Författare Ämne: Nya Rossberga  (läst 2016 gånger)

Utloggad 71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.649
SV: Nya Rossberga
« Svar #25 skrivet: tor 23 jul 2020, 12:18:59 »
.......Innan jag började fundera riktigt på bygget tyckte jag att den verkade rätt enkel. När jag sedan började såg jag en massa svårigheter framför mig .....
Påminner lite om von Fjiiiisen, "ni tycker det här låter enkelt, men vänta bara tills jag börjar förklara."

Det mest imponerande som jag sett honom göra var att visa hur man räknar division med romerska siffror :up:

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Inloggad sture

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 663
    • http://www.bylen.se/
SV: Nya Rossberga
« Svar #26 skrivet: lör 25 jul 2020, 12:15:49 »
Handlar-Svens garage.

Ett garage av det lite ovanligare slaget kanske, men troligtvis är det en gammal ekonomibyggnad som fick nytt användningsområde när bilen gjorde sitt intåg.




Här har vi originalet, fotograferat ur en annan vinkel.




Garaget hör till samma fastighet som affären och magasinet och placeringen ser vi här, med hjälp av en frigolit-mockup.



I mitt förra avsnitt formulerade jag mig så här om byggnaden:

”Garaget är inte alls så dominerande i gatubilden som magasinet trots att bottenytan faktiskt är större. 51 kvadratmeter mot magasinets 48. Här får jag kompromissa igen så inte garaget tar över för mycket. Men den mockup som står på anläggningen är nog ändå väl liten.” (Mockupens skala är 1:121.)

OK, då gör jag väl en större mockup och testar. Affären är byggd i skala 1:100 så då provar jag med den skalan även på garaget. (Magasinet är i skala 1:87)
Här ser vi mockuperna sida vid sida.




Nej, jag tycker faktiskt att kåken blir lite för stor och ”påträngande” i skala 1:100. Detta märks emellertid mycket mer ute på anläggningen än på bilden.
Bara att börja skissa igen. Nu siktar jag på en modell som är något större än ursprungsmockupen men långt ifrån så stor som den senare mockupen. Jag tar mig också friheten att trycka ihop proportionerna på den ganska vidsträckta förebilden. Här ser vi den färdiga modellen mitt emellan försöksmockuperna. Ja, den här storleken blev jag alltså (ganska) nöjd med och bredd-skalan blev nu 1:113.




Men kåken ska ju också ha en undervåning, mestadels bestående av slaggsten. Bara att ta fram leran igen, då.




Undervåningen ska förstås grävas ner i jorden. Cellplastbearbetning på gång här.




På plats på anläggningen.




Vi kliver lite närmare.




Och från ett annat håll.




Handlar-Sven hade alltså sin bil i byggnaden och 1959 ägde han en Folkvagn. Dock inte en illgrön, som på bilden här, utan en beige. Garagets något udda skala (1:113) ställer dock till det något. En vanlig H0-bil, precis vid garaget, blir alldeles för stor.




Men jag byggde ju garaget med öppna dörrar för att bilen skulle skymta genom dörröppningen. Kanske det ser bättre ut?




Ja, kanske något, men det ser ändå inte bra ut. En Folkvagn i skala TT skulle bli perfekt. Jag har sökt på nätet efter en sådan, tyvärr utan framgång. Om någon har ett tips i frågan så tar jag tacksamt emot det.


I ett blogginlägg den 29 december 2019 skrev jag följande:

"Den 31 december 2020 ska alla hus hitanför ån vara byggda och jordfästa, och bygget av kvarnen åtminstone påbörjat".

Hur ligger jag då till med detta?
Jodå, ganska bra, faktiskt.
På nedanstående bild ser vi alla hus hitanför ån och de är nu alla byggda och jordfästa. Kvarnen är den stora byggnaden uppe till höger i bild. Så fort jag sätter kniven i den, har jag alltså uppfyllt mitt nyårslöfte.




