Författare Ämne: Tyskhyttan-Wattlösa Järnväg (igen)  (läst 3050 gånger)

Utloggad CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.248
Tyskhyttan-Wattlösa Järnväg (igen)
« skrivet: ons 26 sep 2018, 09:13:03 »
För fem och ett halvt år sedan startade jag en tråd med namnet "En modulstomme om dagen". Namnet var ironiskt menat, jag trodde inte på allvar att det skulle gå så snabbt. Samtidigt kunde jag inte ana hur fantastiskt segdraget projektet skulle bli... Jag börjar nog tangera någon sorts rekord i tappade sugar vid det här laget. Jag har plockat fram grejor och sedan städat undan dem igen innan jag hunnit få något gjort, jobbet har sugit mycket energi, ungarna har krävt uppmärksamhet, sommarstället måste underhållas, vänner och bekanta vill träffas emellanåt, o s v. När inspirationen väl har runnit till så har jag ofta fastnat på någon detalj som inte blivit bra eller så har jag letat i timmar efter det där viktiga lilla verktyget som hamnat i fel låda, och sedan är inspirationen helt borta igen. Och hela tiden har jag fastnat på de där tråkiga momenten som bara är ett hinder för att komma fram till det roliga. Jag vill ju bygga miljöer med snygga gamla trähus, 3D-skriva kåpor till smalspårslok och köra små tåg, inte karva i frigolit och fippla med krånglande växlar.  :(

Ibland känns det som om jag har rört mig i slow motion medan världen runt mig har flugit förbi. Den lilla killen som inte fick röra kniven har numera skor i storlek 38, bebisen har börjat i skolan och har kunnat läsa i flera år, fyra närstående har haft cancer (de flesta överlevde), när jag storstädar arbetsrummet någon gång per år flyttar jag lådor som jag inte har öppnat det här året heller, o s v. Det här har gjort mig stressad och ett par gånger har jag börjat bygga grejor som inte blivit bra, men jag har fortsatt ändå bara för att få något gjort. Mitt i det här har jag tappat bort idén om varför jag egentligen håller på med den här hobbyn.

Nu har jag haft en nystart (igen). Jag är rätt säker på att ett av problemen har varit att jag har siktat för högt och ställt orimliga krav på mig själv, därför sänker jag nu ambitionsnivån ett par snäpp. De mest avancerade modulplanerna hamnar i papperskorgen, den rörliga färjan blir stillastående, den stora stationen blir lite mindre, den lilla stationen blir ännu mindre. Träden blir lite plastigare, broarna blir lite kortare, färgerna blir lite grällare. Spårvidden blir H0e istället för H0n3, rälsen blir köpt istället för handbyggd, code:n ökar från smäcker till "nja", växlarna får köpta växeldriv istället för servon med hemprogrammerade styrningar och styrs med enskilda strömbrytare istället för av ett avancerat ställverk. Den "svenska" lok- och vagnparken var redan "svenskliknande", nu sänker jag mig till "ganska svenskliknande". Och alla lok kanske inte behöver ha ljud från början. Men de flesta husen ska fortfarande ha snickarglädje!  ;)

Utöver ovanstående har jag tvingat mig själv att ta fram en plan för varje enskild modul så att jag kan jobba mer fokuserat. Diffusa idéer om "det skulle vara kul med ... på en modul" har bytts till mer konkreta "ok, vad behöver jag i så fall och vad behöver jag inte?". Jag har gått igenom skåp och lådor för att kolla vad jag egentligen har (svar: alldeles för mycket) och kunna få en bild av vad jag ska göra med det. Samtidigt har en del bra-att-ha-saker strukits från önskelistan eftersom jag faktiskt inte har något behov av dem.

Kvar blir elva normalstora moduler och fyra små. Tre gamla kommer att skrotas och i en senare fas kommer de nog att ersättas med tre nya, men det får vänta några år. En del moduler får smalspår (H0e), en del treskensspår (H0+H0e). Tiden är fortfarande en höst på 1910-talet, platsen är fortfarande en avkrok någonstans i Bergslagen.

