Författare Ämne: Plzetas källarprojekt  (läst 8095 gånger)

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 138
Plzetas källarprojekt
« skrivet: sön 31 mar 2019, 03:11:15 »
Hallå MJ-vänner ! :)
Tänkte dra igång en tråd om mitt bygge i källaren.
Har mestadels läst på detta forum. Men vill nu även försöka sprida lite info om mina egna aktiviteter.

Detta första "postade" är koll på att IT-verktyget fungerar.
Bilden som är upplagd är infartspår till en skuggbangård.
Som synes är det C-skenor. Jag kör med luftledning.
Egentillverkad sådan i de dolda partierna. Gängstång 4 mm, mässingsrör 3 mm å lödöglor. Gamla sortens M-luftledning.
Stabilt som tusan. Ingen ström i ledningen, men jag vill ha fungerande ledningar mekaniskt.
Ser inte klokt ut med en massa ellok utan ledning...



Mer bilder å info kommer.

MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 138
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #1 skrivet: sön 31 mar 2019, 04:00:05 »
Testar en bild till.
Labbat lite med spåren på en station som ligger längs linjen.
Bara slanka växlar förekommer.
Har fått ordning på stigningen mot övre nivå. Så då kollar jag om det funkar med rälsen oxå...
Monterar den övre nivå med gängstång. Enkelt å trimma höjden över skuggbangården.
Annars använder jag trästöttor. Använder den s k L-girder tekniken. Då behövs det inte finsågas och donas som en del verkar gilla.
Bara å sätta en tving medans man justerar nivåerna. Denna teknik har jag använt på alla mina banor. Enkelt och robust.
Jag är f ö ganska kompromisslös när det gäller en del tekniska arrangemang. Använder NASAs motto "Failure is not an option".
Ok, det kan dra iväg lite kostnadsmässigt men jag sover gott och slipper fixa en massa saker som inte håller måttet.


MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.664
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #2 skrivet: sön 31 mar 2019, 09:29:36 »
Jag kan hålla med om att  "Failure is not an option" men hur skall man undvika detta i brist på information?

Hur många vet vad L-girderteknik är ?  :???:
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

mj-onas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.214
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #3 skrivet: sön 31 mar 2019, 11:28:08 »
Kul med ännu en byggtråd. :up:

Tekniken som används är väl den som brukar nyttjas för en Helix? Dvs spårunderlaget vilar på muttrar på vertikala gängstänger.

Om namnet på tekniken är L-girderteknik eller Supercalifragilisticexpialidocious ;) spelar för mig ingen roll, men visa gärna mera här i tråden.

/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.105
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #4 skrivet: sön 31 mar 2019, 11:58:23 »
Jag kan hålla med om att  "Failure is not an option" men hur skall man undvika detta i brist på information?

Hur många vet vad L-girderteknik är ?  :???:

Inte jag i alla fall! :???:
Det är väl därför man är på forumet: att lära sig nåt nytt hela tiden.
Trevlig tråd i alla fall och vill se mer hur det går framöver!
 :) :) :)

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 138
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #5 skrivet: sön 31 mar 2019, 12:34:02 »
Hej.
Tack för uppskattning.  :) Vi får ser var det tar vägen. Fortfarande 50/50 plan och byggstadie.

Och ni som inte förstår eller är pålästa kan ju tänka på tonläget i kommentarerna/frågorna.
Jag vet inte om jag är tillräckligt erfaren i MJ-bygge, bara hållit på med MJ sedan tidiga tonår, dvs cirka 50 år. :???:

Jag redovisar mitt bygge och vartefter så får ni info om tekniken eller se vad det är.
Annars är det ju intressant att vedertagen teknik för bygge inom MJ speciellt i USA är okänd för många i Sverige.
Finns en radda utgåvor och publikationer om detta från antingen MR eller Kalmbach Publ.

Styrtekniken är CS3 (Märklin) Linux OS i övrigt och ESU dekodrar i lok utom de i original monterade i loken.
Bygger många delar av hjälpelektroniken själv. Har en del optokopplare i rälsen. Typ CNY70 som passar perfekt.
Tycker inte att Märklin kontaktskenorna håller måttet i driftsäkerhet. (de med vippor alltså)
Övriga kontaktskenor skapas genom att ta Dremeln och såga i rälsen och löda en tamp. Likaså med avbrott i mittledaren.
Tar Dremeln istf för att hålla på och klippa eller att pyssla med de där pillriga plastduttarna som ska isolera...
Nog om det.

