Författare Ämne: Plzetas källarprojekt  (läst 37156 gånger)

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 709
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #375 skrivet: sön 20 sep 2020, 18:25:08 »
Hejsan MJ-vänner ! :hug:
En kort söndagsbulletin.
Köpt på mig en rejäl batch med koppelfästen för att modifiera äldre vagnar.
Förhoppningsvis kommer 90 % av vagnparken att ha NEM-fickor efter genomgång.





Till sist så har Roberto rätt. Gatbanor/spår brukar kallas vignolspår. Man kan läsa på om det på diverse "wikisidor".
Man kan iofs löda ihop dylika på så vis att man lägger ett typ code 70 med ovansidan mot ett code 100 och skapar en "ränna".
Men det är för bökigt längre sträckor.
Jag har gjort så på vissa kortare sträckor typ järnvägsövergångar i andra projekt.

Mer bulletiner i morgon afton om allt fungerar
Till dess...
 :beer:

//PZ


« Senast ändrad: sön 20 sep 2020, 20:48:58 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad janaagersten

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 357
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #376 skrivet: sön 20 sep 2020, 22:05:22 »
Hej

Man får vara enveten med ett sådant projekt men jag tror att du kommer att känna att det var värt jobbet när du är klar.
 :up:
Hälsningar
Janne

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 709
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #377 skrivet: sön 20 sep 2020, 22:27:59 »
Tja, det är väl ett drygt tjog vagnar som förtjänar uppgradering.
Lite olika svårighetsgrad beroende på fabrikat.

Resten får vara.
Tänker avyttra några av dem som inte kommer att användas.
 :beer:
//PZ

MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 709
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #378 skrivet: mån 21 sep 2020, 21:47:44 »
Hejsan MJ-vänner !  :hug:
Kom över en intressant tingest idag.
En vinylskiva, en LP utgiven av All om Hobby 1969.

En samling tåg och lok som ska spelas, inte ligga i hyllan.
Nu ska jag digitalisera den och se vad som passar att spela vid tågkörning eller filmande.





Återkommer när jag spelat över den till FLAC och kanske lägger den på Youtube ihop med trevliga bilder.


 :beer:

//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad janaagersten

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 357
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #379 skrivet: mån 21 sep 2020, 21:56:00 »
Hej

Javisst! det är klart att spåren skall digitaliseras. :up:
Hälsningar
Janne

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 709
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #380 skrivet: mån 21 sep 2020, 22:01:37 »
Nu var du jämrans rolig... :beer:
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.497
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #381 skrivet: tis 22 sep 2020, 07:19:34 »
Det där va kul och spela Ångloksljud för fullt du!
En gång i tiden tror jag att jag hade en LP med ångloksljud från Mariefred, men tror de
ångade bort med åren. Vette tusan vart den tog vägen.
:beer: :beer: :beer:

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.272
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #382 skrivet: tis 22 sep 2020, 18:16:56 »

Solnedgångar kan ge spännande projektioner.

Silja Symphony?  :)
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 709
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #383 skrivet: tis 22 sep 2020, 18:19:01 »
Jepp...
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad Claes W

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 145
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #384 skrivet: tis 22 sep 2020, 20:50:49 »
Peter,
Utbys Modellrallare i Rättvik bygger på en stor anläggning i H0 med utgångspunkt från järnvägen runt Rättvik  år 1960. Tror att dom skulle vara synnerligen intresserade av att ta del av de första spåren på din LP - det var ju mycket ånglok på den järnvägen. Från Rättviks station är det en lååång stigning upp mot Vikarbyn och den finns på deras bana....

Jag vet inte om Rune o de andra läser forumet men jag kan ju tipsa dem....

Utloggad Micke Schuer

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 42
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #385 skrivet: fre 25 sep 2020, 10:50:10 »
Hejsan MJ-vänner ! :hug:
En kort söndagsbulletin.
Köpt på mig en rejäl batch med koppelfästen för att modifiera äldre vagnar.
Förhoppningsvis kommer 90 % av vagnparken att ha NEM-fickor efter genomgång.





Till sist så har Roberto rätt. Gatbanor/spår brukar kallas vignolspår. Man kan läsa på om det på diverse "wikisidor".
Man kan iofs löda ihop dylika på så vis att man lägger ett typ code 70 med ovansidan mot ett code 100 och skapar en "ränna".
Men det är för bökigt längre sträckor.
Jag har gjort så på vissa kortare sträckor typ järnvägsövergångar i andra projekt.

Mer bulletiner i morgon afton om allt fungerar
Till dess...
 :beer:

//PZ

Vilket koppel sätter du i NEM-fickan då?
Det skulle vara kul att se hur dethele ser ut monterat och klart.

//Micke (på andra sidan Kanalen)

Utloggad belore

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 16
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #386 skrivet: fre 25 sep 2020, 20:52:35 »
Utbys Modellrallare i Rättvik bygger på en stor anläggning i H0 med utgångspunkt från järnvägen runt Rättvik  år 1960. Tror att dom skulle vara synnerligen intresserade av att ta del av de första spåren på din LP - det var ju mycket ånglok på den järnvägen. Från Rättviks station är det en lååång stigning upp mot Vikarbyn och den finns på deras bana....

