Författare Ämne: Plzetas källarprojekt  (läst 11373 gånger)

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 207
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #75 skrivet: ons 25 sep 2019, 16:32:58 »
Hej MJ-vänner.   :hug:
Tömde kameran i eftermiddags p g a annat som skulle publiceras.

Då kom jag på att jag hade några bilder på banbygget.  :approve:
Handlar mest om den yttre ovalen som frontar en passage i min källare.
Har haft den ganska löst monterad på prov. Men beslöt att göra något åt saken häromdagen när limmet torkade på annat håll.

Några foton på detta kommer här.

Försöker få en någorlunda lång och jämn stigning/backe på denna del av banan. Vi pratar om cirka 4 meter. Mitt vattenpass får kolla hur det ser ut.





Traditionella T-stag sätter jag där det passar



Jag kör med gängstång för att spara utrymme vid min "ducka-under" ingång. :). Kapar överflödigt stål sedan



För att förhindra att man skalperar sig mot vassa hörn  :ouch: :dead: så tar jag sticksågen och rundar av.





Här kan man krypa/ducka under (eller gå fritt om man är under 115 cm)  :D
Borta i bilden är samlat en hel del elektronik som blir relativt lätt åtkomlig då höjden är så man kan sitta och koppla och fixa.


Det var dagens lilla bildkavalkad !
Vi hörs å syns  :beer:
« Senast ändrad: tor 26 sep 2019, 23:09:32 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 207
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #76 skrivet: tor 26 sep 2019, 01:13:01 »
Hej MJ-vänner  :handshake:
Aftonens pyssel bestod i att röja lite i fixa-lådan. Upptäckte att jag köpt på mig ett parti JECO-signaler a la SJ.
När tittade på dem så är det bara ett rör som ska stoppas i backen.  :emm:
Kände att det är ingen robust lösning. Tog mig tid och designade ett par rörfästen och montageplatta till signalerna.
Inga konstigheter såtillvida. Stoppar i JECO-stolpen och trådarna. Låser röret med krympslang när jag är nöjd med höjdläget.
Trådarna löds sedan på en bit labbkort på undersidan för vidare dragning till relä mm.

Bilder kommer här.

Här är första prototypen klar  :approve:



Provande av montaget


Verkar fungera som den ska  :D


Till sist undrar jag om någon vet vilken höjd dessa signaler sitter på i verkligheten ?
Kan väl ge mig ut och mäta, men de brukar bli nervösa på trafikverket och gapa om spårspring och stänga av halva tågnätet då... :| :???: :(

Allt för denna gång !!

// PZ  :beer:
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

sintra

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 990
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #77 skrivet: tor 26 sep 2019, 06:55:59 »
Om jag inte är helt ute och cyklar så ska väl "rödljuset" sitta i samma höjd som lokförarens huvud.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 207
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #78 skrivet: tor 26 sep 2019, 10:11:39 »
Om jag inte är helt ute och cyklar så ska väl "rödljuset" sitta i samma höjd som lokförarens huvud.
Hej. Tack för svar å kommentar. :handshake:
Låter rimligt med den höjden. Har vi någon lokförare som kan bekräfta ? :D
Har måttat lite med bilder som jag sett och jämfört. De sitter kanske t o m aning högre.
Kollar bara om det finns någon "standard" eller föreskrift om detta.

m v h

// PZ  :beer:

« Senast ändrad: tor 26 sep 2019, 10:43:04 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

Fredrik

  • Global Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 1.368
    • SaFre Modelrailroading
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #79 skrivet: tor 26 sep 2019, 13:27:13 »
Om jag inte är helt ute och cyklar så ska väl "rödljuset" sitta i samma höjd som lokförarens huvud.
Hej. Tack för svar å kommentar. :handshake:
Låter rimligt med den höjden. Har vi någon lokförare som kan bekräfta ? :D
Har måttat lite med bilder som jag sett och jämfört. De sitter kanske t o m aning högre.
Kollar bara om det finns någon "standard" eller föreskrift om detta.

m v h

// PZ  :beer:

