Hejsan MJ-vänner

Dagens inlägg handlar om ett improviserat projekt.
Det regnade och mina pyssel i skala 1:1 har fått ställas in.
Tog en sväng till hobbyverkstaden. Beslöt inventera hobbyfärgerna.
Kollade hur mycket som har beckat ihop och vad som fanns i burkarna.
En burk slant ur näven och stänkte en skvätt på en stackars vagn som stod på hörnet av bänken.
Först sedvanligt morrande

och uttalande av

ord.
Sedan så tänkte jag att denna vagn kanske ändå förtjänar lite färg eller s k vädring.
Det är en vagn från firma Mehano och är väldigt plastig och för all del inte så bra i färgen i det skick den hade.
Således beslöt jag att ägna några timmar åt en kraftfull uppgradering av vagnen.
Inte nog med vädring. På med Kadee-koppel och nya Kadee boggies också

Det krävs en del mek å pyssel för att fixa montaget av boggies. Vädringen tog jag lite pö om pö.
Se bilder del 1.
Här har jag smutsat på rätt ordentligt. Vet inte om det "rätt" smuts, men det får duga.

Måste få till något att skruva i. Vi tar mässingsrör. Dryga 4 mm är det som ska vara.

Men det blir för stort för skruven som är US 2-56 gänga.
Då stoppar vi rör-i-rör och löder efter att ha kapat till längder. Sedan gängar vi med rätt gänga.

Löder ihop dem så det inte snurrar runt i varandra. Sedan ner i vagnens underrede. Lite lim för att det ska sitta ordentligt.

Monterat å klart. Prov mot vagn med korrekt höjd. Helt OK

För den undrar så satte jag Kadee-kopplet på den smala plastbalken utan att behöva göra något annat än att borra hål för skruven

Men jag tycker vagnen var lite väl lätt och ville ha last dessutom. I med lite brickor i botten. Nu väger den dryga 160 gram.
Skar till en plastskiva som underlag och sedan strödde jag på gruslast. Den limmas med vanligt vitlim.

Sådar, nu ser det riktigt bra ut

Ute på banan och provrullat lite

För dig som undrar så är vagnen ännu i s k tvåräls-skick med DC-hjul och RP25 profil eftersom det är Kadee-boggies.
Vagnen hade från början europa-hjul. Jag brukar köpa in AC-hjul i storpack och skifta vartefter om jag kör på C-skena.
Beklagar att skärpedjupet inte är det bästa på alla bilder.

Det är endast Iphone kvalitet på dessa. Men min riktiga kamera är på annat uppdrag f n.
Detta får räcka för denna gång. Ha det så gott alla MJ-vänner !