Författare Ämne: Elektronisk dynamometervagn?  (läst 5461 gånger)

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.648
Elektronisk dynamometervagn?
« skrivet: ons 02 jan 2008, 16:07:12 »
Hej.
 

Köpte Walthers dynamometervagn på internet. Den är helt mekanisk och visar med en visare på en skala aktuell dragkraft. Dock är det lite svårt att se visaren under färd.

 

Detta borde man kunna göra elektroniskt via någon lättgående potensiometer, en liten microprocessor med inbyggt A/D omvandlare och en LED display.

 

Frågan är var man hittar en lättgående dragpot? eller finns det bättre sätt att mäta positionen än via en pot? Själva dragmotståndet sker via en fjäder.

 

Har för mig att jag sett något sådant här projekt, men det kan ha varit en hastighetsmätare.

 

/Lars

hakang

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.912
Elektronisk dynamometervagn?
« Svar #1 skrivet: ons 02 jan 2008, 16:16:19 »
Hjälp en undrande, vad har man för användning av att känna till dragkraften? Praktiskt? Bra att ha i bakhôvvet? Kul teoretisk underbyygnad?

H
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Micke C

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.408
Elektronisk dynamometervagn?
« Svar #2 skrivet: ons 02 jan 2008, 17:04:44 »
I Allt om Modelltåg 2 bygger Rutger Friberg om en sådan vagn till digitalvisning med hjälp av ett Hall-element
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Bo

  • Gäst
Elektronisk dynamometervagn?
« Svar #3 skrivet: ons 02 jan 2008, 17:20:41 »
Citat från: hakang
Hjälp en undrande, vad har man för användning av att känna till dragkraften? Praktiskt? Bra att ha i bakhôvvet? Kul teoretisk underbyygnad?

H


Det kan vara av alla möjliga intresse.

 

Ett kan vara för att se hur många 2R lok det ska till för att göra om Märklins rekord i Guinness rekord bok.

 

Ett annat kan vara intresset av att se hur mycket loket orkar dra iförhållande till sin vikt OSV.

 

Bo

lawes

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 300
    • http://home.swipnet.se/wes_familj/emj.htm
Elektronisk dynamometervagn?
« Svar #4 skrivet: ons 02 jan 2008, 18:39:50 »
Bo,
i båda fallen är man ute efter max dragkraft. Och den kan inte utläsas om tåget rör på sig; en helt vanlig fjäderdynamometer verkar mest adekvat i sammanhanget, fast förankrad.
Jag är också nyfiken, vad har man en dynamometervagn till?

/Lars

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.648
Elektronisk dynamometervagn?
« Svar #5 skrivet: ons 02 jan 2008, 19:27:23 »
Hej.
 

En dynamometer vagn är troligen mest användbar i skala 1:1 där man använder den i test av dragkraft under gång. Oftast används den i samband med utveckling av nya lok.

Det är ju t.ex. ingen ide att starta med enorm dragkraft med en gång från start, då går bara kopplen av pga alla små ryck som blir pga glappen i kopplen.

 

I modell är det mest en kul grej för att få ett siffervärde på hur tungt ett tåg går uppför en backe eller om man kan smyga igång ett tåg utan att man får ett för stort utslag på mätaren.

 

Hoppas att detta givit några svar.

 

/Lars

hakang

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.912
Elektronisk dynamometervagn?
« Svar #6 skrivet: tor 03 jan 2008, 12:54:06 »
Jag är nöjd med svaret. Att det är 'en kul grej' är ju också tillräckligt för att motivera precis vad som helst så nu har du gjort mig sugen på en sån därn oxå...

H
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

lawes

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 300
    • http://home.swipnet.se/wes_familj/emj.htm
Elektronisk dynamometervagn?
« Svar #7 skrivet: tor 03 jan 2008, 16:44:55 »
Mig med.
Kul grejor är det jag helst satsar på i mitt kungadöme. Förebilden får rätta sig om den vill :-)

mvh

Lars

Svante Andersson

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.529
  • On the foothills of the Headlines...
Elektronisk dynamometervagn?
« Svar #8 skrivet: tor 03 jan 2008, 17:15:27 »
Citat från: Bo

Ett kan vara för att se hur många 2R lok det ska till för att göra om Märklins rekord i Guinness rekord bok.

 

Bo


Kunde du inte ha kunnat låta bli sånt här tjafs detta år? ;(

 

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

LLJ

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.648
Elektronisk dynamometervagn?
« Svar #9 skrivet: tor 03 jan 2008, 18:20:56 »
Har kollat på  Ruthger's digitala variant. Som vanligt en enkel smart lösning.
 

Dock så skulle jag vilja ha en display på var sida, eller IR överföring till en display som först utlovades som tillbehör från Walthers men som aldrig blev en produkt.

 

Någon som vet om det är svårt att sända info på det viset?

 

/Lars

nohab

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.947
    • www.mj-magasinet.se
Elektronisk dynamometervagn?
« Svar #10 skrivet: sön 06 jan 2008, 11:41:32 »
"Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid"
(Fritt ihågkommet citat som jag inte kommer ihåg källan till)

 

Den vanligaste IR-överföringen är väl från fjärrkontroll till TV/Stereo/Video etc.

För att minska störningar från dagsljus, lysrör mm är oftast ljusstrålen modulerad till ca 38,5kHz och mottagaren är avstämd för att bara "lyssna" på den frekvensen.

