Författare Ämne: Spår i gata med två räler  (läst 2509 gånger)

ford1929

• Användare
  • Antal inlägg: 259
SV: Spår i gata med två räler
« Svar #25 skrivet: tis 07 maj 2019, 19:35:48 »
tack för bilden och ämmnet......håller på och anlägger en hamn på min egen hemmabana....vet du eller någon om det finns sådan här modellräls att köpa eller får man konstruera själv ?

Personligen skulle jag göra det lätt för mig och undvika växeln. Spåret kan byggas av fyra räler från flexräls och en bit kretskortslaminat, ungefär som Andersson i Rakvattnet gjorde här: http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=10874

Kretskortslaminat finns i flera olika tjocklekar, väljer du samma tjocklek som omgivande slipers så hamnar rälerna automatiskt på rätt höjd.

Och glöm inte att rista en ordentlig skåra i laminatet så att rälerna isoleras elektriskt (kontrollmät!) innan gatstenen läggs på plats.

provade faktiskt efter jag skrev  första inlagan...det måste ju gå att bygga själv...gjorde ungefär som länken du bif...använde bara små bitar att kretskortlaminat...sen lade jag lite frigolit för
att se hur det skulle kunna se ut med gatsten
tack för länken till Anderson i rakvattnet :handshake:   

Roger/Forden

ford1929

• Användare
« Svar #26 skrivet: tis 07 maj 2019, 19:41:33 »

utan tejp på kanterna,,,,,

Roger/Forden

Fomalhaut

• Användare
  • Antal inlägg: 22
    • Järnvägar och sånt
« Svar #27 skrivet: ons 08 maj 2019, 19:50:25 »
Jag vill minnas att spåren i Mariestads hamn var sådana dubbelräler. Kan tänka mej att sådana spår klarar högre vikter än gaturäls som är till för spårvagnar. Försökte hitta bildbevis från Mariestads hamn. Istället visade Google ett par bilder från Lysekils hamn med både gaturäls och dubbelräls. Sidan med bilderna är intressant och visar också ett kors med dubbelräls som är hopsvetsade som gaturäls.

https://svenskabanor.blogg.se/2018/november/lysekil-20183-lysekils-hamn.html

Fotografen tackar för länken; det är inte varje dag det kommer 28 bloggbesökare i ett svep.  :)  Kul att bilderna kunde vara till glädje – jag hade inte i första hand modellbyggare i tanken när jag tog dem, men det är bra att de kommer till användning!

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.678
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #28 skrivet: tor 09 maj 2019, 08:16:53 »
Kollade Samlingsportalen på Stadsgården (Stockholm), för där fanns det spår och växlar i gatsten förr. Men det var visst inte dubbla räler utan räls med flänsränna. Men det ser läckert ut: http://www.samlingsportalen.se/getitem-record?PID=SE_SJM_FG_Jvm_KDBA03392
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Per Lind

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.966
« Svar #29 skrivet: tor 09 maj 2019, 10:20:08 »
Letade efter en liknande bild från Gamla Stans kajer men hittade ingen.
Har för mig att jag sett någon bild med växlar därifrån men minns inte hur växlarna såg ut.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

ford1929

• Användare
« Svar #30 skrivet: tor 09 maj 2019, 20:42:10 »
på swedtrams spår är flänsrännan nog djup för vanliga vagnshjul ?...eller går dom på själva flänsen på hjulet...en undran....
Roger/Forden

Per Lind

• Stammis
« Svar #31 skrivet: fre 10 maj 2019, 13:48:14 »
Spårvagnar går nästan alltid på flänsen i korsningar (växlar och kors) men inte på vanlig räls.
I modellsammanhang är det nog inte så viktigt om flänsen eller hjulet bär upp.
Det finns ett nytt amerikanskt flänsrännesystem som bara är några tiondelar djupt och detta är gjort för att gå på flänsen hela tiden.

http://www.modelltram.de/phpbb3/viewtopic.php?f=1&t=5659

-Per

Cosinus

• Användare
  • Antal inlägg: 104
« Svar #32 skrivet: fre 10 maj 2019, 16:36:55 »
Snubblade över gamla kvarlämnade spår i gatan i Kopparlunden i Västerås. Jag tycker det verkar vara korsningsdelen av en växel men det finns inga växeltungor kvar. Själva korsningen ser ut att vara handbyggd på plats med två vanliga räler.

