Författare Ämne: Plzetas källarprojekt  (läst 10042 gånger)

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 171
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #50 skrivet: fre 16 aug 2019, 18:50:40 »
Hallå igen MJ-vänner  :handshake:
Nu har nästa lokpaket hämtats ut.
Det är ett  ROCO SJ-lok. Dubbellok för malmtåg. Sk AC-version. Ska vara med ljud och allt. :))
Ser fint ut. Mycket provkörning framöver... :D

Väntar ivrigt på avisering av lite mer som lämnat avsändaren....

Har har ni några snabba plåtar på dagens leverans
Håll tillgodo













 :beer:
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 171
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #51 skrivet: mån 19 aug 2019, 21:13:27 »
Hallå MJ-vänner  :hug:
Nya bilder. Nya anskaffningar.  :) Nya tag...eller tåg... :D
Idag dök mitt NOHAB-lok a la Ungern upp. MAV heter tågbolaget som köpte Trollhättans fina diesel.
Det är en ROCO-modell. Eftersom jag idag var hemma så dammade jag av en sträcka räls och testade lite.
Det puttrar på fint och det lovar gott.
Mer om alla provkörningar och bygge kommer inom kort.

Som en reaktion på någon forumvän som städat sin arbetsplats så tog jag en bild på hur min lokverkstad f n ser ut.  :emm:
Det är en hel del påbörjat och som ska avslutas, väntar på delar och en del tid.  :???:
Har en bänk för dylikt mek sedan har jag en annan för övrigt mek o pyssel.



Bilderna tagna med telefonen, så det är lite sämre än det brukar vara.
Bilder följer här, först ut MAV NOHAB









Lite arbetsplats till slut...





Ha det så bra så länge  :beer:
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.113
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #52 skrivet: tis 20 aug 2019, 10:41:13 »
Det där är ett trevligt och fint lok.
Kul att se fina bilder på din lok samling mm.
 :) :) :)

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 171
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #53 skrivet: tis 20 aug 2019, 11:50:26 »
Det där är ett trevligt och fint lok.
Kul att se fina bilder på din lok samling mm.
 :) :) :)

Mvh!

Alf K

Hej.  :handshake: Tack för uppskattningen. :)
Ska försöka ta ett samlat grepp på samlingen och foton.
Dessvärre stundar en del privata festligheter inom familjen som hindrar alltför mycket MJ-aktivitet.
Det får ligga på den här nivån intill halva september.

Ska se om jag får till något mer inlägg i afton
Tills dess... :beer:
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

Simpan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 363
    • Turebergs Station
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #54 skrivet: tis 20 aug 2019, 16:05:09 »
Ja, visst är det kul att packa upp de där paketen ned nya lok etc. För egen del har jag köpt lite för mycket senaste året och måste försöka hålla tillbaka på den fronten. Men det är svårt.... :D Tycker ditt arbetsbord ser ut precis som det skall, mycket på gång men ändå järnkoll på vad som är vad och var.  :up:
Varma hälsningar
Simpan

Mer hittar du på min blogg: https://turebergsstation.blogspot.com/
Eller på Instagram: simpan.sollentuna

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 171
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #55 skrivet: tis 20 aug 2019, 18:33:03 »
Hejsan.
Några kvällsnyheter .
Men, först tackar jag Simpan för att han är överseende med mitt mekbord.  :)
Jag har pysslat lite med det idag eftersom det kome en leverans av delar.

Fick fast en AC/3-ledar släpsko på mitt T43 LIMA. Lite pyssel med att borra, gänga och skruva.
Mellan hjulen ganska försänkt sitter i denna version en plåtbit som håller boggien på plats, eller snarae hjulen.
I den tog jag hål och gänga upp 2 mm montagehål för släpsko. Eftersom det är metall så skulle det bli kortis mot chassiet så jag la en tunn plastremsa emellan.
Tror det ska funka hyfsat bra. Kan väl funka med tunn papp också kan jag tro.
Då är ju frågan hur loket beter sig vid växlar a la Märklin. Piggarna blir högre där och ofta kan det uppstå boggielyft.   :(
Men det verkar klara sig.
Provkörde på ett byggavsnitt med batteri 12 volt likström eftersom ingen dekoder eller AC-motor är inuti.

