Författare Ämne: Plzetas källarprojekt  (läst 34407 gånger)

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 679
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #125 skrivet: sön 08 dec 2019, 20:01:52 »
Proffsiga filmer du gör.  :up:
Kul att titta på och alltid inspirerande att följa din tråd.
//HåkanE
Hejsan och tackar Håkan! :handshake:
Ja, man får väl chansen att damma av vissa gamla yrkeskunskaper.  :emm:
Kör med en SONY Handycam och en CANON.
Undviker telefonfilmande om jag kan. :|
Redigerar mest med min Apple eller Linuxdator.
Har mixbord för ljud och downmix.


Har en rulle till opublicerad. Håll tillgodo. :)


Mer bilder, text å film kommer inom kort i ett forum nära dig... ;)
 :beer:
// PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 679
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #126 skrivet: mån 09 dec 2019, 22:39:03 »
Hallå MJ-vänner ! :hug:
Fick ihop en snutt till.
Filmen är när jag provkörde ett gäng nyköpta tankvagnar.
SBB 4/4 fick dra lasset



Mer inom kort... :beer:

//PZ
« Senast ändrad: ons 11 dec 2019, 17:19:01 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 679
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #127 skrivet: tis 10 dec 2019, 07:17:49 »
Hallå MJ-vänner ! :hug:
En fil om dagen gör susen.
Man skulle kanske gjort det hela som en slags adventskalender... :emm:
Nåja. Det ska produceras och publiceras året  runt.
Först några stillbilder.

Har pysslat med landskapet. Provar att placera ut lite saker.
Leveranser av material kommit. Så jag ska inom kort ta tag i kurvan bortom stationsspåren.
Bara kvar att vänta in ett paket med växelmotorer.

Vad gäller den rullande materielen så har jag lagt tid och möda på att fixa koppel och hjul till allehanda vagnar.

Köpt vagnar från Brasilien och satt på Kadee koppel och bytt till AC-hjul. Se på filmen hur de rullar så fint. :D



Arbete pågår med att bygga stationsområdet



Utdrag från filmsession


Här är den senaste 2 minuter filmen:



Mer inom kort !
 :beer:

//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 679
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #128 skrivet: ons 11 dec 2019, 17:35:52 »
Hallå MJ-vänner ! :hug:
Dagens första inlägg är även en kommentar till en annan tråd om nordamerikanska hjul mm.
Har jobbat i vagnverkstaden under dagen.
Fick ett paket med hjul och boggies.
Mina Walthers malmvagnar ska anpassas till AC-spår.
Finns lite olika angreppsvinklar på att lösa detta.
Antingen köpa AC-hjul som ersätter/passar direkt.
Firma Athearn och några till låter ersättningshjul med mått 26x9 mm gå in direkt på sina vagnar.
Emellertid så ska naturligtvis Walthers köra med annan standard.... :emm: :???:

Jag löser detta denna gång med att ta fram ett litet verktyg som handfräser ur hjulhusen/boxarna så de något längre axlar typ Athearn går in.
Några snurr typ 20 varv på varje sida gör susen. Detta är s k "trial-and-error" så man får ta det varligt.
Sedan efter denna fräsning så medger boogien att en axel liiiite längre än original snurrar fint.
Man kan också nöja sig med axlar från t ex firma Rivarossi äldre USA sortiment om man har några "organdonatorer" men de är DC.

Kolla bilder här.

Verktyget. Har C-C mått motsvarande t ex en Athearn axel plus någon 10-del.




När man känner att verktyget snurrar lätt i boogien är man klar och kan prova att kränga på den nya AC-axeln.



Klart för återmontage  :approve:


I t ex Kadee går mina tysktillverkade axlar rakt in.  :up:



Monterat å klart för körning.  :D


Det var allt denna gång.

Nästa inlägg kan förhoppningsvis visa lite byggaktiviteter från utfart på andra sidan bangården.

m v h
 :beer:
//PZ
« Senast ändrad: ons 25 dec 2019, 02:00:29 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 679
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #129 skrivet: tor 12 dec 2019, 02:48:09 »
Hej MJ-vänner !  :hug:

Återkommer med aftonens arbetsredovisning. Inte så mycket som syns kanske.
Blandade pyssel. La ut lite landskap och testade lite idéer. Dammat av några gamla byggen som får göra comeback.
Vidare så det träliga och ej så sexiga pysslet med el och digitala kretsar.
Fick ihop ström runt hela ytterspåret vid stationen. Provkörde lite och allt verkar fungera såtillvida.
Tog fram mitt test- o kamikazetåg för att kolla spåren och funktion.   :P
Återstår att koppla in växlar och signaler. 

