Författare Ämne: Att ta sig in i Roco Hbikks  (läst 777 gånger)

pege

• Användare
  • Antal inlägg: 131
Att ta sig in i Roco Hbikks
« skrivet: lör 16 mar 2019, 19:23:40 »
Jag köpte några Roco 76665, Hbikks "Grycksbo Finpapper", förra veckan på marknaden i Strängnäs men redan på premiärturen lossnade något inuti vagnen som skulle hålla fast koppelkulissen. Efter lite frågande och klurande kunde jag plocka av huven, sätta fast den förrymda delen och även få ihop vagnen utan att något, eller någon, tog skada. Ifall någon undrar hur man gör så kommer här en beskrivning hur jag gjorde:

Börja med att dra den längsgående delen på toppen rakt upp.

I mitten finns ett schakt där huven sitter fast i bottenplattan. Jag tog en pincett och tryckte ihop ploppen samtidigt som jag tryckte ner ploppen. Huven lossande i mitten, men inte i sidorna.

Huven sitter fast i gavlarna. Man kan sticka in en liten skruvmejsel under koppelfickan och bända loss. Samma sak på båda sidorna.

För att sätta ihop vagnen behöver man bara trycka ner huven och till sist sätta tillbaka listen på toppen.

fernis

• Stammis
  • Antal inlägg: 774
SV: Att ta sig in i Roco Hbikks
« Svar #1 skrivet: lör 16 mar 2019, 21:23:45 »
Ett tips.
När du ändå demonterat vagnen så passa på att limma fast vikten/plåten.
Den kan förstöra hela vagnen när den ligger lös & plasten åldras.
Med vänlig hälsning Anders,F

qrt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.289
« Svar #2 skrivet: sön 17 mar 2019, 12:26:20 »
En mycket bra och tydlig beskrivning verkar det som.
Värd att skrivas ut och lägga bland just de vagnarna.

Men en varning:
På andra vagnar (ex.vis. Mä 4-axliga) så händer det "bara" att några snäppfästen går sönder om man försöker ta av den längsgående delen på toppen.
De vagnarna plockades isär mer eller mindre " som vanligt" dvs genom att bända ut sidorna.

/Curt

Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 912
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #3 skrivet: sön 17 mar 2019, 12:57:21 »
Borde hamna på wikin... ;)
Tillsammans med Qrts notering för Märklin (och kanske min beskrivning för Limas Fb-u?).
---
Mvh Peter

MJ-Evert

• Användare
  • Antal inlägg: 39
« Svar #4 skrivet: tor 07 nov 2019, 03:05:30 »
Jag köpte några Roco 76665, Hbikks "Grycksbo Finpapper", förra veckan på marknaden i Strängnäs men redan på premiärturen lossnade något inuti vagnen som skulle hålla fast koppelkulissen. Efter lite frågande och klurande kunde jag plocka av huven, sätta fast den förrymda delen och även få ihop vagnen utan att något, eller någon, tog skada. Ifall någon undrar hur man gör så kommer här en beskrivning hur jag gjorde:

Börja med att dra den längsgående delen på toppen rakt upp.

I mitten finns ett schakt där huven sitter fast i bottenplattan. Jag tog en pincett och tryckte ihop ploppen samtidigt som jag tryckte ner ploppen. Huven lossande i mitten, men inte i sidorna.

Huven sitter fast i gavlarna. Man kan sticka in en liten skruvmejsel under koppelfickan och bända loss. Samma sak på båda sidorna.

För att sätta ihop vagnen behöver man bara trycka ner huven och till sist sätta tillbaka listen på toppen.

Jag har också dom vagnarna med samma problem..
Märklin H0 rallare med både M och C räls.. MS2:a Cs3plus
Har ingen förebild, era men ska försöka köra svenskt och lite ÖBB....