Författare Ämne: Plzetas källarprojekt  (läst 19118 gånger)

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #151 skrivet: mån 06 jan 2020, 12:57:01 »
Hallå MJ-vänner !  :hug:

Jag har pysslat lite med allt möjligt under helgerna. Fick lite problem med rörelse i knälederna så jag har hållit mig vid verkstadsbänken.
Tog tag i en del hyllprojekt. Dvs sådant som legat och väntat på bättre tider eller rätt prylar osv.
Först så tog jag tag i att fixa mina äldre Fleischmann (FM) US-vagnar. De är klassiska plåtvagnar från 60-talet. Hjul å boggies är rätt åtgångna och passar inte ihop med övrig rullande materiel.
Om mina nostalgitåg ska ut på banan krävs att dessa fixas till. Frågan vad som kan passa till koppel, hjul å boggies.
Hade i en annan tråd en diskussion om dylikt. Mina FM får nu ryska boggies... :emm:
Kadee är helt Ok men jag tycker det blir lite för bra, dessutom måste jag fixa med koppel.

Lite jämförelsebilder kommer här.


Bildruta 1 = Märklin Bildruta 2 = Kadee Bildruta 3 = ryska boggie



Man kan klart se att Kadee har högsta finishen enligt min mening.
Å andra sidan hur många ser omkullvälta vagnar... :emm:
Ryssen har NEM-koppel och bara att välja koppeltyp. Övriga sitter i vagnen.



Här kan man jämföra. Nära inpå med kamera. FM till höger i bildruta 2. Märklin i ruta 1.




Här har jag en Mehanovagn med Kadee samt en Märklin original i ruta 2.



Här har vien radda enligt följande 1 = Kadee / Märklin   2 = Märklin  / FM med rysk



Kontentan av mitt mekande är att "ryssboggies" får gå på de gamla FM eftersom jag då även fixar NEM-koppel.
Kanske inte är de direkt som t ex Kadee, men grunddesignen är ändå där. Ärligt talat tror jag ingen reagerar om man inte påpekar detta.
FM-vagnen är ändå ganska simpel i design jämfört med nyare utgåvor.
Dessutom kan det vara så att mitt järnvägsbolag köpt in dessa förmånligt av Transsibiriska järnvägsbolaget  :)
Kadee boggies kan vara lite luriga vid körning i Märklins växlar. Lagerboxen eller vad det kallas kan ta i och även kortsluta.
Man kan behöva fila/fräsa av lite på insidan nertill. Jfr med Märklins. Dessutom är Kadee i metall med tanke på kortslutningsrisken.

Nu tar vi paus. Mer inlägg inom kort.

// PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #152 skrivet: mån 06 jan 2020, 17:35:47 »
Hejsan MJ-vänner !  :hug:

Dagens andra inlägg. Lite annat som hänt. Som några läsare och följare noterat så har jag tidigare rotat i mina gamla bygglådor.
Jag har under julen snyggat till några byggen. Byggt klart några oavslutade samt ö h t byggt de projekt som legat planerade i några år.

Blev lite limma och måla. En del småfix återstår. Men dessa objekt bör få komma med i nuvarande bygge.

Liten fotokavalkad följer här.

En mindre lastramp och någon form av pryl o fixfirma har jag gjort klar för anläggningen



Småfix med skorstenar och vakttorn.


Tilltänkt cistern till smalspåravsnittet. Ingen förebild. Tar vad man har.



Man hinner en hel del om man får ha fokus.... :emm:

Lastramper, diverse master, kajer och annat smått o gott.
Ska nu se över och fixa en del missar i målning mm.


Mer från byggandet om någon dag.
På återseende !
 :beer:
//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

Rio Grande

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 44
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #153 skrivet: sön 12 jan 2020, 16:06:53 »
De där bilderna på boggier och hjul är mycket intressanta  :)

Kadee boggier verkar fina. Nån gång i framtiden ska
deras fjädrade version köpas och provas på en vagn.

Ryska boggien. Har du en bild från sidan på den?

Vilken typ av hjul sitter monterad på Kadee boggien?
För jag ser tydligt att det inte är Kadees hjul du har.

