Författare Ämne: Plzetas källarprojekt  (läst 8094 gånger)

plzeta

• Användare
  • Antal inlägg: 138
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #25 skrivet: tis 02 apr 2019, 14:07:01 »
Snygg bakgrund som sagt och fina amerikanska vagnar, jag har en viss faiblesse för den amerikanska stilen och varit på väg att köpa ett diesellok, typ T42:a, och några containervagnar med boggie. Nu väcktes de drömmarna igen.  :D

Hejsan och tack för uppskattning från alla !  :)
Bakgrunderna går fortfarande att köpa. Det lär dra en tusenlapp att få till ett par meter. Walthers i USA säljer. Frakten lär bli runt 250 kr eftersom det är rullar.
På mina stod förvisso 1973 som prodår för skapandet. Men de har nog tryckts upp i mååånga upplagor.

Fotovarianterna har nackdelen gentemot de tecknade att de tar med allt i bildfånget. I en tecknad vy kan man lyfta fram det man vill ha så att säga. Fotade varianter måste retuschas ganska ordentligt.
Det lär finnas många skolor i detta ämne.

Enda kruxet jag fick var att försöka minska synligheten av skarvarna. De monteras INTE med tapetklister. Man använder spraylim. Annars blir det bubblor. Vattenbaserat ska undvikas.
MIna andra tapeter jag har runt banan är lite skadade sedan reparationerna men får sitta kvar. Ska dölja en del med berg, skog och höga byggnader.

Lägger upp några plåtar till så ni MJ-kamrater får gotta sig lite mer  ;)

De första bilderna var tagna med Iphone. Tog några andra med min SONY Handicam filmkamera. Det går utmärkt att ta stillbilder med den. Det är bästa zoom/tele,
Kan komma bra nära inpå från flera meters håll. Provade att läsa en affisch från 3 meters håll. (sista bilden)
Då kan man se saker som man missat eller bör fixas. Nu kommer iofs mina åskådare inte kunna sticka in näsan så nära. Men även "osynliga" delar ska vara någorlunda OK tycker jag.

Som kuriosa kan sägas att sädesförsäljningens skjul vägg (Gilmore Feeds) är gjort av träpinnar man rör kaffe/te med. Snott  på fik.  :oops: Strimlat och patinerat. Billigt bygge.
Kranen är återanvänd från ett annat bygge. Det är en scratchbyggd historia och helt inspirerad av något jag såg någonstans. Använde en del överblivet som fick bli kran. Måste bara lägga kranmotorn på sina räler igen... :emm:

Jänkevagnarna gör sig bra. Som kuriosa är det en från Chilenska järnvägen där också. Ni kan fundera på vilken det kan vara. Köpt av en brasiliansk tillverkare som heter Frateschi.
De har en del i sin katalog. Är inte i första divisionen i kvalitet såtillvida, men med Kadee axlar/hjul och koppel så går det bra. Kul med lite avvikande inslag.

Blir mer godis i afton om inget kommer emellan.

« Senast ändrad: tis 02 apr 2019, 14:13:36 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Bilden är min första bana 1966.

plzeta

• Användare
« Svar #26 skrivet: tis 02 apr 2019, 18:26:15 »
Hallå i MJ-stugorna !
Roade mig att skapa panoramavy av bildmaterialet. Lite rassligt blev det eftersom fotograferingen inte var avsedd för detta.
Men det blev rätt skapligt ändå.

Sedan för att fresta somliga MJ-vänner så la jag in lite diesellok på bilderna. Ett USA lok AC-version från MTH samt ett från det stora landet öster. De har snarlik design på sina dieslar.
Röd stjärna i fronten å allt  :D.

Håll till godo  ;)

