Interaktivitet > Min modelljärnväg

Plzetas källarprojekt

(1/70) > >>

plzeta:
Hallå MJ-vänner ! :)
Tänkte dra igång en tråd om mitt bygge i källaren.
Har mestadels läst på detta forum. Men vill nu även försöka sprida lite info om mina egna aktiviteter.

Detta första "postade" är koll på att IT-verktyget fungerar.
Bilden som är upplagd är infartspår till en skuggbangård.
Som synes är det C-skenor. Jag kör med luftledning.
Egentillverkad sådan i de dolda partierna. Gängstång 4 mm, mässingsrör 3 mm å lödöglor. Gamla sortens M-luftledning.
Stabilt som tusan. Ingen ström i ledningen, men jag vill ha fungerande ledningar mekaniskt.
Ser inte klokt ut med en massa ellok utan ledning...

Mer bilder å info kommer.

plzeta:
Testar en bild till.
Labbat lite med spåren på en station som ligger längs linjen.
Bara slanka växlar förekommer.
Har fått ordning på stigningen mot övre nivå. Så då kollar jag om det funkar med rälsen oxå...
Monterar den övre nivå med gängstång. Enkelt å trimma höjden över skuggbangården.
Annars använder jag trästöttor. Använder den s k L-girder tekniken. Då behövs det inte finsågas och donas som en del verkar gilla.
Bara å sätta en tving medans man justerar nivåerna. Denna teknik har jag använt på alla mina banor. Enkelt och robust.
Jag är f ö ganska kompromisslös när det gäller en del tekniska arrangemang. Använder NASAs motto "Failure is not an option".
Ok, det kan dra iväg lite kostnadsmässigt men jag sover gott och slipper fixa en massa saker som inte håller måttet.

paj2:
Jag kan hålla med om att  "Failure is not an option" men hur skall man undvika detta i brist på information?

Hur många vet vad L-girderteknik är ?  :???:

mj-onas:
Kul med ännu en byggtråd. :up:

Tekniken som används är väl den som brukar nyttjas för en Helix? Dvs spårunderlaget vilar på muttrar på vertikala gängstänger.

Om namnet på tekniken är L-girderteknik eller Supercalifragilisticexpialidocious ;) spelar för mig ingen roll, men visa gärna mera här i tråden.

/Mats

AlfTm36:

--- Citat från: paj2 skrivet sön 31 mar 2019, 09:29:36 ---Jag kan hålla med om att  "Failure is not an option" men hur skall man undvika detta i brist på information?

Hur många vet vad L-girderteknik är ?  :???:

--- Slut citat ---

Inte jag i alla fall! :???:
Det är väl därför man är på forumet: att lära sig nåt nytt hela tiden.
Trevlig tråd i alla fall och vill se mer hur det går framöver!
 :) :) :)

Mvh!

Alf K

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion