Författare Ämne: Plzetas källarprojekt  (läst 19117 gånger)

sintra

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.068
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #175 skrivet: tor 23 jan 2020, 19:20:41 »
Tråd om kätting finns här: https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=21514.msg216933#msg216933

BTW, Företaget Ramnäs Kätting gick i konkurs hösten 2019.

« Senast ändrad: tor 23 jan 2020, 19:31:43 av sintra »

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #176 skrivet: tor 23 jan 2020, 21:56:12 »
Hej Sintra  :handshake:
Ja det var tråkigt för dem att gå i putten.  :disapprove:
Kätting är tydligen en intressant grej. Ska läsa in mig på den tråden.  :approve:
Får anlägga någon slags hamn för utskeppning.  :emm:

m v h

//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.905
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #177 skrivet: tor 23 jan 2020, 21:56:33 »
BTW, Företaget Ramnäs Kätting gick i konkurs hösten 2019.
I förrgår meddelades i SVT Västmanland att verksamheten så smått återstartat med ett tiotal anställda och att tidigare ägargrupp köpte konkursboet. Än är det inte heldött.
Bengt W
H0 2R DCC

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #178 skrivet: tor 23 jan 2020, 22:59:42 »
Ja, man får hoppas det får fortsätta.
Alla kan väl inte vara eller jobba som konsulter, IT och annat som inte är "gediget" arbete.  :geek:

//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

Knuttepuffing

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 48
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #179 skrivet: fre 24 jan 2020, 09:20:40 »
Det fanns även en kättingtillverkare i Ljusne, utanför Söderhamn i Hälsingland. Jag tror att de förlitade sig till järnvägstransporter på specialvagnar.
Mvh Ove
Mest skala HO samt G, och N. Roco Z21. Bergslagen - Hälsingland 1962

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #180 skrivet: fre 24 jan 2020, 14:55:50 »
Hallå MJ-vänner !  :hug:
Först tack till Knuffepudding för lästips. Ska rota lite mer idet.

Sedan så till dagens första ämne.  :approve:
ESU EMD SD40-2  BNSF.

Dök upp i brevlådan i går afton. En snabb koll och några bilder blev det.
Har kört det lite summariskt på min testbana. Rullar, surrar, tutar och visslar med alla ljudeffekter som kan tänkas.

Fin modell, en aning orolig att en del räcken, tutor, speglar mm är känsliga för åverkan eller kommer att lossna.

Så till en början får den fina modellen stå i vitrinen så jag får ordning och kan köra för fullt på banan.
Jag har redan en liknande från MTH så detta bli en intressant jämförelse framöver.

Några bilder här.

Rejäl manual följer med. Förvisso endast på tyska. Men en riktig MJ-rallare ska kunna det språket... :approve:
Snyggt fixat med släpsko. Det följer med olika plogar för olika typer av räls. M eller C kan man tydligen byta till eller från.
Ska läsa på om det.



Rejäl kartong och packning. Fattas bara annat...


Ska sägas att det var inte så dyrt. Kommer undan med dryga 3.500 kr.

Så till slut några bildposéer på testbanan/demorälsen.






Ska fixa några Youtubefilmer under helgen så alla US-lokofantaster får lite att se på.  ;)

På återseende !
 :beer:
//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

Stefan E

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 453
    • -
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #181 skrivet: fre 24 jan 2020, 15:05:53 »
Ett klassiskt lok i en mycket snygg målning!  :up:

Verkar vara en superfin modell också! :)


Stefan   :beer:
"Santa Fé & Texas Pacific RR"

kattjaevel

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.272
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #182 skrivet: fre 24 jan 2020, 16:11:13 »
Blir ju inte avis alls nähädå  :'(
Torbjörn

Du618

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 144
  • Älskar tåg
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #183 skrivet: lör 25 jan 2020, 21:52:43 »
Hejsan plzeta

Börjar likna Järnväg ju, ser riktigt bra ut.

