Författare Ämne: Rälsrengöring  (läst 1307 gånger)

starhawk

• Användare
  • Antal inlägg: 83
Rälsrengöring
« skrivet: mån 20 maj 2019, 07:53:15 »
Har nyligen elektrifierat min anläggning, och även riktat in spårskarvarna så att det inte blir någon urspåring. Men loket stannar i alla fall, ofta mitt på ett räls, antar att det är fråga om oxid. Så vad använder man för medel? har hört om Isopropanol och Bensin, mera sällan nämns också Aceton, Denaturerad alkohol och Lacknafta. Acetonet går ju bort eftersom den inte är snäll mot plast, men hur är det med Cellulosaförtunning? har använt den till "allmän" rengöring och färgförtunning men hur är den mot plast. Vilket medel är bäst?

kattjaevel

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.172
SV: Rälsrengöring
« Svar #1 skrivet: mån 20 maj 2019, 09:07:09 »
Jag använder t-röd. Om du kör 3-räls så rengör du också mittpiggarna ibland.
Torbjörn

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 322
« Svar #2 skrivet: mån 20 maj 2019, 19:08:34 »
Kemiskt ren bensin is the shit!  :up: De andra förslagen här som isopropanol och T-röd funkar också. Dessa har angenäma egenskaper som att rengöra bra, dunsta fort och lämnar inget kladd eller särskild lukt efter sig.

Men jag blir rätt förvånad över övriga förslag som lacknafta, förtunning och framför allt aceton!  :disapprove: Man vill ju ha en kemikalie som inte är alltför elak mot plast, färg, lim etc och som inte lämnar några rester kvar.
« Senast ändrad: mån 20 maj 2019, 19:23:47 av Spirit »

alsum

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.029
  • alsum
« Svar #3 skrivet: tor 20 jun 2019, 08:42:58 »
Jag tyckte bäst ren bensin hos Apotek. Man kan hälla lite bensin på balza trä och glider på räls ochinga mocka på rälser. Röd sprit syns lite mocka. Jag har inte provat lacknafta. Bättre att ha balza trä och glider. Rekomendera ren bensin tyckte jag. Men ni får prova det.

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.105
« Svar #4 skrivet: tor 20 jun 2019, 11:04:04 »
Det finns ju också klossar att gnugga på räls och vagnar som rengör räls när dem rullar
Lite för rengöring som finns på Habo Hobby!
https://www.habohobby.se/sv/produkter/modelljarnvag/h0-skala/rals-och-sparbyggnad-h0/ralsrengoring-ho/

Finns en hel del hjälpmedel att hålla rent på räls och hjul på lok, på andra firmor med!

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

starhawk

• Användare
  • Antal inlägg: 83
« Svar #5 skrivet: sön 30 jun 2019, 16:50:39 »
Jag är lite kritisk mot dom där "räls-suddgummina" dom sliter ju på rälsen, något man inte vill. Men beträffande rengöring för att det skall fungera rent elektriskt så har jag sett rådet: Sätt dit ett lok det största tyngsta du har, koppla på åtminstone tre vagnar, dom tyngsta vagnarna du har och sen kör! Oxiden är ju ganska ömtålig så den behandlingen är tydligen effektiv.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.664
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #6 skrivet: sön 30 jun 2019, 18:43:24 »
På detta sätt har jag skött rengöringen av rälsen . Absolut ingen "mekanisk" rengöring med slipkloss eller dyl vilket förvärrar påbyggnaden av oxid och smuts.

Nämnda släpkudde "Noch" i länken finns även till skala H0

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=20319.msg206285#msg206285

« Senast ändrad: sön 30 jun 2019, 18:44:59 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 687
« Svar #7 skrivet: tor 04 jul 2019, 17:35:40 »
Hej på dig "pajen"! Jag bara undrar lite om Noch släpkudde, jag har också använt den och den blir ju svart ganska snart på två "rälslinjer. en tiondel av hela släpkudden utnyttjas ju bara. Dom är ju inte gratis. Hur ofta byter du släpkuddarna? Och kan man kanske lossa kudden och dra den lite åt ett håll kanske, så man kan utnyttja den lite mer? Berätta kompis!

Mvh

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.664
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #8 skrivet: tor 04 jul 2019, 20:41:07 »
Hej på dig "pajen"! Jag bara undrar lite om Noch släpkudde, jag har också använt den och den blir ju svart ganska snart på två "rälslinjer. en tiondel av hela släpkudden utnyttjas ju bara. Dom är ju inte gratis. Hur ofta byter du släpkuddarna? Och kan man kanske lossa kudden och dra den lite åt ett håll kanske, så man kan utnyttja den lite mer? Berätta kompis!

Mvh

Som jag skrev så gör jag en grovrengöring med damsugning och en möbeltass mot rälsen indränkt med rödsprit innan jag kör runt med Noch släpkudde. Den skall inte behöva ta abort "det svarta" som består av den "grova skiten". Det är den inte tänkt för. Släpkudden skall hålla rent från dammpartiklar och som alltid far runt från textilier och annat.

I sammanhanget kan jag nämna att jag flyttade min anläggning från ett normalt rum i huset till en nybyggd hobbyverkstad
där inget annat än MJ-anläggningen och en mängd verktyg och reservdelar finns.

Från att ständigt ha sett damm lägga sig på på anläggningen då den fanns i huset till nästan helt dammfritt i hobbyverkstan.
Förklaringen måste vara de textilpartiklar som alltid finns i luften i en bostad. Vi dammsuger ändå regelbundet hemma.

Visserligen har jag en luftvärmepump igång i hobbyverkstan som skulle kunna hålla ren luften men filtret i denna behöver inte rengöras alltför ofta.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

kattjaevel

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.172
« Svar #9 skrivet: fre 05 jul 2019, 11:22:16 »
Och släpkudden går att göra ren med tex sprit och återanvändas.
Torbjörn

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.105
« Svar #10 skrivet: fre 05 jul 2019, 13:27:01 »
Låt gärna ett tåg med rengöringsvagnar gå runt på banan hela tiden
och som Paj nämner undvik gardiner, mattor mm i rummet om möjligt.
När man inte använder banan kan den ju täckas över med plastskynke eller lämpligt material mm.
Det går väl också att använda dammsugare på vissa ställen men man får vara försiktig så inte små saker,
figurer försvinner också.  :(
 :) :)

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.289
« Svar #11 skrivet: fre 05 jul 2019, 16:38:45 »
« Senast ändrad: fre 05 jul 2019, 16:40:48 av qrt »

Henrikhes

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 5
« Svar #12 skrivet: fre 26 jul 2019, 18:48:28 »
"seife" är direktöversatt detsamma som tvål. Kan här även vara diskmedel.

Det enda andra som nämns är en vanlig disksvamp och att man där ska vara försiktig med att använda den gröna slipsidan.

Här är ett bra ämne:
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=17699.0

I extrema fall ett billigt rengöringsföretag:
https://www.flyttstädfabriken.se/(ja de gör det, det tar 10-15 minuter och är väldigt billigt)