Hej Hopp.

L-girder...Vet fasen inte vad det blir på svenska. Lärde mig det i en utlandsvistelse.
Kanske L-profil. Nu är tekniken inte enbart för trä. Plast, metall, papp eller vad som kan tänkas är alternativ.
Aluminium är bra. Kan göras lika i utförande. Bara materialet skiljer.
Det är väl snarare så att man behöver inte mixtra så mycket med exakt sågning osv.
Dessutom så ökar hållfastheten med faktor 3 eller mer om man skapar L-form.
Det finns beräkningmodeller för detta. Men nu bygger jag på gehör och erfarenhet.
Ni som är byggingenjörer kan detta.
Min anläggning står på hjul, 6 st. Så den kan dras fram o tillbaka cirka 80 cm.
Nu blev det mest trävirke. Flera anledningar. Har gott om det efter en del byggnationer i skala 1:1, dels så återanvänder jag betydande delar av föregående projekt.
Men det finns och kommer att finnas betydande inslag av metall i konstruktionen är det tänkt.
Gängstängerna är. f ö platssparande och starka bärare. 6 mmm räcker gott. Lätt att justera också.
Bla så har jag förstärkt undersidan med T-profil i aluminium på ena sidan för att slippa ha stöttor av utrymmes skäl.
Har en s k "ducka under" passage där. Dagens Limbodans utförs där. Nu har jag förvisso satt banan högt.
Inget parti är under 120 cm, så det mesta kommer strax under ögonhöjd.
Föregående bana hade ett utskrotat underrede från ett ritbord. Höj och sänkbart. Tungt och stabilt. Men bökigt att flytta på.
Så jag skickade det ut till sommarstugan för andra syften. Återgick till min andra beprövade teknik. Dvs denna.
Men alla har olika förutsättningar och gör som de vill.
Avslutningsvis några bilder till.
Handlar om hur jag monterat optokopplare mellan slipers i rälsen.
Systemet helt skiljt från CS3 digitalkretsarna.
I de andra bilderna ser man hur jag la ut ett stort parti av tänkt bana på papper innan montage på golvet.
Först ut med lumppapper och sedan spåren därpå. Sedan en penna och rita ut efter lagda spår.
Då kunde jag bekvämt figursåga den plywood om ska monteras och lyftas på skuggbangården.
Enklare att såga först istf för ha en sticksåg som kan skada redan monterade underliggande bana.
För att inte tala om allt spån...

Behållit papperet eftersom jag har noter på detsamma om vilka rälsbitar och tekniska applikationer som ska installeras efter spåren.
Den skarpsynte ser också att jag patinerar eller "vädrar" rälsen. Bra tillfälle att ta det lugnt och måla skena för skena. Helst innan montage !
Blandar olika bruna kulörer, grå/svart så det blir blandat intryck. Slipers får en omgång också av olika grå, brun, svart för att det inte ska se så "plastit" ut. Jag limmar gruset med UHU barnlim. Finns på bl a ICA. Sitter bra. Jag tog en gång en rejäl hink med sand från SJ banvall hemmavid. Silade den sedan genom tesil, myggnät, frugans nylonstrumpor och gud vet vad för att få olika fraktioner och storlekar.
Nu kommer dessa väl till pass. Annars så har jag tagit hem ballast från Woodland Scenics. Köper det mesta från Tyskland eftersom jag har några pålitliga leverantörer där. Frakten för mig är i princip likvärdig med ev inhemska köp.
Slutligen i denna runda några foton av olika lok som provar att rälsen och banan är framkomlig för dem.
Det är olika fabrikat och typer som synes. Några vagnar rullar med också.
Jag testar fortlöpande spåren som monteras så jag slipper gå tillbaka och riva upp.
Dessutom är det skoj att bara köra lite med sina lok som avkoppling.
Några lok är bara s k testare och används måttligt i övrigt.