Kvarnen, med alla sina vinklar och strukturer, blir ett mycket intressant bygge. Här ser vi några förebildsfoton, tagna i nutid.











Och här ser vi det aktuella läget i hela Nya Rossberga. Det ser förvisso lite kalt ut eftersom det ännu saknas många detaljer. Det saknas också massor av lövträd och ”grov-vegetation”.




På husfronten är nuläget följande:
På hela utbyggnaden är 20 av 28 hus färdiga.
Totalt på hela min anläggning finns 58 färdiga byggnader. (Inräknat jordkällare och fristående dass.)
Nu blir det nog en tids byggpaus till förmån för andra sysslor här hemma.
Trevlig fortsättning på sommaren!

Sture

Utloggad Erstfeld69

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 77
SV: Nya Rossberga
« Svar #27 skrivet: lör 25 jul 2020, 13:39:38 »
Handlar-Sven hade alltså sin bil i byggnaden och 1959 ägde han en Folkvagn. Dock inte en illgrön, som på bilden här, utan en beige. Garagets något udda skala (1:113) ställer dock till det något. En vanlig H0-bil, precis vid garaget, blir alldeles för stor.




Men jag byggde ju garaget med öppna dörrar för att bilen skulle skymta genom dörröppningen. Kanske det ser bättre ut?




Ja, kanske något, men det ser ändå inte bra ut. En Folkvagn i skala TT skulle bli perfekt. Jag har sökt på nätet efter en sådan, tyvärr utan framgång. Om någon har ett tips i frågan så tar jag tacksamt emot det.

En Bubbla i skalan TT är säkert vanskligt att få ta på, frågan har berörts på tyska Stummis Modellbahnforum i anknytning till temat svårigheter med Bundesbahn i skalan 1:120]https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=3&t=173724]
Gabor hade åtminstone tidigare en skalbagge av 1963 års modellhttp://www.gabor-modellbau.de/Neue%20Website7.data/Komponenten/WEBDownloads/PUE%20TT.pdf
Ytterligare finns det en (pirat)kopia av Wikings Cabriolet i förminskad version. Den är emellertid nog definitivt för ny för din anläggning.
« Senast ändrad: lör 25 jul 2020, 15:32:37 av Erstfeld69 »
Krokodilen-ellokens drottning (Ch. Zellweger)

Utloggad BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.244
SV: Nya Rossberga
« Svar #28 skrivet: lör 25 jul 2020, 17:14:20 »
Och Gabor verkar vara aktiv än.. och den beiga folkan verkar vara existerande.  Man får väl maila.

kontakt@Gabor-Modellbau.de
BW

Inloggad sture

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 663
    • http://www.bylen.se/
SV: Nya Rossberga
« Svar #29 skrivet: lör 25 jul 2020, 18:21:55 »
Hmm... jag trodde att en så supervanlig modell som "bubblan" skulle vara rätt lätt att få tag på även i skala TT.
Jag får väl fundera på det här att mejla Gabor. Jag får hem en tysktalande dotter i morgon som kanske kan bistå mig.
Annars får jag ha garagedörrarna öppna och visa ett tomt garage med förklaringen att Sven är ute och levererar varor... ;)
Sture

Utloggad BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.244
SV: Nya Rossberga
« Svar #30 skrivet: lör 25 jul 2020, 18:55:37 »
Eller maila Gabor på engelska. Det brukar funka till och med i Sachsen.
 