Du618
AC/DC .HO

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #184 skrivet: lör 25 jan 2020, 22:39:54 »
Hejsan plzeta

Börjar likna Järnväg ju, ser riktigt bra ut.

Du618

Tack för uppskattningen Du618.

Öhmm...Nu ska vi inte ta i för mycket. :D
Men med lite hårt jobb så kanske jag får till det.  :emm:

m v h
//  :beer:
PZ

« Senast ändrad: sön 26 jan 2020, 15:43:30 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #185 skrivet: sön 26 jan 2020, 14:17:48 »
Hallå MJ-vänner !  :hug:

Fick en stund över att ta några korta snuttar film.
Mitt nya ESU SD40-2 får känna på banan.
Begränsade körmöjligheter eftersom arbete pågår med det digitala.



Ha det så gott. Mer bulletiner inom kort

 :beer:

// PZ
« Senast ändrad: sön 26 jan 2020, 15:44:13 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #186 skrivet: sön 26 jan 2020, 15:37:52 »
Tjohej MJ-vänner ! :hug:


När spåren ännu var rensade och någorlunda körbara så tog jag en provrunda med ett annat nyköp.  :approve:
Det är JECOs rälsbuss Y6. Det är några grejer jag har synpunkter på med den modellen.
Tycker släpskon var "billig" och lite väl enkel i konstruktionen. Mekade dit en BRAWA istället.
På filmen sitter Märklins modifierade kvar.

Sedan så tycker jag att hjulen vandrar lite väl mycket i sidled.  :emm: Får fundera hur jag ska lösa det.
Problemet som uppstår är att innerflänsen på något hjul kan komma åt strömpiggarna om det är lite kräng fram och tillbaka.
Typ i en växel.



Bild på utbytt släpsko här



Har köpt på mig ett parti nylonskruv M2.5 för att slippa tjafs med kortis i släpskorna. :approve:


Det lyser fint i kupén. Får försöka att försiktigt fixa hjulproblemet.
Någon med förslag ?

Allt för denna gång !
 :beer:
//
PZ
« Senast ändrad: sön 26 jan 2020, 15:52:41 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

Grävarn

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 6.226
  • Lindome
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #187 skrivet: sön 26 jan 2020, 20:39:29 »
Om rälsbussen vandrar fram o tillbaka så känns det rent spontant som att hjulen är ihop pressade något för mycket så mitt förslag är att mäta mellan hjulen o bända isär dom ca 0,5mm o testa allternativt byta hjulen med några som är med rätt mått.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #188 skrivet: sön 26 jan 2020, 20:59:54 »
Hej Grävarn !  :handshake:
Tänkte så också. Men jag har mätt med digitalt skjutmått, modell proffs.
Verkar ligga inom norm. Har ordentliga verktyg så hjulmontage  / justering är iofs inga problem.
Men skruvar ogärna på nyköpta grejer i onödan.

Emellertid så har JECO jämrans smala boggies/underrede. Hjulen går att flytta i sidled flera mm.
Man får känsla av det är grejer för skala TT. :emm:

Dylikt glapp i sidled har jag inte noterat på andra nyare fabrikat/byggen.
Borde vara någon form av lager/bussningar eller annat som ska hålla dem i schack.
Ska kolla närmare på detta. Ska koppla ihop digitalmatningen först på banan så jag kan köra ordentligt.
Jämför med t ex BRAWA eller en del från Athearn osv.

En vild idé är att kapa till en tunn plasticard och ta ut slitsar för hjulaxlarna och lägga utanpå boggien. Då kan inte rörelsen bli så stor.
Enkelt att testa och behöver bara fästas med en liten "limklutt" som går att ta bort om det sk*iter sig... :|

Återkommer med det inom kort.
Uppskattar om andra har observationer eller förslag till åtgärder.