Men..  Gällande Fleischmann-vagnen så funderas här.
Har du möjligen bytt boggier på den tidigare och glömt?
För den ser ut att ha typ 70 tons boggier med rullager.
Min minnesbild säger att även Fleischmann hade boggier
typ 50 ton med glidlager/fyrkantig lagerbox. Minns jag fel?
Kör på Märklin C-räls - Kör med MS 1 / 60652

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #154 skrivet: sön 12 jan 2020, 17:57:13 »
Hallå MJ-vänner ! :hug:


Ryska boggien. Har du en bild från sidan på den?

Vilken typ av hjul sitter monterad på Kadee boggien?
För jag ser tydligt att det inte är Kadees hjul du har.

Men..  Gällande Fleischmann-vagnen så funderas här.
Har du möjligen bytt boggier på den tidigare och glömt?
För den ser ut att ha typ 70 tons boggier med rullager.
Min minnesbild säger att även Fleischmann hade boggier
typ 50 ton med glidlager/fyrkantig lagerbox. Minns jag fel?

Hej Rio G.  :hug:
Tack för dina observationer och kommentar.

Då ska vi se...
På Kadeeboggien sitter AC-hjul 9 mm 26 mm (Athearn style) köpta från Tyskland.
Rullar hur bra som helst. Kadee har även i sin konstruktion underlättat att hjulen snurrar rätt och lätt i centrerat läge.

Sidobild ryssboggien...Nu vet jag inte om jag hänger med. Det finns bilder både sida och underifrån på den. 

Beträffande montaget på FM-vagnen så är det bytt rakt av från de gamla "50-tonnarna".
Syftet var som sagt att få dem i rull och få NEM-ficka enkelt. Så de blev lite kraftigare don så att säga.
Annars är ju alternativet att ta Kadee där och meka dit koppelficka på vagnen.

Det var svar på det. Återkom gärna om du vill resonera vidare.

Prylställ
Nu till en idé jag fick ute på ranchen. :approve:
Vi sköt in oss på en ny bössa idag. Det blev en hel del tomhylsor och de där plastramarna som finns i ammupaketet.

Tänkte att det borde gå att använda dessa till något. Hylsorna kan man alltid lämna till återvinning/skrot. Men resten då...

Eftersom jag ofta håller på med småprylar som ska målas eller monteras så tänkte jag så här.
Har alltid svårt att hålla reda på dessa prylar... :|
Limmade några hylsor och fick till följande:






För er som kan, så är det kaliber "22". Man skulle väl kunna limma dit fler tomhylsor om man vill ha "botten" och mer tyngd.
Man kan även limma ihop fler våningar och ha borrar, penslar och vad som helst däri. Ska labba lite med det. Måste köpa mer kulor å krut först...

m v h
 :beer:
//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

Rio Grande

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 44
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #155 skrivet: sön 12 jan 2020, 18:13:59 »
Aha! Nu trillar poletten ner. Tror jag..

Den ryska boggien är i utförande typ 70 ton med rullager.
Och det är DEN du har monterat på Fleischmann-vagnen.

Så sidobilden på Fleischmann-vagnen visar ryska boggien?

Kör på Märklin C-räls - Kör med MS 1 / 60652

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #156 skrivet: sön 12 jan 2020, 18:34:03 »
Yes Sir !  :)
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

Rio Grande

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 44
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #157 skrivet: sön 12 jan 2020, 22:28:36 »
Yes Sir !  :)


Ok, gött. Då är jag med på spåret  :)

Smidig lösning. Kort och bra dragstång.
Dock verkar koppelhöjden vara rätt låg.
Kör på Märklin C-räls - Kör med MS 1 / 60652

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #158 skrivet: sön 12 jan 2020, 23:01:28 »
Yes Sir !  :)


Ok, gött. Då är jag med på spåret  :)

Smidig lösning. Kort och bra dragstång.
Dock verkar koppelhöjden vara rätt låg.

Jo det kanske det är lite lågt.
Nu går de där vagnarna förvisso mest tillsammans för sig själva i mitt nostalgitåg.
Ska titta närmare på det.
NEM-fickan borde kanske upp lite. Vanliga bygelkoppel blir korrekt. Kadee har inga offset-koppel i NEM.
Bara olika längder vad jag vet.