Avslutade med några enkla foton. Testade lite vinklar. Samtidigt när man kan krypa inpå in i skala 1:87 så kan man se detaljer som behöver fixas.
En vält kabeltrumma, lite sned ledning, glömt fälla ner stöd på grävarn osv osv.  :emm:

Liten bildkavalkad kommer här.



Och några större varianter:

Mina arbetare har sitt lager för banbygget invid spåret.  :D


Kör en runda och ser om något behöver fixas. Gick bra i första försöket. Ovanligt... :emm:


Kollar med telefoto hur det ser ut någon (kilo)meter bort.  :)



Det var allt denna runda.
Mer inom kort.
 :beer:
// PZ
« Senast ändrad: tor 12 dec 2019, 09:40:45 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 679
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #130 skrivet: lör 14 dec 2019, 10:43:31 »
Hajsan MJ-vänner !  :hug:
Kort rapport från senaste dygnens vedermödor. Börjar få till ena bangårdsinfarten och växelgatan. Mycket pyssel med all kabel som ska ledas ner under anläggningen.
Eftersom det är spår direkt under i kurvans växlar så är det viktigt att leda undan kablarna så de inte hänger ner på trafiken under. Jag har sedan kopplat upp och kollat så det är ström i alla skenor.
Sedan är det finjustering, putsning av räler från färg och lim. Sedan den stora 10.000 kr frågan. Funkar det ??!? :emm:

Provkört och fixat.
I samband med detta tog jag tillfället i akt och luftade en del vitrinmodeller och nyinköp.
Tog lite bilder på den sessionen för att förnöja forumet och andra tjuvtittare. :approve:
Håll till godo.




Först ut är min testvagn för att kolla spåret



Testar kablarna och ser om det är kontakt. Samt även märker upp de olika sektionerna.


Sedan tar vi fram några lok och vagnar och ser om de vill åka...




Liten finputsning av rälsen. Drar gärna av lite mot insidan så det blir bra kontakt mot hjulen.



Kollar även om det är något liv i mina gamla ljussignaler.



Det mesta verkar fungera. Knuffade runt lite vagnar och provade avkopplingsskenor mm.


Så det får vara dagens rapport och jag återkommer med mer när det hänt något mer att rapportera.




m v h
 :beer:
//PZ
« Senast ändrad: lör 14 dec 2019, 14:40:24 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 679
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #131 skrivet: lör 14 dec 2019, 21:28:01 »
Hallå MJ-vänner! :hug:

Dagens filmklipp. Bygger på fotosessioner i förra inlägget.
Några lok fick känna om spår och växlar fungerar som avsett.
Det var några mindre buggar i form av limrester, färg och grus som skulle rensas. :|
"Tjuvkopplade" alla sektioner i strömförsörjningen. Dvs allt på en jättesockerbit.
Sedan ska det kopplas in sektioner för stopp, sektionsindikatorer mm.

Märk väl att rälsen i mitten av bangården är löst utlagd än så länge. Skivan under är inte fixerad ännu.
Växelgatan och kurvan sitter som den ska.

Har även gjort första grovmöblering av en del byggnader som har givna platser, typ ställverket.

Håll tillgodo

 :hug:


Mer inom kort!
 :beer:
//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad ford1929

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 579
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #132 skrivet: sön 15 dec 2019, 10:51:16 »
 :up:
Roger/Forden

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 679
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #133 skrivet: mån 16 dec 2019, 12:44:34 »
Hejsan MJ-vänner !  :hug:
Tackar  "Forden" för tummen.   :)

Liten uppdatering. Har fått några timmar över och passade på att "grova" lite på landskapet runt infarten till bangården.
Det är tämligen enkel miljö att hantera men en del smått å gott kan man alltid peta dit. Ska höja upp en del saker som nu står i bakgrunden. Men jag tar det i morgon.
Bra om limmet får stå och torka några dagar med det andra, pysslar med att knåpa ihop kablarna så länge.
Ska försöka få till lite belysning också.

Några snabbfoton som jag tog. Egentligen för att utvärdera vad man ser som byggare, men de blev presentabla även för forumet. :emm:

Håll till godo, bilderna talar för sig själva. Viss skillnad mot häromdagen.  :|









m v h
 :beer:

// PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad ford1929

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 579
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #134 skrivet: tis 17 dec 2019, 19:56:44 »
kul med många detaljer... :up:
Roger/Forden

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 679
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #135 skrivet: tis 17 dec 2019, 23:37:44 »
kul med många detaljer... :up:
Hej  :handshake:
Ja, det är en hel man samlat på sig. Enkelt och billigt att fixa till.
Dessutom brukar det vara ganska mycket grunkor och jox runt en del ställen i verkligheten.
Bara gå en sväng och titta.

