Författare Ämne: H0rzberg  (läst 3156 gånger)

Utloggad Dani

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.158
H0rzberg
« skrivet: mån 30 mar 2020, 11:27:44 »
Hej ,

Här följer en presentation över bygget av min modulbana H0rzberg i skala 1:87, del 1.
H0rzberg är tänkt att ligga i Tyskland vid havet ,tidsepok 80-90 talet.
Staden H0rzberg befolkas i huvudsak av pendlare och turister som kommer för att njuta av den naturen, restauranger, öl vandringslederna, bergen och havet.
Trafiken kommer att bestå av olika tåg/vagnar från hela Europa.
Anläggningen byggs på 2R/DCC system med RocoLine och styrs via ESU och TrainController.

Här följer några bilder från H0rzberg.. :beer:

« Senast ändrad: ons 22 apr 2020, 19:32:47 av Dani »
...RailMiniatureLand...

Utloggad Dani

• Stammis
H0rzberg
« Svar #1 skrivet: tor 02 apr 2020, 13:15:57 »
I takt som anläggningen växer så får man provköra också lite

Mimara / Zagreb - Ljubljana - Villach - Salzburg - München - Stuttgart - Frankfurt

Här blev lite DCC modifiering av ett gamalt lok. JŽ 361-007 Roco / ESU loksound 4

« Senast ändrad: ons 22 apr 2020, 19:33:28 av Dani »
...RailMiniatureLand...

Utloggad Dani

• Stammis
SV: H0rzberg
« Svar #2 skrivet: lör 04 apr 2020, 00:36:13 »
Cirkus Krone börjar anlända till stan..

« Senast ändrad: ons 22 apr 2020, 19:33:14 av Dani »
...RailMiniatureLand...

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.702
SV: H0rzberg en resa i 80-90 talet
« Svar #3 skrivet: sön 05 apr 2020, 01:34:23 »
Du ser ut att ha kommit ganska långt in i projektet redan. Kul även att se JŽ-modeller rulla då det är något som man inte ser direkt varje dag… utan ser man det så ligger de oftast i sina askar. De moderna pax-vagnarna, som ihop med Rocos modell av ett ÖBB Rh 1044 utgjorde tåget »Mimara«, är väl från Acme medan godsvagnarna av klass Dd ser ut att vara från den produktion som gjordes av Klub Baat?

Tåget som dras av ett JŽ klass 361, med äldre täckta godsvagnar i klass Gdvg/Gdv, är väl från Exact Trains liksom även den öppna vagnen som ser ut som en klass Kdv? Kul även att se att du fått ljud och rull på just det gamla loket för det borde väl ha närmare 35-40 år på nacken. Tror inte jag sett ett i Roco-katalogen sedan typ 1983. De dyker ju upp ibland på eBay, men skick och pris lockar då oftast inte till köp tyvärr. Däremot kommer det ju av och till modeller av italienska FS E626 så man kan säkert plocka ihop något nyare om man skulle känna för… Lite konstigt ändå att det inte finns fler modeller från den kanten av Europa i takt med att privatekonomin förbättrats. Tillig har visserligen ganska nyligen aviserat två JŽ-godsvagnar från epok III, men i TT konstigt nog. Hade nog varit enklare att få avsättning för dem om de gjorts i H0 istället.

Sedan skriver du att banan är tänkt att efterlikna en plats vid havet i Tyskland. Säger absolut inte emot på något vis, men med tanke på blandningen av rullande materiel så får jag ändå lite associationer till gränslandet mellan Österrike och nuvarande Slovenien. Alltså något i stil med sträckan (Villach –) Rosenbach – Jesenice på Karawankenbahn som ju är en relativt vältrafikerad sträcka... och med lok från både ÖBB, DB och tidigare JŽ och numera SŽ (samt HŽ tror jag). Även sträckan Spielfeld – Šentilj längs med gamla Südbahn, som ju förr var en ganska hårt trafikerad gränsövergång, är tänkbar då det även där förekom en hel del blandning. Har en bild 'i någon lådda' som visar ett ÖBB Rh 1043 som står nästan jämte ett JŽ 661 i Jesenice vilket ser lite udda ut med dagens ögon, men nog inte var alltför ovanligt.