BW

Utloggad ford1929

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 554
SV: Nya Rossberga
« Svar #31 skrivet: lör 25 jul 2020, 19:10:29 »
hur skulle det bli om du tog ned höjden på golvet och sänkte infartsrampen.... :question:
sen att garage kan ha ganska smala portöppningar  på bredden det är
inget ovanligt
Roger/Forden

Inloggad Gissberg

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.128
SV: Nya Rossberga
« Svar #32 skrivet: lör 25 jul 2020, 19:36:45 »
Här inser man att det blir knepigt med olika skalor. Det finns inte någon annan bil än folkan i mindre skala? Annars är det nog inte så dumt med förklaringen du nämnde, om någon undrar, att Sven är ute och levererar varor. Hans folkvagn kan då placeras på behörigt avstånd.  :)
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Utloggad BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.244
SV: Nya Rossberga
« Svar #33 skrivet: lör 25 jul 2020, 19:57:21 »
Gabor jag ju en hundkoja.
BW

Utloggad Per Lind

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.050
SV: Nya Rossberga
« Svar #34 skrivet: lör 25 jul 2020, 20:11:04 »
Kan ingen vänlig människa rita en i 3D och sedan skriva ut?
-Per
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Inloggad sture

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 663
    • http://www.bylen.se/
SV: Nya Rossberga
« Svar #35 skrivet: lör 25 jul 2020, 20:13:41 »
Ford 1929: Det är ju en tanke men jag vill nog behålla en något så när riktig proportion mellan bil och byggnad. Dessutom har ju garaget en väl synlig infartsramp.

Gissberg och BW: Någon annan bil än Folkvagn blir nog inte aktuell. Den beiga Folkvagnen var så typisk och kännetecknande för Sven så en annan bil skulle kännas som "historie-förfalskning". Nej, då får han i så fall vara ute på varuleverans tills jag får tag i en lämplig Folkvagn.

Och visst är det att binda ris åt sin egen rygg att blanda skalor...   Men man får se det som en utmaning, typ Kennedy: "Vi valde inte att åka till månen för att det är lätt. Vi valde det för att det är svårt".

Per: Vore ju toppen! Jag skulle givetvis betala vad det kostar.
Sture

Utloggad PeO

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 599
SV: Nya Rossberga
« Svar #36 skrivet: lör 25 jul 2020, 20:56:13 »
Jag gick in på hans hemsida, VW Käfer (skalbagge) 1963 finns med under "TT Lieferprogram", så det verkar bara vara att beställa, vitt, beige eller röd. €13,80  Opel P1 (Rekord) har väl också varit uppe en gång, om jag inte rör ihop det som vanligt. den finns med under " snart färdiga", €2 dyrare. Under fliken " under förberedning finns bl.a. Barockängeln.

Inloggad sture

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 663
    • http://www.bylen.se/
SV: Nya Rossberga
« Svar #37 skrivet: lör 25 jul 2020, 22:17:56 »
PeO: Jag tycker det verkar som att han bara vänder sig till återförsäljare.... :disapprove:
Sture

Utloggad P Ekstrand

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 958
    • http://www.mech.kth.se/~pe
SV: Nya Rossberga
« Svar #38 skrivet: lör 25 jul 2020, 23:34:02 »
Hej !

Här Finns en

https://auttos.de/VW-Kaefer-Bausatz

Meh
Pär

Inloggad sture

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 663
    • http://www.bylen.se/
SV: Nya Rossberga
« Svar #39 skrivet: sön 26 jul 2020, 07:19:47 »
Tack, Pär!
Nu har jag (och Google translate) genomfört beställningen på ett vilt främmande språk. .
En byggsats kan ju vara bra eftersom bilen ändå måste demonteras när den ska målas beige.
Bara att hålla tummarna nu att allt funkar. :up:
Sture

Utloggad AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.365
SV: Nya Rossberga
« Svar #40 skrivet: sön 26 jul 2020, 11:00:16 »
Hej!

Det där med olika skalor kan vara bra att ha när man vill lura ögat att uppfatta att avstånden är längre än vad det är till saker i bakgrunden på anläggningen.
Du  gör det bra Sture som använder "mockuper" i olika skalor innan du bygger själva byggnaden då vet du hur det passar med omliggande hus och miljö.
Det var kul att du fick hjälp med att hitta Handlar-Sven folka så slipper han vara ute och köra hela tiden i bygden.  :)
Det var många byggnader du gjort på anläggningen.
 :handshake: :handshake:

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad Per Lind

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.050
Stoppa plågsamma särskrivningar - Ord som uttalas ihop skrivs ihop!
------------------------------
H0 2R Spårvägar och DB/ÖBB som huvudtema. Pacific Electric.

