Författare Ämne: Byta vanliga N-koppel...  (läst 729 gånger)

Miccas

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.311
Byta vanliga N-koppel...
« skrivet: tor 09 maj 2019, 19:50:51 »
Har ett par vagnar där det saknas koppel på ena sidan och vill sätta dit nya.
Någon som kan ge lite instruktioner hur jag ska gå till.
Tänkte plocka från gamla ’skrotvagnar’ jag har.
Det handlar om vanliga N-koppel.

Försökt söka, men det gick sådär, därav frågan.  :cool:

Tack på förhand !
Uppfyller en barndomsdröm !
För att det är kul och för att jag kan, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.664
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Byta vanliga N-koppel...
« Svar #1 skrivet: tor 09 maj 2019, 22:26:08 »
Även om N-koppel med haken på olika vagnar passar mot varandra oavsett fabrikat så kan fästet för kopplet i koppelfickan skilja.
Om du har ett koppel kvar på den vagn som skall kompletteras så kolla upp hur det ser ut .... finns flera varianter på detta.
Så det gäller att hitta en skrotvagn med motsvarande utseende på den delen som skall stickas in i koppelfickan.

Alternativet är annars att beställa koppel med rätt utseende. Habo Hobby eller Luleå Hobby har en del i sitt sortiment.

Även om du nu hittar rätt koppel så kan den fjäder som sitter i koppelfickan saknas. Kan bli knepigt att hitta. Här får man ibland improvisera.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

Stefan E

• Användare
  • Antal inlägg: 444
    • -
« Svar #2 skrivet: lör 11 maj 2019, 09:52:53 »
Hejsan Miccas!

Du får nog ge lite mera fakta om du vill ha svar, gärna bilder.

Jag antar det är äldre vagnar utan NEM-ficka?

Fabrikat på vagnarna/katalog nr?
Typ av koppelfäste Pinne/spiralfjäder+bladfjäder?

Är det vagnar från Fleischmann, Minitrix, Roco eller Arnold kan jag kanske hjälpa dig då jag har massor av koppel kvar från min N-skaleperiod.

Stefan E
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

Miccas

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.311
« Svar #3 skrivet: lör 11 maj 2019, 14:52:42 »
Hejsan Miccas!

Är det vagnar från Fleischmann, Minitrix, Roco eller Arnold kan jag kanske hjälpa dig då jag har massor av koppel kvar från min N-skaleperiod.

Stefan E
Aha, tänkte inte så långt... :oops:
Tar bild lite senare.

//Micke
Uppfyller en barndomsdröm !
För att det är kul och för att jag kan, inte för att det behöver vara verklighetstroget.

Skala N, Peco Code 80.

Jonte_Cato

• Användare
  • Antal inlägg: 25
« Svar #4 skrivet: ons 05 jun 2019, 07:33:41 »
Hejsan Miccas!

Stefan E

Följdfråga fjäder har lossnat och antagligen borta men hur tar man ur kopplet utan att skada nåt annat, Nyare vagn och standard koppel?

aNders

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.354
« Svar #5 skrivet: lör 08 jun 2019, 07:11:35 »
Omöjligt att svara på då man måste se bild på vagnen underifrån och veta fabrikat. :emm:

FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 687
« Svar #6 skrivet: tis 02 jul 2019, 18:21:56 »
Har inte "sett" den här frågan förrens nu. Först av allt tycker jag väl att vi ska kalla dina "vanliga" koppel till deras rätta namn, nämligen (klo-koppel) Rapido-koppel. Det första kopplet som blev standardiserade i en ny stor mj-skala (näst störst) av alla tillverkare. Rätta mig om jag har fel! Jag började köra och samla N-skala (tysk förebild) för en typ 20 år sedan och det första jag reagerade på var det stora koppelavståndet mellan framförallt vagnar. Då hittade jag F-manns kortkoppel Profi och insåg "att detta skall ja ha" till mina vagnar o lok. Som sagt, då började jag med att byta koppel på mina vagnar. Nu till din fråga. Först av allt så sitter det ju ett "lock" på koppelfästet. Det kan se lite olika ut med snäppen på in eller utsidan som man snäpper av. Nåväl, där i koppelfickan så kan kopplet ha, antingen en tunn bladfjäder eller en normal fjäder i bakändan av kopplet. Dom är där för att själva kopplet ska stå rakt i normalfall och ge motstånd när vagnen/loket går i en kurva och sen återgå till normal läge. Har du inte det locket över koppelfästet är du rökt, det måste finnas för att hålla kopplet på plats i fast fickan. Jag är supernöjd med F-manns profi koppel och dom finns i olika versioner. Jag skaffade också deras art-nr 9574 som gör att du kan bygga om äldre vagnar ifrån olika fabrikat ( person vagnar) till kortkoppel kuliss. Inget svårt, testa! Minitrix gjorde en del jämra fina modeller av tyska person vagnar på 80-90 talet plus godsvagnar, men dom hade en koppelficka som var helt ihopgjuten. Man kunde inte byta bort det jämra Rapido kopplet. Men då såg jag att man kunde skära av två små fästen på höger och vänster med en vass skalpell och bända upp själva koppelfickan och peta in ett fräsch nytt Profikoppel. Så prova dig fram, men det finns alltid ett alternativ med Profi. Sedan har jag , måste jag erkänna att det har kommit ut flera olika typer av rapido kopplet i kortkoppel format, tex Eichhorn med flera. Fakta är ju bara att Rapidokopplen släpper inte. Se där lite subjektiva tips ifrån mig. Lycka till!

MVH