Tror också att många och små bodar, hus och installationer ger bättre "effekt" än större saker.
Lättare att placera ut och kan positioneras lite hursom.

Nu är det torkning av en sektion som jag fixat. Ska dokumentera och lägga upp foton inom kort.  :approve:

m v h
 :beer:
// PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 679
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #136 skrivet: ons 18 dec 2019, 04:39:08 »
Hallå MJ-vänner ! :hug:

Kort uppdatering. Några timmar med landskapet i bangårdskurvan gav en del resultat.
Skönt att "få undan" en del som varit på gamla banan på nya bygget. De små husen och träden mm har klarat sig hyfsat i lagringen och är lätta att återinstallera.
Grubblat en del om jag återanvända de gamla bangårdslyktorna modell fackverksbrygga. Efter en del funderande beslöt att ge dem en chans till.
De nyare må vara mindre eller smäckrare om man så säger. Men jag tycker efter en viss patinering och renovering att de gamla duger gott.
Dessutom så har jag de gamla ljussignalerna och semaforerna så det passar ihop på något vis.  :emm:

Fram med borren och fixa hål för eldragning mm. 
Vidare så har jag pyntat vidare med en del smågodis jag har liggande.
Tar en hel del foton för att utvärdera vad man ser och hur det upplevs.
Många detaljer syns endast via kamera och bra optik. Man kan inte komma närmare med ögonen än kanske 50 cm, tom längre på vissa avsnitt
Man ser om man missat något. Denna gång var det en skruv som ej var åtdragen i en växel. Kan bli lite knas om den sticker upp.  :emm:

Bilder kommer här. Håll tillgodo.
Nästa uppdatering tidigast torsdag.

Kanske ser brutalt ut. Men det ska vara två hål, ett i varje våning. Sedan ett rör som kablarna går i. Gäller att få rakt och nå nedre plan.  :|



Passar bra och klart för slut montage.


Här en vy längs spåret.


En del bodar och annat på plats.


En glömd skruv...



Kul med detaljer. :D




Det var allt denna gång !!
 :beer:
//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad pirpen

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 150
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #137 skrivet: ons 18 dec 2019, 15:14:15 »
Härligt med alla smådetaljerna (elskåp, bodar, slipers, räls, pallar mm). Så vill jag ha på min "bana" också!

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 679
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #138 skrivet: ons 18 dec 2019, 15:19:51 »
Härligt med alla smådetaljerna (elskåp, bodar, slipers, räls, pallar mm). Så vill jag ha på min "bana" också!

Och mer blir det !  :D
Visst är det mysigt, man får pynta hej vilt.
Och inte så värst dyrt eller komplicerat heller.
Antingen fastsättning med vitlim (UHU school glue) eller cyanolim typ Loctite beroende på pryl å ställe.

m v h
 :beer:
//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad Rio Grande

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 57
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #139 skrivet: sön 22 dec 2019, 17:01:58 »
Intressant tråd du har här.

Angående 3-räls AC USA-lok från andra tillverkare:
MTH tog ju fram en hel del intressanta lok runt 2015
som de kallade 3E+. Har varit intresserad av att köpa
något av dessa lok, men de slutade ganska fort med
denna satsning på 3-räls lok. Man kan undra varför ?

Under senare år har de inte tillverkat några USA-lok i
detta 3E+ utförande. Enstaka lok kan finnas på hyllan.

Vad har du att säga om egenskaper för krypkörning
och mjukt smygande start o stopp på dina inköpta
AC-lok från MTH och BRAWA/LifeLike ?

BRAWA/LifeLike, är nog runt 10 år sen det där
GP30-loket var med i några av deras broschyrer.
Kör på Märklin C-räls - Kör med MS 1 / 60652

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 679
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #140 skrivet: sön 22 dec 2019, 18:09:58 »
Hej Rio G  :handshake:
Tack för uppskattning och din fråga.
MTH. De går faktiskt riktigt bra. Tunga lok och bra drivning. Jag har köpt mina i Frankrike och Spanien.
Finns en del att få fatt på där. Väl så goda egenskaper som ett Märklin. Man bör väl undvika R1 men det går att köra där också.
Nu har jag bara slanka växlar och större radier utom på ett par ställen som ej trafikeras annat än i undantag.

