Författare Ämne: Plzetas källarprojekt  (läst 34405 gånger)

Utloggad plzeta

• Stammis
  • Antal inlägg: 679
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #300 skrivet: ons 06 maj 2020, 13:49:51 »
Hej.
Tack för tips o synpunkt.

Det borde gå bra med i stort sett vilken O- ring som helst som har lagom diameter. Man kan även ”svetsa” elastiskt band med en het kniv för att sammanfoga en lagom stor ring. Passar Gardena är det väl idé att testa med den.

Jag har skrivit en rad till Skulturps Verkstad. Han verkar ha grejer.
Får se om han har tid och möjlighet att hjälpa.

Har en del drivremmar från min gamla radioverkstad, men de är lite för stora skulle jag tro,
Dvs remmar som driver kapstanhjul / räkneverk på gamla bandspelare skulle kunna fungera.

Avvaktar lite så får vi se. Den är fin i övrigt så jag är nöjd med köpet.

Vad är det för motorfabrikat egentligen ? Står inget på.

m v h

//PZ

MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
« Svar #301 skrivet: ons 06 maj 2020, 14:15:25 »
Jag brukar handla rörprylar i järnhandeln på Södermannagatan i Stockholm. De har ett lite gammaldags system med fullsoriment, bl.a. O-ringar där man väljer önskad ring ur en stor plåtlåda med stor variation i tjocklek och diameter. PTFE antar jag att det är.

Utloggad plzeta

• Stammis
« Svar #302 skrivet: ons 06 maj 2020, 15:40:01 »
Hej.
Tack för tipset.
Sådana där "sista-chansen" och "rota-själv" lådor är bra.
Ska rota i mina egna först.

// PZ

Utloggad plzeta

• Stammis
« Svar #303 skrivet: tor 07 maj 2020, 21:46:23 »
Hejsan MJ-vänner !  :hug:
Har pysslat och donat med lite landskap.
Försöker matcha mot bakgrunden så gott det går.
Testar att ladda upp en bild.

:beer:
//PZ

Utloggad plzeta

• Stammis
« Svar #304 skrivet: fre 08 maj 2020, 15:35:00 »
Hej MJ-vänner !  :hug:
Kort bulletin. I Y333 ärendet (rälsbussen) så beslöt jag köpa ny drivning av Skultorp.
Ska man böka med att hitta rem, dekoder o kondensator, fixa kuggdrevet osv går det på ett ut kostnadsmässigt.
Kom idag, ser jättefint ut och fungerar mycket bra.
Bara kört på testspåret förvisso, men ska nog gå bra ute på riktiga banan i tänkt trafik.
Det andra äldre drivet hade förvisso snöplogar och en krok för släpet. Ska flytta över dessa till det nya vad det lider.

Väger lite mindre. Det kompenserar jag sedan med lite vikter när jag ska sätta den i drift. Får stå på finhyllan så länge.

Har annat på G som ska informeras om. mer om det senare.
//PZ

Utloggad HåkanE

• Stammis
  • Antal inlägg: 758
« Svar #305 skrivet: fre 08 maj 2020, 17:25:37 »
Har pysslat och donat med lite landskap.
Försöker matcha mot bakgrunden så gott det går.
Testar att ladda upp en bild.

//PZ
Jaså, du försöker matcha landskapet mot bakgrunden så gott det går?
Då kan jag säga att det går väldigt bra för dig!  :clap: :clap: :clap:
//HåkanE

Utloggad plzeta

• Stammis
« Svar #306 skrivet: fre 08 maj 2020, 23:31:16 »

Citera
Jaså, du försöker matcha landskapet mot bakgrunden så gott det går?
Då kan jag säga att det går väldigt bra för dig!  :clap: :clap: :clap:
//HåkanE

Hej MJ-vänner !  :hug:
Tack för klapp å applåd. Vi får väl se när det är klart. Nästa moment är att skapa en anledning till en tunnel på andra sidan.  :emm:
Såg i bakgrundens nedre kant några bergformationer. Så då fick det bli så här. Inte klart på långa vägar. Inga träd och djur ännu.
Men jag knåpar på.

Drog fram mitt D-lok och det fick posera lite. Egentligen inte körbart p g a markarbeten men lite kan man göra.

