Författare Ämne: Fleraberg Station  (läst 1646 gånger)

Tompa

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.818
    • Tompas Webbplats
Fleraberg Station
« skrivet: sön 15 sep 2019, 13:52:25 »
Station Fleraberg - Någonstans i miljonprogrammet
Jag har sedan andra halva av sommaren 2019 börjat bygga på en 3R Station. Denna station ingår i en större 3Rbana som några vänner bygger på. Så från att mest byggt moduler sedan jag la ner Söderåsen så känns det riktigt kul att få bygga så där charmigt som det blir när man bara bygger en stomme och lägger ut lite räls och låta det styra hur det ska bli. Allt får liksom bara växa fram utifrån att det är kul. Jag ska ju direkt erkänna att detta är ett lågintensivt projekt så det har alla chanser att aldrig bli klart :)

Översikt och tänkt utformning som växt fram såhär långt ser ut såhär



Någon exakt tidsepok är inte tänkt mer än att det ska kännas bra att köra 80 tals tåg såväl som moderna tåg från nutid. Inspiration och känsla ska vara som Flemingsberg Station men med godsanslutning till närliggande godskunder.

Det här att bygga lite på känsla och bara med en bild i huvudet är så kul. Själva underbyggnaden byggdes utan att exakt ta redan på vinklar mer än att det verkade rimlig att med Märklin R9 kunna få till så slanka kurvor som C-rälsen medger. Bilderna visar hur jag labbade med var stationsspåren skulle hamna. Jag ville inte dom skulle ligga parallellt med landskapskanten men ändå så måste det följa kurvradierna så spåret går att lägga. På bilderna ser ni att R9kurvbitarna skall kapas för att åstakomma rätt vinkel.

Det är också en övergång av spåravståndet genom kurvan. Uppspårs är det Märklin std 64,3mm c-c men c-c kryper ner till 54mm genom stationen. Nedspårs blir det c-c 57mm då stationen införlivar en av mina kurvmoduler Skarpsväng. Och efter Skarpsväng går avståndet ner till c-c 54mm på linjen nedspårs. 



Dom vita plastbitarna mellan spåren är spåravståndsmallar som jag skrivit ut med 3Dskrivare. Jag labbade länge med olika spårkonstallationer för att få till kurvan uppspårs in mot stationen men det var svårt att få till tills jag kom på att jag kan ju printa ut dessa mallar. Sen gick det mycket enklare. Spåravståndsmallarna klickar fast i spåret och låser flera avståndsvariabler så det går enkelt att bestämma spåret. Utan dessa finns för mycket flex i C-rälsen och då är risken stor att man bygger in onödiga spänningar i spåret.





Mycket dremlande av C-räls vill jag säga. Men det är kul :).  Tågmagasinet har de slanka kurvväxlarna men sen blir det R2 växlar  för lok som skall göra rundgång


Simpan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 367
    • Turebergs Station
SV: Fleraberg Station
« Svar #1 skrivet: sön 15 sep 2019, 20:10:41 »
Det här ser väldigt intressant ut minst sagt.
Hur stor är hela anläggningen och var håller ni hus med detta bygge?
Efter att ha följt din länk till Söderåsen så inser man direkt att detta kan bli ruggigt bra.
Ser fram emot kommande uppdateringar.
 :up:
Varma hälsningar
Simpan

Mer hittar du på min blogg: https://turebergsstation.blogspot.com/
Eller på Instagram: simpan.sollentuna

Kristian

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 378
SV: Fleraberg Station
« Svar #2 skrivet: sön 15 sep 2019, 21:49:47 »
Ska bli jättekul att följa detta. Söderåsen var otroligt inspirerande att läsa om så detta ska verkligen bli spännande!
Bygger svenskt i H0, epok V-VI
Medlem i Hässleholms Modelljärnvägsförening

Tompa

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.818
    • Tompas Webbplats
SV: Fleraberg Station
« Svar #3 skrivet: mån 16 sep 2019, 18:38:33 »
...Hur stor är hela anläggningen och var håller ni hus med detta bygge?...

Lagomt stor :) i södra Stockholm.

Ska bli jättekul att följa detta. Söderåsen var otroligt inspirerande att läsa om så detta ska verkligen bli spännande!

Nu känner jag ingen press  :lol: :lol: :lol:
Låt mig repetera att detta är ett lågintensivt projekt så det har alla chanser att aldrig bli klart :)

Tompa

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.818
    • Tompas Webbplats
SV: Fleraberg Station
« Svar #4 skrivet: sön 06 okt 2019, 17:56:02 »
Spårläggning och sarg
Arbetet med Fleraberg Station fortgår. Spårläggningen är klar, ja alla bitar ligger på plats och finns och några är fastskruvade men dom ligger ändå lite temporärt. Mer el och målning gör att rälsen kommer lyftas och bearbetas en gång innan den läggs permanent. Det fina med det är att man kan köra strax och ha kul en stund :)





Idag har jag jobbat med ett koncept för elmontaget. 70mm under rälsbäraren sätter jag 100mm höga strips. Jag tänkte sedan dra fram alla kablar som kommer ner under spåret ut till denna "El-skena" På den kan jag montera elektronik som dekodrar och annat. Då kan man sitta på en stol framför och arbeta med elen och slipper allt upp-och-ner arbete som annars är vanligt. Där de två benen sitter har jag satt en större el-skena så där kan man montera en Booster och andra större saker.
Den här iden med El-skenan är inte min egen. En av mina SigStyrkunder har gjort så på sin hembana och jag var där på besök för ett tag sedan och när vi meckade hans anläggning så var detta byggsätt mycket smidigt och bra.