Förra lördagen gjorde jag ett ryck och lade spår på åtta moduler, däribland den första växeln. På söndagen köpte jag virke till 32 ben och lade spår på ytterligare två moduler. I lördags började jag dra jag el under de tio modulerna. I söndags gjorde jag klart eldragningen, borrade hål i alla gavlarna och tillverkade 32 ben med ställbara fötter. Söndagskvällen avslutades med att jag satte upp ett par moduler och prermiärkörde ett lok fram och tillbaka över ett par modulskarvar och över den första växeln. Fingrarna var fulla av stickor och ömmade efter att ha rispats på vassa skruvar och bränts på både lödkolv och smältlim, men jag somnade med ett lyckligt leende på läpparna.  :D



Men än finns det mycket att göra...
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.404
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
SV: Tyskhyttan-Wattlösa Järnväg (igen)
« Svar #1 skrivet: ons 26 sep 2018, 10:37:19 »
Jag känner igen mig obehagligt väl i det du skriver, kan nog ställa mig bakom varje enskild bokstav. Undantaget är sista stycket... Jag har inte hunnit dit ännu...
Själv har jag hunnit till "inventering" och jobbar med inspiration, den finns någonstans men begravd.

Jag har några gånger tidigare i livet fått gå igenom "allt" som jag håller på med och avgöra om jag ska fortsätta och i så fall "hur". Det är jobbiga men nödvändiga övningar. Vissa saker tappar sin glans och andra vaknar upp ur dvala beroende på förutsättningar. Just nu så är jag i startblocken och hoppas få inspiration att få upp en bra byggfart. Inventeringen av obyggda modeller gav att jag behöver bygga 4-5 modeller om året för att hinna inom rimlig tid. Sen finns listan med "kul projekt som jag VILL göra..." att ta tag i...

Lycka till med fortsatt inspiration och jag hoppas vi får se mer, och kanske jag själv kan visa upp något vad det lider... ;)

/Anders Ö
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

Utloggad Simpan

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 480
    • Turebergs Station
SV: Tyskhyttan-Wattlösa Järnväg (igen)
« Svar #2 skrivet: ons 26 sep 2018, 13:44:39 »
Jag känner också igen mig i det du beskriver, har också varit där och vänt. Inspirationen kom tillbaka med stormsteg i våras. Turebergs Station är beviset för det. Så härligt att du också är igång igen och visst är det kul när man börjar se resultat av sitt pysslande igen. Jag har länge varit sugen på att bygga en mindre modell i H0e och det lär ju späs på nu när du kör igång detta bygge. Ser verkligen fram emot fortsättningen och hoppas att du visar en del här, kul!  :D

Utloggad CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.248
SV: Tyskhyttan-Wattlösa Järnväg (igen)
« Svar #3 skrivet: sön 30 sep 2018, 17:26:07 »
Bilden ovan visar en modul med en växel, nästa modul fick två.



Mötesspåret saknas för tillfället, jag måste bygga en kaj med ångkran m m först. På vattnet kommer det att placeras ett eller ett par flytetyg, eventuellt en bogserbåt som drar ut en pråm från kajen.
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.248
SV: Tyskhyttan-Wattlösa Järnväg (igen)
« Svar #4 skrivet: sön 30 sep 2018, 17:27:46 »
Och då är det naturligt att nästa modul får tre växlar.



I övre vänstra hörnet kommer det att stå en gruvlave. Formationerna till höger är tänkta att bli slagghögar.

(Jag kommer att lägga i sliprar där det ser ut att saknas.)
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.248
SV: Tyskhyttan-Wattlösa Järnväg (igen)
« Svar #5 skrivet: sön 30 sep 2018, 17:37:26 »
När jag ändå hade modulen ovan stående på balkongen passade jag på att ställa upp ett par korta tåg. Närmast kameran har vi den normalspårige Kung Oscar, som väntar på att få svart färg men i övrigt är fullt detaljerad och försedd med ljud. Bortanför står två ännu icke namngivna smalspåriga dragare som väntar på detaljering och digitalisering.