//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

Rio Grande

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 44
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #159 skrivet: tis 14 jan 2020, 10:41:29 »
Apropå ESU SD40-2.

Vet inte om du sett detta. Men på Youtube finns nu en
film utlagd på ett ESU lok i version Union Pacific 3773.

Han kör 2-räls, men det är samma lok med/utan släpsko.
Loken är egentligen från Scale Trains, men är modifierade
via ESU och förståss packade och sålda i ESU kartonger.

Kan ej länka, men sök på:
ESU Union Pacific EMD SD40-2
(Utlagd av Chico barra 8)


Kör på Märklin C-räls - Kör med MS 1 / 60652

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #160 skrivet: tis 14 jan 2020, 10:55:21 »
Hej Rio !  :handshake:
Tack för tipset.
Ska kolla på det. :approve:
Har en förhandsorder på två AC. Vi får se när de kan dyka upp. :emm:
Fick senaste numret av RMC i brevlådan idag. Står en del intressant i den.

m v h

//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #161 skrivet: tor 16 jan 2020, 00:53:50 »
Hallå MJ-vänner ! :hug:
Har varit några dagar sedan jag la ut något om mitt eget bygge. Har mest irriterat på andra trådar.. :oops:

Nåväl. Vad har då hänt ?  :emm:
Har pysslat med att få dit stationens andra ände med växlar osv. Har också satt fast den skiva som bär upp densamma.
Hade en del grubbel över lutning och hur svajigt det får vara. Satte dit en extra gängstång som får stötta längs långsidan. Hoppas det räcker.
Inga problem att sätta dit fler iofs, men vi börjar med denna.
Provrullat några vagnar och allt verkar vara OK.

Sedan har det mest varit lite pyssel med landskap och funderande över utplacering av byggnader osv.
Mitt byggäng har lagt lite gatsten och ordnat med ställverket.

Foton på byggandet kommer här.

Montage av gängstång. Lätt att trimma höjden sedan.


Behövs inte så kraftig egentligen. 8 mm räcker.


En översikt över spåren ca 3 meter tvärs över från kameran till andra ändan


Vy från andra hållet


Nu när växlarna är på plats är det en del kopplande... :|


Pyssel med elverket. Kom på att det bör stå nära spåren. Trafo brukar levereras via tåg. Sedan ska luftledningen (fingerat) förses med ström.
Kör man skarpt och ska man vara skalmässig så bör man väl ha en "HO-del" av 16.000 volt i sina ledningar..Det blir runt 183 volt...hmm
:emm: Kanske olämpligt  :dead:




Gatsten lagd vid ställverket. Ska upp lite skyddsräcken och annat.  :approve:




Det mina vänner får vara för denna gång.
Kämpar vidare med banan i morgon, bilder kommer.  ;)

m v h  :beer:

//PZ
« Senast ändrad: tor 16 jan 2020, 12:14:31 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #162 skrivet: tor 16 jan 2020, 18:21:02 »
Hallå MJ-vänner !  :hug:
Idag kom ett paket. Innehöll ett köp av ett Fleischmann RC2.
Fick det billigt och såg vid köpet en möjlighet till att ändra det till AC-drift (släpsko).
Blir ett bra s k körlok och ger lite variation i beståndet av RC.

Fick ett anfall av arbetslust och kastade mig över objektet. En fotokavalkad med  kommentarer följer här:

Här ser vi ett skapligt bevarat ex av model FM4365. Ställde loket på mitt DC-spår för provkörning innan jag började skruva... :approve:


En koll på möjligheter att sätta en släpsko bekräftade att detta ska gå ganska enkelt. Finns skruvhål och det enda som stör är den där kontaktgivaren a la FM.



Vi tar fram lämplig släpsko. BRAWA verkar passa rakt av. Denna är bara testsko och har blivit något ankommen och fått en del stryk... :emm:


Vi får plocka fram en ny fräsch ur lagret


Måste bara kolla så det inte blir kortis mot boggien/chassiet. Å det blev det.... Åtgärdas med ett tunn plasticard



Skar till precis så det ligger mitt i, ett hål för skruven också.