plzeta

• Användare
« Svar #27 skrivet: tor 04 apr 2019, 00:58:29 »
Hallå och hejsan MJ-vänner !  :)
Aftonen har använts till att lägga grus/ballast på min C-räls.
Jag satt och målade under tiden jag genomled en del kvalhockey... :( :???: :broken:
Nu har det torkat efter några dagar. Tänkte att att det är bra om rälsen är så förberedd innan montage som det går.
Ett himla pyssel och pilla med grus och ballast när den är monterad.
Så jag tog tag i saken och passade på att dokumentera vissa moment med kamera.
Om det är bästa metod låter jag vara osagt. Emellertid verkar allt sitta fast och det ser skapligt bra ut.
Först dit med lim mellan syllarna och skenorna, sedan i samma svep det som är strax utanför.
Själva banvallen tar jag sedan. Blir så kladdigt annars. En två-stegsraket såtillvida.
Sedan strö på, skaka av det överflödiga, sedan vatten. Köpte en gummisug på apoteket. Är  väl till småbarnsvård o liknande annars. Köper gipsbindor där också f ö.
Torkning, okulär besiktning, rensa lite med en tandläkar- (vad-det-nu-heter) -rensverktyg och se till att piggarna är fria för släpskon. Tiggde verktyget av min, tyckte jag kunde få några som han slitit med i mitt gap och den räkningen....  :P
Sedan drar jag av det första och grövsta med kniv. Tryck inte för hårt, dra åt ett håll.
Sedan vanlig slipkloss. Trycker man lite på mitten så drar den av piggarna på toppen också. En del slipers fick lite rostfärg på sig. Detta är ingen stor fråga på just dessa skenor.
Annars är det bara att göra lite touch-up med lämplig färg. Man kanske vill ha lite oljedräll, dasspapper och annat mojsigt mellan skenorna därtill.  :D Före 80-talet spolades det friskt ska ni veta.
(Bilden på den "färdiga"" har inte rälerna slipade ännu, det är väl en smaksak vilket man tar först)

Ni ser på bilderna. Betrakta,  kommentera eller bara begrunda.
Over N Out  :hug:

« Senast ändrad: tor 04 apr 2019, 01:03:45 av plzeta »

plzeta

• Användare
« Svar #28 skrivet: tor 11 apr 2019, 15:12:37 »
Hallå MJ-vänner.  :)
Nu har jag fixat och donat med mitt bygge. Jag har kommenterat och härjat hos andra under den tiden.
Hoppas forumkamraterna har överseende med det.
Måste nog skriva lite i min egen tråd också.... :approve:

Vad har hänt sedan sist ?
Inget spektakulärt, lite pyssel med IT-relaterade saker. Har börjat montera upp en del styrning för växlar och spår mm.
Vidare har lödkolven gått varm på att tillverka kretsar som ska känna av de optokopplare jag monterat i rälsen.
Inga konstigheter så tillvida. Har lagt en krets 555 som förlänger signalen från detektorn. En släpsko passerar rätt fort och det kan missas av någon krets. Så någon sekund extra har lagts till med kretsen 555. Sedan kopplas signalen vidare till lämplig mottagare. Kan vara relä, detektor S88 eller något annat.

Se foto(n)

Mer saker...
Fixade i ordning några gamla stolpar för lyse.
Limmade på en fin tvinnad tråd. Målade över. Vänder det bort från blickfånget så syns det inte.

Sedan måste man kolla att tågen verkligen går att köra. Blev lite osäker på hur min traverskran klarar sig.
Fram med ett lok och kolla...

Har passat på att kolla att spår och växlar klarat montaget också. Fram med ett NoHAB lok  :D

Sedan så har man handlat på sig lite nytt också.
BRAWA hade ett GP30. Det tar vi...

Noterar att det är någon form av samarbete med Life-Like.
Om någon forumkollega vet om skalet och vissa delar är kompatibla med Life-Likes övriga likvärdiga sortiment så uppskattar jag info om det.

Nog för denna dag. På återhörande MJ-kamrater.  :beer:

plzeta

• Användare
« Svar #29 skrivet: lör 13 apr 2019, 17:31:20 »
Hallå MJ-kamrater.
Lite lördagsgodis. Kanske inte så upphetsande iofs.
Har mekat lite med kontaktskenor och testat ett signalmontage.
Jag har sågat ur för att sätta signalernas maskineri lite mer diskret.

Förr tog jag antingen någon tunn plywood eller deras plåt och monterade underifrån.

Nu har jag köpt upp mig ett gäng plastplattor a 2mm.
Tror det blir enklare och snabbare montage. Bara mäta upp, skära och förmontera.
Plasten gör också att ev risk för kortslutningar mm reduceras.
Samtidigt skapade jag en kontaktskena. Kapar rälsen med Dremel, löder på en kabel och för att rälsen inte ska ihop så la jag in en plastbit i ursågningen. Tycker detta är bättre. Andra "klippvarianter" är bara en massa mek, dessutom så är det oftast problem i skenskarvarna.

