Författare Ämne: Plzetas källarprojekt  (läst 15625 gånger)

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 284
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 284
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #151 skrivet: mån 06 jan 2020, 12:57:01 »
Hallå MJ-vänner !  :hug:

Jag har pysslat lite med allt möjligt under helgerna. Fick lite problem med rörelse i knälederna så jag har hållit mig vid verkstadsbänken.
Tog tag i en del hyllprojekt. Dvs sådant som legat och väntat på bättre tider eller rätt prylar osv.
Först så tog jag tag i att fixa mina äldre Fleischmann (FM) US-vagnar. De är klassiska plåtvagnar från 60-talet. Hjul å boggies är rätt åtgångna och passar inte ihop med övrig rullande materiel.
Om mina nostalgitåg ska ut på banan krävs att dessa fixas till. Frågan vad som kan passa till koppel, hjul å boggies.
Hade i en annan tråd en diskussion om dylikt. Mina FM får nu ryska boggies... :emm:
Kadee är helt Ok men jag tycker det blir lite för bra, dessutom måste jag fixa med koppel.

Lite jämförelsebilder kommer här.


Bildruta 1 = Märklin Bildruta 2 = Kadee Bildruta 3 = ryska boggie



Man kan klart se att Kadee har högsta finishen enligt min mening.
Å andra sidan hur många ser omkullvälta vagnar... :emm:
Ryssen har NEM-koppel och bara att välja koppeltyp. Övriga sitter i vagnen.



Här kan man jämföra. Nära inpå med kamera. FM till höger i bildruta 2. Märklin i ruta 1.




Här har jag en Mehanovagn med Kadee samt en Märklin original i ruta 2.



Här har vien radda enligt följande 1 = Kadee / Märklin   2 = Märklin  / FM med rysk



Kontentan av mitt mekande är att "ryssboggies" får gå på de gamla FM eftersom jag då även fixar NEM-koppel.
Kanske inte är de direkt som t ex Kadee, men grunddesignen är ändå där. Ärligt talat tror jag ingen reagerar om man inte påpekar detta.
FM-vagnen är ändå ganska simpel i design jämfört med nyare utgåvor.
Dessutom kan det vara så att mitt järnvägsbolag köpt in dessa förmånligt av Transsibiriska järnvägsbolaget  :)
Kadee boggies kan vara lite luriga vid körning i Märklins växlar. Lagerboxen eller vad det kallas kan ta i och även kortsluta.
Man kan behöva fila/fräsa av lite på insidan nertill. Jfr med Märklins. Dessutom är Kadee i metall med tanke på kortslutningsrisken.

Nu tar vi paus. Mer inlägg inom kort.

// PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 284
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #152 skrivet: mån 06 jan 2020, 17:35:47 »
Hejsan MJ-vänner !  :hug:

Dagens andra inlägg. Lite annat som hänt. Som några läsare och följare noterat så har jag tidigare rotat i mina gamla bygglådor.
Jag har under julen snyggat till några byggen. Byggt klart några oavslutade samt ö h t byggt de projekt som legat planerade i några år.

Blev lite limma och måla. En del småfix återstår. Men dessa objekt bör få komma med i nuvarande bygge.

Liten fotokavalkad följer här.

En mindre lastramp och någon form av pryl o fixfirma har jag gjort klar för anläggningen



Småfix med skorstenar och vakttorn.


Tilltänkt cistern till smalspåravsnittet. Ingen förebild. Tar vad man har.



Man hinner en hel del om man får ha fokus.... :emm:

Lastramper, diverse master, kajer och annat smått o gott.
Ska nu se över och fixa en del missar i målning mm.


Mer från byggandet om någon dag.
På återseende !
 :beer:
//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

Rio Grande

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 27
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #153 skrivet: sön 12 jan 2020, 16:06:53 »
De där bilderna på boggier och hjul är mycket intressanta  :)

Kadee boggier verkar fina. Nån gång i framtiden ska
deras fjädrade version köpas och provas på en vagn.

Ryska boggien. Har du en bild från sidan på den?

Vilken typ av hjul sitter monterad på Kadee boggien?
För jag ser tydligt att det inte är Kadees hjul du har.

Men..  Gällande Fleischmann-vagnen så funderas här.
Har du möjligen bytt boggier på den tidigare och glömt?
För den ser ut att ha typ 70 tons boggier med rullager.
Min minnesbild säger att även Fleischmann hade boggier
typ 50 ton med glidlager/fyrkantig lagerbox. Minns jag fel?

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 284
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #154 skrivet: sön 12 jan 2020, 17:57:13 »
Hallå MJ-vänner ! :hug:


Ryska boggien. Har du en bild från sidan på den?

Vilken typ av hjul sitter monterad på Kadee boggien?
För jag ser tydligt att det inte är Kadees hjul du har.

