Författare Ämne: Tågsammansättningar för ligg och sovvagnar?  (läst 1512 gånger)

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.642
Tågsammansättningar för ligg och sovvagnar?
« skrivet: ons 08 maj 2019, 16:39:49 »
Hnoll har ju kommit med fina ligg och sovvagnar (80-talsvagnarna).
Det vore kul att veta hur tåg med sådana har sett ut, lite olika exempel om det finns några här som har koll på det?

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.744
SV: Tågsammansättningar för ligg och sovvagnar?
« Svar #1 skrivet: ons 08 maj 2019, 19:33:43 »
De tåg som jag under senaste året sett på Göteborg C har särskilt under högsäsong oftast innehållit några WL1 (60-talsvagn i blå-svart målning), några flera WL6, friskt blandat mellan svart och SSRT-målning, ibland någon enstaka eller två svarta WL4. Ganska många BC4. Vidare har de alltid bistrovagn eller liknande, typiskt en S12 eller RB11 eller RB7 eller liknande. Dessutom några få vanliga sittvagnar, minst en BF7, BF4 eller någon besläktad variant med "expressgodsutrymme" och personalkupé.

Kan väl även smyga med någon AB7-variant tror jag, men det är ju svårt att se om man inte går närmare. Generellt är det sparsamt med 1:a-klassvagnar för sittande i dessa tåg. (Vill man åka första klass så väljer man kanske WL4!)

Vill du avbilda äldre tider så bör du säkert smyga med någon "expressgodsvagn" typ F6 (numera F24) för poletterade skidor och väskor men då får vi nog vänta på fler WL1 och WL5.

WL1 känns som den mest givna kandidaten för NMJ att ta fram då den kan göras i både brun och Blå-svart generation 2-målning och fortfarande är i trafik.

Om jag nu kliver ifrån verkligheten och tänker att jag ska avbilda ett tåg som får plats på en inte jättestor MJ-bana som inte kan ta ett 10-vagnars persontåg så blir min lite hårda kompromiss ungefär så här:

WL4 - WL6 - BC4 - Bistrovagn (ev med bio) - BF7 - (A7 eller AB7) - BC4 - (F24) - Rc-Lok.

Vagn inom parentes är mera option. F24 är med för att den är så kort, men den är inte särskilt vanlig längre då SJ väl bara har en kvar som i princip inte längre används.

En variant är självklart att banta bort fler sittvagnar och komplettera med fler BC4 och WL6.

Om det är tåg med mycket affärsresenärer och inte för fjällsemester så bör man troligen fylla på med WL4 så affärsfolket kan få sova i egen kupé, och få en morgondusch.
« Senast ändrad: ons 08 maj 2019, 19:38:02 av LeoArietis »
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

ub

• Veteran
« Svar #2 skrivet: ons 08 maj 2019, 21:58:41 »
Och om man brukar köra på rejäla banor som kan ta 10 personvagnar eller mer, hur skulle det se ut då?

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.529
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #3 skrivet: tor 09 maj 2019, 10:53:18 »
Och om man brukar köra på rejäla banor som kan ta 10 personvagnar eller mer, hur skulle det se ut då?

Var väl ungefär det som Leo beskrev i början av sitt inlägg. Annars får du väl pallra dig ner till Cst en kväll och kika själv.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

ub

• Veteran
« Svar #4 skrivet: tor 09 maj 2019, 14:33:33 »
Du menar att jag måste läsa hela inlägget? :'(

Går dom här vagnarna i några mindre tåg till/från mindre orter idag?
Vill minnas att jag åkt sovvagn till Växjö för hundra år sedan.

wille24

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Malmbanans Vänner
    • Norrbottens Järnvägsmuseum
« Svar #5 skrivet: tor 09 maj 2019, 19:07:53 »
Hej

Vanliga tåg från Luleå:

93/94
Rc6 + R12/R4 + BF4 SSRT + BC4 SSRT + WL6 SSRT + WL4, ofta SJ svart

91/92
Rc6
Göteborgs
BC4, BC4, WL6, WL6, B2/B9
Restaurangvagn (oklar destination) R12/R4
Stockholms
BF4, WL6, WL6, WL4, WL4, BC4, BC4

93/94 (Narvik)
Består av
R12/R4 (undantag BFS9, vid vagn brist), kopplas på och av i Boden.
Brukar gå 1-3 BC4 och 1-3 WL6 beroenden på säsong. Samt en B2 eller B9.

Tågen brukar sällan ha mer än 13 vagnar med det kan förekomma 17 (ofta transport).