ford1929

• Användare
« Svar #33 skrivet: fre 10 maj 2019, 19:05:07 »
Spårvagnar går nästan alltid på flänsen i korsningar (växlar och kors) men inte på vanlig räls.
I modellsammanhang är det nog inte så viktigt om flänsen eller hjulet bär upp.
Det finns ett nytt amerikanskt flänsrännesystem som bara är några tiondelar djupt och detta är gjort för att gå på flänsen hela tiden.

http://www.modelltram.de/phpbb3/viewtopic.php?f=1&t=5659

-Per

kul att det finns flera tillverkare...har kontaktat swedtram ang räls...så får vi se

Roger/Forden

Micke Schuer

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 16
« Svar #34 skrivet: ons 10 jul 2019, 09:52:17 »
Hej!
Jag är helt ny i forumet och detta är min första kommentar/inlägg. Just gatuspår intresserar mig eftersom jag vill bygga en modell med Oskarshamn som förebild med i princip tre bangårdar. ROJ-bangården med 891mm, NOJ-bangård samt stationsspår plus en kraftig förenkling av de närmaste hamnspåren som i princip blir en tredje bangård.

Tidsepoken är tänkt till ca 1945-1960 med alla möjligheter man kan tänkas finna med kombinationen av smal- och normalspår.

Som underlag har jag handlat på mig en del vykort och några fotografier via Tradera som visar just denna del av hamnområdet.
Ölands- och Gotlandsbåtar samt spår bort mot varvet. Jag har funderat länge på hur passande gatuspår skulle kunna göras och jag ser en del idéer i den här tråden värda att testa!
Jag lägger upp några av mina inspirationsvykort här!

Gotlandsterminalen ca. 1961 med ett Y6-tåg som då gick ända ner till kajen. Notera de små trappstegen som ersatte en perrong!

Ett vykort som är från nästan samma vinkel som tidigare fotografi men här är en växel ganska tydlig. Den här spindelväven av räler kan bli en liten utmaning...
...ganska många växlar dessutom i varierande konfigurationer...
Detta vykort är från förmodligen från innan 1961 eftersom Cementasilon inte verkar synas på andra sidan om Christopher Polhem

Samma område sett från platsen där dagens Gotlandsterminal ligger. Ner till höger gick nog något spår ända till varvet

Vykort taget från varvsområdet.

Micke Schuer

• Nykomling
  • **
« Svar #35 skrivet: ons 10 jul 2019, 09:55:26 »
Notera de små "bockarna längs spåret! På somrarna gick Y6-tågen ända ner till Gotlandskajen. Istället för en permanent perrong så använde man dessa provisoriska trappor!  :) :)

//Micke

Hej.
Hittade denna diabild som min far tog 1961. Jag tror det är Oskarshamn. Min syster åkte med båt till Gotland, så det måste ju vara en hamn med Gotlandsförbindelse. Kan någon bekräfta eller dementera Oskarshamn. Hoppas bilden är av intresse
Ingemar

Micke Schuer

• Nykomling
  • **
« Svar #36 skrivet: ons 10 jul 2019, 10:22:40 »
Humm, humm, humm...
...ser ju snyggt ut! JAg funderar på om Code 55 räler skulle bli smäckrare? De är ju lägre, men är de inte även lite smalare?
Om man tänker sig ett tre-skensspår så skulle det ju eventuellt se lite "luftigare" ut med smalare räler och lite mer yta där emellan.

Var hittar man kretskortslaminat mån det?

//Micke

utan tejp på kanterna,,,,,

lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.192
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #37 skrivet: ons 10 jul 2019, 10:48:16 »
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Per Lind

• Stammis
« Svar #38 skrivet: ons 10 jul 2019, 11:53:27 »

Tillig har 3-skensspår, växlar och kors.
Fin, lite böjbar, gatsten har Vollmer i sin "Steinkonst"-serie.
https://www.modellbahn-welt.eu/vollmer-steinkunst.html
Finns både bågformad som raka stenar. Glöm bara inte att mellan rälerna skall det vara raka stenrader och ibland närmast utanför. Bredd 2-3 rader eller en vagns profilbredd. Utanför denna rad kan man lägga bågmönster.
-Per

Micke Schuer

• Nykomling
  • **
« Svar #39 skrivet: ons 10 jul 2019, 13:05:56 »
Kjell är bra, finns på många ställen! Tänkte inte ens på dem.
Skall kolla.
Hur skär man till laminaten i lämplig storlek?

Kjell och Co
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/elektronik/monsterkort

finns säkert fler ställen.