Men..  Gällande Fleischmann-vagnen så funderas här.
Har du möjligen bytt boggier på den tidigare och glömt?
För den ser ut att ha typ 70 tons boggier med rullager.
Min minnesbild säger att även Fleischmann hade boggier
typ 50 ton med glidlager/fyrkantig lagerbox. Minns jag fel?

Hej Rio G.  :hug:
Tack för dina observationer och kommentar.

Då ska vi se...
På Kadeeboggien sitter AC-hjul 9 mm 26 mm (Athearn style) köpta från Tyskland.
Rullar hur bra som helst. Kadee har även i sin konstruktion underlättat att hjulen snurrar rätt och lätt i centrerat läge.

Sidobild ryssboggien...Nu vet jag inte om jag hänger med. Det finns bilder både sida och underifrån på den. 

Beträffande montaget på FM-vagnen så är det bytt rakt av från de gamla "50-tonnarna".
Syftet var som sagt att få dem i rull och få NEM-ficka enkelt. Så de blev lite kraftigare don så att säga.
Annars är ju alternativet att ta Kadee där och meka dit koppelficka på vagnen.

Det var svar på det. Återkom gärna om du vill resonera vidare.

Prylställ
Nu till en idé jag fick ute på ranchen. :approve:
Vi sköt in oss på en ny bössa idag. Det blev en hel del tomhylsor och de där plastramarna som finns i ammupaketet.

Tänkte att det borde gå att använda dessa till något. Hylsorna kan man alltid lämna till återvinning/skrot. Men resten då...

Eftersom jag ofta håller på med småprylar som ska målas eller monteras så tänkte jag så här.
Har alltid svårt att hålla reda på dessa prylar... :|
Limmade några hylsor och fick till följande:






För er som kan, så är det kaliber "22". Man skulle väl kunna limma dit fler tomhylsor om man vill ha "botten" och mer tyngd.
Man kan även limma ihop fler våningar och ha borrar, penslar och vad som helst däri. Ska labba lite med det. Måste köpa mer kulor å krut först...

m v h
 :beer:
//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

Rio Grande

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 27
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #155 skrivet: sön 12 jan 2020, 18:13:59 »
Aha! Nu trillar poletten ner. Tror jag..

Den ryska boggien är i utförande typ 70 ton med rullager.
Och det är DEN du har monterat på Fleischmann-vagnen.

Så sidobilden på Fleischmann-vagnen visar ryska boggien?


plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 284
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #156 skrivet: sön 12 jan 2020, 18:34:03 »
Yes Sir !  :)
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

Rio Grande

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 27
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #157 skrivet: sön 12 jan 2020, 22:28:36 »
Yes Sir !  :)


Ok, gött. Då är jag med på spåret  :)

Smidig lösning. Kort och bra dragstång.
Dock verkar koppelhöjden vara rätt låg.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 284
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #158 skrivet: sön 12 jan 2020, 23:01:28 »
Yes Sir !  :)


Ok, gött. Då är jag med på spåret  :)

Smidig lösning. Kort och bra dragstång.
Dock verkar koppelhöjden vara rätt låg.

Jo det kanske det är lite lågt.
Nu går de där vagnarna förvisso mest tillsammans för sig själva i mitt nostalgitåg.
Ska titta närmare på det.
NEM-fickan borde kanske upp lite. Vanliga bygelkoppel blir korrekt. Kadee har inga offset-koppel i NEM.
Bara olika längder vad jag vet.

//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

Rio Grande

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 27
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #159 skrivet: tis 14 jan 2020, 10:41:29 »
Apropå ESU SD40-2.

Vet inte om du sett detta. Men på Youtube finns nu en
film utlagd på ett ESU lok i version Union Pacific 3773.

Han kör 2-räls, men det är samma lok med/utan släpsko.
Loken är egentligen från Scale Trains, men är modifierade
via ESU och förståss packade och sålda i ESU kartonger.

Kan ej länka, men sök på:
ESU Union Pacific EMD SD40-2
(Utlagd av Chico barra 8)



plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 284
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #160 skrivet: tis 14 jan 2020, 10:55:21 »
Hej Rio !  :handshake:
Tack för tipset.
Ska kolla på det. :approve:
Har en förhandsorder på två AC. Vi får se när de kan dyka upp. :emm:
Fick senaste numret av RMC i brevlådan idag. Står en del intressant i den.

m v h

//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 284
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #161 skrivet: tor 16 jan 2020, 00:53:50 »
Hallå MJ-vänner ! :hug:
Har varit några dagar sedan jag la ut något om mitt eget bygge. Har mest irriterat på andra trådar.. :oops:

Nåväl. Vad har då hänt ?  :emm:
Har pysslat med att få dit stationens andra ände med växlar osv. Har också satt fast den skiva som bär upp densamma.
Hade en del grubbel över lutning och hur svajigt det får vara. Satte dit en extra gängstång som får stötta längs långsidan. Hoppas det räcker.
Inga problem att sätta dit fler iofs, men vi börjar med denna.
Provrullat några vagnar och allt verkar vara OK.

