Författare Ämne: Spår i gata med två räler  (läst 2558 gånger)

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.633
Spår i gata med två räler
« skrivet: tis 23 apr 2019, 11:11:31 »
Kollade in kajen i Enköping i påskhelgen och spåren på kajen verkar bestå av två järnvägsräler intill varann istället för gaturäl?
Eller är det någon annan form av räler?




LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.642
SV: Spår i gata med två räler
« Svar #1 skrivet: tis 23 apr 2019, 20:18:56 »
Inte svar på din fråga, men en jämförelse med vanlig gaturäl nedan.




Notera att man använt gaturäler även där det inte behövs.

/Lars

sintra

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 976
SV: Spår i gata med två räler
« Svar #2 skrivet: tis 23 apr 2019, 20:24:40 »
Notera att man använt gaturäler även där det inte behövs.

Kan det vara så att gatan försvunnit men rälsen blev kvar?

flygrc

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 138
SV: Spår i gata med två räler
« Svar #3 skrivet: fre 26 apr 2019, 21:34:21 »
Notera att man använt gaturäler även där det inte behövs.

Kan det vara så att gatan försvunnit men rälsen blev kvar?

Eller man hade en ambition att lägga gata runt växlarna som stannade upp just som ambition.
Siktar på epok III DB, HO digital Roco

Per Lind

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.967
SV: Spår i gata med två räler
« Svar #4 skrivet: lör 27 apr 2019, 10:04:25 »
Tror det var mer enkelhet som gällde.
Både bortom som hitom ligger spåret i gatan varvid det nog blev enklare att använda samma räl hela vägen.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Jan Frelin

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.938
SV: Spår i gata med två räler
« Svar #5 skrivet: lör 27 apr 2019, 15:11:25 »
Jag har sett gatuspår med två räler på rätt många håll, det verkar varit ett budgetalternativ som använts när det inte behövdes så mycket spår i gatan.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Grävarn

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 6.090
  • Lindome
SV: Spår i gata med två räler
« Svar #6 skrivet: mån 29 apr 2019, 05:59:00 »
Fördelen med två räler intill varann är att det tog längre tid mellan underhållsrengörningen mellan rälerna antar jag.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.642
SV: Spår i gata med två räler
« Svar #7 skrivet: mån 29 apr 2019, 07:38:56 »
Någon som har bilder på växlar i gata med dubbla räler?

/Lars

Grävarn

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 6.090
  • Lindome
SV: Spår i gata med två räler
« Svar #8 skrivet: mån 29 apr 2019, 09:21:25 »
Ja är det inte en bild på det längst upp i tråden som ub började tråden med.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.642
SV: Spår i gata med två räler
« Svar #9 skrivet: mån 29 apr 2019, 09:47:50 »
Förutom min bild med växel gjord med gaturäler så ser jag ingen annan bild.Så hur menar du?
Jag vill se hur man gjort i själva växeln när man använder dubbla vanliga räler.

/Lars

kattjaevel

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.176
SV: Spår i gata med två räler
« Svar #10 skrivet: mån 29 apr 2019, 11:14:02 »
Wikipedia.

Gaturäl
I princip en vignolräl, som försetts med en flänsränna. Används där spåret är samförlagt med gatumark, oftast spårvägar med gatuspår, eller i hamnar och liknande områden. Flänsrännan är skålformad, vilket innebär att den är självrensande. Gaturälen har större flänsränna än spårvägsrälen. I spårkorsningar kan gaturälen vara flänsbärande, d.v.s hjulet rullar på sin fläns över spårkorset, vanligt på spårvägar. I Göteborg minskar man ljudet och slitaget av spårvagnarna genom att lägga ner smörjmedel i flänsrännan.
Torbjörn

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.790
SV: Spår i gata med två räler
« Svar #11 skrivet: mån 29 apr 2019, 11:28:52 »
Förutom min bild med växel gjord med gaturäler så ser jag ingen annan bild.Så hur menar du?
Jag vill se hur man gjort i själva växeln när man använder dubbla vanliga räler.

/Lars

Det kanske är säkras att dra ut de förenklade  "förstenade" spåren tills man är framme på öppen banvall med syllar och kan lägga in en standardväxel. Annars förlorar man hela ju vitsen med förenklingen. Man tager vad man haver och står inte och metallslöjdar ute i hamnen.
Bengt W
H0 2R DCC

Jan Frelin

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.938
SV: Spår i gata med två räler
« Svar #12 skrivet: mån 29 apr 2019, 18:11:02 »
Någon som har bilder på växlar i gata med dubbla räler?

/Lars

Det har jag inte. Osäker på om det byggdes växlar med dubbla räler.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.642
SV: Spår i gata med två räler
« Svar #13 skrivet: mån 29 apr 2019, 18:25:15 »
Någon som har möjlighet att undersöka hur det ser ut bakom där släpvagnarna står i första bilden och ta ett foto?

/Lars

ub

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.633
SV: Spår i gata med två räler
« Svar #14 skrivet: mån 29 apr 2019, 19:50:41 »
Spåren tar slut där innan dom går ihop. Det var ett mötesspår en gång i tiden med två växlar.
Jag kollade även området ovanför och hittade någon snutt spår till men inga växlar, vid Enköpings station kunde jag inte hitta något spår av spåret till hamnen.
Kollade även vid gamla Mjölkcentralen.
Man kan se var spåret gick, det är cykelväg nu.

