Författare Ämne: En dyster bangård  (läst 1358 gånger)

Knuttepuffing

• Användare
  • Antal inlägg: 32
En dyster bangård
« skrivet: tor 23 maj 2019, 10:28:54 »
Hej forumvänner!
Här kommer ett knippe sv/v bilder på gamla beredskapslok.
Någon gång under oktober månad 1975 åkte jag till Hybo bangård, som var ganska omfattande. Hybo är första station efter Ljusdal mot Hudiksvall på den numer nedlagda Dellenbanan. Vid Hybo fanns ett sågverk, samt omlastning av flottimmer från Ljusnan till Järnväg.
Den 1975 overksamma bangården blev uppsamlingsplats för beredskapslok. Jag räknade aldrig antalet lok den dag jag var där. Hruvida loken skrotades på plats i Hybo, eller om de bogserades vidare för skotning vet kanske någon av er andra.
Jag tog samtliga bilder på två stycken 120-rullar TriX-filmer, som gav 12 negativ i format 6x6 cm vardera. Man fick hållaigen med avtryckarfingret på den gamla analoga tiden.
Som jag skrev på annan plats här på forumet är jag ingen kalenderbitare när det kommer till litterabeteckningar, och avstår således från bildtexter. Men det kanske kan vara roligt för er som kan detta att identifiera så många lok som möjligt.
Ha det så kul!
Ove

Mest skala HO samt G, och N. Roco Z21. Bergslagen - Hälsingland 1962

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.113
SV: En dyster bangård
« Svar #1 skrivet: tor 23 maj 2019, 11:22:37 »
Tack för trevliga bilder och det är alltid tråkigt när en epok går i graven.

Om inte jag minns fel så användes några beredskapslok i Stockholm nån vinter
och om det berodde på oljekrisen pga mellersta östern/konflikten eller annan orsak.
Ni som minns får gärna rätta mig och vilket årtal det var mm.

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Boris

• Användare
  • Antal inlägg: 215
« Svar #2 skrivet: tor 25 jul 2019, 19:54:58 »
Instämmer, fina bilder.

Kan det ha varit vintern 66 du tänker på? Jag var visserligen bara 5 år då och bodde inte i Stockholm, men det har sagts mig att man körde ånglok för det var så jä**a kallt och mycket snö.
Tågtokig typograf.

Bygge pågår av hemmabana.

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 886
« Svar #3 skrivet: tor 25 jul 2019, 20:32:43 »
Oj vad fina bilder! Vad hade du för kamera? Det väcker minnen då jag började fota med farsans gamla Rolleicord. 120 film gav fantastiska bilder med sina stora negativ.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

jsj

• Användare
  • Antal inlägg: 198
« Svar #4 skrivet: tor 25 jul 2019, 22:41:00 »
Underbart vackra bilder, svart vitt ger en extra dimension
Johan fritids rallare

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 993
« Svar #5 skrivet: fre 26 jul 2019, 23:38:39 »
...
Någon gång under oktober månad 1975 åkte jag till Hybo bangård....
Jag räknade aldrig antalet lok den dag jag var där. Hruvida loken skrotades på plats i Hybo, eller om de bogserades vidare för skotning vet kanske någon av er andra.
...
Som jag skrev på annan plats här på forumet är jag ingen kalenderbitare när det kommer till litterabeteckningar, och avstår således från bildtexter. Men det kanske kan vara roligt för er som kan detta att identifiera så många lok som möjligt.
Ha det så kul!
Ove

Maskineriets vänstra sida på en S13, en av flera tänkbara samtidigt huserande i Hybo. Individen är lite svåridentifierad, så den passar jag på t.v.

Citera

Främsta koppelaxeln på någon av de två samtidigt huserande A5 i Hybo. Mest troligt är det A5 1545.

Citera

A5 1545

Citera

En S13, A5 1546 och G5 1450

Citera

G5 1465

Citera

E4 1826

Citera

G5 1465

Citera

Till vilket lok pannbakgaveln hör passar jag på.

Citera

Till vilket lok förarplatsen hör passar jag på.

Citera

J 1394

Citera

A5 1545

Citera

A5 1545

Citera

S13 1938 och G9 1841

Citera

A5 1545

Citera

Pass

Citera

Pass

Hybo blev redan på hösten 1971 uppsamlingsplats för ångloksöverskott. Dessutom likviderades efterhand överskottet på plats. Norra Hälsingland blev under några år översållat med koncentrationslokaler för ånglok och annat överskott i väntan på en slutlig lösning. Det uppstod flera vallfartsorter där man kunde bese och bevaka avvecklingsprocessen. Juåns grusgrop, Mellansjö grusgrop och Hybo bangård var några platser att hålla koll på. I Hybo skrotades under flera år, men man kunde antagligen inte, och ville kanske inte heller upprätthålla någon FIFO-princip för i vilken turordning likvideringen verkställdes. Nägra av de ovan avbildade loken hade stått där sedan 1971, vilket gjorde rätt stor skillnad på deras skick vid ankomst respektive på bilderna ovan. Den tillfälligt uppkomna skrotningskampanjen var en följd av en omsvängning i SJ strategi för beredskapshållning av reservdragkraft. Den nya inriktningen, mer inriktad på kvalitet än kvantitet drabbade i första hand f.d. privatbanelok och vissa prestandasvaga eller udda lok av SJ egna typer. Många av dem hade varit rätt sällan sedda om man inte hade varit med redan på 1950-talet eller tidigare. Det var därför en rätt intressant blandning av lok som togs fram ur sina beredskapsförråd och skickades till skrot.
- o000oo -

mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.214
« Svar #6 skrivet: mån 05 aug 2019, 11:49:10 »
Tack för att du visar oss denna värdefulla dokumentation av bilder.  :up:

/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Knuttepuffing

• Användare
  • Antal inlägg: 32
« Svar #7 skrivet: tor 29 aug 2019, 10:09:30 »
Hej forumkolleger!
 Har inte själv varit inne och kollat på den här tråden på ett tag. Det var trevligt med alla positiva kommentarer. Dessutom får man nya fakta runt bilderna, som det här att norra Hälsingland var närmast ett centrum för gamla bredskapslok.
För  N_Rallaren kan jag berätta att bilderna mycket riktigt är plåtade med 6 x 6 cm negativ med en Hasselblad 500c, som jag för övrigt fortfarande har kvar. Det kan man se på de två små hacken på vänstra sidan av negmasken/ramen, det var liksom Hasselblads diskreta signatur.
mvh Ove
Mest skala HO samt G, och N. Roco Z21. Bergslagen - Hälsingland 1962