Författare Ämne: Bild Editorn i TC  (läst 368 gånger)

Hans O

• Användare
  • Antal inlägg: 484
Bild Editorn i TC
« skrivet: mån 20 maj 2019, 18:50:46 »
Go kväll,  då "problemet" inte är i själva tågstyrningen men en del i programmet så lägger jag tråden här och det är fritt fram att flytta om det behövs.

Redigerar lite i TC´s bildeditor, men blir lite konfunderad över varför man använder numreringen startar med första raden som  0 (Noll) och inte startar från 1, tycker det är grymt ologiskt.

Storleksmässigt är rutnätet i bilden 26'26 pixlar stor, det står tom i själva editorn men håller jag markören över den röda pixeln får den adress 0,0 den motsvarande gula hörn pixeln har adress 25*25, finns det en logiskt förklaring varför man inte använder 1*1 till 26*26?    Allt som är blått rött o gult i denna bild vissas ju av TC,  så passar jag på att fråga om någon känner till en bra "bildeditor" som man kan skapa bilder i men under själv editeringen har en större arbetsyta?   I Paint den äldre versionen är arbetes ytan väldigt liten, arbetsytan i Paint 3d är stor men där finner jag inte någon inställning för pixel numrering alls, finns den?

Med vänlig hälsning Hans O

Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.664
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Bild Editorn i TC
« Svar #1 skrivet: mån 20 maj 2019, 21:41:05 »
Första raden = 0 (noll)?   Förmodligen en "datoriserad yrkesskada".... bits och bytes!   :)

Paint i Win 7 och uppåt bör väl ha en tillräcklig arbetsyta?

« Senast ändrad: mån 20 maj 2019, 21:43:42 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

Hans O

• Användare
  • Antal inlägg: 484
SV: Bild Editorn i TC
« Svar #2 skrivet: tis 21 maj 2019, 20:28:20 »
Go kväll ….  har nu suttit lite i Paint 3D, får en yta som är 26*26 pixlar stor på min 24tum skärm så kan den bli ca 20*20 cm, då är bilden förstorad över 2300%  den stora ytan gör det väldigt lätt, tyvärr så finner jag inget rutnät för pixlarna så det gör det lite svårt att "överblicka" I gamla Paint så får jag upp bilden som mest 800% och den ligger alltid i vänstra hörnet och inte mitt i bildskärmen.   Jag får väl leva lite till med noll raderna i TC´s inbyggda editor förmodar jag.

Med vänlig hälsning Hans O
Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......