 :beer:
// PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

Rio Grande

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 44
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #189 skrivet: sön 26 jan 2020, 21:02:08 »
Tackar särskilt för filmen på din BNSF SD40-2.

För övrigt gillar jag ditt fina ställverk  :up:
Kör på Märklin C-räls - Kör med MS 1 / 60652

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #190 skrivet: sön 26 jan 2020, 23:46:20 »
Hallå MJ-vänner !  :hug:

En runda till med Y6an från JECO.
En del att skriva om i denna bulletin.
Pysslade lite med den. Tyckte det rasslade lite. Blev misstänksam.
Öppnade burken...
Lite pyssligt men gick efter en genomgång av hela registret av uppriktiga tilltal och förbannelser mm.  :approve:



Vad hittar vi då. Men WTF ?!?  ;( :(
Kvalitetskontrollen hos JECOs leverantör har en viss förbättringspotential...



Utöver noterat slarv med skruv noterades att dekodern satt snett isatt, dvs inte ordentligt.  ;( :( :???:

Nåja detta gick väl att fixa någorlunda enkelt.  :emm:

Men så ska vi kolla hjulen lite. Kom på att kalibrera om mitt bättre skjutmått.
Då uppdagades detta.  :disapprove: :( :???:



Smalspårsvagn eller...Nä...Slarv hos någon.

Inte undra på att det kunde se ut som så här



När man tittade så såg det även ut så här ibland....



Bara å plocka isär. Fram med verktyg. Tog hjulmått som funkar från ett nyare Märklin som mall.
En grogg för att lugna ner skakigheten å så på...




Vi testar med detta mått. Tacka NWSL för bra verktyg.


Problemet har varit att hjulens insida kommer emot strömpiggarna. Ändrat avstånd kanske nu hjälper.




Ut på spåret i bara mässingen. Endast för vuxna  :censor: :lol:


För övrigt så noterar jag att BRAWA släpskon går mycket bra.




Jag har filmat test med nya hjulmått mm. Kommer via Youtube så snart det är klart för visning.

Till dess så ha det bra allihop.

Till sist vill jag tacka Rio Grande för uppskattande kommentarer om ställverk och film.

 :beer:

//PZ
« Senast ändrad: sön 26 jan 2020, 23:50:13 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #191 skrivet: mån 27 jan 2020, 00:55:21 »
Hallå MJ-vänner !  :hug:

Utlovad Youtube på Y6 projektet.
Tror den rullar bra mycket bättre nu med justerat hjulmått. Kan vara bra att ha koll på sådant. :approve:
Typiskt att man får fixa allt själv... :disapprove: :emm:



//
 :beer:
PZ
« Senast ändrad: mån 27 jan 2020, 01:18:19 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

Grävarn

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 6.226
  • Lindome
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #192 skrivet: mån 27 jan 2020, 06:19:55 »
Då var det som jag sa  :emm: bra att det gick att lösa men bedrövligt att behöva göra det  :down:

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Rio Grande

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 44
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #193 skrivet: mån 27 jan 2020, 10:49:07 »
Gällande Y6 och växel:

Det är väl i C-räls slanka växlar du hade problem.
Detta är ett problem som ett antal rallare stött på.

Det funkar helt enkelt inte med tätt back to back mått
på hjulaxlar vid körning på Märklin C-räls slanka växlar.

Lösningen är att flytta ut hjulen som du har gjort,
eller att fila/vrida/justera piggarna i slanka växeln.

Tråkigt att vissa modeller/hjul kräver justering av
back to back mått för att fungera tillfredsställande.
Kör på Märklin C-räls - Kör med MS 1 / 60652

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #194 skrivet: mån 27 jan 2020, 11:38:49 »
Hej Rio.  :handshake:
Det krånglade lite överallt, allt syns inte på film och foto.
Växlarna går bra för övriga lok. Jag har några stycken. 
Men B-B var som synes helt åt pipsvängen.

Då funkar inget öht.
Så slankväxlarna ska nog inte få skulden i detta fall.