Självfallet har vi i Utby Rallare skivan med ångloksljud. Ett rykte säger dessutom att en av inspelningarna är gjord mindre än 100 m från från vår lokal.
Den långa stigningen du tänker på är nog inte mot Vikarbyn, utan stigningen på spåret till Falun; från Rättviks station förbi Lerdal, Gärdebyn och Utby upp till Västgärde. De riktigt tunga (kalk)tågen fick ha ett påskjutande lok sist i tåget.
/Bertil

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 709
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #387 skrivet: lör 26 sep 2020, 21:42:18 »
Hejsan MJ-vänner !  :hug:

Först svar till vännen på andra sidan kanalen. Självklart kommer bulletiner från ombygge med NEM. Emellertid så ligger det projektet något senare framåt hösten/vintern.
Har bara börja sortera upp objekt för modifiering och lite testmekande. Så ha tålamod i den delen.

FSVJ
Var som kanske framgått på annat hålla ute med FSVJ på resa till Ludvika.
Innan avfärd så tog jag min en sväng runt vårt lokstall och studerade en del nytillskott.

Som av en händelse så stod revionsbussen uppställd på servicespåret. Jag har anskaffat en likadan från Märklin . Enda som skiljer är färgen.




Min HO-nolla - samma leverantör dvs DB.


Fick f ö berättat för mig att det var nära skrotning på bussen. Men FSVJ tycker den har ett historiskt värde som föremål.
Den är förvisso helt "urblåst" inuti, men lite färg och annat så kan den pryda utställningen. Meka med ledningarna görs ju inte av FSVJ.
I första bilden bakom så skymtas f ö en räddad Y-vagn som varit sommarstuga. Mer om det senare.

Passar på att lägga ut bilder på lastramp och lastspåret vid gamla stationen i Oxelösund. Lite inspiration för byggare.
Behöver inte vara så krångligt om man vill skapa en "övergiven" miljö.









Några vagnförebilder kommer här. SSAB-transportvagnar. Uppenbarligen finns det knappt inte en enda vagn som inte är "vädrad" av klottermaffian... :geek:






Mer bulletiner inom kort.
 :beer:
//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.272
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #388 skrivet: sön 27 sep 2020, 13:25:08 »
Silja Symphony?  :)

Jepp...

Det är lite kul att hon går till Höga kusten nu, när jag ser henne passera här hemma så brukar hon ju vara väg till/från Åbo eller Helsingfors. Jag hoppas att de kan göra om de här höstkryssningarna när den eländiga pandemin är över.   :)
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.272
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #389 skrivet: sön 27 sep 2020, 13:26:07 »


Om ni skrubbar den ordentligt så kanske den också blir gul? Då stämmer färgen på modellen...  :)
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 709
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #390 skrivet: mån 28 sep 2020, 00:20:24 »
Hejsan MJ-vänner ! :hug:
Kort Youtube bulletin.
FSVJ backar ut Ma408.

[/youtube]

 :beer:

//
PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad Roberto

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 115
  • 0704-385030
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #391 skrivet: mån 28 sep 2020, 09:18:29 »
Det gamla ordspråket att "liten drar stor" verkar gälla inom spår-området iaf :clap:
Nygammal MJ-nörd...

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 709
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #392 skrivet: mån 28 sep 2020, 15:10:32 »
Hejsan MJ-vänner ! :hug:
Ny vecka. Nya bulletiner.

Hade en del att göra i helgen så jag har tagit det lugnt idag och bara pysslat med mitt projekt.
Lite varierande saker. Men mycket tonvikt på landskap och spår kan man säga.

Har lagt spår från bro genom kurva till en infartsväxel. Flexräls är det.
Var en hel del pyssel med skarvar och böjning eftersom det är en lång kurva.  Men det blev nog bra.
Efter limma och spika så kom det på lite ballast.
 

Spåret går över bron och går över i C-räls

Några provturer med ett lok och vagn för att kolla att inget blivit fel.
Jag testar med ett analogt lok och kör det på batteri 12 volt.


En vagn fick också rulla lite


Sedan så kom Posten..
Min brevbärare plingade på dörren. Hon halade upp en kartong med nyinköp.  :approve:

Containers... ett antal
En liten samling på 30st  20 fotare har kommit in i systemet.
De är omärkta så jag har valfrihet att märka upp dem själv eller ha en containerfabrik eller vad som kan tänkas fungera.




Sedan så blev det lite landskapsfix. Avdelning hugga i sten...
Insidan på den nyss färdiga kurvan behöver göras klar.

Har samlat på mig ett antal gjutna bergformationer i gips.
Nu är det dags att anpassa dem lite.

En typisk förpreparerad klippa. Gjutit dem i gummiform. Armerade gipset med väv och patinerat dem lite i grunden.