»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad Dani

• Stammis
H0rzberg
« Svar #4 skrivet: ons 22 apr 2020, 10:05:20 »
Tack Coppas för din återkoppling, projektet går framåt i små steg...
Målet med projektet är att återskapa liknande bilder från den tiden när tågen rullade från Sydeuropa upp till Tyskland,Österrike,Frankrike och vidare till Skandinavien .
Det kommer att rulla igenom allt från Jugoslavia-Express, Mimara, Simplon Express, Hellas Instabul Express, Touropa, Avala, Vindobona, Sassnitz express,Csardas, nattåget Alfred Nobel osv.
Det finns även tankar och plats på att bygga till en parad sträcka för långa tåg-set under nuvarande konstruktion.
Eftersom JŽ-modeller är begränsade med utbud av JŽ lok valde jag att förstärka det med Tyska DB lok som drog dessa tågset på 80-90-talet, därför blev det lite mer efterliknelse med den Tyska miljön. Även om trafiken har kopplingar till Österrike, nuvarande Slovenien och Balkan så var det lite svårt att geografiskt placerar projektet ,H0rzberg blir en fri tolkning av lite olika platser på samma yta. Att jag valde en plats vid havet beror på att jag beundrar den havsmiljön med fiskbåtar runt Kiel och längre ner till Hamburg.
Tanken är bygga en liten fiskehamn med 2-3 st Artitec modellbåtar .

I senaste dagar har jag mest testat mig fram med AirBrush tekniken, snart kommer jag att avsluta markläggning runt tågstallet och arbeta vidare med bakre sidan av anläggningen.

Här är några bilder från det senaste skapelsen på H0rzberg

Mvh.Dani
« Senast ändrad: ons 22 apr 2020, 19:33:49 av Dani »
...RailMiniatureLand...

Utloggad Dani

• Stammis
« Svar #5 skrivet: mån 27 apr 2020, 22:47:21 »
Kibri 38357 byggsats påbörjades bygga i slutet av sommaren 2019 , men idag blev det klart..finns några små saker som jag skall åtgärda men i det hela så känns det ok nu....kommer att ligga i staden senare när den växer fram på anläggningen..

« Senast ändrad: mån 27 apr 2020, 22:53:25 av Dani »
...RailMiniatureLand...

Utloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.392
  • Lindome
« Svar #6 skrivet: tis 28 apr 2020, 05:57:14 »
Det känns som att fluktgubben på balkongen snart får en brödkavel i huvudet  ;)

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.523
« Svar #7 skrivet: tis 28 apr 2020, 09:57:00 »
Det där var ett trevligt hus och fint bygge.
Har du rappat väggarna själv?
 :up: :up: :up:

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad Dani

• Stammis
« Svar #8 skrivet: tis 28 apr 2020, 13:43:46 »
Fluktgubben på balkongen ligger risigt till  :ouch:

Tack AlfTm36 !
Precis väggarna är gjorda med sandlera som är ganska trevlig att arbeta med , sitter bra på plastytan och torkar snabbt.. kan vara svår att få bort om man ångar sig..

Med vänlig hälsning.
Dani
...RailMiniatureLand...

Utloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.392
  • Lindome
« Svar #9 skrivet: tis 28 apr 2020, 14:18:34 »
Sandlera hur applicerar du den?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad Dani

• Stammis
« Svar #10 skrivet: tis 28 apr 2020, 19:56:43 »
Sandlera hur applicerar du den?

Varma mj-hälsn Stefan

Det enklaste är med en bredare pensel , sen kan man upprepa processen 2-3 gånger när det har torkat på ytan.
Det bästa resultaten är när man duttar med pensel .
Man behöver rengöra pensel lite då och då eftersom leran har förmågan att torka ut..
Det går även att få fram asfaltväg med samma produkt. Den finns att köpa här i Sverige.