Mitt PRR går som en dröm. Dessutom mellanenheten (den utan hytt) har egen drivning ljud och allting  :)
Så det är bra grejer rakt igenom. MTH har gedigen erfarenhet av treledare eftersom de tillverkar i skala O som är Lionels område.
Enda  luriga är att de har ett eget digitalsystem. Men det går att ställa om till DCC. Fint ljud och mååånga effekter.

BRAWA. Det är i grunden samma som Life-Like/Athearn. Drivaxlarna (kuggarna) kan vara ett orosmoment.
Finns hjul att tillgå . Tror deras V100 har samma storlek. Sedan är det lite pyssel att pilla med dem.
Jag har inte kört så mycket med BRAWA då jag har haft lite tjafs med en dekoder.

Har även  BRAWA E7 UP som ska testas ordentligt när jag fått ordning på banan.
Ett BRAWA DL 109 Santa Fe finns också på hyllan. Samma sak där. Har inte mer än testkört lite.
På sommaren kör jag utomhus på tillfällig bana, men det är lite knepigt nu. Har ett gäng konferensbord som jag ställer ut i en stor rektangel.


Sedan har jag ett LIMA F45 AT&SF tror det heter. Lite enklare och "billigare" i kvalitet, men går skapligt. Köpt i Frankrike.
Petat i en ESU V4 dekoder i det. Samt ämnar göra en motorkonvertering a la SUSI  dvs finska varianten. Har funkat mycket bra i övriga LIMA.
Jag har skrivit en del om det.

På väg in är ett testköp. Ett MEHANO FP45 AMTRAK. Får se vad det går för.  :emm:

Det finns några Rivarossi USA-ånglok till försäljning i Berlin som är i AC-utförande.

Så det finns lite att få tag i.
Bäst är nog MTH. Men marknaden är väl smal för att köra USA med HO och treledare för dem.
De gör ju annars med europeiska förebilder fortfarande treledare (AC).

ESU skulle väl komma med något framöver. Jag har lagt intresseanmälan på två lok.
Vi får se om de får till det.

Om du vill kan jag snoka rätt på något objekt om du är sugen. Vi kan ta det via PM i så fall.

Med tillönskan om en God Jul !
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 679
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #141 skrivet: ons 25 dec 2019, 01:51:27 »
God Jul MJ-kamrater ! :hug:
Hoppas Tomten varit generös mot er alla.
I mitt  fall kom det tre påsar tegel.
Forumkamrat Forden har murat hej vilt i sin tråd med stor framgång och förtjusande resultat.

Jag har själv blivit inspirerad av hans murande och ämnar försökar göra något i tegelväg.
Mina erfarenheter av murande i skala 1:1 är tämligen begränsade.  Än mindre i 1:87. Så jag ytterst små kunskaper om olika förband och mönster.
Får väl gå ut och titta på någon fin gammal tegelbyggnad.

Nåväl, kunde inte hålla fingrarna i styr utan knäckte upp en påse och började lite fumligt peta dit en testmur efter julmaten.
Tog en s k träpaddel från något fik jag besökt.
Satte tejp på bordet och lite vitlim.
Min gamle tandläkarvän har donerat diverse krokar som är alldeles lysande att ha när det gäller att peta dit de små stenarna.

Man ser knappt vad man gör och det är pillrigt. Det intressanta blir sedan när tar foto och studerar på nära håll.
I den vy som mina skalbaggar eller andra kryp på banan observerar verkligheten, så ser det kanske ut som man har en viss förbättringspotential... :emm:
På de foton jag publicerar kan jag säga att de första stenarna placerades i mitten. Sedan jobbade jag mig utåt.
Nu använde jag inget rätsnöre eller linjal. Så det blev lite därefter.
Verkar som jag fick lite fason på tekniken på slutet. Mer övning kommer. Denna mur får väl placeras lite "dold" vid någon källare eller kaj.

Bilder här.





På återseende om någon dag.  :beer:

// PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad ford1929

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 579
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #142 skrivet: ons 25 dec 2019, 10:24:56 »
Kul att se en "murare" till på forumet :up:

Är själv ingen murare till yrket...nog för att det man håller på med
kan man kalla "tegelstenar" nu är dom gjorda av plåt o plast iof(Bilar) :lol:

kan rekomendera att studera på nätet ang murteknik och olika
murförband...så blir det mycket enklare..
här är en bra sida som visar
https://www.tegelmaster.se/teknik/tegel/forband
https://www.byggahus.se/murforband-nu-och-da

Roger/Forden

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 679
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #143 skrivet: ons 25 dec 2019, 11:37:46 »
Hej "Forden". :handshake:
Det pillriga är väl att få till halvstenar. Dvs om man lägger mot "bakgrund" som jag gjort.
Måste kapa dem då. Det är väl som 1:1 med murhacka.
En fristående mur är väl kanske lättare därvidlag.

