Hallå igen MJ-vänner

Liten genomgång av senaste dagarnas pyssel. Inte så det går till hävderna direkt. Men ändå.

Vad har hänt då ?
Kablar, sladdar, kontakter, löda, skruva, testa och f*rbanna sig över en del feltänk och missar.
Men efter att jag avlusat felen och kämpat med CS3-kodning så börjar det arta sig.
Det började med att jag köpt en ny dekoder. Missade att den var i DCC utförande. Innan jag insåg det och klickat rätt kodformat i menyerna på CS3 så var det irriterat

.
Men efter att ställt om rätt så funkade den som den ska. Bättre att koda och ställa in på arbetsbänken än att krypa under och rota.

Sedan var det mycket med kablar. Fördelning av stamkablar och plintar som tidigare skrivits om.
Tycker mig se lika mycket kabel vare sig det är digitalt eller analogt.

Påminner lite om epost, man skriver ut breven ändå på papper...
En del hardcore-rallare verkar gilla grova grejer.. Men den här är kanske lite väl grov. 
Högar av kopplingskabel ligger lite överallt.
Lött ihop några egna plintar för att fördela ström.
För bespara mig felkopplingar och underlätta vid inkoppling så har jag byggt en enkel kabel-tutare.
Batteri, elektronisk tuta från gammalt billarm samt lite testkabel gör susen.
Jag har också fått till en panel med huvudbrytare för en del strömförsörjning. Bra att kunna stänga av sektioner och skilja upp olika brukare.
Det är strömbrytare för t ex växellyktor, signaler, huslyse, gatljus, relän och digitala manöverkretsar osv.
Jag återanvände en del brytare från förra banan så det blev en del justeringar och skarvar.
Den får sitta nertill under all elektronik. Ska ändå inte behöva pilla på den alltför ofta vid normal drift.
Har sågat och borrat en L-profil i plast från Hornbach. Lättare att löda och skruva vid arbetsbänken.
Blir en rejäl kabelhärva, lär bli en del spill å avkap också. Men hellre för långt än att behöva skarva och dona under banan.

Sedan när jag började få fart på relän och switchar så ville en växel inte bete sig som förväntat.

Efter mycken funderande, klämmande och pillande så skruvade jag loss densamma.
Jaha, då insåg jag raskt att man måste vara aktsam och observant på att växellyktans kabel ligger rätt när man monterar växeln.
Ligger den fel så kan den klämma till hävstången från växelmotorn. Tänk på det kamrater !
Klämmer en aning på växelstången här
Här är det mer rätt och fritt från växelmekaniken.
Efter detta så testade jag lite lätt hur banan funkade vid en ljussignal.
Verkar gå enligt plan och arbetet fortsätter.

Närmaste dagarna ska nyss ovan nämnda plint kopplas in.
Fått avisering på beställda varor, så banarbetet kan fortskrida och några fler meter spår ska bli körklara.
På återseende MJ-vänner !

// PZ