Hallå MJ-vänner !Det händer grejer på banbygget och runtom i min MJ-värld.

Detta första inlägg idag handlar om lite omsorger runt kopplandet och dokumentationen av densamma.
Blir en himla massa kabel. Trots digitala kretsar och funktioner.
Har handritat upp bangården och plockat fram kabelmärkning.
Nu har jag grovskissat växlar och spår. Gett dem någorlunda logiska beteckningar osv.
Nu är det bara krypa under och börja koppla ihop...

Denna kopierar jag och sedan noterar jag var kablar mm tar vägen och märker upp.

Nedan en konstruktion av Guds nåde

Använder en larmtuta från ett slaktat larm. Rullar loket längsspåret och får ljudlig indikation var det är ström.
Om man ligger under banan så kan man ställa loket på något ställe för avsökning. Sedan så kan "tatta" kabel eller plintar och höra vart vad som går var.
FM ombygge 3-ledareJag passade också på att avsluta motorombygget på mitt Fleischmann RC2.
Den reservdel som ska vara, ankom efter två dagar ifrån Tyskland.
Se bilder på montaget och provkörning med ESU-dekodern. Nu är loket klart för 3-ledar digital (AC som en del säger...)
Ska snygga till montaget i loket, byta till LED och skruva ihop det. Måste fixa nya koppel också.
Blir bra s k "körlok" och kan nyttjas av de yngre förmågorna som gästar ibland.

Tredje grejen denna runda.Besökte affären som säljer kulor å krut.
Kom på att köpa en del kemikalier som används för att fixa vapen mm.
Och ..?! Jo..se,ru att.. Jag har köpt lite kätting i modellbåtsaffär som är lämplig att svärta ner.
Tänkte mig en kättingfabrik eller så. Lätt att lasta och kan ge intressant trafik.

Ska köpa på mig mer modellkätting och se till att det blir rejäla laster.
Apropå förebild.
Har för mig att det fanns (eller finns) någon firma i Västmanland/Dalarna som sysslar med detta.
Jag har ingen info om hur de fraktar eller lastar godset. Någon som vet ?
Till sist en aptitretare inför nästa inlägg. Eller säger man cliffhanger ?

Spännande lok på väg in. Ena fabrikatet heter ESU och är sprillans nytt...