Appropå tillverkaren. De har många andra stenar och produkter. Köpte på mig några cementplattor också.
Bra till kabeltrummor och trottoarer mm.

Mer om det senare.

Ska mura mer i afton


Ha det så gott allihop.

 :beer:
//PZ


MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 679
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #144 skrivet: lör 28 dec 2019, 15:24:35 »
Hallå MJ-vänner och forumkamrater !  :hug:
Eftersom det kan bli knepigt med login och uppdatering de närmaste dagarna så vill jag passa på att lägga ut en liten nyårshälsning.
Hoppas det blir ett framgångsrikt och trevligt 2020 för oss MJ-rallare.  :beer:




m v h

// PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad Rio Grande

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 57
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #145 skrivet: sön 29 dec 2019, 11:26:17 »
Tack för redogörelse om 3-räls loken.

Tack även för tips om eventuell hjälp med inköp.

Ska i första hand se om Märklin själva kommer ut
med nåt intressant US-lok, nu snart när nyheter
2020 kommer presenteras. Vill dock ej ha big boy.

När sen ESU-loken finns ute i butik och är testade
av MJ-rallare och fått godkänt - Då ska jag fundera
på ett sånt, om nåt finns kvar..  De är dock något
lite för moderna för mej som vill ha era 50~60-tal.
(Men lite flexibel får man vara med era och årtal)
Det är isf version Union Pacific som är intressant.

Sen är bara ett fåtal målningar och järnvägsbolag
av intresse när det gäller de Amerikanska loken.
West before East - ATSF, D&RGW, UP och WP.
Kör på Märklin C-räls - Kör med MS 1 / 60652

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 679
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #146 skrivet: sön 29 dec 2019, 12:01:06 »
Tack för redogörelse om 3-räls loken.

Tack även för tips om eventuell hjälp med inköp.

Ska i första hand se om Märklin själva kommer ut
med nåt intressant US-lok, nu snart när nyheter
2020 kommer presenteras. Vill dock ej ha big boy.

När sen ESU-loken finns ute i butik och är testade
av MJ-rallare och fått godkänt - Då ska jag fundera
på ett sånt, om nåt finns kvar..  De är dock något
lite för moderna för mej som vill ha era 50~60-tal.
(Men lite flexibel får man vara med era och årtal)
Det är isf version Union Pacific som är intressant.

Sen är bara ett fåtal målningar och järnvägsbolag
av intresse när det gäller de Amerikanska loken.
West before East - ATSF, D&RGW, UP och WP.

Hej. Jag köper dina resonemang fullt ut.
Jag var i begynnelsen i samma tankebanor som du.
Fast på äldre dagar har jag fått fokus på gränslandet mot Canada.
Stora sjöarna och landet därom ger möjligheter till intressant trafik.

Men det är häftigt med UP och SP. Jag har sett dem live, så det ger intryck för livet.  :approve:

Jag håller alltid ögonen och plånboken öppen när tillfälle ges att utöka mitt nordamerikanska bestånd.
Men ser jag något som kan passa dig, kan jag ge ett PM till dig så får du se om det är något för dig.


m v h

//PZ

MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad Du618

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 226
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #147 skrivet: ons 01 jan 2020, 22:34:55 »
Hejsan plzeta Gott Nytt År

Roligt se din bana och din blandning av fordon, Amerikanskt på Märklin ligger mig varmt om hjärtat. 3R går bra och det går sätta släpsko på de flesta likströmslok.

Du618

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 679
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #148 skrivet: tor 02 jan 2020, 10:49:36 »
Hejsan.  :handshake:
Tackar för hälsningen.
Önskar nytt gott MJ-år till dig och alla.

Appropå konvertering och ombygge av DC-lok så är det som du säger.
Kanske man får ha verktyg och kunskaper som är lite annorlunda ibland.
Några projekt har väl varit mindre lyckade men de flesta går bra.

 :beer:
m v h

//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad Du618

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 226
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #149 skrivet: lör 04 jan 2020, 12:51:53 »
Hejsan plzeta  :)

Jag undrar vart du hittar de Amerikanska loken från MTH och Brawa, för Växelström. Skulle vilja ha GP9 och GP35, lite svårt kanske. Blir väl köpa och bygga själv.

Du618