Bilder att begrunda följer här.

« Senast ändrad: lör 27 apr 2019, 00:36:21 av plzeta »

plzeta

• Användare
« Svar #30 skrivet: tor 18 apr 2019, 16:51:27 »
Hallå MJ-vänner !
Nu är det påsk och vill bara skicka en trevlig-helg-hälsning till er alla !

Jag ska såga lite och skruva på konstruktionen utomhus nu när vädret är bra.
Övre etaget måse fixas....
Återkommer med fotodoku på detta på söndag/måndag.

Glad  Påsk allihopa

//

plzeta

• Användare
« Svar #31 skrivet: ons 24 apr 2019, 18:29:09 »
Hallå och hejsan MJ-vänner !  :hug:
Kunde inte låta bli att utöka min samling.
Härjade loss i Frankrike och fick fatt på MTH PRR Diesel. Nytt i obruten förpackning.  :approve:
Några foton på ekipaget. Provkörning blev lite summarisk eftersom spårarbete pågår.
Annars kan jag nämna att de går problemfritt på C-räls. De är f ö anpassade för 3-rail.
MTH har vana i detta eftersom de tillverkar skala O och de sortiment med 3 rail-AC som finns där.
Drivning i både lokdel och maskinvagnen, ljud i båda enheterna. Jisses och jösses vilka fina maskiner. :D

Byggbilder kommer också inom kort.
Måste bara göra en massa överföringar och tömma minnen...

Håll tillgodo så länge med dessa foton:

plzeta

• Användare
« Svar #32 skrivet: tor 25 apr 2019, 17:35:02 »
Hej och hallå igen MJ-vänner !
Slänger upp några foton från bygget av själva banan och dess stomme. :)
Håller på och bökar runt för att få till den plywood som ska utgöra basen för bangård mm.
Köpte s k väggplywood som är 60 cm bred. Lättare att bära och få på plats.
Sedan har den skarvslitsar så skarvar blir ganska bra.
Spännande och se om planeringsprogram i dator och verklighet stämmer.
Sedan så är det där med höjder och frigång.  :???:
Hela kalaset ska upp minst 2 cm eller t o m 30 mm för att få ordentlig frigång i ena änden.
Sågade väck en del ovanför nedfarten till skuggbangården. Den ska i iofs inledas med ett berg och en tunnel.
Mer om det senare.

Sedan till slut några foto på IR-sensorer som ska se till att vaka över kritiska punkter i skuggbangård och tunnlar.
Samt även några miljöbilder från några körprov.

Håll tillgodo, mer kommer om någon dag eller tre... :beer:

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.678
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #33 skrivet: tor 25 apr 2019, 21:58:52 »
Kul att följa bygget. :up:
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

plzeta

• Användare
« Svar #34 skrivet: lör 27 apr 2019, 22:44:37 »
Hej och hallå igen MJ-vänner !
Tackar först Arstuga för "följandet"  :)

Lägger ut lite mer bilder på när jag pillade och trimmade mina IR-kretsar.
Man får tänka på att rätt avstånd mellan IR-leds och objektet.
Provkörde lite för att stämma av detta.

Foton kommer här.

« Senast ändrad: lör 27 apr 2019, 23:43:05 av plzeta »

plzeta

• Användare
« Svar #35 skrivet: lör 27 apr 2019, 23:53:01 »
Lite mer fotodokumentation.

Några bilder från körprov.
Koll av luftledning bl a.

Sedan lite osorterade bilder från uppbyggnad av station/bangård
Lägger ut räls och kollar om det verkar OK med spårplan mm.
Lite rörigt kanske. :(
Men jag labbar med några alternativ i spårplanen.
Lättare när det är på riktigt om man säger så. :approve:

Håll tillgodo MJ-vänner !

