:15:57 »
Tack för alla fina svar.
 Lastkajen bygger jag visuellt anpassat till golvet på godsvagnar. Kan tänka mig att det lastades varierande gods via rampen, även mindre maskiner.
Vad gäller perrong så försöker jag även här visuellt aanpassa mot de vagnar jag har/kan låna.

Utloggad Anders_W

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 128
    • http://homepage.mac.com/anders_wallen/
SV: Perrong / Lastkaj höjd
« Svar #9 skrivet: ons 26 jun 2019, 19:08:12 »
Om gamla standardritningar är av intresse så kan jag rekommendera ritningsdatabasen på http://www.ekeving.se/

Där finns mycket gottis.
För övrigt anser jag att höghastighetsbanorna bör byggas.