Några plåtar till som jag fann i kameran.

Första råskissen på banan.
Det är mer sedan dess. Principen är en dubbel oval.
Sedan finns vändslinga som sagt i dolda delarna
Gillar inte så mycket att köra efter en massa tidtabeller mm.
Samlat på mig mycket lok och vagnar genom åren. Gillar att ta ut dem och låta dem dra runt.
Då är det mysigt att bara lägga upp fötterna och ta en slurk ur den malthaltiga drycken och tittapå... :beer:





« Senast ändrad: sön 31 mar 2019, 14:37:31 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

Simpan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 352
    • Turebergs Station
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #6 skrivet: sön 31 mar 2019, 12:59:08 »
Oj vad kul!  :D
Du var en av mina första och största inspirationskällor på nätet när jag började om med MJ-hobbyn i vuxen ålder för sisådär en 4-5 år sedan. Då var ditt förra källarprojekt i stort sett klart minns jag, och jag brukade sitta ett par timmar och bläddra fram och tillbaka i din tråd för att titta på alla bilder och ta del av dina idéer och byggtekniker. För det finns väl ingen annan som kallar sig plzeta?  :oops:

Verkligen kul isf att du är på gång igen, och att du vill visa ditt nya projekt i källaren här.
Det ser ju också väldigt lovande ut och jag gillar slanka växlar och din spårplan, den ser förträfflig ut i mina ögon.
Ser verkligen fram emot fortsättningen.
 :up:
Varma hälsningar
Simpan

Mer hittar du på min blogg: https://turebergsstation.blogspot.com/
Eller på Instagram: simpan.sollentuna

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 138
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #7 skrivet: sön 31 mar 2019, 13:02:36 »
Jepp.
Svar till Simpan.
The very same one...  a k a plzeta :handshake:
Återanvänder en hel del faktiskt. Bara spåren som är nyköpta.
De andra sålda eller skrotade p g a vattenskada.
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

Simpan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 352
    • Turebergs Station
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #8 skrivet: sön 31 mar 2019, 13:21:41 »
Trist med vattenskador, men bra att du kunde återanvända en del material, vatten och fukt tenderar annars att krypa in och förstöra allt i sin väg på ett eller annat sätt. Det enda positiva kanske är att du åtminstone fick en "giltig" anledning att bygga en ny modell...  :D
Varma hälsningar
Simpan

Mer hittar du på min blogg: https://turebergsstation.blogspot.com/
Eller på Instagram: simpan.sollentuna

Grävarn

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 6.089
  • Lindome
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #9 skrivet: sön 31 mar 2019, 13:30:13 »
Jag håller med om att för ellok så krävs det luftledning, jag kan erkänna att jag själv har fuskat en hel del på det området men tycker att det lyfter anläggningen rejält med monterad luftledning.  :up:

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 138
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #10 skrivet: sön 31 mar 2019, 14:35:17 »
Hej igen MJ-vänner ! :)
På tal om vattenskadan så hade förra ägaren till mitt hus rörmokarfirma...
Hemma var det ingen kvalitet på det installerade tyvärr.
Elva dolda skarvar i en vägg. Hrmmfffff  :(
Det var egentligen inte vattnet som sådant som knäckte den förra anläggningen, utan det faktum att den var tvungen att demonteras för att det nya stigarröret skulle kunna monteras. Kunde inte gärna begära att rörmokarn skulle krypa ovanpå eller under anläggningen. :emm:

Sedan som det sägs, finns alltid en anledning till förnyelse och nyskapande  ;)
Nu i detta nya  slår jag ihop en del teman och koncept som varit var för sig om man säger så.
Mer om det senare.

För den som gillar teknik å sånt så en bild på min egna hopsatta optokopplade detektor.
Känner av om något drar ström i kretsen och skapar signal till mitt ställverk.
Det blir galvaniskt åtskilt från digitalstyrningen. Vilket gör att risken för problem minskar.
Nu blir det paus ett par timmar.
Måste fixa hus i skala 1:1...