Byggt upp rasskydd av slipers jag hade över. Brukar spika själv på min US-bana. Men jag hade ett gäng extra.

En översiktsbild såsom du skulle se som åskådare. Så nära som övriga bilder kommer du inte annars, om du inte är skalbagge eller någon av mina katter.
Min SONY Handycam klarar zoom 60x så man kan verkligen komma tätt inpå.
Det ska upp spotlights som motverkar skuggor. Men vill se var de behövs först. S k kickback-lightning är bra om du vill få bort sådant.

Nu får detta stå och torka några dagar. Sedan blir det att fixa till radiotornet och lite träd osv.

För den som undrar byggde jag mycket som delmontage. Dvs det går med viss möda att lyfta bort hela detta stycke om det skulle bli strul med spåret under.
Jag kommer förvisso åt det från sidan, så det ska mycket till innan det måste ske.
Sedan ska banområdet grusas och fixas till.

Sedan så återstår en "enorm" yta på tittarsidan av spåret. Den ska var möjlig att ta väck.
Blir mest landskap i form av hus och vägar mm. Har ett gäng hus som kan bli bra till en mindre by eller samhälle. Bygger den på en s k byggskiva i plastmaterial.
Den blir nog klar under hösten.

Det var allt denna gång. Mer om lokköp mm under helgen.
//PZ

Utloggad plzeta

• Stammis
« Svar #307 skrivet: tis 12 maj 2020, 01:04:02 »
Hejsan MJ-vänner ! :hug:
Kort byggbulletin. Landskapandet fortsätter. Mycket delmontage och pyssel både här och var. Torktider gör att jag fixar på fler ställen. Mycket blir klart på en gång sedan.
Har kraftsamlat runt ena sidan och bortre kurvan.
All ström är avstängd så ingen trafik f n.

Några bilder jag tog för att utvärdera för eget bruk. Men tycker ni kan få några glimtar också.

Oftast får jag hjärnsläpp, men denna gång har det blivit kosläpp i hagen.  :approve:

En s k före bild. OBS Ej särstavat.  :D

Något mer växtlighet och det blev kraftig landhöjning...

Jag hade ett bergmassiv på min förra bana. Jag har sparat det och ska försöka ympa in det på nya bygget.
Man noterar skillnad i radie på kurvan. Den förra hade M 5200 radie. Nu är det C- R4 som gäller.
Nu stämmer inte hörnet eftersom banan är framdragen 60 cm från väggen. Men tanken är bakgrunden ska någorlunda flyta ihop där.
Slet inte ner den förra så det är lite vatten och byggskador, men det får gå ändå.
Det är frigolitstomme och gips som är berg och klippor. Sedan måste jag företa någon form av brorenovering för biltrafiken...
Allt vilar på en figursågad 12 mm plywood som ska vara avtagbar. Då kommer jag åt växlar i skuggbangården.  Så jag tänkte mig en mur eller staket mellan spåren och berget.
Kanske någon form av DMZ med vakttorn. Kan andra lägga in ubåtar så kan jag väl ha hemligt bunkerkomplex kanske.. :nuke: :D

Allt för denna gång !
//PZ

Utloggad janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 314
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
« Svar #308 skrivet: tis 12 maj 2020, 11:39:24 »
Hej
Bakgrunden ser väldigt bra ut, min fråga är om det är någon du har köpt eller om du har pulat med egna bilder.
Hälsningar
Janne

Utloggad plzeta

• Stammis
« Svar #309 skrivet: tis 12 maj 2020, 12:40:00 »
Hej.
Appropå bakgrund.
Det är en kombo kan man säga. Den som vetter mot husen/tornet osv är en gammal köpebakgrund. Den sitter kvar sedan förra bygget.
Borde bytt den, men jag hittade ingen ny likadan. Den har några vattenskador och repor p g a den gamla husskadan när elementrören gick paj.
Den andra är en fototapet jag modifierat en smula. Har funderat på byta den senare. Vi får se.
Jag har de gamla City/country-scenerna från US-Walthers på andra sidan. De har en övergång från stad till land som kan passa.
De var till min US-bana, men jag har inte velat ta ner dem, funkar bra ändå på något vis.