Det är så förtjusande att medföljande BRAWA-skruv passar direkt i hålet. Inget gängverktyg eller annat mek nödvändigt.  Allt på plats på nolltid.  :approve:



Lödat på kabel till släpskon. Detta är ett ellok. Var bekväm och anslöt till den ingång för ström som är avsedd för luftledningspantograferna. Klart för första test.
Alla övriga inkommande till jord.




Om man nu ska gå vidare och sätta i dekoder så är det lite att tänka på. Det är ett problem med motorns kontaktplatta för kolen. Den ena polen går mot chassiejord.
Inte hälsosamt för en dekoder. Det blir  :dead: om du kopplar in den. Måste beställa en ny som är isolerad. Är på G. Kostar någon hundring.
Alternativet är göra som på LIMA och sätta dit en SuSi-motor. Men FMs motorvariant är lite bättre än LIMAs och jag vill prova originalmotorn först.



Så mer om detta ombygge senare. Men kan upplysa om att vid en lätt provkörning med ren DC på banan så gick loket som det ska.
Enda kruxet är att kopplen tog i och det verkade lite snett eller framtungt. Med jag kollar närmare på det vid slutmonteringen.
Kopplen ska f ö bytas till NEM. Ljus och sådant blir LED och fiberkabel. ESU får som vanligt stå med dekoder.

Verkade en smula framtungt. Ska kolla på detta. Har inget med släpskon att göra. Misstänker vikten av bly som sitter på motorn trycker på något vis.


Det var dagens lilla rapport och berättelse. På återseende !

m v h  :beer:

// PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

Railroader

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.011
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #163 skrivet: tor 16 jan 2020, 19:47:13 »



Lite olika varianter på dryckeshållare monterade på anläggningen har vi ju sett genom åren men det här var ju nytt och lite småroligt till en början. Sett i telefonen fick jag det först att se ut som en hållare för toapapper.  :lol:

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #164 skrivet: tor 16 jan 2020, 19:53:06 »
Hä Hä...Railroader :P  :lol:
Slår i skallen  :ouch: och andra icke ädla delar mot vassa kanter.
Tog lite rörisolering för att skona desamma.

m v h
 :beer:
//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

Maxieboy

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 623
    • http://www.pix4chicks.se
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #165 skrivet: lör 18 jan 2020, 12:10:57 »
Såg att du använder CNY70 Reflexdetektor i rälsbädden. Vad är din erfarenhet angående omgivningsljus? Störningar vid körning i "Nattbelysning"?
Vet att du har en källarbana så solljus når dig förmodligen inte. Lysrör brukar vara en källa till störning. Vad använder du under loket för att få en bra reflektion i "mörker"?
Jag ser i allafall reflexdetector som ett bra alternativ till Hallswitch och magnet.
Går det inte så kan jag!
Bygger "privat svenskt" 0e utan speciell förebild.
Medlem i Hässleholms Modelljärnvägsförening

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #166 skrivet: lör 18 jan 2020, 15:53:23 »
Såg att du använder CNY70 Reflexdetektor i rälsbädden. Vad är din erfarenhet angående omgivningsljus? Störningar vid körning i "Nattbelysning"?
Vet att du har en källarbana så solljus når dig förmodligen inte. Lysrör brukar vara en källa till störning. Vad använder du under loket för att få en bra reflektion i "mörker"?
Jag ser i allafall reflexdetector som ett bra alternativ till Hallswitch och magnet.

Hej Maxieboy.  :handshake: Tack för fråga om CNY70.

Jag har inte upplevt några bekymmer p g a solljus eller lysrör eller annat.
Nu har jag lysrör men använder spots vid sessioner. Solljus kan komma in ordentligt via södra källarfönstret eller dörren.
Men inget har påverkat CNY70 eller något annat ö h t.
Ska man vara avancerad så kan man sätta ihop kretsen så att den sänder och tar emot på viss frekvens så annat inte kan störa eller styra.
Finns på en del larm och fjärrkontroller mm. PLL heter det väl om jag minns rätt.