Jodå - det stämmer. Rödljuset ska helst vara i ögonhöjd - men både högre och lägre förekommer. På egen stolpe/kontaktledningsstolpe stämmer det oftast rätt bra.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B1/MJ-fjärren

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 207
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #80 skrivet: tor 26 sep 2019, 14:33:05 »
Tackar för återkoppling och info.  :handshake: :)
Då kör vi på det. Det handlar väl endast om någon "skaldecimeter" i bygget. Men det är trevligt att få till någorlunda rätt.
Dvärgar är enklare att förstå höjden på.  :D

Ska nu se över placering av signalerna av denna typ. Blir väl på ett avsnitt som får lite SJ-stuk. Bra för foto och display osv..
Får försöka skaffa någon försignal som passar också.
Fått lite brist på ballast, väntar på leverans. Så annat pyssel kommer istället.

I afton ska jag ha den STORA husinventeringen  :approve: . Ska packa upp alla förvarade husbyggen mm och se vad som kan duga i detta bygge.
Gillestugan kommer se ut som värsta MJ-loppisen sedan.   :sleepy:
Mer om det senare.
Till dess.. :beer:

// PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 207
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #81 skrivet: tor 26 sep 2019, 22:52:20 »
Hallå MJ-vänner!  :hug:
Jag sade i förra inlägget att jag skulle inventera mina hus och byggnader mm. Allt eller mycket har varit nerpackat. Måste  få en överblick av vad jag har att tillgå i mitt nya bygge.
Landskapet måste börja grovplaneras och en del byggnader kan kräva extra omsorg när man ska få ihop allt.

Så sagt å gjort. Ut med cirka 1 m3 med kartonger och och påsar. :|
Lade ut det mesta på bord och sorterat, inspekterat och utvärderat. Tagit foton på en hel del. Några "aha-upplevelser" blev det också.
Några bortglömda byggen såg dagens ljus efter sådär 30 år. :D

Några foton på övningen kommer här.


En något breeed bild på borden och allehanda byggen


Några "close-ups"







Jag hittade denna byggnad som jag inte använt eller sett på sisådär 30 år. Tycker den kan få komma med denna gång.
Scratchbyggde den en regnig sommar på 80-talet.



Ett annat bygge som får komma med. Skrotad finka fick bli bas för lite förråd och bodar.


Till sist.
Kom postpaket idag. Vagn och lok.
Ett Gutzold diesellok s k Taigatrommel samt en personvagn,  DDR-produktion (PIKO). Ska föreställa en SJ-personvagn. Finns ett litet SJ nertill till vänster i bilden.






Samt den "SJ vagn" som ankom.


Frågan är om den har en motsvarighet i skala 1:1. Någon "niträknare" som har kunskap i ämnet ??

Oavsett är jag nöjd med köpen. Ser fina ut och rullar bra.

Avslutningsvis vill jag visa hur jag räddat ett LIMA-lok. Det finns som svensk variant T43. Detta fick jag för en spottstyver eftersom hytten var kraschad.
Har fixat till och lagt nytt tak och allt. Ser enligt mig ganska bra ut efter alla äventyr.  :approve: Får gå som något slags privatbane-lok. Det är f ö i AC-utförande.


Det var allt för idag från min MJ-bana och dess pyssel  :beer:

// PZ

« Senast ändrad: tor 26 sep 2019, 23:04:38 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 207
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #82 skrivet: tor 26 sep 2019, 23:49:19 »
En liten grej bara så här lite sent.  :hug:
Bytt profilbild. Hittade en gammal Instamaticbild på mig från 1966 när jag kör min första egna bana. Innan var det på storebrors.

Så här såg det ut på den tiden.  :oops:
Fraktgodset var kopparnitskallar/brickor och legobitar tydligen  ;)
Bananvagnen, godsfinka och kylvagn, lok 3000 och en rälsbuss är kvar i min ägo än i dag.  En och annan skena finns väl kvar någonstans. I vart fall korsväxeln modell äldre (loket står på den).

