Författare Ämne: TC Bronze + Piko 55224 Dubbelkorsningsväxel=Svårt!  (läst 374 gånger)

jean

• Stammis
  • Antal inlägg: 735
    • Min hemsida
TC Bronze + Piko 55224 Dubbelkorsningsväxel=Svårt!
« skrivet: sön 10 mar 2019, 19:59:58 »
Jag vet inte om detta inlägg hamnat rätt men provar här. Och först vill jag säga att jag aldrig hållit på med korsningsväxlar förut, detta är första gången.
Jag håller på med att bygga en ny bana, det går långsamt men det gör inget. Men nu har jag kommit fram till att prova växelmotorer ihop med Train Controller och när jag kommer till denna dubbelkorsningsväxel så reder jag inte ut det.

Här är en bild på hur den ser ut:

Frpn början gjorde jag det enkelt för mig i TC, satte helt enkelt in två motriktade "vanliga" växlar och tilldelade två adresser till vardera växelmotorn, men se, det gick inte alls, för jag insåg snabbt att PIKOs dubbelkorsningsväxel inte funkar så.

Jaha, vad ska jag göra då? I TC kan jag antingen välja en  single slip växel eller en double slip växel. Bra tänkte jag, då tar jag double slip, men se, det gick inte alls för den förutsätter bara en växelmotor, dvs den förutsätter att växeln antingen hamnar i "kurva" åt båda hållen eler "rakt fram" i båda riktiningarna. Så är det inte med Pikos växel, den kräver dessutom två motorer.

OK, jag provar single slip för där kan man ha en "master"'växelmotor och en "slav", det passade mig utmärkt tänkte jag, men se, det gick inte heller för det går bara att "svänga" i ena riktningen enligt hur den växeln ställer om sig i TC.

Så: Hur löser jag detta i TC? Jag är tacksam för all hjälp kring detta!
Kör digitalt (DCC ROCO z21+ TC Brons) i H0
Verkligen ingen niträknare! Litar mera till "nostalgi och känsla"..

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.664
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: TC Bronze + Piko 55224 Dubbelkorsningsväxel=Svårt!
« Svar #1 skrivet: sön 10 mar 2019, 20:40:11 »
Jag använder Peco dual slip växel som har två st växelmotorer och detta fungerar utan problem i TC.
Växel kan då inta 4 olika lägen med två växeladresser.
Jag gissar att Pikos dual slip fungerar lika som Peco. Ser ut att vara lika.

Nu kör jag en tidig Silverversion av TC och vet inte om Bronze fungerar på samma sätt avseende dessa växlar.

Symbol i TC

Setup i TC
Setup för dual slip har en primär och en sekundär adress som följs åt vilket ger dessa 4 olika växellägen.
Dåjag klickar med musen på symbolen i TC "togglar" den runt med de 4 lägena.

En utmanig är att få till en fungerande polarisering om man har ledande hjärtstycken i växeln.
Peco`s växel kräver detta och måste fixas med växelmotorer med inbyggd polariserings switch.

« Senast ändrad: sön 10 mar 2019, 20:43:46 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 / N-skalerallare / Traincontroller
Min hemsida
Min Youtube kanal

jean

• Stammis
  • Antal inlägg: 735
    • Min hemsida
SV: TC Bronze + Piko 55224 Dubbelkorsningsväxel=Svårt!
« Svar #2 skrivet: sön 10 mar 2019, 21:33:27 »
Tack för infon, det var ju exakt så som jag trodde att det skulle fungera i TC men min dialog för Double Slip ser ut så här:

Således tyckte jag inte att jag skulle kunna ha två växelmotorer på denna.

Men: Sen klickade jag i 3/4 under Number of contacts och se! då dök även en 2:a växelmotor upp! Tack än en gång för att du ledde mig på spåret!
« Senast ändrad: sön 10 mar 2019, 21:35:30 av jean »
Kör digitalt (DCC ROCO z21+ TC Brons) i H0
Verkligen ingen niträknare! Litar mera till "nostalgi och känsla"..