Alltså, reflektor under loket för vidkommande är helt enkelt släpskon.
Räckvidden är måttlig, det är någon max centimeter utan reflektor, avståndet D i en bild nedan.
Om man kör 2-räls är en bit folie eller något liknande kan vara bra. Har för avsikt att använda samma princip på min 2-räls-bana, så jag har provat att det funkar.
Finns folietape. En vit plastbit kan nog funka också.

Det fiffiga är att sändar-LED och mottagande-LED är i samma lilla fyrkant. Så det löser sig naturligt med detta.


Jag använder dessa eftersom de är lätta att meka dit och är en pålitlig produkt.
Kostar inte så mycket heller. 

Det viktiga att du lägger in en krets som gör att du inte får flera triggsignaler på kort tid. Det finns datablad och exempel på hur du kan koppla.
Dvs eftersom dessa används till OCR mm så är minsta avbrott kännbart.
Bara hålet i en släpsko kan ge två korta pulser.  Jag har med en simpel 555 timer, lagt in så att EN puls går fram inom någon sekund.
Man kan väl fixa det mjukvarumässigt i en dator, men jag vill ta problemet "på rot" så att säga.

Bara att höra sig om du är nyfiken på mer !

m v h

//PZ


MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #167 skrivet: lör 18 jan 2020, 20:42:13 »
Hallå MJ-vänner !  :hug:
Efter att beskådat slakten på AIK-hockey igår så gick jag lös med KAPA-fix på min bangård.  :D
(Jag håller på ärans och hjältarnas lag SSK)
Vill ha jämn yta vid stationens/bangårdens område. Så att limma dit skivor intill rälsen är ett måste.
Några snabba foton här som dokumenterade övningen.

Fint rutnät gör det lätt att mäta å skära.



Gör en mall först att skära efter. Eftersom stycket är kilformat så är det sedan bara att skjuta in till det passar bra.


Sådär, en skiva på plats.



Limmar med em massa hederligt vitt lim. Press eller häftapparat, eller både och... :approve:



När limmet torkat och jag grundat med lite färg så tog jag raskt och limmade på diverse ballast, sand och annat.
Tror det blir ganska bra. Står fortfarande och torkar. Vitlim och vatten gör susen att fästa detta med. Har jag kört med sedan barnsben.

Naturligtvis blir man nyfiken på hur man kan möblera upp bangården. Ställde ut lite objekt och vagnar för att kolla och fundera några dagar. :approve:



Det är lite smalt mellan spåren men någon form av lossnings/pumpstation för tankvagnar har jag funderingar på. Pipelinen går sedan över den gröna bryggan är min idé.






En allmän översikt från norra ändan av bangården.



Slutbild lite mer åt öster. Här ser vi tänkt kran och frilastspår. Stationen ska vara på andra sidan, men lite nedtonad. Få passagerare nuförtiden... :emm:


Allt för denna gång. Återkommer med mer bilder när limmet torkat och jag provkört lite.

m v h  :beer:
// PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #168 skrivet: mån 20 jan 2020, 02:35:07 »
Hallå MJ-vänner !  :hug:

Dagens inlägg handlar om hur jag rotat fram mina lagrade HOe spår och rullande materiel.
Jag har lite BEMO-rullande och ROCO-räls. Det finns väl någon Liliput och ROCO-vagn också.

Sedan vår smalspårsbana blev transportskadad när vi flyttade till nuvarande bostad så har grejerna stått mest på hyllan.
Men nu så...

Lade ut lite längs främre kanten på långsidan. Tänkte mig lite a la "time-saver". Det blir långsmalt till att börja med. Utbyggnad kan utan problem ske i båda ändar.
Tänkte mig att någon lokal smalspårsoperatör har kontakt med stora världen och i övrigt kör lite turisttrafik för att få intäkter.
Då får jag användning för en del små hus och annat som passar smalspår.

Det blir inget digitalt inledningsvis på denna bana. Har så få lok och vete fasen hur man får in en dekoder i ett BEMO.  :emm:

Några bilder som blev tagna i en hast visas här.