Sedan har det mest varit lite pyssel med landskap och funderande över utplacering av byggnader osv.
Mitt byggäng har lagt lite gatsten och ordnat med ställverket.

Foton på byggandet kommer här.

Montage av gängstång. Lätt att trimma höjden sedan.


Behövs inte så kraftig egentligen. 8 mm räcker.


En översikt över spåren ca 3 meter tvärs över från kameran till andra ändan


Vy från andra hållet


Nu när växlarna är på plats är det en del kopplande... :|


Pyssel med elverket. Kom på att det bör stå nära spåren. Trafo brukar levereras via tåg. Sedan ska luftledningen (fingerat) förses med ström.
Kör man skarpt och ska man vara skalmässig så bör man väl ha en "HO-del" av 16.000 volt i sina ledningar..Det blir runt 183 volt...hmm
:emm: Kanske olämpligt  :dead:




Gatsten lagd vid ställverket. Ska upp lite skyddsräcken och annat.  :approve:




Det mina vänner får vara för denna gång.
Kämpar vidare med banan i morgon, bilder kommer.  ;)

m v h  :beer:

//PZ
« Senast ändrad: tor 16 jan 2020, 12:14:31 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 284
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #162 skrivet: tor 16 jan 2020, 18:21:02 »
Hallå MJ-vänner !  :hug:
Idag kom ett paket. Innehöll ett köp av ett Fleischmann RC2.
Fick det billigt och såg vid köpet en möjlighet till att ändra det till AC-drift (släpsko).
Blir ett bra s k körlok och ger lite variation i beståndet av RC.

Fick ett anfall av arbetslust och kastade mig över objektet. En fotokavalkad med  kommentarer följer här:

Här ser vi ett skapligt bevarat ex av model FM4365. Ställde loket på mitt DC-spår för provkörning innan jag började skruva... :approve:


En koll på möjligheter att sätta en släpsko bekräftade att detta ska gå ganska enkelt. Finns skruvhål och det enda som stör är den där kontaktgivaren a la FM.



Vi tar fram lämplig släpsko. BRAWA verkar passa rakt av. Denna är bara testsko och har blivit något ankommen och fått en del stryk... :emm:


Vi får plocka fram en ny fräsch ur lagret


Måste bara kolla så det inte blir kortis mot boggien/chassiet. Å det blev det.... Åtgärdas med ett tunn plasticard



Skar till precis så det ligger mitt i, ett hål för skruven också.


Det är så förtjusande att medföljande BRAWA-skruv passar direkt i hålet. Inget gängverktyg eller annat mek nödvändigt.  Allt på plats på nolltid.  :approve:



Lödat på kabel till släpskon. Detta är ett ellok. Var bekväm och anslöt till den ingång för ström som är avsedd för luftledningspantograferna. Klart för första test.
Alla övriga inkommande till jord.




Om man nu ska gå vidare och sätta i dekoder så är det lite att tänka på. Det är ett problem med motorns kontaktplatta för kolen. Den ena polen går mot chassiejord.
Inte hälsosamt för en dekoder. Det blir  :dead: om du kopplar in den. Måste beställa en ny som är isolerad. Är på G. Kostar någon hundring.
Alternativet är göra som på LIMA och sätta dit en SuSi-motor. Men FMs motorvariant är lite bättre än LIMAs och jag vill prova originalmotorn först.



Så mer om detta ombygge senare. Men kan upplysa om att vid en lätt provkörning med ren DC på banan så gick loket som det ska.
Enda kruxet är att kopplen tog i och det verkade lite snett eller framtungt. Med jag kollar närmare på det vid slutmonteringen.
Kopplen ska f ö bytas till NEM. Ljus och sådant blir LED och fiberkabel. ESU får som vanligt stå med dekoder.

Verkade en smula framtungt. Ska kolla på detta. Har inget med släpskon att göra. Misstänker vikten av bly som sitter på motorn trycker på något vis.