Verkar bete sig som förväntat. Mer ballast för tyngd och sedan byta till ny motor som jag gjort på andra LIMA.
Dvs en slaktad CD-spelarmotor limmas in istf originalmotorn. Sedan en ESU-dekoder på det, så kan det bli bra.
Hjulen får jag kolla på sedan, det är ganska lätt med LIMA och toleranser för C-skena.

Bilder på projektet kommer här.

 









På återseende MJ-vänner  :beer:
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 171
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #56 skrivet: ons 21 aug 2019, 16:15:38 »
Hallå igen MJ-vänner  :handshake:

Nytt inkommet till samlingarna idag.  :)
Ett lok Gützold BR119 i fint beg skick. Tungt och väldetaljerat. Ska bli intressant att ha det dragandes lååånga godståg.

Foto på loket ute trädgården ser du här. Ska provköra ordentligt nästa vecka.











MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

Simpan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 363
    • Turebergs Station
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #57 skrivet: tor 22 aug 2019, 21:50:31 »
Håller med, riktigt snyggt!  :up: Är det ljuddekoder i detta lok?
Har dålig koll på denna tillverkare, har bara hört namnet någon gång då och då.
Har du fler Gützoldlok? Var köper du dem ifrån?
Varma hälsningar
Simpan

Mer hittar du på min blogg: https://turebergsstation.blogspot.com/
Eller på Instagram: simpan.sollentuna

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 171
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #58 skrivet: fre 23 aug 2019, 00:01:53 »
Håller med, riktigt snyggt!  :up: Är det ljuddekoder i detta lok?
Har dålig koll på denna tillverkare, har bara hört namnet någon gång då och då.
Har du fler Gützoldlok? Var köper du dem ifrån?

Hej Simpan (å ni andra)  :hug:
Loket väger dryga 800 gram. Det är digitalt men ej ljud. Går väl att klämma in iofs.
Men det är så mycket annat som väsnas på banan så jag avvaktar med sådant.
Man kan ju ha fasta högtalare med lokljud och skengnissel i största allmänhet lite runt om i det fall man känner för det.

Provkörde lite med avklätt lok  :censor:  :D och kollade hur dekodern fungerade mm.
Det blev på digital leveransadress 3, en himla massa lok på den är det nu...  :emm:  Måste reservera nya adresser i mitt arkiv/minne.
Smackade på ett nytt kortkoppel (Märklin) i ena änden och det sitter bra ihop med en testvagn. Så det bådar gott.
Köpet är privat från Tyskland. Hela kalaset gick på dryga tusenlappen.  :D
Har faktiskt ett till i 2-rälsutförande. Kom över det lite oförhappandes i ett storköp. Det fick mig att jaga tag i ett i 3-räls utförande.
Om någon är spekulant så är jag öppen för förslag.

Mer bilder å text om någon dag eller så, tills dess, ha det så gott MJ-vänner  :beer:

Bilder kommer här:











« Senast ändrad: fre 23 aug 2019, 00:21:40 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 171
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #59 skrivet: fre 23 aug 2019, 23:31:16 »
Hejsan MJ-vänner  :hug:
Dagens inlägg handlar om ett improviserat projekt.
Det regnade och mina pyssel i skala 1:1 har fått ställas in.
Tog en sväng till hobbyverkstaden. Beslöt inventera hobbyfärgerna.
Kollade hur mycket som har beckat ihop och vad som fanns i burkarna.
En burk slant ur näven och stänkte en skvätt på en stackars vagn som stod på hörnet av bänken.
Först sedvanligt morrande  ;( och uttalande av  :censor: ord.
Sedan så tänkte jag att denna vagn kanske ändå förtjänar lite färg eller s k vädring.

Det är en vagn från firma Mehano och är väldigt plastig och för all del inte så bra i färgen i det skick den hade.
Således beslöt jag att ägna några timmar åt en kraftfull uppgradering av vagnen.
Inte nog med vädring. På med Kadee-koppel och nya Kadee boggies också  :)
Det krävs en del mek å pyssel för att fixa montaget av boggies. Vädringen tog jag lite pö om pö.
Se bilder del 1.


