Författare Ämne: Gleaming, hur man behandlar sina spår!  (läst 809 gånger)

Bullfrogg

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 478
Gleaming, hur man behandlar sina spår!
« skrivet: mån 01 apr 2019, 16:58:45 »
Hejsan, jag är lite nyfiken på hur många som har provat på den här metoden för att hålla rälsen ren, som dök upp för ett par år sedan.
Berätta om för eller nackdelar. Själv så har jag ingen anläggning ännu så jag har inte kunnat prova , men den låter vettig!

Peter L.

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.685
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Gleaming, hur man behandlar sina spår!
« Svar #1 skrivet: mån 01 apr 2019, 17:16:34 »
Jag har testat och det verkar fungera bra. Dock lite bökigt att komma åt på en anläggning med luftledningsstolpar och annat som är i vägen. Jag använde en rostfri stålbricka.

Har numera återgått till traditionella rengöringsmetoder dock ej mekaniska utan "kemiska".... isopropyl, rödsprit etc.
Gleaming är den enda mekaniska metod jag kan tänka mig. Tar bort mikroskopiska repor i rälsen medan andra mekaniska metoder ökar på repor som välkomnar oxidering och smutsansamling.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal
[img]http://www.mj-rallaren.se/images/Hamn_MJ_soft.jpg[/img

Baronen

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 141
SV: Gleaming, hur man behandlar sina spår!
« Svar #2 skrivet: tis 02 apr 2019, 12:51:28 »
Vad är Gleaming?

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.685
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Gleaming, hur man behandlar sina spår!
« Svar #3 skrivet: tis 02 apr 2019, 13:17:39 »
Metoden "gleaming" när det gäller modelljärnväg och då rengöring av spår innebär att man pressar och drar en rostfri stålbricka mot rälsens övre yta. Stålbrickans konkava yta dras mot rälsen... ej vass kant.

Den rostfria brickans hårda yta "slätar ut" rälsensens ev. repor till en jämnare yta.
Googla på "model track gleaming"

"Gleaming" förekommer i flera andra sammanhang vid mekanisk bearbetning.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal
[img]http://www.mj-rallaren.se/images/Hamn_MJ_soft.jpg[/img

andersb

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.733
    • http://www.mollehem.se
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.530
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Gleaming, hur man behandlar sina spår!
« Svar #5 skrivet: tis 02 apr 2019, 16:54:10 »
En av de fördelar som gleaming påstås ha är att pga den åstadkomna rundare formen på rälens ovansida ska det bli en mer punktaktig kontaktyta som lättare tränger igenom smuts och annat gojs. Precis den här principen lanserades av Arnold Rapido för deras N-skaleräls för ca ett halvt sekel sedan. Alltså inget nytt på jorden!

Det lustiga med gleaming i dagens läge är att det puffas mest för den i USA. Detta blir en klar anakronism när man tittar på de standardiserade hjulprofilena i detta land... NMRA:s hjulprofiler har konisk löpyta precis som riktiga järnvägshjul öch borde alltså få bäst kontakt på en helt vanlig räl med platt ovansida... alltså spetskontakt mellan hjul och rälens inre kant. Och med NMRA hjul rullande på räls som utsatts för gleaming minskar alltså spetskontakten... vad har man då för nytta av gleaming där?

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.