Det var dagens lilla rapport och berättelse. På återseende !

m v h  :beer:

// PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

Railroader

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.006
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #163 skrivet: tor 16 jan 2020, 19:47:13 »



Lite olika varianter på dryckeshållare monterade på anläggningen har vi ju sett genom åren men det här var ju nytt och lite småroligt till en början. Sett i telefonen fick jag det först att se ut som en hållare för toapapper.  :lol:

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 284
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #164 skrivet: tor 16 jan 2020, 19:53:06 »
Hä Hä...Railroader :P  :lol:
Slår i skallen  :ouch: och andra icke ädla delar mot vassa kanter.
Tog lite rörisolering för att skona desamma.

m v h
 :beer:
//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

Maxieboy

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 623
    • http://www.pix4chicks.se
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #165 skrivet: Igår kl. 12:10:57 »
Såg att du använder CNY70 Reflexdetektor i rälsbädden. Vad är din erfarenhet angående omgivningsljus? Störningar vid körning i "Nattbelysning"?
Vet att du har en källarbana så solljus når dig förmodligen inte. Lysrör brukar vara en källa till störning. Vad använder du under loket för att få en bra reflektion i "mörker"?
Jag ser i allafall reflexdetector som ett bra alternativ till Hallswitch och magnet.
Går det inte så kan jag!
Bygger "privat svenskt" 0e utan speciell förebild.
Medlem i Hässleholms Modelljärnvägsförening

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 284
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #166 skrivet: Igår kl. 15:53:23 »
Såg att du använder CNY70 Reflexdetektor i rälsbädden. Vad är din erfarenhet angående omgivningsljus? Störningar vid körning i "Nattbelysning"?
Vet att du har en källarbana så solljus når dig förmodligen inte. Lysrör brukar vara en källa till störning. Vad använder du under loket för att få en bra reflektion i "mörker"?
Jag ser i allafall reflexdetector som ett bra alternativ till Hallswitch och magnet.

Hej Maxieboy.  :handshake: Tack för fråga om CNY70.

Jag har inte upplevt några bekymmer p g a solljus eller lysrör eller annat.
Nu har jag lysrör men använder spots vid sessioner. Solljus kan komma in ordentligt via södra källarfönstret eller dörren.
Men inget har påverkat CNY70 eller något annat ö h t.
Ska man vara avancerad så kan man sätta ihop kretsen så att den sänder och tar emot på viss frekvens så annat inte kan störa eller styra.
Finns på en del larm och fjärrkontroller mm. PLL heter det väl om jag minns rätt.

Alltså, reflektor under loket för vidkommande är helt enkelt släpskon.
Räckvidden är måttlig, det är någon max centimeter utan reflektor, avståndet D i en bild nedan.
Om man kör 2-räls är en bit folie eller något liknande kan vara bra. Har för avsikt att använda samma princip på min 2-räls-bana, så jag har provat att det funkar.
Finns folietape. En vit plastbit kan nog funka också.

Det fiffiga är att sändar-LED och mottagande-LED är i samma lilla fyrkant. Så det löser sig naturligt med detta.


Jag använder dessa eftersom de är lätta att meka dit och är en pålitlig produkt.
Kostar inte så mycket heller. 

Det viktiga att du lägger in en krets som gör att du inte får flera triggsignaler på kort tid. Det finns datablad och exempel på hur du kan koppla.
Dvs eftersom dessa används till OCR mm så är minsta avbrott kännbart.
Bara hålet i en släpsko kan ge två korta pulser.  Jag har med en simpel 555 timer, lagt in så att EN puls går fram inom någon sekund.
Man kan väl fixa det mjukvarumässigt i en dator, men jag vill ta problemet "på rot" så att säga.

Bara att höra sig om du är nyfiken på mer !

m v h

//PZ


MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 284
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #167 skrivet: Igår kl. 20:42:13 »
Hallå MJ-vänner !  :hug:
Efter att beskådat slakten på AIK-hockey igår så gick jag lös med KAPA-fix på min bangård.  :D
(Jag håller på ärans och hjältarnas lag SSK)
Vill ha jämn yta vid stationens/bangårdens område. Så att limma dit skivor intill rälsen är ett måste.
Några snabba foton här som dokumenterade övningen.

Fint rutnät gör det lätt att mäta å skära.



Gör en mall först att skära efter. Eftersom stycket är kilformat så är det sedan bara att skjuta in till det passar bra.


Sådär, en skiva på plats.



Limmar med em massa hederligt vitt lim. Press eller häftapparat, eller både och... :approve:



När limmet torkat och jag grundat med lite färg så tog jag raskt och limmade på diverse ballast, sand och annat.
Tror det blir ganska bra. Står fortfarande och torkar. Vitlim och vatten gör susen att fästa detta med. Har jag kört med sedan barnsben.

Naturligtvis blir man nyfiken på hur man kan möblera upp bangården. Ställde ut lite objekt och vagnar för att kolla och fundera några dagar. :approve:



Det är lite smalt mellan spåren men någon form av lossnings/pumpstation för tankvagnar har jag funderingar på. Pipelinen går sedan över den gröna bryggan är min idé.






En allmän översikt från norra ändan av bangården.



Slutbild lite mer åt öster. Här ser vi tänkt kran och frilastspår. Stationen ska vara på andra sidan, men lite nedtonad. Få passagerare nuförtiden... :emm:


Allt för denna gång. Återkommer med mer bilder när limmet torkat och jag provkört lite.

m v h  :beer:
// PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.