Författare Ämne: Nya problem  (läst 1845 gånger)

Rudolf

• Användare
  • Antal inlägg: 46
Nya problem
« skrivet: ons 23 jan 2019, 20:09:28 »
Jag har ett ånglok, Märklin 3047, som gått alldeles utmärkt fram tills för några dagar sedan. Det har börjar gå trögt och jag får putta igång det, sedan efter några varv på banan så saktar det långsamt av och till slut orkar det inte mer utan stannar. Kol och borste är det inget fel på, smort är det också men när jag "handkör" det sakta på skrivbordsunderlägget så märker jag att det ibland tar stopp. Kan koppelstängerna spöka?? Kanske någon har ett tips.
Rudolf P

Baronen

• Användare
  • Antal inlägg: 129
SV: Nya problem
« Svar #1 skrivet: tor 24 jan 2019, 07:46:00 »
Hur ser släpskon ut?

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.105
« Svar #2 skrivet: tor 24 jan 2019, 09:29:15 »
Kan det vara så att en massa smuts har trängt sig in i drev mm
som gör att det kärvar och inte orkar köra!

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

PLj

• Användare
  • Antal inlägg: 455
« Svar #3 skrivet: fre 25 jan 2019, 20:01:31 »
Jag är inte så van vid Märklin-lok men har haft en del äldre Fleischmann-lok och då har jag gjort så här för att lista ut vad som orsakar problem: Börja med att ta bort något kugghjul mellan motor drivhjul. Kolla om det är motorn eller drivhjulen som går trögt. Är det hjulen så får man försöka känna vilket hjul som går trögt. Det brukar ju vara lite glapp bland kugghjulen. Det kan ju vara smuts i botten mellan kuggarna. Är det motorn som går trögt, ta bort kolen och vrid på motoraxeln. Den bör gå lätt att vrida. Är kolen tillräckligt långa så de inte kan sätta sig på tvären mot kollektorn?
PLj

Rudolf

• Användare
« Svar #4 skrivet: lör 26 jan 2019, 22:07:38 »
PLj: Kol och borste är i bra skick, tar jag bort dom så snurrar jag lätt på hjulen. Kugghjulen för övrigt ser inte ut att vara igenbekade av smuts/fett eller annat. Släpskon är hel och ren så den borde inte påverka negativt. Loket har gått ju kanon tidigare men nu har det gått troll i det. Hjulen är också rena och fina. Vill helst inte plocka bort koppelstänger o.d för jag får säkert inte ihop det rätt vid återmonteringen.
Rudolf P

PLj

• Användare
  • Antal inlägg: 455
« Svar #5 skrivet: mån 28 jan 2019, 09:54:16 »
Verkar vara ett svårt fall. Kör med loket fritt uppallat och se om felet uppträder då loket går obelastat i olika hastigheter. Anslut sladdar från transformatorn dels i chassit och dels i den kabel som går från släpskon. Jag har haft problem med osmorda motorlager på Fleischmann-lok och även svarta beläggningar på kollektorn. Smörj i så fall mycket försiktigt så inte olja kommer på kollektorn.
PLj

cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 255
« Svar #6 skrivet: mån 28 jan 2019, 16:14:02 »
Jaa... tänkte just föreslå att du tar loss hela motorkåpan (2 skruv) och tar ut rotorn. Då ska det vara lätt och inget motstånd att rulla hjulen eller drivning. Det får inte finnas en "knök" heller, alltså en lite trögare del på varvet. Då är sannolikt någon axel eller vevstake sned, böjd.

Men eftersom du verkar få loket gå bättre i början med segare sen kanske du ska testa med att köra utan kåpa och känna på motorn när den börjar sacka. Är den varm, ganska ordentligt, så är det troligen ett lindningsfel som ger ökad resistans ju varmare den blir.  Det finns ersättningsdelar, köp då en fem-polig rotor, tycker jag, kostar inte så mycket, så blire säkert snurr på den igen.

Det finns även drosslar och kondingar plus fältspolen som kan gå sönder, kolla om de är varma.

Här är en bild från mitt gamla 3048:
« Senast ändrad: mån 28 jan 2019, 16:51:18 av cgn1954 »
Mvh /CGN

Rudolf

• Användare
« Svar #7 skrivet: mån 28 jan 2019, 22:41:09 »
Nu börjar jag misstänka att den lilla mässingsborsten är den som ställer till det. Ska byta till en helt ny och prova.
Rudolf P

Rudolf

• Användare
« Svar #8 skrivet: sön 17 mar 2019, 22:51:24 »
Nu har jag fått rätsida på problemet, det var så att mässingsborsten inte anslöt ordentligt mot kollektorn. Bytte till ny borst och justerade trådfjädern så nu går loket perfekt igen. Så enkelt vissa saker kan vara, eller hur??
Rudolf P