Här har jag smutsat på rätt ordentligt. Vet inte om det "rätt" smuts, men det får duga.
 


Måste få till något att skruva i. Vi tar mässingsrör. Dryga 4 mm är det som ska vara.





Men det blir för stort för skruven som är US 2-56 gänga.
Då stoppar vi rör-i-rör och löder efter att ha kapat till längder. Sedan gängar vi med rätt gänga.





Löder ihop dem så det inte snurrar runt i varandra. Sedan ner i vagnens underrede. Lite lim för att det ska sitta ordentligt.






Monterat å klart. Prov mot vagn med korrekt höjd. Helt OK  :up:



För den undrar så satte jag Kadee-kopplet på den smala plastbalken utan att behöva göra något annat än att borra hål för skruven


Men jag tycker vagnen var lite väl lätt och ville ha last dessutom. I med lite brickor i botten. Nu väger den dryga 160 gram.
Skar till en plastskiva som underlag och sedan strödde jag på gruslast. Den limmas med vanligt vitlim.









Sådar, nu ser det riktigt bra ut  :D


Ute på banan och provrullat lite  :up:



För dig som undrar så är vagnen ännu i s k tvåräls-skick med DC-hjul och RP25 profil eftersom det är Kadee-boggies.
Vagnen hade från början europa-hjul. Jag brukar köpa in AC-hjul i storpack och skifta vartefter om jag kör på C-skena.

Beklagar att skärpedjupet inte är det bästa på alla bilder.   :emm: Det är endast  Iphone kvalitet på dessa. Men min riktiga kamera är på annat uppdrag f n.

Detta får räcka för denna gång. Ha det så gott alla MJ-vänner !  :beer:

MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 171
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #60 skrivet: ons 28 aug 2019, 18:52:32 »
Hallå MJ-vänner.  :hug:
Fick ett kolli i sommarhettan som återkommit.
Klistervikter.
Dvs sådana man brukar ha på t ex bilfälgar.

Tänker de kan vara bra att ha när man enkelt vill skapa mer tyngd i lok å vagnar.
Slog till å köpte en helpack för proffsbruk av den typ däckverkstäder använder. 1 kg ska väl räcka en tid.  :approve:
Oftast är det enklet att skapa vikt med muttrar å brickor mm och lite limpistol.
Men dessa är bra när det inte är läge för dylika varianter.



Gick in i svalkan min källare och testkörde mina Rivarossi personvagnar som jag dammat av.
Gick riktigt bra på min C-räls. Hjulen är inte USA-typ utan har större fläns eller vad det nu heter.
Hängde dem bakom mitt MTH PRR-lok och Powerunit.
Detta kan bli bra  ;)






Någon kanske undrar om blandningen av tågtyper USA/EU mm.
Jag projekterar en US/Canada-bana i modulformat som jag antingen kan ta till sommarstugan eller köra i gillestugan när andan faller på.  ;)
Tänker börja med 4 st  s k klappbord 120x80 som blivit över från ett nedlagt företag. Det blir minst  3.20 x 1.20 alt 4.80 x 80 att härja på. Sedan har jag några till som måste lagas.
Jag kan bygga upp till 6 meter i mina rum innan någon vägg tar emot. Mer om det senare. Ska få ihop nuvarande bana först.

Oavsett ovan förda resonemang så kör jag mina lok å vagnar efter lust och behov. Så kanske det inte stämmer med signaltyper, stolpar och hus mm.
Men jag gillar se mina ekipage rulla, så får man jämka lite på landskap och omgivningen.  :)

Det var allt för denna gång. På återseende  :beer:







MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 171
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #61 skrivet: ons 04 sep 2019, 02:07:53 »
Hallå MJ-vänner  :hug:
Jag ramlade över eller snarare "ropade" hem ett lok med Mexikansk förebild. LIMA har gett ut lok med varianter på alla möjliga och omöjliga tågbolag runt vårt klot.
Nu kan min mexikanska operatör i HO äntligen få ett lok.  :D

