Författare Ämne: Styrning Roco/Fleischmann via pc  (läst 757 gånger)

Balthazar

• Användare
  • Antal inlägg: 80
Styrning Roco/Fleischmann via pc
« skrivet: tor 30 maj 2019, 23:59:11 »
Hej,
Ny på det här med styrning med z21. Laddat hem appen Z21. Men undrar om man likaväl kan styra det hela via pc istället? Hittade inget på Rocos download sida mer än hänvisning till appen.
/B

Fredrik

• Global Moderator
  • Antal inlägg: 1.352
    • SaFre Modelrailroading
SV: Styrning Roco/Fleischmann via pc
« Svar #1 skrivet: fre 31 maj 2019, 00:11:30 »
Hej,
Ny på det här med styrning med z21. Laddat hem appen Z21. Men undrar om man likaväl kan styra det hela via pc istället? Hittade inget på Rocos download sida mer än hänvisning till appen.
/B

Japp - kan du styra via appen - kan du också datorstyra!  ;)
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 A4/MJ-fjärren

Balthazar

• Användare
« Svar #2 skrivet: fre 31 maj 2019, 00:23:58 »
Ok, vad heter mjukvaran?
/B

Fredrik

• Global Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #3 skrivet: fre 31 maj 2019, 00:40:05 »
Det fungerar med de flesta programvaror för MJ-styrning via dator - om inte alla...
Hälsningar,

Balthazar

• Användare
« Svar #4 skrivet: fre 31 maj 2019, 00:56:14 »
Någon rekommendation?

Fredrik

• Global Moderator
    • SaFre Modelrailroading
« Svar #5 skrivet: fre 31 maj 2019, 00:58:34 »
Prova - och se vilken du fastnar för! Och nej - jag rekommenderar ingen framför någon annan.
Hälsningar,

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.212
« Svar #6 skrivet: fre 31 maj 2019, 07:55:37 »
De flesta av oss som kör datorstyrning använder Traincontrol .
De flesta har silvervarianten medan några har guld, vet inte om några har brons men då du alltid kan uppgradera så börja litet och öka allt eftersom så sparar du pengar.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.685
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #7 skrivet: fre 31 maj 2019, 08:04:32 »
Någon rekommendation?

Om man förväntar sig hjälp via något svenskt forum där det finns många användare rekommenderas Traincontroller eller JMRI
och inte någon annan udda programvara med relativt få användare.

Om man ser till antalet användare internationellt är Traincontroller störst av dessa där man kan få mycket bra hjälp på Traincontrollers eget forum (engenlska, tyska) med 20000 medlemmar. Snabba direkta svar om man kör fast.

Traincontroller finns i 3 olika nivåer till olika kostnader med möjlighet till senare uppgradering.
Går att ladda hem för provkörning för test utan licens med då med begränsad körtid.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal
[img]http://www.mj-rallaren.se/images/Hamn_MJ_soft.jpg[/img

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 913
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #8 skrivet: fre 31 maj 2019, 09:06:06 »
Om man ser till antalet användare internationellt är Traincontroller störst av dessa där man kan få mycket bra hjälp på Traincontrollers eget forum (engenlska, tyska) med 20000 medlemmar. Snabba direkta svar om man kör fast.
Vad jag kan hitta har senaste versionen av JMRI 24 000 st nedladdningar. Så vem som är störst vågar jag inte säga för JMRI används nog till mer än layoutkontroll.

Men JMRI är alltid gratis och fritt, så det kan ändå vara värt att prova. Det är inget trevligt användargränssnitt, men verkar ha massor med funktioner. Jag har inte använt det för att styra layout utan bara för lokprogrammering och körning på min egen lilla modulbana. Alla funktioner finns där, men gränssnittet är inte vackert. :)

Den generella nackdelen med icke-fria program är att du är helt i "ägarens" händer. Program slutar uppdateras eller ändrar betallösning och i många fall finns inget större intresse av att rätta fel. Nu innebär nog inte TC nån större risk, men inlåsningseffekten är ändå något man bör ha med i sin totala bedömning.
---
Mvh Peter

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.212
« Svar #9 skrivet: fre 31 maj 2019, 10:22:06 »
Vad jag kan hitta har senaste versionen av JMRI 24 000 st nedladdningar. Så vem som är störst vågar jag inte säga för JMRI används nog till mer än layoutkontroll.

Men JMRI är alltid gratis och fritt, så det kan ändå vara värt att prova. Det är inget trevligt användargränssnitt, men verkar ha massor med funktioner. Jag har inte använt det för att styra layout utan bara för lokprogrammering och körning på min egen lilla modulbana. Alla funktioner finns där, men gränssnittet är inte vackert. :)

Den generella nackdelen med icke-fria program är att du är helt i "ägarens" händer. Program slutar uppdateras eller ändrar betallösning och i många fall finns inget större intresse av att rätta fel. Nu innebär nog inte TC nån större risk, men inlåsningseffekten är ändå något man bör ha med i sin totala bedömning.
Jag har faktiskt aldrig drabbats av att ett köpt program slutat att uppdaterats utan att jag erbjudits mycket prisvärd utbyte. Att program förändras med åren är tvärtom normalt. Största nackdelen med fria program är att du är helt i ”användarnas” händer och ingen som tar ansvar vilket en seriös ”ägare” gör.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.680
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #10 skrivet: fre 31 maj 2019, 10:49:56 »
iTrain verkar poppis i Europa, men kanske inte så många i Sverige som använder det?

https://www.berros.eu/en/itrain/
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.648
« Svar #11 skrivet: fre 31 maj 2019, 12:29:33 »
Även RockRail är rätt populärt.

/Lars

rogermel

• Användare
  • Antal inlägg: 51
  • Friskt kopplat hälften brunnet.
« Svar #12 skrivet: fre 31 maj 2019, 17:04:54 »
Jag kör med iTrain.
Mest på grund av att JMRI inte fungera med min Intellibox version.
Sedan ville jag använda en Raspberry Pi minidator att styra allt ihop med.
Och då var det Linux som operativ som gällde och iTrain kunde det, inte TrainController tyvärr.
Det har många liknande funktioner som TrainController men jag använder det mest för att styra växlar och programmera dekodrar med så länge.
Men nu har jag lite andra program jag kommer använda för vagntrafik mm. så då fick jag damma av min gamla speldator med Windows så kör jag allt på den.
Skala N DCC Intellibox I (650), LDT HSI s88-N, LocoNet.
Raspberry Pi 3 - iTrain - IB
En låda Märklin på vinden.

Balthazar

• Användare
« Svar #13 skrivet: fre 31 maj 2019, 23:15:54 »
Tack för tips. Ska nog kika lite på Traincontrol. Kanske börjar med instegsvarianten för att se om det kan vara något.
/B