Författare Ämne: blockadresser i tc  (läst 762 gånger)

TNR

• Användare
  • Antal inlägg: 167
blockadresser i tc
« skrivet: fre 22 mar 2019, 07:48:21 »
Hej jag har försökt att få in adresser på mina block i tc silver men lyckas inte det jag har är Cs2 till L88 till S88 Ac jag får indikering på Cs2an så det funkar men i tc när jag ska sätta adressen på blocket så får jag endast upp märklin mm ska det inte komma upp andra alternativ jag kan köra lok och växlar. Vad är det för fel jag gör?
mvhTNR

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.664
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: blockadresser i tc
« Svar #1 skrivet: fre 22 mar 2019, 08:16:38 »
Dels så har du "set up digital system" under fliken Railroad i TC och sedan"digital system" under fliken "connection"  i det fönster som dyker upp då  du klickar på indikator symbolen i ett block. Där brukar det finnas flera alternativ då man valt grundsystem.

Givetvis måste du ha pwr on och lämnat edit mode i TC för att det skall fungera.
Testa med att göra ovanstående och klicka på indikatorsymbolen så skall denna tändas
även om du inte har L88/S88 anslutet.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

TNR

• Användare
« Svar #2 skrivet: fre 22 mar 2019, 10:44:52 »
Hej paj2 när jag trycker på fliken Connection så får jag bara upp märklin mm det verkar som komunikationen mellen tc och Cs2 inte funkar på återkopplingsmodulerna det är säkert någon inställning som ska in. På växlarna fungerar det med märklin mm
Med vänlig hälsning TNR

PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 133
« Svar #3 skrivet: sön 24 mar 2019, 06:27:03 »
Om du har en router mellan TC-datorn och CS2, så kan detta hjälpa dig att få till konfigurationen:

https://www.marklin-users.net/forum/posts/m555722-Tracking-occupancy-with-TrainController-and-CS2-circuit-track-s88#post555722
Inspirerad av schweiziska järnvägar (SBB/BLS/SOB), Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold V9

TNR

• Användare
« Svar #4 skrivet: sön 24 mar 2019, 07:19:37 »
Hej jag har en router mellan datorn och cs2an men jag får det att fungera när jag kopplar in en ltd dekoder och s88ac så det är själva l88link som är problemet jag har testat med olika adresser men får inte till det jag ska prova mer idag när jag får tid men jag tar gärna emot tips
mvh TNR

PeFu

• Användare
« Svar #5 skrivet: sön 24 mar 2019, 10:42:48 »
Hej jag har en router mellan datorn och cs2an men jag får det att fungera när jag kopplar in en ltd dekoder och s88ac så det är själva l88link som är problemet jag har testat med olika adresser men får inte till det jag ska prova mer idag när jag får tid men jag tar gärna emot tips
mvh TNR

Aha! Kan verkligen rekommendera TC:s forum, hittar t.ex. följande:

The L88 is accessed through the CAN network so you need the CAN address of the L88.

The address for the L88 will be found in the information tab of the CS2/CS3 setup tab.

When addressing a contact the ADDRESS is the CAN address.

So when addressing a contact the ADDRESS is the CAN address and the input number is based upon the following:

BUS 0 - Addresses 1-16. These are the contacts that are on the L88 itself
BUS 1 - Addresses 1001- 1496. BUS using the left RJ45 connector. These connect out to a string of the new technology S88 Units
BUS 2 - Addresses 2001 - 2496. BUS using the right RJ45 connector.
BUS 3 - Addresses 3001 - 3496. This is the bus that uses the old S88 buss connector in the top middle of the L88 The L88 is accessed through the CAN network so you need the CAN address of the L88.

Inspirerad av schweiziska järnvägar (SBB/BLS/SOB), Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold V9

TNR

• Användare
« Svar #6 skrivet: sön 24 mar 2019, 12:19:23 »
Hej tack för tipset jag ska prova att göra som det står och se om jag får till det
mvh TNR

TNR

• Användare
« Svar #7 skrivet: tis 26 mar 2019, 07:52:34 »
Hej nu har jag provat lite olika lösningar jag får l88link att fungera i tc men jag får inte s88ac att fungera när den sitter på buss 1jag har kontakt med Cs2an men när jag ska sätta adressen i tc så får jag inte till det.TC verkar bara ha 32 adresser och 16 ingångar i serie alltså verkar det som att det inte går att ha flera parallella bussar
MVH TNR

PeFu

• Användare
« Svar #8 skrivet: tis 26 mar 2019, 23:22:44 »
Hej nu har jag provat lite olika lösningar jag får l88link att fungera i tc men jag får inte s88ac att fungera när den sitter på buss 1jag har kontakt med Cs2an men när jag ska sätta adressen i tc så får jag inte till det.TC verkar bara ha 32 adresser och 16 ingångar i serie alltså verkar det som att det inte går att ha flera parallella bussar
MVH TNR
Jag har själv inte parallella bussar i TC, men vad jag förstpr ska det inte vara något problem. Har du testat följande?:

Säg att L88-ans CAN-adress enligt CS2 är ”kalleanka”. I så fall identifierar du ingång 1 i L88 som:

Address=kalleanka
Input=1

På samma sätt identifierar du ingång 1 i din S88 i buss 1 som:

Address=kalleanka
Input=1001

Eller?