 :beer:
// PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 207
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #83 skrivet: lör 28 sep 2019, 00:41:55 »
Hej hopp.  :hug:
När man tror att man rotat fram allt, så... Hittar man en låda till. :emm:
Bara att dyka ner och undersöka. En kvadratmeter bord ytterligare blev använd.

Nu gäller det att grubbla och fundera ut vilka objekt som ska användas.
Resten får ställas undan eller kanske säljas. Vi får se.

Helgen är bokad för mycket annat än MJ-hobby. Någon timma lär det ändå bli.
Jag avlägger rapport på söndag om allt klaffar.




Utsorterat så blev det ett bord till.  :)






Allt för denna gång !  :beer:
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

Simpan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 367
    • Turebergs Station
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #84 skrivet: lör 28 sep 2019, 09:10:16 »
En liten grej bara så här lite sent.  :hug:
Bytt profilbild. Hittade en gammal Instamaticbild på mig från 1966 när jag kör min första egna bana. Innan var det på storebrors.

Så här såg det ut på den tiden.  :oops:
Fraktgodset var kopparnitskallar/brickor och legobitar tydligen  ;)
Bananvagnen, godsfinka och kylvagn, lok 3000 och en rälsbuss är kvar i min ägo än i dag.  En och annan skena finns väl kvar någonstans. I vart fall korsväxeln modell äldre (loket står på den).

 :beer:
// PZ
Härlig nostalgitripp PZ.  :up:
Jag brukar ibland, när andan faller på, ta fram mina gamla analoga Märklingrejer och köra lite bara för att slungas tillbaka i tiden.  :D
Varma hälsningar
Simpan

Mer hittar du på min blogg: https://turebergsstation.blogspot.com/
Eller på Instagram: simpan.sollentuna

ford1929

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 311
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #85 skrivet: lör 28 sep 2019, 10:20:21 »
kul att se dom gamla husen,Faller och Heljan   ..har några själv liggande sedan
min Märklin period i ungdomen... :up:
Roger/Forden

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 207
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #86 skrivet: sön 29 sep 2019, 23:08:19 »
kul att se dom gamla husen,Faller och Heljan   ..har några själv liggande sedan
min Märklin period i ungdomen... :up:

Hej.  :handshake:
Ja, det är inte klokt vad man samlat på sig under alla år. Några ex är helt OK i skick och ser bra ut än i dag.
Sedan har jag faktiskt scratchbyggt en hel del också. Man ser sin utveckling i färdighet och finess.  :approve:

För att se framåt och redovisa nutid så har följande hänt under helgen. Mest nu på söndagsaftonen.
Blev att gå igenom växelkurvan som nämnts och diskuterats tidigare i en del inlägg.

När jag testade och måttade på förfrågan av en forumbroder så var det tätt inpå. Glömde i hastigheten att notera eller tänka på att innerspåren var ej fastskruvade.
Så de var ca 2-3 mm ur läge. Nåväl, när jag ändå lyfte på detta så tänkte jag att det är lika bra att montera växelmotorer, lyktor och kablaget för körström osv.
Så nu är det gjort och väntar på slutmontering.

Bilder kommer här
Lite hastig översikt av arbetet i filmrullen. IR-läsare har monterats för att kolla var tåget är.


En del kabel blir det under första växeln


Provkör alltid delmontaget på arbetsbänken. Enklare att avlusa felen då.


Provar också att IR-läsaren fungerar som den ska


Lagt tillbaka rälsen för att senare fixa till kablar och sätta fast densamma. Nu är det hela 3 mm tillgodo till grannspåret :approve:


När jag ändå var igång så gjorde jag en kontaktpanel. En av flera som jag tänker sätta upp lite strategiskt runt banan.
Den tillhandahåller ström och digitalsignal i egen slinga/krets som är oberoende av banans ordinarie kretsar.
Detta för kunna testa och prova utan att störa det redan inkopplade och driftsatta i bygget.