...RailMiniatureLand...

Utloggad Dani

• Stammis
« Svar #11 skrivet: ons 29 apr 2020, 00:03:22 »
"Ibland är det viktigt att stanna upp och njuta över de små sakerna i livet"

...RailMiniatureLand...

Utloggad Dani

• Stammis
« Svar #12 skrivet: fre 01 maj 2020, 00:28:26 »
Man får inte glömma emellanåt att motionera lite lok , det blir lätt att fokus hamnar helt på byggandet ..

...RailMiniatureLand...

Utloggad Dani

• Stammis
« Svar #13 skrivet: fre 15 maj 2020, 22:56:31 »
Lite ögongodis från A.C.M.E 52100 SZD i Sachsen Modelle 14328 SZD..
En av dessa vagnar var en del av internationella nattåg till och från Stockholm under 80/90 talet.

« Senast ändrad: fre 15 maj 2020, 23:14:43 av Dani »
...RailMiniatureLand...

Utloggad Boris

• Användare
  • Antal inlägg: 246
« Svar #14 skrivet: lör 16 maj 2020, 22:00:16 »
Man får inte glömma emellanåt att motionera lite lok , det blir lätt att fokus hamnar helt på byggandet ..

Haha! Det där påminner mig om rådet hur man börjar löpträna: dag 1) snör på dig skorna och spring till tomtgränsen, flåsa en stund och spring tillbaka.

Fråga: rälsskarvarna, är de äkta vara eller programmerade i lokets ljuddekodet?
Tågtokig typograf.

Bygge pågår av hemmabana.

Utloggad Dani

• Stammis
« Svar #15 skrivet: sön 17 maj 2020, 10:17:56 »
Haha! Det där påminner mig om rådet hur man börjar löpträna: dag 1) snör på dig skorna och spring till tomtgränsen, flåsa en stund och spring tillbaka.
Fråga: rälsskarvarna, är de äkta vara eller programmerade i lokets ljuddekodet?

:lol: ungefär så ...pulsen skall höjas snabbt ..
 Ljudet är programmerat i dekodern, man väljer själv om rälsskarvarna och gnissel i kurvan skall höras.. Ungefär samma som hos ESU lok ..

/Dani
...RailMiniatureLand...

Utloggad Dani

• Stammis
« Svar #16 skrivet: mån 18 maj 2020, 17:48:28 »
Lite nya bilder , lite nya detaljer som har tillkommit..

...RailMiniatureLand...

Utloggad Dani

• Stammis
« Svar #17 skrivet: tor 21 maj 2020, 20:28:56 »
Arbetsbostad för anställda på järnvägen...

...RailMiniatureLand...

Utloggad Dani

• Stammis
« Svar #18 skrivet: ons 27 maj 2020, 08:30:16 »
Arbete med bakgrunden rullar på, det återstår påläggning av 6mm gräs på vissa ställen och lite buskar samt några träd.

/Dani
...RailMiniatureLand...

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.702
« Svar #19 skrivet: ons 27 maj 2020, 12:45:27 »
Lite nya bilder , lite nya detaljer som har tillkommit..

Måste säga att du fångat somligt mycket bra. Ekipaget med häst och vagn var väldig väl uppfångat och avbildat. Speciellt om tiden är fram till slutet av 1980-talet, så förekom ju häst och vagn av och till slut att flera håll. Man kan fortfarande se enstaka hästdragna stupade, men numera är det ändå ytterst sällsynt. 661:orna är sedan trevliga att se, men kanske de är lite för hela och rena?! Minns dem som ganska slitna redan då.  ;)
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad Dani

• Stammis
« Svar #20 skrivet: tor 04 jun 2020, 07:33:43 »
@Coppas ,661:orna ligger på väntelistan för digitalisering samt en lättare weathering.  :)

Två nostalgiska Roco vagona typa WLABme från DR tider , tillhör Saßnitz-Express set (1955 - 1998) Munchen-Malmö.

Magirus Iveco  kipper 310D

...RailMiniatureLand...