För att passa in i landskapet så måste det sågas lite... :approve:
Bara att ta lilla fogsvansen...





Kan dela den lite mer...
På detta vis kan man få ut minst två formationer av samma klippa.
Har trimmat lite på sidan så skarven blir ganska OK.



Med lim och lite gips på nät så sätter jag fast de olika bitarna



Lite fintrimning av montaget med gips på nät.


Tar en utrangerad pensel och smetar och fixerar.


Nu får det stå och torka till sig någon dag så ska jag fixa till det sista med färg och landskapmaterial.



Mer bulletiner när jag samlat på mig lite bilder och fixat lite mer.
Ska ägna närmaste tiden åt att koppla upp det elektriska på nylagda bandelen och lite annat småplock.

Till dess...

 :beer:

//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad Claes W

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 145
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #393 skrivet: mån 28 sep 2020, 17:34:25 »
Glöm inte att Västra Bodarne järnväg har beställt 10 st 20 fotare från containerfabriken. Västra Stambanan går utanför så leveransen ska inte vara något problem

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 709
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #394 skrivet: tis 29 sep 2020, 18:11:50 »
Glöm inte att Västra Bodarne järnväg har beställt 10 st 20 fotare från containerfabriken. Västra Stambanan går utanför så leveransen ska inte vara något problem
Leverans på gång... Du får kolla inkommande spår i morgon.
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 709
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #395 skrivet: ons 30 sep 2020, 00:32:44 »
Hallå MJ-vänner !  :hug:
Tisdagens bulletin är som följer...

Stenpartier / klippor del 2.
Fortsatt arbete med att täppa till en del håligheter i landskapet. Måste få undan en hel som ligger lagrat och tar plats.
Dessutom är det trevligare att visa en bana som har någorlunda landskap färdigt. Dessutom kan man ha lite tid över för gå och pynta lite extra i landskapet.

Ett kort avsnitt med hålighet ska täppas till.



Metoden är nämnd tidigare. Efter lite måttande och mätande tar jag lilla sågen och kapar av det gipsade stenpartiet.


Jag tycker det är praktiskt att patinera och färga stenen innan montage. Sedan kan man alltid bättra på lite.
Klafsar på rejält med vitlim samt lite gipsväv så det sitter...



Sådär. Nu får det torka lite över natten.



Koppel

Eftersom det är torkning på många håll på banan så fick den rullande materielen uppmärksamhet.
Nämnt tidigare i tråden att jag köpt en hel del koppelfästen för NEM.
Ska alltså bygga om en del vagnar som har äldre icke-NEM-koppelfickor.

Tog fram en del äldre och "2-klass" vagnar och bekantade mig med de olika typerna och möjligheterna.
Bra att öva på så de mer "fina" vagnarna inte blir utsatta för felaktiga grepp och åverkan osv.

Först ut en LIMA-vagn.
Inga konstigheter. Var tvungen att fräsa bort lite av balken innan hjulaxelarna.
På med snabblim, så satt det som det skulle.


Nästa objekt är en JOUEF passagerarvagn. Inga större problem. Bara att limma dit den större modellen av koppelfäste.


Kleinbahn har jag några stycken.
Här fick jag fimpa koppelstången och limma dit en NEM-ficka.



Före klipp och montage


Limmat å klart.


Sedan har jag börjat med en Märklin grusvagn
Lite mer trängsel under vagnen. Får ta till en smalare variant.
Det som sitter i koppelfickan är en fiffig liten grej som kollar koppelhöjden.



Här kollar jag en vagn som har NEM från original...Det stämmer... :up:



Den som undrar vad jag monterar för koppel ska veta att det blir antingen Märklin KK eller Kadee om det är malmtåg eller vagnar med klokoppel av annan anledning.
Några tåg ska dessutom ha några vagnar med fast koppel. Gäller mest persontågssläpor som jag ämnar ha färdiga att ta fram.

Det var allt denna gång. Mer kommer om något dygn eller kanske tidigare
 :beer:
//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.497
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #396 skrivet: ons 30 sep 2020, 08:57:38 »
Hej!

Det där ser spännande ut och bra att du täpper till hålen och intressant med koppelbytet också!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad sintra

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.332
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #397 skrivet: ons 30 sep 2020, 17:02:32 »


Om ni skrubbar den ordentligt så kanske den också blir gul? Då stämmer färgen på modellen...  :)

Q13 levererades väl i två exemplar till TGOJ om jag inte fattat det fel.
Men jag trodde att båda två sedermera blev orange-målade?


Utloggad jordnära

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 4
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #398 skrivet: ons 30 sep 2020, 17:09:59 »

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 709
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #399 skrivet: ons 30 sep 2020, 17:21:02 »
Appropå färger.
 Jo det kan finnas röda TRIX/Märklin, men nu har jag en gul....

Men det är kul att de är i princip likadana, skiljer väl lite på gångbordet kanske.

TGOJs färg är väl något slags vinröd. Det är vart fall den ena av två i original.

//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.