Om någon funderar över färgerna så är det:
Röd/brun = Digital körström (från CS3)
Gul/svart  = 16 VAC (egen jord skild från CS3)
Vit = Digital via booster till relän o dyl dvs allt utom spår. Brun gemensam nolla.
Blå = 12 VAC gemensam jord med svart

Det var allt för denna gång MJ-vänner  :beer:

// PZ
« Senast ändrad: mån 30 sep 2019, 02:44:20 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 207
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #87 skrivet: tis 01 okt 2019, 14:59:26 »
Hallå och hej MJ-vänner! :hug:

Lite kort dagsinfo. Idag är det elektronik och koppleri som gäller. Wellerkolven går het när diverse kretskort ska färdigställas.
Sedan ska jag kravla in under banan och montera. Mer om det senare.

Mitt alltihop kom ett av mina "husorgan". Dvs RMC damp ner i brevlådan.
Blir väl att lägga sig i soffan och gotta sig åt spännande artiklar.





 :beer:
//PZ


« Senast ändrad: tis 01 okt 2019, 15:02:34 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 207
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #88 skrivet: ons 09 okt 2019, 00:10:15 »
Hallå MJ-vänner och alla andra som tjuvläser  :hug:
En kort uppdatering. Eftersom jag väntar på leverans av krossmaterial till spåren så är fokus f n på det elektriska och styrningen av banan.
Måste som sagts tidigare gå igenom äldre konstruktioner och i vissa fall modifiera dem till ny miljö.

Himla pyssel att lägga upp adresser på gamla digitalmoduler. Vissa har använts på äldre M 6021 (gamla digitala systemet) och en koll om det funkar med nya är viktigt.
Kollade även om min booster funkar efter att varit undanpackad. Den ska serva allt digitalt utom spåren har jag tänkt mig.
Några bilder  på byggröran kommer här.

En låda med byggt å fixat. Klart att sätta på plats vartefter.  :|




Försöker prata med det digitala. Gör några testmacron mm. Det äldre digitala har jag endast för att testa några grejer utan att riskera CS3.
  :D


Blir mer i morgon om allt går som det ska.  :beer:

// PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 207
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #89 skrivet: tis 15 okt 2019, 02:21:25 »
Hallå MJ-vänner.
Har terroriserat andra trådar, men glömt min egen  :D
Har mest hållit på och kopplat och fixat med elektriska och digitala kretsar i o runt banan.
Mina gamla semaforer ska få vara med på några ställen. Visar några bilder på hur jag monterar dem i dagens MJ-bygge.
Sänker ner dem så gott det går för att slippa den grå maskindosan.
Bilder på övningen kommer här.

Här har jag sågat ur en montagegrop i plywooden


Skruvar fast signalmaskineriet på en plastskiva med M2 skruv och en kopplingsplint under.


Tar några klämmor och provar in läget för montaget



Voila!. Sådär får det bli. Lite maskeringstape för att skydda maskinhuset. Sedan på med landskap lite senare.



Det var dagens lilla rapport. Mer kommer vartefter
 :beer:
// PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 207
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #90 skrivet: ons 16 okt 2019, 17:50:15 »
Hallå MJ-vänner ! :hug:

Idag har jag fixat ett problem som stört mig en tid. Min bana står på hjul. Den går att rulla kors å tvärs i rimliga rörelser.
Det som irriterat mig är att den inre ändan av hela bygget har en tendens att gå mot ena väggen. Den skrapar då bl a bakgrunden och är allmänt svår att få styrsel på.
Kan bero på att källargolvet har en minimal lutning för att säkra vattenavrinning mm. I vart fall är det svårt att hålla emot den ända man inte greppar så att säga.

Nu tog jag en idé från ett annat håll och erfarenhet.. Tillverkat stöttor/stag med hjul som vilar mot väggen. Då säkrar jag att det finns en glipa mellan banan och väggen.
Två hjul tillsammans i boggie skapar en anläggningsyta som har ett rimligt fördelat tryck mot väggen. Som bonus stabiliserar montaget H-benet i trä.

Bilder på montaget kommer här.

L-vinklar i plast är starka. Finns på Hornbach t ex.