TNR

• Användare
« Svar #9 skrivet: ons 27 mar 2019, 07:50:07 »
Hej jag har provat det som du beskriver problemet är att det inte går skriva in 1001 på input det är max 2 siffror 1-16 om det går att ställa om det vet jag inte just nu men ska prova ikväll om jag får tid sen har jag läst att man måste ha +hardwere och när jag kollade i tc programet så fans det med men jag vet om jag måste aktivera det separat eller om det går automatiskt när man kör tc
MVH TNR

PeFu

• Användare
« Svar #10 skrivet: ons 27 mar 2019, 18:10:33 »
Hej jag har provat det som du beskriver problemet är att det inte går skriva in 1001 på input det är max 2 siffror 1-16 om det går att ställa om det vet jag inte just nu men ska prova ikväll om jag får tid sen har jag läst att man måste ha +hardwere och när jag kollade i tc programet så fans det med men jag vet om jag måste aktivera det separat eller om det går automatiskt när man kör tc
MVH TNR

Som du ser nedan kan jag lägga in betydligt fler ”inputs”:

TNR

• Användare
« Svar #11 skrivet: ons 27 mar 2019, 18:59:53 »
Hej  jag vet inte om det är för att jag har Tc silver som jag inte får fram det du visar.Jag har varit in på alla tänkbara menyer och letat om det ska gå att ställa om blocken så att jag kan skriva adress 194 och input 1001 mennär jag gör det så blir det  adress 32 och input 16  nu skiter jag i l88link och kopplar allt i serie lite bökigare men det verkar som att det är det enda som funkar just nu och jag vill komma igång med styra  tågen  med Tc
Tack för hjälpen
mvh TNR

Hans O

• Användare
  • Antal inlägg: 484
« Svar #12 skrivet: ons 27 mar 2019, 19:36:29 »
God kväll,  dum fråga kanske men har du gått in i menyn på CS2 an och konfugurera dina feedbackmoduler där?  På sida 18 och 19 i manualen så måste man verifiera antalet moduler först. Vore också väl så intressand med en bild hur din Connection ser ut. 

Mvh Hans O
Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......

TNR

• Användare
« Svar #13 skrivet: ons 27 mar 2019, 20:29:09 »
Hej jodå det har jag  men jag har ingen bild på det  vad som jag inte får till vet jag inte  det kan vara i cs2an eller  Tc får prova senare nu ska jag koppla in dekodrana så jag kan börja köra tåg
mvh TNR

TNR

• Användare
« Svar #14 skrivet: tor 28 mar 2019, 15:55:59 »
Hej idag gjorde jag en test med att ladda ner Tc gold 9 och körde det i demo läge och då funkade det att skiva in adress 194 input 1001 så då har jag konstaterat att Tc silver8 inte funkar med märklin l88link utan då får man koppla alla s88or i serie och inte ha med l88link ska man ha det så får man uppgradera till Tc gold9. Jag har inte testat Tc silver 9 men ska prova när jag får tid
MVH TNR

Hans O

• Användare
  • Antal inlägg: 484
« Svar #15 skrivet: tor 28 mar 2019, 18:31:52 »
God kväll,  att hitta lösningen på ett problem är ju alltid trevligt, kikade i L88 manualen och jag fick en uppfatning att man kan ändra input numreringen som L88 ger till cs'en  se sid 19.  Kan vara så att alla nummer inte tillåts men kolla om det går att börja på input 0177.  Du hade 32 moduler och 16 ingångar så 512 feedbacks inputs finns det i din silver verition, 512-176 ger 336 så 21 feedbackmoduler få rum.   Att jag skriver 177 är att själva L88 har en trevlig funktion som rätt konfugerad ger 64 ingångar för tågvägar med start från input 101 till 164,  med TC inkopplat borde dessa kunna styra det mesta. 

Mvh Hans O
Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......

TNR

• Användare
« Svar #16 skrivet: tor 28 mar 2019, 20:47:09 »
Hej nu har jag testat Tc silver 9 i demoläge och får jag det att funka blocken blir rosa när jag kör tåg så nu har jag uppgraderat  Tc silver 8 till 9 det blev billigare än Tc guld och silver räcker bra för mig just nu.
Så samanfattat blir följande
Tc silver 8 och märklin l88link fungerar inte
Tc silver  9 och guld 9 fungerar  med märklin l88link
Det blir nog fler frågor längre fram Tack alla som har hjälpt till med svar de har varit till stor hjälp för mig
mvhTNR