Jag känner till problematiken men har inte haft problem själv såtillvida.
Då vi pratar om fordon med "korrekta" mått.


Ska ta ett snack med leverantören av Y6 om mina upplevelser.

 
//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

Robban

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 342
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #195 skrivet: mån 27 jan 2020, 11:56:49 »

Men B-B var som synes helt åt pipsvängen.

//PZ

5 hundradelar är väl inte så mycket åt pipsvängen?
Märklin ska ju ha 14,0 som back to back, vissa andra leverantörer har ner till 13,85.

Robban
V8

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #196 skrivet: mån 27 jan 2020, 13:40:52 »
Hej...
Appropå.
Märklin äldre hjul (stor flänsar) kan ha 14 men nyare är annorlunda.
Märklin själva har större mått på nyare lok jag kollat.
Nu tog jag i lite extra för att på C-spår funkar det bra för mig.
Har cirka 80 lok i samlingen så jag har många referenser och statisktikt underlag....

Dessutom funkade åtgärden.

F ö så ska en NY produkt vara korrekt från början. IKEA-varianten får andra syssla med.

Edit: Talat med leverantören och man erkänner att man haft problem med kontroll och vissa delars kvalitet.
Får goodwill ersättning så allt är frid å fröjd i den delen.

//PZ
« Senast ändrad: mån 27 jan 2020, 14:18:58 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #197 skrivet: mån 27 jan 2020, 15:25:47 »
Då var det som jag sa  :emm: bra att det gick att lösa men bedrövligt att behöva göra det  :down:

Varma mj-hälsn Stefan

Javisst är det så Grävarn.  :hug:
Det finns en potential till kvalitetsförbättring om man säger så.  De blev nyfikna när jag nämnde bytet av släpsko t ex.
Sedan kan man alltid fundera över detta med B-B och vad som gäller.

Grejerna är ju gjorda i KIna. Kanske nyare importer måste kokas i en timme så att alla virus försvinner.. :emm:

// PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

Rio Grande

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 44
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #198 skrivet: mån 27 jan 2020, 15:48:15 »
Kan bara bekräfta och instämma med plzeta.

Märklin hade tidigare back to back 14,0 mm.
Men det är minst 20 år sen, i vissa fall ännu mer.

Så på ett ungefär, efter ca år 2000 har alla Märklin
produkter hjulaxlar med back to back mått 14,2 mm.
Altså ungefärligen från samma period de tog fram
R9 slanka växlarna i C-räls.  Knappast en slump..

Problemet är att NEM fortfarande säger att för Märklin
gäller min 14,0 mm. Finns inget riktmått eller maxmått.
Så när andra tillverkare gör produkter som ska passa på
Märklins system går de fortfarande på detta gamla mått
14,0 mm, som altså Märklin övergett för länge sen.

(Ska skriva lite om detta i en annan tråd framöver)

Kör på Märklin C-räls - Kör med MS 1 / 60652

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 371
SV: Plzetas källarprojekt
« Svar #199 skrivet: mån 27 jan 2020, 16:14:44 »
Kan bara bekräfta och instämma med plzeta.

Märklin hade tidigare back to back 14,0 mm.
Men det är minst 20 år sen, i vissa fall ännu mer.

Så på ett ungefär, efter ca år 2000 har alla Märklin
produkter hjulaxlar med back to back mått 14,2 mm.
Altså ungefärligen från samma period de tog fram
R9 slanka växlarna i C-räls.  Knappast en slump..

Problemet är att NEM fortfarande säger att för Märklin
gäller min 14,0 mm. Finns inget riktmått eller maxmått.
Så när andra tillverkare gör produkter som ska passa på
Märklins system går de fortfarande på detta gamla mått
14,0 mm, som altså Märklin övergett för länge sen.

(Ska skriva lite om detta i en annan tråd framöver)

Bra sagt Rio ! :up: :clap:
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.