Den här bilden illustrerar även ett par regler som jag har satt upp. Den första är att förebilden är en liten privatbana "för hundra år sedan". Jag är inte helt bokstavstrogen, men tanken är att intrycket ska vara svenskt 1910-tal. Vagnarna ska ha stjärnekerhjul och helst vara tvåaxliga.

Nästa regel är att normalspåriga fordon får vara max 10 cm långa och smalspåriga max 8 cm. Även den här regeln är främst tänkt att ge rätt synintryck, men den hjälper även till att skydda plånboken mot E-lok, F1200:or och annat som vädjar till min dåliga karaktär.  ;)



Och självklart går det att göra undantag från regeln när det verkligen behövs, som Kung Fjölner med sina 10,2 mm över buffertarna. 25% längre än Kung Oscar! :)



(Härligt väder idag, smalspårsvagnarna blåste av spåren flera gånger. :clown:)
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.248
SV: Tyskhyttan-Wattlösa Järnväg (igen)
« Svar #6 skrivet: lör 30 maj 2020, 13:09:38 »
Än så länge har Corona-karantänen bjudit på två nya ånglok. I tisdags kom ett smalspårigt Orenstein & Koppel på 50 hk, från japanska Toma Model Works. Här till höger på bild.

Det vänstra loket köpte jag för ett år sedan, det är ett japanskt lok i skala 1:80 från Tomytec. Huruvida det finns en förebild är lite "lost in translation" för tillfället...




För två veckor sedan kom det här spanska loket tillverkat av Electrotren (d v s Hornby). Förebilden tillverkades 1881 av Sharp, Stewart & Co.





Det finns ett uppenbart släktskap med OFWJ 1, tillverkat sju år tidigare av samma firma.


Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad Jan Frelin

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.046
SV: Tyskhyttan-Wattlösa Järnväg (igen)
« Svar #7 skrivet: sön 31 maj 2020, 13:11:15 »
Den lilla Electrotren-maskinen var ju ett fynd!
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad Arstuga

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.777
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Tyskhyttan-Wattlösa Järnväg (igen)
« Svar #8 skrivet: sön 31 maj 2020, 21:03:28 »
Än så länge har Corona-karantänen bjudit på två nya ånglok. I tisdags kom ett smalspårigt Orenstein & Koppel på 50 hk, från japanska Toma Model Works. Här till höger på bild.

Snyggt! Var köpte du O&K-loket? Nytt?
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.248
SV: Tyskhyttan-Wattlösa Järnväg (igen)
« Svar #9 skrivet: mån 01 jun 2020, 07:06:40 »
Den lilla Electrotren-maskinen var ju ett fynd!

Ja, det är jag faktiskt riktigt nöjd med.  :)
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.248
SV: Tyskhyttan-Wattlösa Järnväg (igen)
« Svar #10 skrivet: mån 01 jun 2020, 07:12:32 »
Än så länge har Corona-karantänen bjudit på två nya ånglok. I tisdags kom ett smalspårigt Orenstein & Koppel på 50 hk, från japanska Toma Model Works. Här till höger på bild.

Snyggt! Var köpte du O&K-loket? Nytt?

Jag beställde här: https://tomamw.miiduu.com/

Den treaxliga varianten med svart underrede verkar redan ha sålt slut, ibland har man tur.
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad Arstuga

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.777
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Tyskhyttan-Wattlösa Järnväg (igen)
« Svar #11 skrivet: mån 01 jun 2020, 08:42:30 »

Jag beställde här: https://tomamw.miiduu.com/

Den treaxliga varianten med svart underrede verkar redan ha sålt slut, ibland har man tur.