Micke Schuer

• Nykomling
  • **
« Svar #40 skrivet: ons 10 jul 2019, 13:21:33 »
Tillig har fina saker men det verkar vara mest H0e i utbudet, inte H0n3 som jag söker. I mitt fall så ser det ju ut som om man i Oskarshamns hamn faktiskt använt dubbla räler, eller till och med 6 st räler för att skapa verklighetens treskensspår! :-)

Lösa Code 55 på kretskortslaminat löser den delen, växlarna är det kinkiga...
Kanske någon jigg från USA skulle funka eftersom syllplaceringen inte spelar någon roll då de ligger under gatstenen.

Finns både bågformad som raka stenar. Glöm bara inte att mellan rälerna skall det vara raka stenrader och ibland närmast utanför. Bredd 2-3 rader eller en vagns profilbredd. Utanför denna rad kan man lägga bågmönster.
-Per

Per Lind

• Stammis
« Svar #41 skrivet: ons 10 jul 2019, 18:56:55 »
Tillig har fina saker men det verkar vara mest H0e i utbudet, inte H0n3 som jag söker. I mitt fall så ser det ju ut som om man i Oskarshamns hamn faktiskt använt dubbla räler, eller till och med 6 st räler för att skapa verklighetens treskensspår! :-)

Lösa Code 55 på kretskortslaminat löser den delen, växlarna är det kinkiga...
Kanske någon jigg från USA skulle funka eftersom syllplaceringen inte spelar någon roll då de ligger under gatstenen.

-Per
Tillig har både H0m och H0e med i stort sett identiskt material.
-Per

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 859
« Svar #42 skrivet: ons 10 jul 2019, 22:42:32 »
DM-toys säljer ett kit med rullar för gatsten och asfalt, med och utan uttag för räls i flera olika skalor. MJE har använt dessa i en av sina tutorials.
Rullarna hittar man i N och Z här.
Större skalor finner man här.

Rekommenderat byggmaterial är lufttorkande lera. Det blir inte dubbelräler, men ganska snyggt ändå...
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Micke Schuer

• Nykomling
  • **
« Svar #43 skrivet: tor 11 jul 2019, 10:02:44 »
Hmmmm,
på Tilligs hemsida finner jag bara H0, H0e samt H0m, hittar inga H0n3 spår alls! Nåväl, de gatuspår Tillig erbjuder är ändå av fel sort eftersom man just i Oskarshamn använde sig frikostigt av dubbelräler istället.
Jag gjorde en fuling och lånade ett utsnitt av ett tidigare foto i tråden för att visa.

Så här skall det se ut. 3-skensspår med dubbelräler, 4 rader med gatsten + 7 rader. Misstänker att man isåfall måste använda code 55 eller 40 som löds, risken är att rälerna helt enkelt blir för breda? Kretskortslaminat och lödda räler borde bli väldigt stabilt.
Vem i Sverige säljer exempelvis lösa Code 55 räler eller till och med Code 40 för ett test?

Per Lind

• Stammis
« Svar #44 skrivet: tor 11 jul 2019, 10:53:14 »
Skall Du ha H0n3 får Du nog gå till USA. Vet inte om Shinohara finns kvar eller om Walthers kan ha.
Tilligs/Luna spårvägsspår är H0 eller meterspår (H0m). Jag nämnde dom eftersom Du bara hade hittat H0e hos Tillig.
Slipers av partinax finns hos USA-tillverkare.
-Per

Micke Schuer

• Nykomling
  • **
« Svar #45 skrivet: tor 11 jul 2019, 13:46:26 »
Skall Du ha H0n3 får Du nog gå till USA. Vet inte om Shinohara finns kvar eller om Walthers kan ha.
Tilligs/Luna spårvägsspår är H0 eller meterspår (H0m). Jag nämnde dom eftersom Du bara hade hittat H0e hos Tillig.
Slipers av partinax finns hos USA-tillverkare.
-Per

Det var det jag noterade jag med. Nej det är H0n3 som gäller eftersom det är mycket lättare att få fatt i svenska modeller med den spårvidden.
Skall börja med att se om det går att få fatt i lite kretskortslaminat från Kjell bara för att testa med. Man måste ju börja någonstans.

Micke Schuer

• Nykomling
  • **
« Svar #46 skrivet: tor 11 jul 2019, 13:48:58 »
Hej,
jag är inte alls med på hur jag hittar PM och meddelanden här. Någon sände mig denna intressanta fråga och jag hoppas att någon av er känner igen den.
Sänd mig ett nytt PM som innehåller en e-postadress i retur så svarar jag bums!

//Micke