Utloggad CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.248
SV: Nya Rossberga
« Svar #42 skrivet: sön 26 jul 2020, 11:30:35 »
Imponerande byggen! Och kul med förebilder man känner igen, en snabb koll på kartan bekräftar att jag har åkt förbi magasinet ett antal gånger. :)



Får man misstänka att de tre imponerande gångjärnen även har fungerat som reglar, så att tre betrodda män kunde sätta varsitt hänglås på dörren?
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.248
SV: Nya Rossberga
« Svar #43 skrivet: sön 26 jul 2020, 11:35:20 »
Pär: De här byggnaderna kallades för "sockenmagasin" och det var alltså socknen, dåvarande kommunen, som stod för det hela. Magasinet i Rossberga har under min levnad alltid hört till diversehandeln, alltså varit privatägt. Jag misstänker att åtminstone de flesta kvarvarande sockenmagasin numera är privatägda.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sockenmagasin

Sockenmagasinen var en sorts föregångare till sparbanker på så sätt att bönderna deponerade spannmål som sedan lånades ut till ränta, ofta runt 10%. En bonde som hade drabbats av slagregn kunde alltså kvittera ut en tunna råg och sedan betala tillbaka tunnan och lite till efter skörd. Det här systemet skyddade även mot svängningar i spannmålspriserna i kristider. Och helst skulle det vara ett jämt flöde in och ut, så att spannmålet inte låg och blev gammalt.

Som Wikipedia-artikeln nämner blev det 1863 tillåtet att omvandla spannmålsfonderna till penningfonder. Hembygdsmannen Carl Larsson i By har i en av sina böcker om socknen beskrivit hur man på 1860-talet ansåg att skördarna på sistone varit så bra att man inte längre behövde något lager. 1865 auktionerades allt ut, men redan 1867-68 kom två mycket svåra missväxtår (cirka 8% av Finlands befolkning svalt ihjäl). Penningfonden räckte inte långt, dels hade de socknen inte hunnit få alla pengar från auktionerna och dels sköt priserna våldsamt i höjden. Följden blev att många gav upp och flyttade till Amerika.  :disapprove:
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad Rallarfredde

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 62
SV: Nya Rossberga
« Svar #44 skrivet: Igår kl. 07:48:41 »
Otroligt vackra byggnader rika på historia. Du har gjort det fantastiskt bra Sture. Väldigt imponerad.

Utloggad plzeta

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 604
SV: Nya Rossberga
« Svar #45 skrivet: Idag kl. 11:20:50 »
Hej Sture.  :hug:
Bygg o ställningsbilden ger mig tanken att du borde kanske återskapa en sådan situation.
Gillar det intrikata plank och brädbygget som ställningen är. :)
Då om inte annars kan du försvara eventuella färg- och byggmisstag.
Det var ju inte färdigt och byggbasen fick efterjustera sina misstag ....
Nu är förvisso huset färdigt, man kanske tillfälle kommer på annan byggnad.

Annars tycker jag det artar sig alldeles förträffligt.   :clap: :beer:

//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Inloggad sture

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 663
    • http://www.bylen.se/
SV: Nya Rossberga
« Svar #46 skrivet: Idag kl. 14:30:37 »
Tack, grabbar! :-)
Aha, Calle, du har åkt igenom Rossberga! Nästan att man vill travestera Thunström-boken "Berömda män som varit i Sunne".  :)
PZ: Bra idé med byggställningen och "byggmisstags-förklaringen". Nu är ju magasinet färdigbyggt men det kommer ju andra byggnader... ;)
Sture