« Senast ändrad: lör 27 apr 2019, 23:54:53 av plzeta »

Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.089
  • Lindome
« Svar #36 skrivet: sön 28 apr 2019, 08:29:52 »
Hej jag gillar också din mj anläggning som du bygger, luftledningsstolparna ser ut som du gjort själv men de är väl avsedda för den dolda delen.  ;)

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

plzeta

• Användare
« Svar #37 skrivet: sön 28 apr 2019, 10:53:16 »
Hej jag gillar också din mj anläggning som du bygger, luftledningsstolparna ser ut som du gjort själv men de är väl avsedda för den dolda delen.  ;)

Varma mj-hälsn Stefan
Tack för gillandet.  :handshake:
Jepp, det är egen konstruktion för att få max hållfasthet och andra egenskaper som köpestolpar inte har.
Det är 4 mm gängstång med mutter och brickor. Sedan lödöron från ett överblivet elektronikprojekt.
I dessa klämt in 2 mm mässingsstav och på dessa 3 mm mässingsrör som matchar Märklins hålrum i luftledningen.
Lödat så inget ska röra sig. Tror minsann att hela rasket skulle gå att spänningssätta om man skulle behöva.  ;)

Dessutom billigare och kan byggas efter plats och behov. Utanför detta område blir det Entec/Jeco i stora delar.
Det är bara linjen som kommer att få luftledning. Övriga stickspår och bangårdar betjänas av dieslar och ev något ånglok. :approve:
Det är kranar och annat som hindrar.

Om någon är intresserad och har behov av Märklins ledning resp stolpar (M) så har jag en avsevärd mängd att avvara till rätt pris.  ;)

Idag ska jag bygga i skala 1:1 så det blir inte så mycket på banan idag. Taket på gårdshuset måste få ny papp...

På återhörande MJ-vänner  :beer:

plzeta

• Användare
« Svar #38 skrivet: tis 30 apr 2019, 01:13:50 »
Några fler fotofångster av bangårdens bygge.
Bl a kan man jämföra råskiss på golv med verkligt bygge.
Om bakgrunden ser skum ut så beror det på att jag rullat ut banan från väggen ca 60 cm.

En låda signaler. Undrar om alla får vara med.

Mitt gamla lokstall. I M-skeneutförande. Funderar på om det går att ympa in på något vis.
En aning härjat. Fick snabbrädda undan rinnande vattenläcka.
Ska jag avyttra det ?   :| Vi får se.   Någon intresserad...  :emm:

Over N Out för denna gång  :beer:

plzeta

• Användare
« Svar #39 skrivet: lör 04 maj 2019, 17:07:47 »
Hej och hallå MJ-vänner.  :)
Har några bilder från Nyköping där jag bevistade uppvisning av museitåg nu 4 maj.
Lite Off Topic kanske då detta är skala 1:1.
Men är lite lat och tar det här ändå. Lok 755 fick besök av undertecknad . :D
Som medlem i Föreningen Sörmlands Veteranjärnväg måste man försöka puffa för intresset.  :D
Begrunda foton här:  :beer:

« Senast ändrad: lör 04 maj 2019, 21:12:11 av plzeta »

plzeta

• Användare
« Svar #40 skrivet: fre 10 maj 2019, 23:14:33 »
Hej och hallå MJ-vänner  :)
En uppdatering av byggandet. Några foton med kommentarer.
Fokus sedan sist har varit att fixa med räls. Har roat mig med att måla och patinera. Sedan därtill har jag grusat räls. Lim och diverse blandande av grus och makadam.
Gör en grundgrusning om man kan säga så. Mycket lättare på arbetsbänken än att hänga runt på banan.
Sedan fixar jag det sista på plats i rätt miljö så det passar in i omgivningen.

Lim och diverse blandande av grus och makadam...

Har också monterat densamma vartefter den torkat. Bortre ändan av banan är i fokus just nu.
Eftersom det är dold bangård under så får jag tänka till vad gäller kablar med mera.
Lite kladd och klibb för att få kablar att ligga där de ska. Limpistolen gick varm... :???:

Drog under rälsbädden på en sektion för att få ett gynnsammare ställer för håltagning och dragning ner under banan.
Kabeln är från Biltema. Lite overkill kanske, men relativt billig och lätt att få tag i. Tunnare areor kan lätt skadas eller vara knepiga att hantera i kopplingar och skarvar. Så denna får duga.
Provkör för övrigt med sämsta loket jag har för att kolla så att kontakt och spår verkar OK.

Matar provkörningen på bänken med batteriström. Bättre kolla innan än att behöva jazza runt och leta fel på fastskruvad bana.

Sedan detta med stopp, broms och isoleringssektioner. Fick kapa lite med Dremel i en växel för att skapa avbrott och sektion för strömmen.