Vy mot lokstall jag byggde från en artikel i AoH för en himla massa år sedan.


Vy åt andra hållet. Någon form av överlastningspår mot stora banan blir det där.
Banan kan via andra nedre i bild spåret ta vägen ett flertal meter. Har en fläck till vänster utanför bild på cirka 120 x 30 cm som kan nyttjas framöver.  :approve:
Den ska vara möjlig att snabbt ta bort för att kunna utföra service eller ta med någonstans. Så en infart/övergång via en bro kan nog funka.
Ni modulbyggare kanske har någon fiffig lösning ?  :emm:
 




För er som undrar varför ni ser N-skalespår så är det bra lösning i tunnlar mm. Samma spårvidd. Hade några bitar att markera med.
Jag kan även förlänga normalspåret en smula. Men är inte så sugen på det eftersom jag ämnar ha landskap/hus i innerkurvan.
Detta för att enkelt kunna lyfta bort detsamma för service. Bakom lokstallet åt andra håller är det också möjligt att ha en gruva eller liknande eftersom jag ska en bergknalle mot kurvan och över det spår som kommer nerifrån skuggbangården. Den tidigare nämnda biten åt andra hållet skulle kunna ha någon form av mindre utskeppningshamn/kaj och station.


Ha det så gott så länge.
Mer i morgon om allt funkar !

m v h
 :beer:
//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

pirpen

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 148
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #169 skrivet: mån 20 jan 2020, 09:27:15 »
Trevligt med lite smalspår! Kanske en kran vid överlastningsspåret? Eller en kaj mellan normal och smalspår?

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #170 skrivet: mån 20 jan 2020, 10:01:28 »
Trevligt med lite smalspår! Kanske en kran vid överlastningsspåret? Eller en kaj mellan normal och smalspår?
Hej Pirpen  :hug:
Jo, en kran har jag liggandes någonstans. En liten kaj skadar inte heller. Det blir mest för att markera så att säga.
Får låta det ligga några dagar så det sätter det sig i tankeverksamheten.  :emm:

Jag ska koppla kontakter å kabel medans lim och annat torkar nu.

På återhörande !

m v h

//PZ
 
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #171 skrivet: mån 20 jan 2020, 15:57:20 »
Hej MJ-vänner  :hug:

Pirpen sa något om kran. Kom på att jag har ju en gammal hederlig Märklinkran.
Nu passar inte den där, får inte ens plats. Men provade lite på annat håll i mitt bygge.
Enkelt att få dit och lätt att åtgärda om man vill byta/uppgradera.
Tror jag sätter dit den eftersom jag har gäster ibland som vill köra kran.  :D
Har en passande kaj/ramp som kan ingå i konceptet.  :approve:




Annars så blev det en sen kvällsgrogg efter pysslet och fundering på hur HOe kan bli lite roligare.
Kom på att jag hade en bit plywood liggande som kan bredda upp lite.
Hittade mina gamla PECO-växlar också.

Då får jag chans till en mindre uppställningsbangård och lite mer möjligheter så i början.
3 -4 vagnar utan problem. Ska vara småskaligt på denna del.
Kom på att loket med nöd å näppe kommer in i stallet.... :emm:
Andra ändan oförändrad ännu.





Mer text och bilder kommer varefter !.

m v h
 :beer:
//PZ
« Senast ändrad: mån 20 jan 2020, 18:07:34 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #172 skrivet: tis 21 jan 2020, 02:11:26 »
Hej MJ-vänner. ! :hug:

Kort bulletin.
Det ankom ett paket från Tyskland. Det är en del rullande materiel till mitt andra projekt.
Två fina USA dieslar för 600 spänn. De verkar som säljaren (privat) sagt till mig vara helt okörda, dvs vitriner.

Visar bilder på båda. Tyvärr bara en på Monon p g a  batteritorsk i kameran.
Athearn resp Life-Like. S k bluebox och utan dekoder....ännu.

Provkörde lite på min test/demoplanka och de gick finfint. :approve:






Mer notiser och bilder i morgon !
 :beer:
//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #173 skrivet: ons 22 jan 2020, 00:44:16 »
Hej MJ-vänner  :handshake:

Utlovade en bulletin idag också. Dagens övningar har mest gått till att vänta ut färg och limmets torkande.
Eftersom det är garanterat tråkigt att titta på färg som torkar så hände lite annat under tiden.