Annars kan man "spiffa" upp en tapet med att klippa å klistra på hus o dyl.
Knepigt men det går. Har även en till som sitter på väggen högt upp bakom de förvaringshyllor jag har. De är bra som fotobakgrund ibland.
En vän till mig hade fotobutik och då skrev han ut egna foton på "längden". Men branschen har förändrats och han har sadlat om.
Mest arkitektfirmor och liknande som hade sådana behov. Nu har digitalförsäljningen på distans tagit kål på den affären.

Jag har även noterat att jag måste ha en sarg mot ena ytterkurvan. Frugan (å andra) fastnar ideligen med tvättkorgar å annat mot kanten.  :!:
Rätt vad det är så hakar väl något i en signal eller stolpe. Huga.. :(
Noterade inte det fenomenet när det var vinter, nu blev det uppenbart när det trafikeras med drickabackar, korgar och annat till trädgård och tvättlinan.
Det lustiga är att jag riskbedömde detta vid projekteringen och satte banan 10 cm högre. Då tänkte jag att man sänker sitt lass och passerar under kanten så att säga. Men beteendet blir det motsatta, den som ska passera lyfter sitt lass ännu mer och ska försöka lyfta "över".  :|
Det är ändå 80 cm bredd i gångvägen, lika som dörren. Men som sagt likt förbånkat strular det sig.

Nu har jag häftat upp en kartongremsa tills vidare. Ser ut som vilken hockeyrink som helst...  :D

Tror det finns lågprofil typ PECO som kan funka. Måste kolla runt lite. Annars får jag måla lite landskap.  :approve:

När jag inventerade så såg jag att jag har ett rejält överskott på tunnelportaler typ Faller 60/70-tal. Någon intresserad ?
Skriv ett PM i så fall.

Mer bulletiner i afton. Nu ska det byggas i skala 1:1 några timmar.
//PZ

Utloggad plzeta

• Stammis
« Svar #310 skrivet: tor 14 maj 2020, 01:39:35 »
Då är de tdags för en kort byggbulletin igen.
Busväder ute i skala 1:1 medger mycket pyssel på banan.
Landskap och "terraforming" är nuvarande fokus.

Rotat fram en del undanstoppat som ska användas.
Det har kommit synpunkter på att jag ockuperat sommarhuset på tomten med diverse MJ-grunkor.  :(  Måste tömma lite.
Först ut är en tunnel. Eller snarare delar till en sådan.

Några bilder på hur jag fick till det. En del brukar ha problem att få dem stabila och snygga.
Jag använder tunn plywood närmast själva tunneln som är någon slags skumplast eller "foam".
Limmade tunn plywood med överbliven silikon från ett VVS-arbete.  Sedan på det s k Kapa_skivor utskurna som håller tunnelröret på plats.
Tänk på att göra stödbågarna med lite större mått så innerväggarna får plats i mynningen utan att synas. Ser lite skumt ut annars.

Fäste skivorna med limpistol så det gick lite fortare. Går väl med vitlim eller liknande också.

Köpte en fin stenimitation som ser ganska juste ut.

En stödmur på ena sidan blir nog bra. Nu återstår att regla upp stöd för portalen och sedan täcka över med gips osv.
Den som är observant ser att jag kompenserat för banvallen i höjd. Luftledningen kommer alldeles för nära mynningens tak annars.

Sedan så pysslade jag lite med färdiga hus och sådant som har stått och väntat på utplacering.
Min rörfirma får sin lilla lastkaj mm fixad. Lite landskap runtom fick uppmärksamhet också.
Nu ska jag fixa staket mm runt firman. Men det tar jag lite senare.

Mer grejor låg i min förrådslåda. Hittade en skorsten jag fixat till för länge sedan. Tänkte den ska passa bra i mitt kemikomplex i bakgrunden.
Då många hus där är flyttbara av serviceskäl så bör skorstenen vara det också. Men hög och dålig tyngdpunkt bäddar för problem.
Jag beslöt sätta i lite extra vikt i botten. Det är bra att spara på sig lite rör, muttrar och hylsor till sådant.

Så här blev det.

Smältlim på den så den sitter bra.