« Senast ändrad: sön 31 mar 2019, 14:46:03 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 138
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #11 skrivet: sön 31 mar 2019, 18:13:22 »
Lite mer foton från bygget tidigare i vinter.
Bl a test av hur luftledningen artar sig i de undre nivåerna
Köpt på mig en massa lok också.
Hittade te x MTHs HO USA lok till vrakpris i Spanien... :cool:
Slog till på två stycken.  :D






MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 138
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #12 skrivet: sön 31 mar 2019, 18:33:46 »
Det är lite lurigt med C-räls och en del längder.  :(
Då tar jag till metoden att kapa och skapa längder själv...
Tröttnade på att handsåga  :(, så kom jag på att Maxxonkapen funkar bra.  :up:
Bara att låsa fogen med bra lim och lite skrotplastbitar. I detta fall lite Evergreen plast.
Limmat med vanligt cyanlim från Biltema. Trycket från andra skenor från respektive sida samt skruvarna gör att det där lär hålla och inte röra på sig.
Glöm förstås inte att lägga skenskarvarna längs någon form av enslinje så det blir rakt. Linjal eller en annan räls duger bra. Putsa skarvytorna lite också med en fil innan du limmar.
Sedan måste man förstås länka ihop den avbrutna skenan med att löda en kabel från B till B resp 0 till 0.






« Senast ändrad: sön 31 mar 2019, 18:35:43 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 138
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #13 skrivet: sön 31 mar 2019, 19:01:13 »
En runda till innan aftonen !
Man bygger inte bara bana. Måste också se till att den
rullande materielen är klar för körning.
Har en del Rapidlok från LIMA som stått i en massa år.
Kollade in den finske MJ-byggaren Marko i Åbo. Han har kommit på att de ganska rassliga sk "pannkaks"-motorerna från LIMA kan uppgraderas på ett fiffigt sätt.
Vad gör man ? Jo, man slaktar sin DVD/CD spelare som sitter i en den gamla datorn. Eller så får man bli containerrotare på återvinningen.  :approve:
Det visar sig att den lilla motorn som sitter där passar jättebra i en LIMA-motordrivning. På med rätt kugghjul och limma dit hela rasket.
Bilden kanske visar en något "kladdig" limning. Men det trimmade jag till sedan.
Köpte Biltemas lilla värmelimpistol. Perfekt till diverse i MJ-byggandet. Räls, kablar och annat som kan fara runt låses enkelt fast.
Eftersom man sedan styr motorn från digitalchippet, (i mitt fall ESU) kan man justera drivspänningen till rätt nivå,
Mina lok går som en dröm efter detta byte. Passade också på att öka vikten på loken så det ligger tyngre på rälsen.
Tog en bit avkap från ett metallarbete. Under densamma så sticker det upp en mässingspinne från boggien. Detta åtgärdade jag med att borra ur ett hålrum så den inte är i vägen.
Sedan låste jag fast stycket med limpistolen.
Släpskon vill gärna lyfta loket en smula vid växlar annars. 2-räls-varianten kan nog tjäna på samma åtgärd.
ESU dekodern får plats ändå. Ljud struntar jag i. Det är sådant väsen ändå på anläggningen.  :emm:
Om någon vill veta mer så hör av dig. Detta var bara ett sidospår..

Några enkla foton på äventyret.







« Senast ändrad: sön 31 mar 2019, 22:28:11 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

Railroader

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 997
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #14 skrivet: sön 31 mar 2019, 21:46:12 »
Smart tips om limamotorkonvertering. Det ska provas.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 138
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #15 skrivet: sön 31 mar 2019, 21:49:09 »
Lite aftonpostande.  :)
Fick en fråga om jag hade något sparat från andra byggen.
En del som ska användas är min hyllbana. Den har nu fräschats upp.
Kommer ha den som bakgrund tillika vagnlager.
Så statusen idag ser ut som foton. Det är K-räls på denna. Fullt körbar.
Bra att fota vagnparken på.
Ska fixa till lite belysning och någon byggnad och cementsilo över spåren intill stoppbockarna.



MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 138
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #16 skrivet: sön 31 mar 2019, 21:51:29 »
Smart tips om limamotorkonvertering. Det ska provas.

Du måste bara fixa kugghjul (8 kugg) på 2 mm axel.
Marko har för cirka 10 kr /st.
Hör av dig om du behöver hjälp.
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 138
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #17 skrivet: sön 31 mar 2019, 22:05:23 »
Någon frågade lite om L-girder.
http://mrr.trains.com/how-to/build-model-railroad/2010/02/layout-construction kan man läsa.
Annars sök på L-girder. Finns massor i ämnet. Både plus å minus åsikter.

Hoppas det ger lite info :)
Jag har inte så många foton på mina motsvarigheter f n.
Här ett montage i lutningen mot nedre nivån. Samt en annan uppåt stationen som är på G.