Bl a annat så dök nyinköp i form av JECO Y6 upp. Sätte på spåret och körde lite lätt. Verkar puttra på bra. Passade på att ta någon bild som jag la på månadens bild.
Så gillar ni den så rösta.  :emm:

När jag pysslade med detta så grubblade jag lite översmalspårsdelen och hitta lite mer växlar och annat. Utvärderade också miljön bakom den ända som är tänkt som överlastningspår mm.
Fick en idé om det är möjligt att förlänga en decimeter eller två. Påverkar inte möjligheter till åtkomst som tidigare resonerats om.
Häftade på lite KAPA-skiva och la upp en "mockup" för att se.

Bilder följer här:

Får faktiskt in ett spår till. En mindre sten/grusfirma är lämplig transportkund. Spåret som sticker ut till vänster får sedan bli "övergivet" och går ingenstans längre.
Flyttade dit en kran för att underlätta  lastning/lossning. Sedan till slut slängde jag in några tankcisterner. Min Y6 måste få bränsle någonstans.






I andra änden mot smalspårets lokstall så ser det ut så här än så länge



Tror man kan lägga in rätt mycket smått å gott i dessa miljöer vartefter. Ska bara få till växlar och spår så allt funkar bra.

Vidare tog jag några översiktsbilder från baksidan av banan.







Rotade fram en gammal station så Y6 har någonstans att stanna.


Till sist en bild på Y6 som är ute på testrunda.


Mer bilder och bulletiner om någon dag !
 :beer:
// PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #174 skrivet: tor 23 jan 2020, 14:28:41 »
Hallå MJ-vänner !

Det händer grejer på banbygget och runtom i min MJ-värld.  :approve:
Detta första inlägg idag handlar om lite omsorger runt kopplandet och dokumentationen av densamma.
Blir en himla massa kabel. Trots digitala kretsar och funktioner.

Har handritat upp bangården och plockat fram kabelmärkning.
Nu har jag grovskissat växlar och spår. Gett dem någorlunda logiska beteckningar osv.
Nu är det bara krypa under och börja koppla ihop... :emm:

Denna kopierar jag och sedan noterar jag var kablar mm tar vägen och märker upp.


Nedan en konstruktion av Guds nåde  :???:


Använder en larmtuta från ett slaktat larm. Rullar loket längsspåret och får ljudlig indikation var det är ström.
Om man ligger under banan så kan man ställa loket på något ställe för avsökning. Sedan så kan "tatta" kabel eller plintar och höra vart vad som går var.

FM ombygge 3-ledare
Jag passade också på att avsluta motorombygget på mitt Fleischmann RC2.
Den reservdel som ska vara, ankom efter två dagar ifrån Tyskland.
Se bilder på montaget och provkörning med ESU-dekodern. Nu är loket klart för 3-ledar digital (AC som en del säger...)
Ska snygga till montaget i loket, byta till LED och skruva ihop det. Måste fixa nya koppel också.
Blir bra s k "körlok" och kan nyttjas av de yngre förmågorna som gästar ibland.




Tredje grejen denna runda.
Besökte affären som säljer kulor å krut.
Kom på att köpa en del kemikalier som används för att fixa vapen mm.

Och ..?! Jo..se,ru att.. Jag har köpt lite kätting i modellbåtsaffär som är lämplig att svärta ner.
Tänkte mig en kättingfabrik eller så.  Lätt att lasta och kan ge intressant trafik.






Ska köpa på mig mer modellkätting och se till att det blir rejäla laster.

Apropå förebild.
Har för mig att det fanns (eller finns) någon firma i Västmanland/Dalarna som sysslar med detta.
Jag har ingen info om hur de fraktar eller lastar godset. Någon som vet ?



Till sist en aptitretare inför nästa inlägg. Eller säger man cliffhanger ?  ;)
Spännande lok på väg in. Ena fabrikatet heter ESU och är sprillans nytt...









MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.