Det är väl egentligen en av de kända nordamerikanska lokbyggarna typ GM som står förebild. Lite osäker på modell ännu. Men det ska jag ta tag i sedan.
I vart fall så konverterades loket för drift med släpsko. Gick lysande. En BRAWA släpsko passar bra under. Fick fila lite på boggieändarna, men det är måttligt.
Det för att släpskon ska "bottna" ordentligt. Annars är ett känt fenomen det s k boggielyftet på M-växlar. Här är det gott om spelrum och loket går bra.
Jag förstärkte plaststycket som håller hjul/släpsko på undersidan med en kort bit mässing så skruv och hela paketet blir mer robust och stabilt.
Jag använde en slatt cyanolim så inget ska vrida sig, annars är det skruven i släpskon som håller fast precis som på t ex Märklin.

Provkörde kort med 3-räls likström innan dekoder,lyset och motor ska fixas. Tog några enkla bilder på detta projekt.

Bilder kommer här



Släpsko med lite filat i boggie


Min K-räls växel funkar utan problem med detta arrangemang




Det var allt för denna gång MJ-vänner  :beer:
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 171
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #62 skrivet: sön 15 sep 2019, 01:15:28 »
Hejsan MJ-vänner  :hug:
Kort uppdatering.

Nu har det blivit fart i själva banbyggandet så smått.
Har börjat reda ut ganska trista moment. Sladdar ska fästas å kopplas.  :???:
Plintar och kopplingspunkter måste fixas.
Målsättningen är att banan ska vara grundläggande strömsatt till jul.
Sedan får signaler och annat anstå och driftsättas vartefter. Lägger ihop de olika kretsarna i plintarna och kopplar in sedan vartefter.

Sedan så...
Hittade en grunka i förrådet som kan användas som ställbart stöd för min CS3. Ska meka med det lite senare.

Medans man tänker på teknik och vad som ska kopplas hit-o-dit så passar jag på att lägga lite grundläggande landskap oxå.
Funderar oxå på vad som ska ställas ut som hus och byggnader. Man har samlat på sig en del.... :emm:

Några bilder på vad som sker följer här.  Inget märkvärdigt såtillvida, men ändå för dokumentation och historia.



Starkströmsidan tarvar en del uppmärksamhet. Hade en del liggande som ger bra möjligheter till uttag.

Rejäla trafos till lyse och signaler mm.




Den här funderar jag på att lägga CS3.an på.




Pyssel att få kablaget ur underliggande spårs utrymme. Blev att fräsa lite ovanpå och sedan ta ner via gängstång vid kant.




Sakta men säkert så ska det bli landskap och se lite mer ombonat ut.



Det var allt för denna gång.
Mer inom kort   :beer:
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

Simpan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 363
    • Turebergs Station
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #63 skrivet: sön 15 sep 2019, 12:30:29 »
Här lämnas inget åt slupmen ser jag. Det märks att du har byggt en hel del förut. Skall bli väldigt intressant att se anläggningen ta form. Rälsen är redan "rostad" på en del ställen ser jag. :up:
Varma hälsningar
Simpan

Mer hittar du på min blogg: https://turebergsstation.blogspot.com/
Eller på Instagram: simpan.sollentuna

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 171
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #64 skrivet: sön 15 sep 2019, 19:18:15 »
Hej Simpan å ni andra.  :hug:
Man har väl dragit sina lärdomar.  :)
Det ska väl gå att få ström i skenorna under oktober. Så man kan utvärdera trafikidéer och felsöka banan.
En hel del mek med kontaktledningen också, men den ska kunna vara klar till jul. :approve:
Sedan ska alla signaler och växlar driftsättas i IT-miljö. Lär väl ta resten av vintern sedan... :disapprove:

Ska ta en runda i MJ-världen nu i afton. Får se vad dagsformen medger för äventyr  :)

PS till Simpan, gångbrobygget mycket lovande !