Samma teknik borde gå att använda här, men det krävs väl en mikroprocessor i var ände plus lite kringelektronik mm
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

markus.bo

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 27
Elektronisk dynamometervagn?
« Svar #11 skrivet: tor 07 feb 2008, 22:23:19 »
Lite sent ute, men ändå ett annat sätt att mäta dragkraft.
 

För en elmotor så är, i varje fall teoretiskt, vridmomentet, dvs dragkraften, proportionell med strämmen genom motorn. Man kan alltså få ett mått på dragkraften genom att mäta körströmmen. Haken är dock att man måste "kalibrera" det hela. Enklast är det med analog DC. Om man drar bort den ström som lampor mm. drar, behöver man bara mäta upp en dragkraftspunkt och i ett diagram med dragkraften på x-axeln och strömmen på y-axeln lägga in den punkten och dra en rät linje mellan den punkten och punkten noll ström/ noll dragkraft. Sedan är det bara att för en viss ström läsa av dragkraften. I ett digitalt system får man en offset, dvs för ett stillastående lok (noll dragkraft) drar elektroniken en viss ström. Man lägger då in den punkten i diagrammet. Sedan behöver man en punkt till. Vi antar också att elektroniken drar samma ström oberoende av lokets hastighet. Eftersom du har en dynamometervagn får du denna punkt genom att för en viss dragkraft mäta upp strömmen. Dra nu en rät linje genom dessa båda punkter så får du en ström/dragkraftskurva. Observera att denna ser olika ut för varje loktyp!

 

Vill man sedan digitalisera det hela, kan man mäta strömmen med en A/D-omvandlare och behandla det i en microprocessor eller hellre en PC och se det hela i realtid.

Vill man sedan utveckla det, kan man beräkna lokets effekt. Dragkraften i Newton multiplicerat med lokets hastighet i meter per sekund ger effekten i Watt. Omräkningsfaktorer: 1 kilopond (kp) är 9,81 Newton. En hästkraft är 75 kilopondmeteter per sekund (kpm/s). Det blir att 1hk är 736W.

 

Ovanstående är ett idealt resonemang, men särskilt permanentmagnetmotorer ("Stoppa onödiga ..."vad det nu heter) följer detta ganska väl. När allt kommer omkring är du inte kanske inte intresserad av en absolut exakthet utan mera att sitta och "bliga" på hur dragkraften varierar.

 

Med bästa hälsningar från en novis!
Arne, nybörjare med 3R

nohab

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.947
    • www.mj-magasinet.se
Elektronisk dynamometervagn?
« Svar #12 skrivet: fre 08 feb 2008, 09:42:11 »
Intressant resonemang, att mäta tillförd effekt ger ju en bra fingervisning om hur hårt loket jobbar. Däremot säger det ju inte så mycket om loket faktiskt drar vagnarna eller står och slirar, kanske ska kombineras med sensorer som mäter hjulrotation på drivande hjul jämfört med icke drivande hjul. Med en reglerkrets för motorn är vi snart framme vid ett anti-slir-system  :)
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

kasoe

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.367
    • Habo Hobby & Tågspecialisten
Elektronisk dynamometervagn?
« Svar #13 skrivet: fre 08 feb 2008, 10:01:23 »
Enkelt, bara för att visa principen (bättre manicker finns nog), köp en sån här:
 

http://www.teknikmagasinet.se/nydb/db.pl?template_file=link_product.html&link=Produktsok&artnr=570470

 

Montera på vagnen och läs av resultatet på en monitor.

 

Tror detta är det absolut enklate (och kanske billigaste) sättet, man slipper massor med laborerande... ;-)

 

Hälsar,
Anders Ö
Bygger främst N och (mest) smalspår i skala 0, kikar på 1/G/16mm skala. Rekommenderar
Habo Hobby & Tågspecialisten - södra Sveriges största hobbybutik

markus.bo

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 27
Elektronisk dynamometervagn?
« Svar #14 skrivet: fre 08 feb 2008, 17:30:26 »
Nja Anders,
grejen är att man inte mäter tillförd effekt utan motorns vridmoment (proportionell mot tillförd ström) som sedan överförd via växellåda blir till dragkraft. Om loket står och slirar alstras ju som jag vet att du vet (vilken otrolig meningsuppbyggnad!), en motEMK, som minskar strömmen. Helt visst, står loket och slirar mäter man ju bara upp friktionen till rälsen.

 

Tänk så här: Bry dig inte om att världen, flåt motorn är rund. Statorn är en permanentmagnet(gäller ej borstlö  motor, för då är det tvärtom
Arne, nybörjare med 3R

markus.bo

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 27
Elektronisk dynamometervagn?
« Svar #15 skrivet: fre 08 feb 2008, 18:09:33 »
Tryckte visst på fel knapp!!!! Och upptäckte samtidigt att det inte var Anders jag menade utan Nydqvist&Holm.

Jo, ju högre ström man skickar genom motorns lindning, desto större blir den magnetiska kraften och därmed den mekaniska.

Nu, med svansen mellan bena, ska ja kolla Anders länk till Kjell&Co

 

mvh
Arne, nybörjare med 3R

markus.bo

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 27
Elektronisk dynamometervagn?
« Svar #16 skrivet: fre 08 feb 2008, 18:12:06 »
Nähä, fel igen. Teknikmagasinet var det.
Arne, nybörjare med 3R