Tackar - ja, grattis! :up:
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.248
SV: Tyskhyttan-Wattlösa Järnväg (igen)
« Svar #12 skrivet: mån 13 jul 2020, 18:08:16 »
Bilderna ovan satte fingret på en öm punkt, nämligen att jag inte har haft något bra ställe att ta bilder på. Det har blivit hårda skuggor, stökiga bakgrunder, korta skärpedjup o s v. På bilderna ovan lade jag ut ett vitt papper på bordet på balkongen, men den lösningen fungerar bara när solen skiner lagom starkt och det inte blåser för mycket.

Nu har jag skaffat ett fototält med inbyggt ljus istället, enklast möjliga modell, och efter lite fipplande med kamerainställningarna blev jag riktigt nöjd med resultatet.  :)






På bilderna syns även ett rullställ som jag köpte för ett tag sedan, jag ska nog fixa till en spårstump istället.
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.248
SV: Tyskhyttan-Wattlösa Järnväg (igen)
« Svar #13 skrivet: mån 13 jul 2020, 18:16:07 »
I övrigt går det trögt med hobbyn, jag har svårt att komma igång med något och i mässingsjuntans frånvaro ligger jag efter i lödandet. Jag har dock fått en del gjort i Corel Draw och nu när de skotska etsarna har kommit igång igen så börjar det bli dags att beställa något. Vem vet, det kanske blir ett vattentorn?


Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad K Lemming

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 53
SV: Tyskhyttan-Wattlösa Järnväg (igen)
« Svar #14 skrivet: ons 15 jul 2020, 16:28:37 »
I övrigt går det trögt med hobbyn, jag har svårt att komma igång med något och i mässingsjuntans frånvaro ligger jag efter i lödandet. Jag har dock fått en del gjort i Corel Draw och nu när de skotska etsarna har kommit igång igen så börjar det bli dags att beställa något. Vem vet, det kanske blir ett vattentorn?



Är skottarna PPD?

Trodde inte dom tog rött, gult, magenta längre. Har inte etsat något på länge men har sett på deras sida i deras instruktioner att dom övergick till  andra färger.

Sen blir jag nyfiken på den gröna färgen du har med, vad står den för? Du har alltså fyra färger med på förlagan.


Utloggad CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.248
SV: Tyskhyttan-Wattlösa Järnväg (igen)
« Svar #15 skrivet: ons 15 jul 2020, 19:54:22 »
Är skottarna PPD?

Ja!

Trodde inte dom tog rött, gult, magenta längre. Har inte etsat något på länge men har sett på deras sida i deras instruktioner att dom övergick till  andra färger.

Jag frågade och fick svaret "this will not be a problem". Jag har gjort två beställningar med rött-gult-magenta och de har blivit bra.

Sen blir jag nyfiken på den gröna färgen du har med, vad står den för? Du har alltså fyra färger med på förlagan.

Plåten är inte klar än, det saknas bl a nabbar som håller ihop alla delar. Den gröna färgen är bara tillfällig, den delen ska bli vit men jag satte en annan färg på den tills vidare för att se den bättre mot den vita bakgrunden. Jag tänkte inte på det när jag gjorde skärmdumpen.  :)
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad PeO

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 599
SV: Tyskhyttan-Wattlösa Järnväg (igen)
« Svar #16 skrivet: ons 22 jul 2020, 21:45:45 »
Ja!

Trodde inte dom tog rött, gult, magenta längre. Har inte etsat något på länge men har sett på deras sida i deras instruktioner att dom övergick till  andra färger.

Jag frågade och fick svaret "this will not be a problem". Jag har gjort två beställningar med rött-gult-magenta och de har blivit bra.

Jag frågade också om det gick med svart, rött och cyan, som ja tyckte gav bättre kontrast än svart, rött och (mörk)blått. Det var heller inget problem. Skriv bara klart i beställningen vilka kulörer som gäller.

Utloggad CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.248
SV: Tyskhyttan-Wattlösa Järnväg (igen)
« Svar #17 skrivet: lör 25 jul 2020, 06:30:52 »
Jag utgår ifrån att de ändå måste ändra till "rätt" färger eftersom folk skickar in filer med konstiga färgprofiler och femtioelva olika nyanser av rött-blått-svart.
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.365
SV: Tyskhyttan-Wattlösa Järnväg (igen)
« Svar #18 skrivet: lör 25 jul 2020, 08:22:24 »
Hej Calle!

