Författare Ämne: CLEES banstyrning  (läst 2130 gånger)

Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.815
    • Tompas Webbplats
SV: CLEES banstyrning
« Svar #25 skrivet: sön 07 apr 2019, 17:32:45 »
CLEESweb - En webclient för ställverk
Till CLEES finns även en webclient, kallad CLEESweb, som fungerar som en stationskontrollpanel du kör i din telefon, på paddan eller från datorn, allt via en vanlig webläsare.
CLEESweb fick ett eget repository på Github, här
https://github.com/TomasLan/CLEESweb

Drt funkar så här att du lägger filerna i en lokal katalog och sen öppnar du cleesweb.html så öppnas kontrollpanelen som för Holmfors Station ser ut såhär

Växlarna är gråa tills dom har fått rapporter från CLEES vilket läge dom har

Växlarna är klickbara. De gråa rutorna visas inte men finns där och är klickkänsliga.
Klickar man så lägger växeln om.

Filen cleesweb_objects.js är en javascriptfil men i JSON format och där definierar man alla "rälsbitarna"
Andra inställningar som behöver finsjusteras finns i början på cleesweb.js. tex IPadress till MQTTsevern mm.

Det finns en manual på Github som mer i detalj förklarar hur CLEESweb fungerar
https://github.com/TomasLan/CLEESweb

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.786
« Svar #26 skrivet: sön 07 apr 2019, 18:48:13 »
Detta ser ut som ett  fantastiskt framsteg; att kunna beskriva en spårplan i några enkla rader.
Systemet kanske i en framtid kan utvidgas så att koordinaterna får vara relativa.
Då kan ju en hel bana kombineras ihop genom att skript för resp station läggs samman men en offset för resp station.

Det öppnar nya möjligheter.

Applåder!!!!!
Bengt W
H0 2R DCC

Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.815
    • Tompas Webbplats
« Svar #27 skrivet: fre 06 sep 2019, 10:03:55 »
Har inte hunnit med att göra så mycket på CLEES sedan i våras men kan berätta att Holmfors Station, som har CLEES som banstyrning, fintrimmades och var med på Modulkörningen i Gävle i Juni.

En av fintrimningarna handlade om att vi upptäckte att några av RCservona rört lite på sig och jag tog därför fram en ny RCservohållare. Jag har funderat på detta länge för jag vill ha en hållare som inte ökar byggdjupet mer än servots "tjocklek". Ni som följt mina försök till ultralågprofilmoduler för flera år sedan vet mer om varför jag inte vill ha för stora klumpar på modulens undersida :)

Så jag ritade upp och printade ut en RCservohållare som ser ut såhär

Länkarmen kan klippas av så att den inte sticker utanför servots kropp.