Till sist kom ett paket med luftledning modell modernare. Uppenbarligen har Märklin bytt grundfärgen på luftledning.
Nyare verkar ha en grå ton mot den förra. Kolla foto.
Någon som vet vilken färg detta motsvarar ? Får väl sätta mig och måla de äldre sektionerna...  :(

Detta var det hela för denna afton. I helgen mycket arbete i skala 1:1 samt basketfinal.
Så mycket tågbygge kanske det inte blir att redovisa. Vi får se.

Ha det gott MJ-vänner ! :)
« Senast ändrad: fre 10 maj 2019, 23:24:40 av plzeta »

plzeta

• Användare
« Svar #41 skrivet: lör 11 maj 2019, 17:38:26 »
Hallå igen.  :hug:
Fick en stund över efter hårt arbete med hus i skala 1:1. I väntan på mat så funderade jag på om jag kunde få till ytterovalen.
Fram med tvingar och kortbitar av trä samt lite annat för att palla upp rälsen på prov.
Förutsättningen är enkel på cirka 450 cm få en sträcka som går med 12 cm differens i höjd. Lär bli runt 3% i snitt om jag får till det.
"Utsidan" kan tänkas vara kanten/sluttningen till någon floddal eller liknande. Resten vetter ju in mot det övriga.
Man kan lägga in någon bro eller likande för att bryta av.
Var något skeptisk om jag utan vidare skulle få ihop detta med C-räls. Har en del K liggande och hade i mina ursprungsskisser funderat på att nyttja den.
Kanske ihop med sk flexräls. Dröm om min förvåning att hela rasket gick ihop i första försöket.  Enligt mitt planeringsprogram alltså.
Sedan kan man fundera på om det blir snyggare med K-flex eller om det ska bli med C. Tror jag drar ihop det med C först och sedan kanske jag byter. Vi får se.

Tog några bilder på det tillfälliga montaget. Ska gå och glo på detta några dagar så kommer jag kanske till någon form av beslut framöver.
Input mottages tacksamt. Ni får ursäkta röran med byggprylar i en del bilder.  :oops:

Bilder att begrunda följer här:

Funderar på att lägga till en växel eller någon form av spår i ena kurvan.
Kan vara en bit "nedlagd" sträcka som bara har en del spår och slipers kvar.
Försvinner sedan ut över kanten. Kan iofs vara en möjlighet till expansion framöver. Har dryga 3 meter á 30 cm på andra sidan gången.

Om någon undrar över den andra "hyllbanan" så ska den anslutas med en stooor bågbro över gången och kan via s k switchback komma in i ett annat rum.
Men det ligger långt fram i tiden. Har en del USA-tåg som jag har som modulbygge och ska få härja där,

Det var det för denna gång.  :beer:

plzeta

• Användare
« Svar #42 skrivet: tor 16 maj 2019, 18:23:09 »
Hej och hallå MJ-vänner !  :hug:
Jag fick en stund över efter arbetat i skala 1:1. Jag börja pilla med luftledning på de mest svåraåtkomliga ställena på banan. Man får sträääääcka sig långt.
Det är inte så där vansinningt lätt med precision då. Testade lite montage på de stolpar a la JECO jag har.
Lite bilder på det får ni. Några kommentarer och funderingar runt det hela.

- Jag har en bana under (skuggbangården). Stolparna från  JECO har 3 mm gängstång för montage.
Jag borrar i min plywood och sätter der dem. Inga problem. Men...Det är ett himla pill att muttra på underifrån.
Speciellt där det är spår och annat.  :emm:

Tog en slurk ut min malthaltiga bägare.  :beer: Kom fram till att jag har sisådär 120 st Märklinstolpar typ M.
Kan man ine muttra loss dem och byta till JECO.
Gjorde en prototyp och tycker att de kan funka mycket bättre.
Fördelen är också att den mastfoten gör att finjustering är lättare av stolpläget. Sedan bara att skruva ovanifrån. :approve:
Så nu kommer jag konvertera ett gäng M-stolpar till de JECO jag har liggandes.  :D

OT. Är någon sugen på att köpa lite Märklin luftledning så hör av dig.

Rent allmänt så får man vara noga med att hålla koll på mittläget och avståndet i kurvorna och växlar.
Mer om det senare.

Bilder att begrunda:

Kurvor är luriga.

Fimpat gängstången och böjt ut blecket. Går väl att kapa plåten helt iofs.