Sedan dit med skorstenen. Bra antenn i toppen. Hoppas rökgaserna inte käkar upp antennen... :emm:

Sådär, nu kan mitt kemiföretag koka vidare.  :approve:

Det var allt denna gång. Mer inom något dygn.
//PZ

Utloggad plzeta

• Stammis
« Svar #311 skrivet: lör 16 maj 2020, 02:53:25 »
Kort bulletin från bygget. Har mest varit fråga om att såga och passa in till de serviceluckor som ska vara i landskapet. Bakändan har en yta som går att ta väck vid behov.

Roade mig att kasta in allehanda hus för att skapa en stadsbakgrund. Blev inte så pjåkigt ändå.
Är nog lite lat och målar en gråaktig basfärg i botten som får ge intryck av gatsten och trottoarer osv.
Sedan så får det stå till sig och så vartefter blir det mer bestämt vad som ska placeras ut.
Har några objekt till som måste hyfsas till först innan de kan placeras ut. 

Gör inte anspråk på att vara slutversionen. Dessutom är det en del i förgrunden som står på fel ställe.
Flyttar runt lite för att testa upplevelserna. Olika modeller har olika finish och en del gör sig bättre i fronten.

Har också en del i andra hörn som provas ut vartefter

Bostadsbristen avhjälpes med nybyggen. Mina gamla Faller "färdig-köpe-hus" från 60 talet gör sig ganska bra.  :approve:

Så tog jag ett krafttag för att se om min dieseldepå får plats. Bara ett provmontage.
Det är en serviceplattform och diverse annat som ska komma på plats.

Men det ska skruvas och donas under och bakom det avsnittet först.
Annars blir det så onödigt jobbigt i ryggen att luta sig över för att komma åt.

I morgon är det byggledigt så ni får vänta på bulletiner till tidigast söndag.
//PZ

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.446
« Svar #312 skrivet: lör 16 maj 2020, 10:26:09 »
Hej!

Helhetsintrycket ser bra ut och det är en bra ide att prova först med att placera ut saker och sedan runt innan man bestämmer sig
för att det ska bli permanent.
 :up: :up: :up:

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad plzeta

• Stammis
« Svar #313 skrivet: ons 20 maj 2020, 02:24:34 »
En bulletin så här mitt i veckan.
Har klipp å klistrat. Eftersom jag har viss erfarenhet av att skapa utställningsbilder mm så tog jag det till en ny nivå för mitt vidkommande i MJ-bygget.
Gick igenom bildarkivet efter lämpliga fasader och hus.
Bearbetat i GIMP och sedan printade lite varianter i olika storlekar.
Tanken är att ordna en kuliss som är mot gången förbi banan. Nu är det öppet och man ser en massa jox. Dessutom måste jag ändå skapa en barriär så ingen puttar till banan och tågen.

Häftade upp lite kartong först. Mja... :disapprove:

Sedan så gick jag lös med mina bilder..

En radda med hus i olika fason och skick.

Något mer industriell variant.

Tror det finns en viss potential i detta arrangemang.
Ska rota igenom mina arkiv och se om jag kan få till detta. Limmar sedan upp dem på någon form av tunn boardskiva som är böjbar efter banan.
Roligare än någon trist köpebakgrund.  :D

Ha det så gott MJ-vänner !

//PZ

« Senast ändrad: tor 21 maj 2020, 19:09:49 av plzeta »

Utloggad jas

• Användare
  • Antal inlägg: 321
« Svar #314 skrivet: ons 20 maj 2020, 10:10:19 »
Husen påminner om Öststaterna 60 o 70 tal, tycker du fått till känslan riktigt bra  :beer: riktigt fult blir riktigt snyggt  :)

/JaS

Utloggad plzeta

• Stammis
« Svar #315 skrivet: ons 20 maj 2020, 11:43:44 »
Hej.
Tack för synpunkt.  :)
Kan du ha rätt i.
Några är från Berlin, Polen men också London, Chicago samt Ukraina vad jag vet.
Det är några arkitektstudier jag plankat ifrån.
Men det brukar se ruffigt ut mot gamla spår och nymålat överallt är föga realistiskt.
Gäller att hitta rätta mixen.
Har några bra foton, men de är inte hela hus utan mer detaljer som man vill ha sparat.
Så jag får kanske jaga reda på mer eller fota nya själv. :approve:
Ingen panik med projektet, men man måste ta ut färdriktning och se vad som funkar.