Detta bör hålla och klara sitt jobb



Underredet har 45x45 ben så det är bara att hålla koll på det måttet.



På plats och ligger an bra.  :D :up:


Sådär, nu är det klart för rullning in-o-ut utan att skrapa väggen


På återseende !!
// PZ  :beer:
« Senast ändrad: fre 18 okt 2019, 03:00:14 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

ford1929

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 311
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #91 skrivet: tor 17 okt 2019, 19:39:48 »
smart/fyndigt  :up:

har även min egen bana på hjul...nu behöver jag inte vara rädd om väggen
har gamla tapeter i rummet,,och några nya lär det inte bli...
kommer och sätta bakgrunden tids nog direkt på vägg,,,så det får bli
dom nya tapeterna .. :lol:
Roger/Forden

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 207
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #92 skrivet: fre 18 okt 2019, 03:26:22 »
smart/fyndigt  :up:

har även min egen bana på hjul...nu behöver jag inte vara rädd om väggen
har gamla tapeter i rummet,,och några nya lär det inte bli...
kommer och sätta bakgrunden tids nog direkt på vägg,,,så det får bli
dom nya tapeterna .. :lol:

Tackar för uppmärksamheten och berömmet !  :oops: :)
Forumbroder "Forden" tuggar igenom sin "orderbok" duktigt måste jag säga.

Vad händer just nu ?
Det är mycket pyssel med i sammanhanget "tråkiga" moment i byggandet.  :disapprove:
Har mest dragit kablar och dokumenterat kopplingar mm. Nack- o ryggknäckarpyssel under banan som måste göras.  :???:
Väntar på leveranser av beställda varor, så då får man ta detta.
Förhoppningsvis har jag ström i skenorna i början av november. Då kan man ta en paus då och då och köra av sig lite. :approve:

Inga bilder denna gång. Har annan burk som inloggad.

Mer under helgen !

// PZ  :beer:
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 207
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #93 skrivet: tis 22 okt 2019, 23:55:45 »
Hallå igen MJ-vänner  :hug:

Liten genomgång av senaste dagarnas pyssel. Inte så det går till hävderna direkt. Men ändå. :)
Vad har hänt då ?
Kablar, sladdar, kontakter, löda, skruva, testa och f*rbanna sig över en del feltänk och missar.
Men efter att jag avlusat felen och kämpat med CS3-kodning så börjar det arta sig.

Det började med att jag köpt en ny dekoder. Missade att den var i DCC utförande. Innan jag insåg det och klickat rätt kodformat i menyerna på CS3 så var det irriterat  ;(.
Men efter att ställt om rätt så funkade den som den ska. Bättre att koda och ställa in på arbetsbänken än att krypa under och rota.  :geek:



Sedan var det mycket med kablar. Fördelning av stamkablar och plintar som tidigare skrivits om.
Tycker mig se lika mycket kabel vare sig det är digitalt eller analogt.  :disapprove: Påminner lite om epost, man skriver ut breven ändå på papper... :???:


En del hardcore-rallare verkar gilla grova grejer.. Men den här är kanske lite väl grov.  :lol:




Högar av kopplingskabel ligger lite överallt.




Lött ihop några egna plintar för att fördela ström.



För bespara mig felkopplingar och underlätta vid inkoppling så har jag byggt en enkel kabel-tutare.
Batteri, elektronisk tuta från gammalt billarm samt lite testkabel gör susen.



Jag har också fått till en panel med huvudbrytare för en del strömförsörjning. Bra att kunna stänga av sektioner och skilja upp olika brukare.
Det är strömbrytare för t ex växellyktor, signaler, huslyse, gatljus, relän och digitala manöverkretsar osv.
Jag återanvände en del brytare från förra banan så det blev en del justeringar och skarvar.
Den får sitta nertill under all elektronik. Ska ändå inte behöva pilla på den alltför ofta vid normal drift.

Har sågat och borrat en L-profil i plast från Hornbach. Lättare att löda och skruva vid arbetsbänken.
Blir en rejäl kabelhärva, lär bli en del spill å avkap också. Men hellre för långt än att behöva skarva och dona under banan.