På återhörande  :beer:
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 171
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #65 skrivet: fre 20 sep 2019, 01:14:47 »
Hallå igen MJ-vänner  :hug:
Bara en kort bygguppdatering. Blir väl mest i bildform.
Inget särskilt upphetsande, pillat med luftledning och liknande.
Även fixat med lite kabel samt kontakter.
Mellan spåren har jag lagt lite KapaFix för att få upp nivån en smula. Om jag sätter ditt plattformar eller liknande så ser det bättre ut.
Tv kommer jag bara att grusa ovanpå. Som sagts tidigare så är fokus på att få spåren körklara. Nu är en kurva med knepiga kurväxlar nästa delmoment... :???:
Har några vagnar som jag rullar noga för att kolla så allt går som det ska i växlar och spår.

Tre foton kommer här.








Det var allt denna gång ! :beer:
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 171
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #66 skrivet: sön 22 sep 2019, 01:27:16 »
Hej MJ-vänner.  :hug:
Hann med landskapspyssel och fix med signaler på ena utfarten idag. Samt en del förberedande arbeten på växlar i en kurva.
Har några bilder typ "före-efter" och "nästan klart" att redovisa. Spårområdet blir ganska ödsligt med mycket grus och någon grästofs här och var.
Tänker lägga lite räls, slipers och annat mellan spåren så det inte ser helt öde ut. Någon mindre bod, elskåp mm kan man väl peta dit också.

Bilder kommer här.
Här är det dags för två signaler att komma på plats.



En kontroll om det lyser och ett testlok ute



Hyfsat klart vid signaler med grus å gräs                                                                              Infarten till bangården som jämförelse
 

Kommande arbete, pyssel med kontaktledning lär det bli... :|
Ska vara en signal i kanten vid växeln också.



En bild på när det torkat en smula, lite småprylar kan inte skada, ser lite öde ut just nu.



Till sist ett litet nytillskott till loksamlingen. Ett BRAWA UP med extra motorvagn. AC-utförande med ljud å hela baletten. Provkörning kommer.


Det var aftonens bildkavalkad. På återseende ! :beer:
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 171
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #67 skrivet: mån 23 sep 2019, 16:35:52 »
Hallå MJ-vänner ! :hug:
Måndagsrapport fråm banbygge.
Inte så mycket. Mest pysslat en timma med lite banvall, lite småplock samt luftledning.
Bilder kommer här.

Tänkte att mitt banbyggarföretag behöver materiel och annat. La ut lite blandat pynt.  :)



Kabelkanaler och annat arbete vid växeln. Lite pyssel runt signalerna också.
 
Närmar oss låånga kurvans växel


Tänkte att enkel brygga kan funka. Men mitt byggbolag importerade denna tyska dubbelbom eller vad den nu kan heta. En eller flera dylika lär göra susen  :approve:


Det var allt för denna afton att gotta sig åt. Kommer mer inom kort. Ha det så gott alla MJ-vänner.
//  :beer:
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

HåkanE

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 679
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #68 skrivet: mån 23 sep 2019, 21:28:13 »
Häftig luftledning och signaler du har.
Ser snyggt ut och du verkar ha kul med ditt byggande. :beer:
//HåkanE

LeoArietis

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.744
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #69 skrivet: tis 24 sep 2019, 19:54:46 »




Snygg ballastering av C-rälsen.

Klarar du verkligen fria rummet mellan spåren där?
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 171
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #70 skrivet: tis 24 sep 2019, 20:14:04 »


Snygg ballastering av C-rälsen.

Klarar du verkligen fria rummet mellan spåren där?

Hej.  :handshake:
Tack för ballastberömmet  :)
En del pyssel med detta. Jag lägger lika mycket möda och noggranhet i de avsnitt som förvisso kommer ligga i bakgrunden.
Det kan ju tänkas att det blir fotokörning osv.  ;)
Vad beträffar avståndet så är det provkört med långa vagnar. Sedan är det mer eller mindre "raksträcka" just där.
Så jag förväntar mig inga problem såtillvida.
Ska ta fram några vagnar och fota så får publikum avgöra.  :approve:


Mer info inom kort. Bygger å fixar i afton.