Vore intressant om någon hade en bild på hur det ser ut med växlar i gatan, gärna i kombo med dubbla järnvägsräler.

Grävarn

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 6.090
  • Lindome
SV: Spår i gata med två räler
« Svar #15 skrivet: fre 03 maj 2019, 15:07:33 »
Förutom min bild med växel gjord med gaturäler så ser jag ingen annan bild.Så hur menar du?
Jag vill se hur man gjort i själva växeln när man använder dubbla vanliga räler.

/Lars
Ursäkta jag missade att du hade med ordet växel där  :oops:

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Sven-E

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 183
SV: Spår i gata med två räler
« Svar #16 skrivet: lör 04 maj 2019, 22:13:40 »
Jag vill minnas att spåren i Mariestads hamn var sådana dubbelräler. Kan tänka mej att sådana spår klarar högre vikter än gaturäls som är till för spårvagnar. Försökte hitta bildbevis från Mariestads hamn. Istället visade Google ett par bilder från Lysekils hamn med både gaturäls och dubbelräls. Sidan med bilderna är intressant och visar också ett kors med dubbelräls som är hopsvetsade som gaturäls.

https://svenskabanor.blogg.se/2018/november/lysekil-20183-lysekils-hamn.html


ingemar

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
SV: Spår i gata med två räler
« Svar #18 skrivet: mån 06 maj 2019, 11:38:35 »
Hej.
Hittade denna diabild som min far tog 1961. Jag tror det är Oskarshamn. Min syster åkte med båt till Gotland, så det måste ju vara en hamn med Gotlandsförbindelse. Kan någon bekräfta eller dementera Oskarshamn. Hoppas bilden är av intresse
Ingemar
 

jean

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 735
    • Min hemsida
SV: Spår i gata med två räler
« Svar #19 skrivet: mån 06 maj 2019, 12:30:41 »
Visst är det Oskarshamn, jämför gärna med denna vy från Google StreetView, huset i bakgrunden finns fortfarande kvar.

https://www.google.se/maps/@57.2637243,16.4562023,3a,75y,308.41h,84.21t/data=!3m6!1e1!3m4!1spL_k313P_KSF8VLkaS_M0A!2e0!7i16384!8i8192
Kör digitalt (DCC ROCO z21+ TC Brons) i H0
Verkligen ingen niträknare! Litar mera till "nostalgi och känsla"..

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.642
SV: Spår i gata med två räler
« Svar #20 skrivet: mån 06 maj 2019, 13:42:23 »
Hej.
Hittade denna diabild som min far tog 1961. Jag tror det är Oskarshamn. Min syster åkte med båt till Gotland, så det måste ju vara en hamn med Gotlandsförbindelse. Kan någon bekräfta eller dementera Oskarshamn. Hoppas bilden är av intresse
Ingemar
 


Väldigt intressant bild med både smalspår och normalspår.
Tack för att du visar bilden! :up:

/Lars

ford1929

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 269
SV: Spår i gata med två räler
« Svar #21 skrivet: tis 07 maj 2019, 17:30:41 »
Kollade in kajen i Enköping i påskhelgen och spåren på kajen verkar bestå av två järnvägsräler intill varann istället för gaturäl?
Eller är det någon annan form av räler?




tack för bilden och ämmnet......håller på och anlägger en hamn på min egen hemmabana....vet du eller någon om det finns sådan här modellräls att köpa eller får man konstruera själv ?
Roger/Forden

Per Lind

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.967
SV: Spår i gata med två räler
« Svar #22 skrivet: tis 07 maj 2019, 18:27:04 »
Vanlig spårvägsräls finns från Swedtram om Du bygger själv och från Tillig om Du vill ha färdigt.
Den typ med 2 räler har jag sett någonstans för 30-40 år sedan hos någon tysk modellväxelbyggare.
Minns inte vem.
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.170
SV: Spår i gata med två räler
« Svar #23 skrivet: tis 07 maj 2019, 19:11:04 »
tack för bilden och ämmnet......håller på och anlägger en hamn på min egen hemmabana....vet du eller någon om det finns sådan här modellräls att köpa eller får man konstruera själv ?

Personligen skulle jag göra det lätt för mig och undvika växeln. Spåret kan byggas av fyra räler från flexräls och en bit kretskortslaminat, ungefär som Andersson i Rakvattnet gjorde här: http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=10874

Kretskortslaminat finns i flera olika tjocklekar, väljer du samma tjocklek som omgivande slipers så hamnar rälerna automatiskt på rätt höjd.

Och glöm inte att rista en ordentlig skåra i laminatet så att rälerna isoleras elektriskt (kontrollmät!) innan gatstenen läggs på plats.
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

ford1929

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 269
SV: Spår i gata med två räler
« Svar #24 skrivet: tis 07 maj 2019, 19:29:18 »
Vanlig spårvägsräls finns från Swedtram om Du bygger själv och från Tillig om Du vill ha färdigt.
Den typ med 2 räler har jag sett någonstans för 30-40 år sedan hos någon tysk modellväxelbyggare.
Minns inte vem.
-Per

Tack Per

Tillig vet jag om...Swedtram har jag inte sett.......får titta närmare
Roger/Forden