Sedan när jag började få fart på relän och switchar så ville en växel inte bete sig som förväntat. :| :question:
Efter mycken funderande, klämmande och pillande så skruvade jag loss densamma.

Jaha, då insåg jag raskt att man måste vara aktsam och observant på att växellyktans kabel ligger rätt när man monterar växeln.
Ligger den fel så kan den klämma till hävstången från växelmotorn. Tänk på det kamrater !

Klämmer en aning på växelstången här


Här är det mer rätt och fritt från växelmekaniken.


Efter detta så testade jag lite lätt hur banan funkade vid en ljussignal.
Verkar gå enligt plan och arbetet fortsätter.  :D



Närmaste dagarna ska nyss ovan nämnda plint kopplas in.
Fått avisering på beställda varor, så banarbetet kan fortskrida och några fler meter spår ska bli körklara.
På återseende MJ-vänner ! :beer:

// PZ
« Senast ändrad: ons 23 okt 2019, 00:01:28 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

Simpan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 367
    • Turebergs Station
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #94 skrivet: ons 23 okt 2019, 12:04:27 »
Ibland önskar jag att jag satt inne med samma data och ingenjörskunskaper som du gör. Det skulle underlätta en hel del när man bygger modell hemma, på egen hand. Visst kan man fråga om hjälp här på forumet och googla sig fram till lösningar, men att sitta inne med kunskapen själv och spara tid och möda på att lära sig måste vara guld värt. Det ser ut att bli hur bra som helst PZ.  :clap:
Varma hälsningar
Simpan

Mer hittar du på min blogg: https://turebergsstation.blogspot.com/
Eller på Instagram: simpan.sollentuna

tummenmittihanden

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 579
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #95 skrivet: ons 23 okt 2019, 16:43:49 »
Kan inte annat än att hålla med simpan i hans inlägg.
/ mvh Micke

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 207
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #96 skrivet: mån 28 okt 2019, 19:15:06 »
Hallå MJ-vänner :hug:
Idag har jag röjt och fixat lite på eftermiddagen. I samband med att jag plockade ihop saker åt en forumbroder så rotade jag fram ett aning bortglömt projekt.
Jag hade på förra banan för avsikt att sätta upp videokamera. För att hålla koll på spår som inte syns.
Det är ett gäng parkering/backkameror som jag köpte in.
Nu minsann tänkte jag sätta upp dem.
Frågan är bara var monitorerna ska sitta. Det är mycket runt bansargen. Provar med att sätta dem i taket.
Har en bräda för spotlights, där kan de få vara. Bara att dra videokablarna dit. Är  inte längre än till bakre kofångaren på en bil så sladdarna räcker.

Lite bilder på pysslet här.

Har två stycken att tillgå. Fyra kameror kan kopplas in.



Provar lite vinklar i taket. Kan nog fungera.



Det går och vrida å vända på monitorbilden, även bak-o-fram om man vill.  :approve:
Antingen montage i någon slags panel (som första fotot) med andra kontroller om så önskas. Eller på medföljande fot som lätt kan skruvas fast.
Tror fotvarianten är enklast trots allt. Då kan man även vinkla monitorerna oberoende av varandra.

Mer om detta senare.

Ha det så gott så länge  :beer:


// PZ
//
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 207
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #97 skrivet: fre 01 nov 2019, 16:00:35 »
Hallå MJ-kamrater ! :hug:
Stora banan har lim och färg som ska torka. Vad gör man då ?  :emm:

Då blir det lite dokumentation över en del experiment med K-räls och tvåledarmatning = DC.
Har en del lok å vagnar som är s k DC.
Det har pratats och resonerats om möjligheterna att köra sådana på K-räls.
Tänkte bilda mig en egen uppfattning om detta. Tog några rälsbitar inklusive en nyköpt slank växel och provade.
Lödde på  +/- på skenorna och kopplade till min gamla Fleischmanntrafo.
Upp på spåret med mitt Perlbygge på ROCO-chassie.