Så på Norrlandstågen (91,92,93 och 94) så förekommer bara 80-talare, väldigt sällan BC2 och WL1. Händer då och då med väldigt ovanligt. Restaurangvagnarna består av R4 och R12, har sett S12 men det var länge sedan.

Hoppas någon får nytta av informationen, kanske har samlat på mig lite för mycket om det här med nattåg,  ;)

// William

Märklin Digitalt
Fåtöljrallare
”Med hål i plånboken och tummen mitt i handen”

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.529
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #6 skrivet: tor 09 maj 2019, 19:34:35 »
Du menar att jag måste läsa hela inlägget? :'(

Går dom här vagnarna i några mindre tåg till/från mindre orter idag?
Vill minnas att jag åkt sovvagn till Växjö för hundra år sedan.

Kolla med SJ och övriga operatörer var deras tåg går...  :D

Men rent generellt... inga sovvagnar utanför Göteborg-Norrland, Malmö-Stockholm och Stockholm-Norrland.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

wille24

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Malmbanans Vänner
    • Norrbottens Järnvägsmuseum
« Svar #7 skrivet: mån 27 maj 2019, 21:25:40 »

Men rent generellt... inga sovvagnar utanför Göteborg-Norrland, Malmö-Stockholm och Stockholm-Norrland.

[qoute]

91/92 Göteborg-Luleå
93/94 Stockholm-Narvik
Märklin Digitalt
Fåtöljrallare
”Med hål i plånboken och tummen mitt i handen”

Anton Torstensson

• Chef Månadens Mj-bild
  • Antal inlägg: 1.452
    • http://www.hattifnatt.se/
« Svar #8 skrivet: tis 28 maj 2019, 21:25:01 »
Dagsfärsk video på nattåget Göteborg - Duved

Med vänlig hälsning Anton

LeoArietis

• Veteran
« Svar #9 skrivet: mån 02 sep 2019, 21:57:05 »
Någon som kan hjälpa till att lista ut vad det är för fordon i tåget som Anton filmade?

RC6 SSRT, 2 st B2 SSRT, 2 st WL6 SSRT, BF7 svart, svart S12 ?, WL1 Blå-svart, svart vaddå, BC2?, WL1 Blå-svart.

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Rickard95

• Stammis
  • Antal inlägg: 548
    • HNoll
« Svar #10 skrivet: tis 03 sep 2019, 18:15:13 »
Någon som kan hjälpa till att lista ut vad det är för fordon i tåget som Anton filmade?

RC6 SSRT, 2 st B2 SSRT, 2 st WL6 SSRT, BF7 svart, svart S12 ?, WL1 Blå-svart, svart vaddå, BC2?, WL1 Blå-svart.

RC6, BC4+BC4+WL6+WL6+B9+BF7+S12+WL1+BC4+WL1 är troligtvis den rätta kombon i detta sett.
Mvh Rickard
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

LeoArietis

• Veteran
« Svar #11 skrivet: tis 03 sep 2019, 20:23:57 »

RC6, BC4+BC4+WL6+WL6+B9+BF7+S12+WL1+BC4+WL1 är troligtvis den rätta kombon i detta sett.
Mvh Rickard
Japp! Givetvis är det så Rickard, jag fick den känslan när jag idag kom hem med en sprillans ny BC4 i SSRT-målning och räknade fönster på båda sidorna! Lurigt att de har så olika sidor.

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 345
« Svar #12 skrivet: sön 08 sep 2019, 13:43:47 »
Nu kommer snart även restaurangerna, vilket jag ser fram emot.  :up: Det jag började fundera över var hur dessa passar in i nattågen (och övriga). HNoll kommer ju ge ut två målningar av S12, är dessa två målningar samtida? Sedan har vi RB11, körs den ens i nattågen? Har alla dessa tre varianter varit frekventa i nattågen (och i andra tåg)? Misstänker att det finns några "miniepoker" här.

Jag pratar nu alltså om de svarta vagnarna!
« Senast ändrad: sön 08 sep 2019, 13:47:50 av Spirit »

BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 858
« Svar #13 skrivet: sön 08 sep 2019, 14:06:00 »
Passade på att titta lite på Nattåget Luleå - Göteborg i går. Tåget var rejält tidigt så jag missade ankomsten.
Fick till en film på tåget när det skulle parkeras i väntan på kvällsturen mot Luleå.
Två svarta BC4 och en blå WL 1 vagnar saknas  på filmen på väg till uppställning.
BJ