Du har härliga nostalgiska lok och ser snyggt ut huset du gjort i Corel Draw! Det där med att fota modeller är svårt men rätt tänkt att utnyttja nåt med samma färg för som betraktare fokuserar man mer på modellen jämfört med om det är mycket annat runt om som distraherar synfältet så att säga.
 :up: :up: :up:

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad K Lemming

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 53
SV: Tyskhyttan-Wattlösa Järnväg (igen)
« Svar #19 skrivet: sön 26 jul 2020, 17:31:09 »
Trodde inte dom tog rött, gult, magenta längre. Har inte etsat något på länge men har sett på deras sida i deras instruktioner att dom övergick till  andra färger.

Jag frågade och fick svaret "this will not be a problem". Jag har gjort två beställningar med rött-gult-magenta och de har blivit bra.

Låter bra, då slipper jag ändra färger på den A3 plåt jag under en tid samlat diverse smådelar och detaljer på och som jag använt den klassiska VVA färgkombinationen på. Har också sett på PPD's sida att dom vill att man lägger dom olika färgerna på egna lager , och nabbarna på ett lager och jag tror att dom t.o.m ville ha ramen på ett eget lager. Detta försvårar ju klart ritandet då man måste göra varje objekt i exakt utförande och kan t.ex inte lägga ett rött objekt ovan på ett gult objekt och därmed slippa rita det gula exakt. T.ex. nabbar brukar jag rita upp på ett lager under objekt lagret, då kan dessa vara längre än vad det är mellan objekten dom ska hålla samman, sen lägger jag samman lagren och nabbarna blir bara synliga mellan objekten. Då slipper man sitta och göra exakta nabbar mellan oblekten vilket blir ganska jobbigt, särskilt om en nabb ska sitta mot krökta ytor.

Hur gjorde du, skickade du förlagan som ett enda lager eller hade du färgseparerat lagren samt nabbar och och ram på egna lager.

Jag ritar i Corel.

Utloggad CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.248
SV: Tyskhyttan-Wattlösa Järnväg (igen)
« Svar #20 skrivet: sön 02 aug 2020, 20:36:15 »
Som jag uppfattar det är det där med lagren bara ett tips för att underlätta för en själv. Den första plåten jag gjorde hade alla objekt i samma lager och det var uppenbarligen inget problem. Sedan har jag gjort fyra plåtar där nabbarna ligger i ett eget lager, men jag har gjort nabbarna för stora just för att slippa lägga dem exakt kant i kant. Det har inte heller varit något problem.
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.248
SV: Tyskhyttan-Wattlösa Järnväg (igen)
« Svar #21 skrivet: sön 02 aug 2020, 20:50:28 »
Det har varit ett väldigt konstigt år hittills, och fortsättningen blir nog inte mycket bättre, men nu har vi i alla fall fått åka ångtåg.



Än återstår en vecka av semestern, men efter den hoppas jag att bygglusten och inspirationen kan komma tillbaka.
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad K Lemming

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 53
SV: Tyskhyttan-Wattlösa Järnväg (igen)
« Svar #22 skrivet: Igår kl. 17:30:57 »
Som jag uppfattar det är det där med lagren bara ett tips för att underlätta för en själv. Den första plåten jag gjorde hade alla objekt i samma lager och det var uppenbarligen inget problem. Sedan har jag gjort fyra plåtar där nabbarna ligger i ett eget lager, men jag har gjort nabbarna för stora just för att slippa lägga dem exakt kant i kant. Det har inte heller varit något problem.

Tack för info, låter bra då slipper jag förändra min pågående plåt och kan fortsätta med VVA färgerna. Sen får man se hur Brexit påverkar med tillkommande avgifter efter årsskiftet med att etsa i Storbritanien. Så det blir till att skynda på att fylla A3 plåten.