« Senast ändrad: sön 31 mar 2019, 22:26:36 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.664
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #18 skrivet: mån 01 apr 2019, 09:24:02 »
Jo nu klarnar det med snickerimetoden "L-girder" ..... svenskt ord?
Men mycket snickerier blir det för en bana.

Jag har valt en annan väg att bygga stommen med AL-profiler (SAPA) och då
med hjul så att varje sektion kan flyttas ut från vägg vid behov vilket förbättrar åtkomst.
AL-profil av denna typ blir lika stadigt som trävirke.

Visst kostar det mer med AL-profiler men är det inte värt att lägga några kronor extra på
det som allt skall byggas på och allt rullande. Här finns oftast ingränser för kostnader.  ;)

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=16842.msg166884#msg166884
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 138
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #19 skrivet: mån 01 apr 2019, 11:43:25 »
Hej Hopp.  :)
L-girder...Vet fasen inte vad det blir på svenska. Lärde mig det i en utlandsvistelse.
Kanske L-profil. Nu är tekniken inte enbart för trä. Plast, metall, papp eller vad som kan tänkas är alternativ.

Aluminium är bra. Kan göras lika i utförande. Bara materialet skiljer.
Det är väl snarare så att man behöver inte mixtra så mycket med exakt sågning osv.
Dessutom så ökar hållfastheten med faktor 3 eller mer om man skapar L-form.
Det finns beräkningmodeller för detta. Men nu bygger jag på gehör och erfarenhet.
Ni som är byggingenjörer kan detta.

Min anläggning står på hjul, 6 st. Så den kan dras fram o tillbaka cirka 80 cm.
Nu blev det mest trävirke. Flera anledningar. Har gott om det efter en del byggnationer i skala 1:1, dels så återanvänder jag betydande delar av föregående projekt.

Men det finns och kommer att finnas betydande inslag av metall i konstruktionen är det tänkt.
Gängstängerna är. f ö platssparande och starka bärare. 6 mmm räcker gott. Lätt att justera också.

Bla så har jag förstärkt undersidan med T-profil i aluminium på ena sidan för att slippa ha stöttor av utrymmes skäl.
Har en s k "ducka under" passage där. Dagens Limbodans utförs där. Nu har jag förvisso satt banan högt.
Inget parti är under 120 cm, så det mesta kommer strax under ögonhöjd.

Föregående bana hade ett utskrotat underrede från ett ritbord. Höj och sänkbart. Tungt och stabilt. Men bökigt att flytta på.
Så jag skickade det ut till sommarstugan för andra syften. Återgick till min andra beprövade teknik. Dvs denna.

Men alla har olika förutsättningar och gör som de vill.

Avslutningsvis några bilder till.
Handlar om hur jag monterat optokopplare mellan slipers i rälsen.
Systemet helt skiljt från CS3 digitalkretsarna.

I de andra bilderna ser man hur jag la ut ett stort parti av tänkt bana på papper innan montage på golvet.
Först ut med lumppapper och sedan spåren därpå. Sedan en penna och rita ut efter lagda spår.
Då kunde jag bekvämt figursåga den plywood om ska monteras och lyftas på skuggbangården.
Enklare att såga först istf för ha en sticksåg som kan skada redan monterade underliggande bana.
För att inte tala om allt spån... :(
Behållit papperet eftersom jag har noter på detsamma om vilka rälsbitar och tekniska applikationer som ska installeras efter spåren.

Den skarpsynte ser också att jag patinerar eller "vädrar" rälsen. Bra tillfälle att ta det lugnt och måla skena för skena. Helst innan montage !
Blandar olika bruna kulörer, grå/svart så det blir blandat intryck. Slipers får en omgång också av olika grå, brun, svart för att det inte ska se så "plastit" ut. Jag limmar gruset med UHU barnlim. Finns på bl a ICA. Sitter bra. Jag tog en gång en rejäl hink med sand från SJ banvall hemmavid. Silade den sedan genom tesil, myggnät, frugans nylonstrumpor och gud vet vad för att få olika fraktioner och storlekar.
Nu kommer dessa väl till pass. Annars så har jag tagit hem ballast från Woodland Scenics. Köper det mesta från Tyskland eftersom jag har några pålitliga leverantörer där. Frakten för mig är i princip likvärdig med ev inhemska köp.

Slutligen i denna runda några foton av olika lok som provar att rälsen och banan är framkomlig för dem.
Det är olika fabrikat och typer som synes. Några vagnar rullar med också.
Jag testar fortlöpande spåren som monteras så jag slipper gå tillbaka och riva upp.
Dessutom är det skoj att bara köra lite med sina lok som avkoppling.
Några lok är bara s k testare och används måttligt i övrigt.






