//PZ

Utloggad jas

• Användare
  • Antal inlägg: 321
« Svar #316 skrivet: tor 21 maj 2020, 10:25:05 »
Hej.
Tack för synpunkt.  :)
Kan du ha rätt i.
Några är från Berlin, Polen men också London, Chicago samt Ukraina vad jag vet.
Det är några arkitektstudier jag plankat ifrån.
Men det brukar se ruffigt ut mot gamla spår och nymålat överallt är föga realistiskt.
Gäller att hitta rätta mixen.
Har några bra foton, men de är inte hela hus utan mer detaljer som man vill ha sparat.
Så jag får kanske jaga reda på mer eller fota nya själv. :approve:
Ingen panik med projektet, men man måste ta ut färdriktning och se vad som funkar.

//PZ

Bilden påminner väldigt mkt om Centralstationen i Stettin i Polen 70 tal med sitt slitna yttre där jag tillbringade väldigt mkt tid som barn.
/JaS

När ni skriver svar med citering, se till att skriva det ni lägger till efter "sluttaggen" för citatet (d.v.s. "/quote" inom "[]") så man lättare ser vad som lagts till. /Moderator.
« Senast ändrad: tor 21 maj 2020, 13:11:43 av Fredrik »

Utloggad plzeta

• Stammis
« Svar #317 skrivet: lör 06 jun 2020, 02:37:33 »
Kort bulletin.
Jag har nu bygguppehåll men roar mig med att shoppa runt och bygga upp förråd med räls, elektronik och annat inför hösten.
Har beställt lite RFID från MERG för att utvärdera systemet för att hålla koll på tåg.

Jag mekar annars mest med min sommarbana ute i sommarstugan. Mer om det i annan tråd och senare tillfälle.
Eftersom bredbandet är uselt där jag är så dokumenterar jag och filmar för senare visning.

Sedan kan man få tillfälle att prova ett lok lite nu och då på "hemmabanan".

Video här

//PZ

Utloggad Simpan

• Användare
  • Antal inlägg: 489
    • Turebergs Station
« Svar #318 skrivet: lör 06 jun 2020, 09:07:46 »
Jag mekar annars mest med min sommarbana ute i sommarstugan. Mer om det i annan tråd och senare tillfälle.
Eftersom bredbandet är uselt där jag är så dokumenterar jag och filmar för senare visning.

//PZ
Sommarbana...låter som ljuv musik i mina öron.  :) Kan det vara en mindre H0-variant i sommarstugan eller är den en i skala 1 på tomten? Blir oerhört nyfiken. Apropå din provkörningsvideo, så gillade jag verkligen det där loket, fick kraftig "måste ha" känsla. ;) Kan du inte filma en gång till utan skumplast vid räckena?  :D

Utloggad plzeta

• Stammis
« Svar #319 skrivet: lör 06 jun 2020, 10:00:59 »
Hej Simpan.  :hug:

Sommarbanan är en s k Tischbahn dvs jag tar ut mina Modellgleis serie 3800/3900 och luftar lite lok och vagnar.
Blir utlagd på sådana där enkla bord som man brukar ha vid fest, loppis osv. Långa stabila brädor funkar också bra.
Kör enklast med ren DC med de äldre loken som f ö inte går så bra på nya C och K-skenor.
Nu är regn på G så nu får grejerna stanna inne.

Loket är på koll hos mig. Ägaren är ärad forumbroder som jag hjälper lite med uppdatering och inställningar mm.
Ville inte pilla med förpackningen mer än nödvändigt. Ska se vad jag kan göra.
Funderar på att köpa något liknande också precis som du.
//PZ

Utloggad plzeta

• Stammis
« Svar #320 skrivet: fre 19 jun 2020, 11:09:57 »
Hallå och hej på er forumkompisar och alla andra !! :hug:

Vill bara för min del hälsa alla en skön och trevlig sommar och ett lyckat stundande midsommarfirande  :beer: :censor: :lol:.