Rullade iväg på spåret och över växeln. Problemfritt.  :up:
Testade en del andra lok, såväl USA-lok som europeiskt. Inga problem.  :clap:

Har en ide om att göra en s k Timesaver grundat på spåren utanför mitt barndomshem.
Egentligen samma spårupplägg som den s k Inglenook. Tre växlar och inget omfartsspår.
Enda loket som kom på det spåret var ett växellok som jag har. Så detta blir enkelt...tror jag.
Enda funderingen är nu om jag ska köra digitalt eller analogt.
Eftersom det är ett enda lok så skulle man kunna koppla en dekoder innan rälsen och ändå kunna använda digitaltrafon.
Eller ska jag köra analogt a la old school. Hm  :emm:
Sedan har jag andra lok med inbyggd dekoder som skulle kunna användas, då får det bli någon slags omkopplare. Vi får se.

Frågan är sedan om denna ska kunna "ympas" in på stora banan på något vis.
En idé är ställa den i angränsat rum och dra ett spår på en lång bräda från stora banan för att få in vagnar och så.
Kruxet är bara att det blir knas om det är AC-hjul på dessa. Men annars får den gärna bli ett "sidospår" i mitt stora projekt.
Kan vara kul att ta med till sommartstugan eller så.

Några bilder på övningen kommer här.

Först en skiss på själva spårplanen. Bygger på verklighet.



Testkörning.










Blev så glad att gamla Perlloket funkade så bra att det blev lite extra posering på utställningsspåret  :)




Det var allt för idag. Nu stundar andra övningar i skala 1:1.  :beer:

// PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 207
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #98 skrivet: tor 07 nov 2019, 14:15:56 »
Hallå MJ-vänner !  :hug:
Idag har det hänt grejer.  :D
Men för att hålla er på halster så tar vi lite bygge först.
Köpte på mig de där äldre SJ-bryggorna som MJ-Hobby i Västberga har.
Tänkte att de måste ha stolpar som håller dem uppe. Har en del mässing liggande så lödkolven fick jobba.
Har gjort ett gäng stolpar på egen hand som ser ut som följer. Testat lite montage och och det verkar lovande.
Måste få till rätt färg och och betongfundament.

Bilder följer här.

Kanske syns dåligt men det verkar funka.





Pyssel att få stöttor å stag att se vettigt ut.



Enda  funderingen man kan ha är att bryggorna är en aning överdimension som jag uppfattar det.
Men det är helheten och intrycket som räknas så jag grottar inte i det.

Då vidare till dagens PAKET.  :P



Mums mums för TGOJ vänner. Jag är dessutom medlem i museijärnvägen FSVJ så det förpliktigar.  ;)



Lät mitt nyförvärv inta några poseringar. Bilder här på utställningsspåret.








Gamla "Roco/Jeco-MA" togs fram för jämförelse.



Får stå ett tag på finhyllan medans jag förbereder provkörning. :approve:


Sammantaget är mitt intryck en skapligt fin modell.
Jag är ingen niträknare så jag kollar inte om något sitter någon halv mm åt ena eller andra hållet.  :|

Återkommer sedan när jag fått ström i spåren och kan provköra lite mer seriöst.

Ha det så länge !  :beer:

// PZ

MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 207
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #99 skrivet: tor 07 nov 2019, 20:45:38 »
Hej igen MJ-vänner.  :handshake:
Hittade en del äldre testfilmer från pågående bygge.  :approve:
Banan är inte ens 25%-igt byggd. La ut räls för att kunna köra runt och prova lite olika system.

Tänkte kolla om filmerna går att länka upp här.
Några är oredigerade, några är mer genomgångna. :approve:
https://youtu.be/yHg_uiebv7Q


https://youtu.be/EzjfrDZmEy8


Prov av kontaktledning




Test av LIMA Rapid med SuSu-motor och ny dekoder ESU




Test av ljud å dekoder i upprustat lok

Håll tillgodo.

//PZ :beer:
« Senast ändrad: tor 07 nov 2019, 22:27:04 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.