Författare Ämne: Betaltjänsten KLARNA har noll koll på vad de gör.  (läst 1945 gånger)

flygrc

• Användare
  • Antal inlägg: 138
SV: Betaltjänsten KLARNA har noll koll på vad de gör.
« Svar #25 skrivet: fre 17 maj 2019, 18:09:02 »
Det är inte godtyckligt. Det är ytterst systematiskt.

Om ett utslag har meddelats efter en ansökan om betalningsföreläggande eller om du bestridit ansökan och sedan förlorat i tingsrätten, då kan du räkna med att få en kreditanmärkning, förutom en del kostnader.

Var hittar du info om det?
Jag påstår att det inte stämmer så länge man följer domstolens anvisningar.
Detta hittar jag
https://lawline.se/answers/kan-jag-fa-en-betalningsanmarkning-om-jag-bestrider-ett-krav?q=betalningsanm%C3%A4rkning%2Btingsr%C3%A4tt
Siktar på epok III DB, HO digital Roco

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.786
« Svar #26 skrivet: fre 17 maj 2019, 18:52:14 »
På tillsynsmyndigheten Datainspektionen
https://www.datainspektionen.se/a-till-o/#b
samt
Kreditupplysningslag (1973:1173), 7 §.
7 §   Kreditupplysningar om fysiska personer som inte är näringsidkare får inte innehålla uppgifter om andra betalningsförsummelser än sådana som
   1. har slagits fast genom en domstols eller en annan myndighets avgörande eller åtgärd ---
samt
erfarenhet från arbete på inkassobolag.

Frågorna på Lawlines webbplats besvaras av juriststudenter helt gratis.
« Senast ändrad: fre 17 maj 2019, 20:50:28 av BenWah46 »
Bengt W
H0 2R DCC

71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.567
« Svar #27 skrivet: fre 17 maj 2019, 21:45:56 »
Dom har en egen tråd på Flashback med en skön rubrik....   Klarna, vad är det för pajasföretag egentligen?
https://www.flashback.org/t2155950  De två gånger då jag råkat ut för dom har jag varit rejält nervös innan mailet kom att betalningen gått igenom. Kolla föresten sidor på nätet med kundomdömmen, ser inte så bra ut precis......

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

LeS

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 7
« Svar #28 skrivet: lör 18 maj 2019, 10:53:08 »
Märkligt att det är så mycket strul med KLARNA för er, för mig har det alltid fungerat utmärkt! Är det något fel på varan eller t ex Nordpost strulat  med leverans så går det enkelt att pausa betalningen. Dom har också en utmärkt kundtjänst med väldigt kompetent och trevlig personal!
// Lennart
LeS

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.941
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #29 skrivet: lör 18 maj 2019, 13:24:48 »
Jag handlar ofta saker med faktura från Klarna, har aldrig haft några problem (hittills kanske bäst att tillägga.....ta i trä)
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

flygrc

• Användare
  • Antal inlägg: 138
« Svar #30 skrivet: lör 18 maj 2019, 19:36:31 »
samt
7 §   Kreditupplysningar om fysiska personer som inte är näringsidkare får inte innehålla uppgifter om andra betalningsförsummelser än sådana som
   1. har slagits fast genom en domstols eller en annan myndighets avgörande eller åtgärd ---
samt

Jag ser inte sambandet i den paragrafen med att det blir en betalningsanmärkning om man betalar direkt om man förlorat i rätten.

Din erfarenhet kan jag inte bestrida, tycker ändå att det låter både märkligt och rättsvidrigt om man inte ska kunna ha olika syn på rätten på ett betalningskrav. Låter som en typisk inkassogrej att skrämma folk till att betala vilket många av de gör systematiskt

Bara för det är studenter behöver det inte betyda att de inte kan svara rätt ;)
Siktar på epok III DB, HO digital Roco

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.061
« Svar #31 skrivet: lör 18 maj 2019, 22:38:26 »
Handlar ofta med Klarna och väljer "få först betala sedan". Har deras app i telefonen och ser till att betala i tid. Aldrig haft ett problem (ta i trä) och även gjort retur i fysisk butik (teknikmagasinet) efter att ha handlat online på deras webshop och betalat med Klarna samt då fått returen inom 2-3 dagar via Klarna.

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, C-räls.

Bygger utan förebild och för lekens & avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.202
« Svar #32 skrivet: sön 19 maj 2019, 10:06:50 »
samt
samt

Varför blandar du ihop privatpersoner med företag?
En privatperson kan aldrig få en betalningsanmärkning utan domstolens beslut vid ett bestridande.
Om en privatperson däremot väljer att driva företag som privatperson är det ju privatpersonens egna ansvar, det finns en anledning att separera de personliga riskerna med att starta ett aktiebolag, framförallt fins väl ingen anledning att inte starta ett AB nu när kapitalet till och med halverats mot vad det var på 90-talet?
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.786
« Svar #33 skrivet: sön 19 maj 2019, 14:48:33 »
PerH, jag vet inte riktigt vad du menar. Den text jag återgav är det som står i lagen och inte mina egna funderingar. Om du anser den oklar får du vända dig till lagstiftaren.
« Senast ändrad: sön 19 maj 2019, 14:50:51 av BenWah46 »
Bengt W
H0 2R DCC

PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.202
« Svar #34 skrivet: fre 14 jun 2019, 07:13:10 »
PerH, jag vet inte riktigt vad du menar. Den text jag återgav är det som står i lagen och inte mina egna funderingar. Om du anser den oklar får du vända dig till lagstiftaren.
Du skrev Man får betalningsanmärkning när någon lämnat in en ansökan om betalningsföreläggande och det gäller bara företag. Därför tyckte jag det var missvisande när du försökte lägga upp lagtexten som ”bevis”, när det faktiskt står klart att fysiska personer (dvs privatpersoner) bara kan få registrering efter domstol/myndighets agerande, dvs INTE enbart för en ansökan. Enda undantaget är som jag påpekade om du som privatperson driver enskild firma, då är du företagare och inte privatperson.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)