Jämfört med Märklins så ser det ganska OK ut.
Måste måla betongsocklarna. Inte glömma... :|

På återhörande MJ-vänner !  :up:

plzeta

• Användare
« Svar #43 skrivet: fre 17 maj 2019, 22:41:10 »
Hallå igen.
Några bilder från luftledningsverkstaden.
Eftersom det kommer gråmålade ledningar vid nyköp och de gamla var obehandlade så har jag pysslat en del med att
måla grå. Färgen Tamaya grå. Funkar bra.
Sedan har jag renoverat mina gamla metallgjutna SJ-stolpar. Sätter de lite ruffiga i bakgrunden så syns inte de för mycket.

Några foton här

Torkställning är bra att ha

Kommit in en bit kurvan. Tar relativt korta avstånd mellan stolparna.
Fasen så enklare med Märklinfötter att justera läget.

Fick säkra upp runt isolatorn med lite tråd. Den ville inte hålla öglan ordentligt. Kommer inte synas eftersom det är lååångt bak i bygget.
Har limmat med Cyanlim i alla fästen.

plzeta

• Användare
« Svar #44 skrivet: sön 19 maj 2019, 21:16:40 »
Hallå igen MJ-vänner!  :hug:
Dagens pyssel har bestått i att renovera och fixa mina äldre metallstolpar typ SJ.
Tog fram gängkloppa och M4-snitt. Detta för att hyfsa till gängorna på stolparna.
Var något osäker på hur hållfastheten skulle vara när man drog runt stången. Fullt med limrester och för att säga usel gjuten M4-gänga.  :(
De var tidigare limmade i hål och ej skruvade i underlaget.
Men denna gång ska det bli ordentligt. De flesta lät sig undan problem fixas till. Tre st vågade jag inte hålla emot i själva stolpen utan fick hålla högst upp på gängstången.
Gör inget, 12 mm plywood gör att den delen lär inte behövas.

Några stolpar får skrotas som linjestolpar utan ska bli bryggstolpar. Kanske inte exakt rätt mått men tror det kommer bli bra ändå. Vi får se.
Har två bryggor som ska måttas in. Köpte dem nyligen. Han som tillverkade är tyvärr inte kvar bland oss längre, så den tillverkningen  och upplagan är väl den sista.

Lite bilder från övningen följer.

Gäller att ta det lungnt och varsamt.

Den längst till höger är alltså inte fixad. Så det är stor skillnad.

Måste få till rätt grön kulör på slutmålningen på bryggan.

Detta var dagens bildkavalkad. Mer inom kort.  ;)

//

plzeta

• Användare
« Svar #45 skrivet: lör 25 maj 2019, 11:52:52 »
Hallå MJ-vänner.  :hug:
Noterade att min sida passerat 3.000 visningar, det tackar man för.  :up:
Alltid någon som bryr sig.... kanske.

Har pysslat med lite renovering och fixa  gamla signaler mm i avvaktan på leveranser av ny materiel.
Även hjälpt forumbröder med lite grejer. Men det tar vi inte nu, p g a  diskretion gentemot "motparterna".

Man kan tycka att en del Märklinsignaler kan ha lite stora maskinhus. Försöker peta ner dem i hål så de döljs.
På vissa håll passar inte lösningen. På de ställen där den gamla ljussignalen ska användas kan man lösa problemet
med att ta loss masten och skilja motor och mast. Måste fixa mastfötter och förlänga kabel.

Har en del signaler från firma Viesmann och andra, de lär hamna i fronten och på paradsträckor.

De vi studerar nu är mer för att få indikation på spår och växellägen mm. Kommer inte ha någon avancerad automatik såtillvida.
Roligare att köra manuellt.  ;)

Mer bulletiner och foton följer  MJ-vänner !  :D

Några foton från det arbetet följer:

Så kan det bli, lite pyssel med att stabilisera masten. Vika lite plåt och löda stöd.

Lite olika årgångar och modell på signal

Kollar så att det lyser

Kablar på på plats, bara att placera ut och koppla ihop.
« Senast ändrad: lör 25 maj 2019, 11:59:49 av plzeta »

plzeta

• Användare
« Svar #46 skrivet: tis 28 maj 2019, 01:01:45 »
Hejsan MJ-vänner  :handshake:
Har lite mer info om mitt bygge.  Började regna ute, så mina skala 1:1 projekt blev vilande.
Tänkte att jag skulle börja lägga ut lite landskap i de delar där jag har svårt att nå bekvämt senare.
Egentligen bara någon halvmeter som kan vara lite knölig med finlir senare.