Runt stationen och banan har jag börjat montera en sarg. Den sticker ned 70mm under rälsbäraren och är alltså inte ivägen för el-skenan. Sargens höjd variera och skall figursågas senare så just nu ser det lite kantigt ut.







nedtill på sargen på dess insida har jag satt Kardborreband. Dom tänker jag skall hålla tyget.



I dom runda hålen ska jag sätta Loconetuttag. En ide från Nohab här på formuet var att använda RJ12 1-2 förgreningar och rita en hållare till dessa. Så jag CADade upp en sådan och skrev ut på 3Dskrivare. Fungerar utmärkt.





Dom här uttagspanelerna har en viktig fördel. När vi kör modulkörningar använder vi oftast LNboxar, en Loconetkontaktlåda som ut mot förarna har 2 eller flera uttag. En nackdel med dessa är att lokförarna ganska ofta "slåss" om att få koppla in sig och "står på varandra" för att vara inkopplade i samma fysiska punkt.
Men med mina paneler finns där bara ett uttag så genom att placera flera på flera ställen så kommer man inte behöva fightas om utrymmet runt kontakterna.



N_Rallaren

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 897
SV: Fleraberg Station
« Svar #5 skrivet: sön 06 okt 2019, 17:59:34 »
Tjusigt! Smart med "elskenan". Jag gillar loconetuttagen skarpt.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.648
SV: Fleraberg Station
« Svar #6 skrivet: mån 07 okt 2019, 13:59:34 »
Fiffigt med LocoNet uttagen. Har själv funderat på att använda likadana uttag men inte kommit på tanken att printa hållare med 3D-skrivaren. Tack för idéen.

/Lars

Peking

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.137
SV: Fleraberg Station
« Svar #7 skrivet: tor 31 okt 2019, 04:11:10 »
Mycket snyggt med de slanka växlarna  :up:

Tompa

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.818
    • Tompas Webbplats
SV: Fleraberg Station
« Svar #8 skrivet: sön 10 nov 2019, 12:06:54 »
Arbetet går vidare på Fleraberg. Styrsystemet till banan håller på att uppgraderas. På en av väggarna har vi montera två skåp med en mini PC och en Z21a som digitalcentral. Där kan man programmera körhandtag och välja protokoll och adress för loken. Ovan finns även Wifi Routern (ej i bild) som kommer med Z21 så man kan köra trådlöst.



Handtagsbussen blir Loconet på samma sätt som vi kör MMM-3R och på "Elskenan" så börjar nu elektroniken installeras. Här syns tex en av Boostrarna och RSCLDen som fördelar Loconet med ström till körhandtag och Boostersynk.
Boostern är från Littfinski https://www.ldt-infocenter.com/shop/Booster/DigitalBooster-DB-4/ och nätdelen lika så. Fick problem med nätdelen som la av efter en dag. Men efter lite emailkorrespondans med LDT så skickad dom en ny.   



Provkörde lite med en T43a och det fungerar fint  :)



HåkanE

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 680
SV: Fleraberg Station
« Svar #9 skrivet: sön 10 nov 2019, 12:22:47 »
Imponerande & inspirerande  :up:
//HåkanE

Tompa

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.818
    • Tompas Webbplats
SV: Fleraberg Station
« Svar #10 skrivet: lör 16 nov 2019, 11:43:32 »
Nu har sargen figursågats och fått färg, börjar med en fet vit grundfärg



och sen målar sargen svart



Förbereder tyget som kommer i 25m längder från IKEA. 17st våder a 1,4m breda. Ja de ska räcka inte bara till Fleraberg Station utan även till omnejden. Tyget ska hängas veckat som en gardin. Sätter kardborreduttar varje 10:de/cm. Som förstärkning sätter jag en bit halktejp på andra sidan tyget och häftar med en krafthäftare.



Lägger upp tyget med sånt där smältlim i nätformat som man stryker in i tyget. Fiffig sak det där ;)
Gör en rigg i hallen hemma för att få rätt/samma längd på våderna genom att hänga upp två tumstockar



Väl på plats med tyget lyfter hela anläggningen





Grävarn

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 6.123
  • Lindome
SV: Fleraberg Station
« Svar #11 skrivet: lör 16 nov 2019, 12:16:07 »
Ser genast mycket trevligare ut med tyget uppsatt  :up:

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II