« Senast ändrad: mån 01 apr 2019, 11:49:34 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 138
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #20 skrivet: mån 01 apr 2019, 13:12:29 »
Hallå igen MJ-vänner.
Nu något lite annorlunda i mina byggnationer.
Eftersom jag vill låta en del färg och lim sätta sig ordentligt i banbygget så passade jag på att fixa till några nyköp.
Det handlar om några Liliput öppna godsvagnar. Lät dem provköras och de rullar fint sedan jag dessutom bytt till AC-hjul.
Liliput levererar f ö med AC hjul om så önskas vid fabriksbeställning. Men dessa vagnar var på rea så de kom som DC.
Jag har en rejäl batch med AC-hjul liggandes.

Jag reagerade på att de kändes en smula lätta i tyngden. Det fixar man enklast med att lasta gods.
Nu vill jag ha tomvagnar. Hur göra då ?
Därtill såg det tomma lastgolvet så tråkigt ut. :(
Tog en hög brädor a la Northeastern 2x8 och patinerade dem i olika blandningar av utspädd färg/lösningsmedel.
Sedan så efter att ha tagit mått på golvytan skar jag till pappark som passar.
På dessa limmade jag bräda för bräda med UHU-barnlim. Blandade brädor ger ett bra intryck. Lägg i press.
Skar sedan rent med rakblad och passade dem i vagnen. Sedan skapade jag tyngd genom att limma överblivna brickor från mitt skala 1:1 bygge.  :approve:
OK, det bygger en smula på höjden inuti. Men det är inte märkbart om ingen påtalar detta.
Blev nöjd med resultatet. Enda kruxet var att hålla golven okrökta  eller raka innan lim och material satt sig. :???:
Tog då fram tre "säsongsarbetare" som får tynga ner golvet en vecka eller tre.  :up:

Du kan beskåda mitt arbete enligt fotoparaden som följer. Har gjort lika på två vagnar till. (köpte tre)














« Senast ändrad: mån 01 apr 2019, 13:18:35 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 138
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #21 skrivet: tis 02 apr 2019, 02:42:44 »
Hej MJ-vänner.
Har gått och väntat på att lim och färg skulle torka.  :( Min hyllbana som stått undanstoppad en längre tid har genomgått "recond".
Mest använt den som "fotospår" och liknande.
Nu anpassad för att ha som diskret bakgrund till nybygget. Spåren ska användas som vagnförråd. I paketet ingår också att mina gamla fina USA-bakgrunder äntligen kommer till användning.
Inköptes 1981..... :???:  Hittade rullarna på vinden i sommarstugan. Trodde någon eldat upp dem eller slängt dem. Men så...

Det blandas friskt med olika kontinenters hus och vagnar. Men det låter jag bero. Dagsformen avgör om jag vill köra min gamla USA-vagnpark eller något annat.
(USA-vagnarna som ej är Märklin har nästan allihop AC-hjul. Köper sådana i bulkpack från Tyskland)
I min H-Noll monarki förekommer det mesta.  :)

Några foton tagna strax efter uppsättningen. Några grejer ska justeras.
Därtill ska den slutas mot en hylla på motsatta väggen. Blir någon form av klaffbro sedan. Men så länge får  det vara som det är nu. Håll till godo.















MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

Lasp

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 198
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #22 skrivet: tis 02 apr 2019, 09:49:28 »
Väldigt vackert med en realistisk bakgrund. Kan inte nog berömmas och bedömas .

x137abe

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 53
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #23 skrivet: tis 02 apr 2019, 11:27:52 »
Snygga bakgrunder! Tycker ofta att fotorealistiska bakgrunder ser onaturligt ut mot modelljärnvägen. Dessa tecknade/målade bakgrunder gör sig bättre. Ny insikt för min del!
Vänligen
Anders

Simpan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 352
    • Turebergs Station
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #24 skrivet: tis 02 apr 2019, 12:11:42 »
Snygg bakgrund som sagt och fina amerikanska vagnar, jag har en viss faiblesse för den amerikanska stilen och varit på väg att köpa ett diesellok, typ T42:a, och några containervagnar med boggie. Nu väcktes de drömmarna igen.  :D
Varma hälsningar
Simpan

Mer hittar du på min blogg: https://turebergsstation.blogspot.com/
Eller på Instagram: simpan.sollentuna