Sedan ville jag se hur en del landskap skulle matcha banan osv.
När landskapet torkar så passade jag på att fixa till mina rälsrack jag byggt för länge sedan. Hittade en förebild på en resa.
Förut monterade jag fästena rakt ner i plywooden. Nu har jag förfinat det hela lite och lött fästena på några mässingstrips.
Patinerat och monterat skenorna och hela rasket på arbetsbänken. Nu är det bara att placera ut det hela.
Tänkte ställa dem längs kanten i den nyss skapade växelgatan. Några slipers, bodar och mer jox längs bakgrunden blir säkert bra.

Måste säga att luftledningen artar sig bra. Mycket pyssel men det får man ta.  :)

Några utvalda bilder från detta kommer här.
Ingen ström i ledningarna ännu, så lok och vagnar får vänta lite.
Har bara lite testström till till signalerna framdraget ännu.

På återseende MJ-vänner !! :beer:

plzeta

• Användare
« Svar #47 skrivet: tis 13 aug 2019, 21:59:32 »
Hallå MJ-vänner :handshake:
Tänkte bara logga in å kolla läget efter sommarens frånvaro.
Har köpt på mig väldans massa rullande material under juni-juli :D
Kunde inte låta bli att ta en plåt på ett lok i paket som anlände idag.
Innan Brexit kan man göra bra tågaffärer i  UK. Pundet står lågt.

Slog till på ett nytt Electrotren spanskt elllok med ljud och hela baletten. För 3-räls alltså.
Fint lok med massor av detaljer, vågar knappt ta ut det på banan sedan...
Mycket lok för två tusenlappar tycker jag.
Electrotren ägs numera av Hornby, så står det på kartongen.

Foto ser ni här.

« Senast ändrad: tis 13 aug 2019, 22:12:06 av plzeta »

Mär64klin

• Användare
  • Antal inlägg: 206
« Svar #48 skrivet: ons 14 aug 2019, 18:03:48 »
Av ren nyfikenhet måste jag fråga dej om det finns köpa USA lok för märklin eller gjorde du själv att konvertera från DC till AC.. Jag har alltid önskat få några USA lok av andra märke t.ex kato som jag vill köra på märklins spår.

plzeta

• Användare
« Svar #49 skrivet: ons 14 aug 2019, 22:13:22 »
Hej hopp  :handshake:
Som svar på fråga om lok typ USA/Canada för 3-ledare /AC eller vad det ska kallas så är svaret så här:
Tillverkare som jag inhandlat:
MTH
BRAWA
ESU
LIMA
MÄRKLIN

har jag köpt.

BRAWA har liknande drivning som Life-Like/Athearn så med lite mek och plock från olika lok och reservdelar kan man fixa till fler.
Det kan dra iväg i kostnader förstås. Gäller att hitta organdonatorer... :emm:

Mina MTH har jag köpt i Spanien och Frankrike.
Gäller att söka brett och öppet.

BRAWA finns lite här och var ute i Europa.

Har även sett Rivarossi o LIMA ombyggen till salu i Tyskland.
KATO går säkert också, men osäker på hur mycket pyssel det kan bli.

ESU kommer med lok inom kort. Tror det finns ute på olika webbsidor.
Har lagt order på ett uppe hos modellhandlaren i Luleå...

En lösning är att ha en vagn med släpsko bakom loket som sköter strömupptagningen och sedan leder ström via en diskret kabel/kontakt till loket.
Dvs om loket ej går att bygga om eller blir svårkört med släpsko. Hjulen på loket går då på jord/minus och vagnen tar in "fasen".
Detta gäller förstås alla sk "DC-lok" som man köra på 3-ledare. Har man sedan dekoder som tar hand om den inkommande strömmen så funkar det. Dvs digitalströmmen är i princip lika både på treledare och 2-ledare. Det är inmatningen som skiljer.
Sedan är det lite att tänka på vad gäller den s k hjulprofilen och hur det blir i växlar och korsningar iom det.
Men det är en egen historia.

Det var några svar på frågan.  :)
Vill du (Mär64klin) ha hjälp att få fatt på några så skriv en rad på PM.