Författare Ämne: CLEES banstyrning  (läst 7514 gånger)

Utloggad Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.838
    • Tompas Webbplats
SV: CLEES banstyrning
« Svar #25 skrivet: sön 07 apr 2019, 17:32:45 »
CLEESweb - En webclient för ställverk
Till CLEES finns även en webclient, kallad CLEESweb, som fungerar som en stationskontrollpanel du kör i din telefon, på paddan eller från datorn, allt via en vanlig webläsare.
CLEESweb fick ett eget repository på Github, här
https://github.com/TomasLan/CLEESweb

Drt funkar så här att du lägger filerna i en lokal katalog och sen öppnar du cleesweb.html så öppnas kontrollpanelen som för Holmfors Station ser ut såhär

Växlarna är gråa tills dom har fått rapporter från CLEES vilket läge dom har

Växlarna är klickbara. De gråa rutorna visas inte men finns där och är klickkänsliga.
Klickar man så lägger växeln om.

Filen cleesweb_objects.js är en javascriptfil men i JSON format och där definierar man alla "rälsbitarna"
Andra inställningar som behöver finsjusteras finns i början på cleesweb.js. tex IPadress till MQTTsevern mm.

Det finns en manual på Github som mer i detalj förklarar hur CLEESweb fungerar
https://github.com/TomasLan/CLEESweb

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
« Svar #26 skrivet: sön 07 apr 2019, 18:48:13 »
Detta ser ut som ett  fantastiskt framsteg; att kunna beskriva en spårplan i några enkla rader.
Systemet kanske i en framtid kan utvidgas så att koordinaterna får vara relativa.
Då kan ju en hel bana kombineras ihop genom att skript för resp station läggs samman men en offset för resp station.

Det öppnar nya möjligheter.

Applåder!!!!!
BW

Utloggad Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.838
    • Tompas Webbplats
« Svar #27 skrivet: fre 06 sep 2019, 10:03:55 »
Har inte hunnit med att göra så mycket på CLEES sedan i våras men kan berätta att Holmfors Station, som har CLEES som banstyrning, fintrimmades och var med på Modulkörningen i Gävle i Juni.

En av fintrimningarna handlade om att vi upptäckte att några av RCservona rört lite på sig och jag tog därför fram en ny RCservohållare. Jag har funderat på detta länge för jag vill ha en hållare som inte ökar byggdjupet mer än servots "tjocklek". Ni som följt mina försök till ultralågprofilmoduler för flera år sedan vet mer om varför jag inte vill ha för stora klumpar på modulens undersida :)

Så jag ritade upp och printade ut en RCservohållare som ser ut såhär

Länkarmen kan klippas av så att den inte sticker utanför servots kropp.

Utloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 996
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #28 skrivet: sön 05 apr 2020, 17:45:55 »
Nu finns även en lyssnare för MRclock till CLEES.

För er som inte vet så är MRclock en Android-app som är vanlig som snabbklocka på modulmöten.
Nu finns alltså ett enkelt Pythonscript som lyssnar på MRclock, och publicerar informationen på följande topics:
clees/mrclock/active   (yes/no), skrivs med retais True, övriga utan retain
clees/mrclock/name  (namnet på den snabbklocka man lyssner på, ifall flera är igång)
clees/mrclock/clock (säger sig självt...)
clees/mrclock/speed  (hastighet jämfört med normal tid)
clees/mrclock/weekday  (verkar dock inte vara aktivt i MRclock)
clees/mrclock/text  (det finns möjlighet att lägga ut ett meddelande från MRclock. Tyvärr klarar inte mitt Pythonscript åäö än)

Finns detta script (fritt) tillgängligt ännu? Jag håller på att försöka tillverka en LED-klocka för MMRC och en bra början vore att utgå från ett script liknande ditt.

Så här ser en första prototyp-siffra ut:

---
Mvh Peter

Utloggad nohab

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.050
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #29 skrivet: mån 06 apr 2020, 16:08:18 »
Hej Peter,

Nu finns det tillgängligt, jag la just upp det på Github: https://github.com/niclasw63/CLEES/blob/master/clees_mrclock.py
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)