:beer: :beer: :beer: :beer: :beer: :beer:

// PZ

Utloggad plzeta

• Stammis
« Svar #321 skrivet: fre 17 jul 2020, 14:31:57 »
Hallå i sommarvärmen/regnet MJ-vänner !  :hug:

Ni får justera hälsningen i rubriken efter eget läge.
Nåväl, det var lite händelselöst några dagar. Tittade till MJ-bygget och passade på att limma lite kork.
Lägger yttre slingan med Flex-K-räls. Får snyggare "banföring" då.
Dessutom var det enklare att meka med järnvägsövergång och säkerhetsspåret på bron.

Några bilder från övningen.

Limmat å klart. Fixerar bekvämt med min häftpistol.

Pillar bort alla klammer sedan med lämplig mejsel.

Övergång mot C-rälsen. Lite justering av korken där.

Provmontage. Knepiga grejen är sedan att få den böjda skenan att ligga rätt i skarven.
Finns lite olika tricks. Man kan t ex löda den skarv som vill glida isär. Men man får tänka på att inte låsa alla skarvar, då kan det bli "solkurvor".

Kurvan blir harmonisk. Går in med R5 och sedan ner mot R3 (motsv C-räls)

Lite provrull av längre enkelaxelvagnar. Boggievagnar är nästan alltid problemfria.

DEKAS vagnen var föremål för kurvprov tidigare i forumet. Rullar bra i denna kurva.

Det var allt i byggsvängen i denna juli månad nådens år 2020...
//PZ

Utloggad plzeta

• Stammis
« Svar #322 skrivet: fre 17 jul 2020, 21:14:54 »
Inte så mycket byggande just nu. Men jag ligger på hårt i inköpssvängen.
Har några malmlok. Men saknar lämpliga vagnar.
Köpte på mig en första batch på 8 vagnar fabrikat ROCO.

Några foton på vagnarna kommer här.

Ser fina ut. Ämnar byta till klokoppel på vagnarna. Tänker sätta dem i grupper om 3 - 4 st senare.
Dvs med fasta koppel och klokoppel i ytterändan på varje släpa. En sådär 30-40 vagnar ger bra visuell effekt... :approve:

Jag funderar på om det är rätt kulör på lasten. Är det någon forumkollega norröver som kan jämföra med verklig vara.
Någon i Kiruna, Malmberget eller Luleå har kanske koll på detta ?
Har några malmbitar hemma plockade från bangården i Kiruna, de ser inte som ROCOs. :emm:

Återkommer med mer inköp om någon vecka.
//PZ

Utloggad kenneth_s

• Användare
  • Antal inlägg: 68
« Svar #323 skrivet: fre 17 jul 2020, 21:43:43 »
Jag funderar på om det är rätt kulör på lasten. Är det någon forumkollega norröver som kan jämföra med verklig vara.
Har några malmbitar hemma plockade från bangården i Kiruna, de ser inte som ROCOs. :emm:
Järnmalm från Kiruna/Malmberget är i princip svart/mörkgrå. Då det är magnetitmalm så kan man "enkelt" sortera bort gråberget efter krossning. Har tyvärr inget minne av hur det ser ut innan sortering. Detta görs ju innan lastning på tåg så all malm på tågen borde vara ren järrnmalm, dvs svart-ish.

//Kenneth

Utloggad plzeta

• Stammis
« Svar #324 skrivet: fre 17 jul 2020, 23:17:06 »
Järnmalm från Kiruna/Malmberget är i princip svart/mörkgrå. Då det är magnetitmalm så kan man "enkelt" sortera bort gråberget efter krossning. Har tyvärr inget minne av hur det ser ut innan sortering. Detta görs ju innan lastning på tåg så all malm på tågen borde vara ren järrnmalm, dvs svart-ish.

//Kenneth

Hej Kenneth.  :hug:
Tack för info.
Jo, jag tänkte väl så. Det ser mer ut som något från Falu koppargruva det som är lastat på vagnarna.
Men jag får väl patinera med rätt kulör. Har två rejäla Kiruna-bitar som förlaga.
Men oavsett är det fina vagnar som kommer att göra sig fint på banan.
Om tid och plats medger får man väl försöka få till någon form av utskeppningsstation/hamn eller så.
Jag bor relativt nära Oxelösund så jag får väl se om det finns något från gamla Gränges (TGOJ) att ha som förlaga.
Men tills vidare får malmtågen gå som något slags rullande kuliss.
//PZ