// PZ
 :beer:
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 171
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #71 skrivet: tis 24 sep 2019, 22:03:16 »
Hej igen MJ-vänner ! :hug:

Med anledning av fråga från ärade forumbroder och byggkollega i MJ-världen, så tog jag några bilder för studie av hur tätt inpå vagnarna kommer varandra i bortre kurvan.
Det är tätt inpå förvisso.
Vad man bör ha i åtanke att godsvagnar kommer trafkera innerspåren då det är infart till just godsbangården. Personvagnar kommer sällan eller aldrig att gå där.
Oavsett så är det bara på en sträcka av högst en decimeter det kan tänkas bli närkontakt. Sannolikheten är låg då jag som sagt inte trafikerar godsbangården med långa personvagnar.

Bilder på detta visas här.



Varianter här
 

När jag ändå var igång så plockade jag lite med det kommande landskapet. Hur ska hus och annat passa in. Ställde upp lite industri ena hörnet för utvärdering.

Mina grävmaskiner är ute och bereder mark för järnvägen  :approve:


Appropå testa spår så har jag detta självbygge för att kunna se vid exvis växlar vad som händer.
Denna vagn kan fara runt ganska hårdhänt för att göra prov av spår mm.  :)


Resten av aftonen kommer vara i måttot svett, lod och tårar...
:D
Ska fixa några signalfötter på gamla M-ljussignaler.


Det var allt i denna rapport från mitt MJ-bygge !  :beer:

// PZ
« Senast ändrad: tis 24 sep 2019, 22:13:56 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

Fredrik

  • Global Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 1.350
    • SaFre Modelrailroading
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #72 skrivet: tis 24 sep 2019, 22:16:47 »
Jag ska inte vara negativ - bara realistisk...

Sannolikheten hur liten den är - är nog det största problemet... Du känner säkert till Murphy's lag.

Antar att du inte använt det vanliga/minsta rälsavståndet utan mindre? Det må gå få personvagnar dit - men det finns även långa godsvagnar (för att inte tala om vissa långa lok). Jag ser en risk för att det kommer bli "gör om, gör rätt" så småningom (tyvärr).

För övrigt: Snyggt jobbat!  :up:
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 A4/MJ-fjärren

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 171
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #73 skrivet: tis 24 sep 2019, 22:48:44 »
Jag ska inte vara negativ - bara realistisk...

Sannolikheten hur liten den är - är nog det största problemet... Du känner säkert till Murphy's lag.

Antar att du inte använt det vanliga/minsta rälsavståndet utan mindre? Det må gå få personvagnar dit - men det finns även långa godsvagnar (för att inte tala om vissa långa lok). Jag ser en risk för att det kommer bli "gör om, gör rätt" så småningom (tyvärr).

För övrigt: Snyggt jobbat!  :up:
Hej  :handshake:
Nja, har inte haft problem med närkontakt under provkörning.
Snarare är det väl växlar i kurva som sådant som kan ge bekymmer.
Jag hade en annan designvariant som var "värre" som jag förkastade.

Tackar för övrigt för uppmärksamheten och uppskattningen av mitt pyssel  :beer:
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 171
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #74 skrivet: ons 25 sep 2019, 10:52:58 »
Hej Hopp.  :hug:
Liten snabb uppdatering
Glömde i upphetsningen av den intressanta diskussionen att nämna att de inre spåren/växlarna ännu ej är fastskruvade. :emm:
Det ska till motorer och kabel till ström samt lite annat pyssel.
Vid kontroll av skenorna så har de glidit någon millimeter mot det yttre spåret  :!: och skapar då detta nära läge.  :|
Efter justering så finns ingen oro för kontakt mellan ytterspår och mellanspåret = infart till godsbangården.  :up:
Men återigen tackar jag för intresse och engagemang i bygget.
Tar tacksamt emot förslag och konstruktiv kritik.  :)
Precis så som det ska vara. Första gången jag bygger fast installation med C-räls. Det är lite "learning-by-doing" här och var.  :approve:

Åter i afton med dagens byggrapport.  :beer:


// PZ
« Senast ändrad: ons 25 sep 2019, 10:58:56 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.